Πλαστά αποδείχθηκαν 16 κομμάτια από τα Χειρόγραφα της Νεκρής Θάλασσας που είχε αποκτήσει ένας Αμερικανός επιχειρηματίας έναντι μεγάλου χρηματικού ποσού.
Τα κομμάτια φάνταζαν ως η τέλεια προσθήκη στη συλλογή του Μουσείου της Βίβλου στην Ουάσινγκτον των ΗΠΑ, αλλά οι ειδικοί επιβεβαίωσαν της επί μακρόν υποψίες για την αυθεντικότητα των ευρημάτων. Οι πάπυροι, που έχουν εκτεθεί στην πρωτεύουσα των ΗΠΑ από τους ιδιοκτήτες της αλυσίδας Hobby Lobby, δεν συγκαταλέγονται ανάμεσα στους σπουδαιότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς όλων των εποχών. Είναι πλαστογραφίες, χωρίς καμία αξία, πιθανότατα φτιαγμένες από παλιό δέρμα παπουτσιών.
Μία πενταμελής ομάδα, που εξειδικεύεται στο να αποκαλύπτει πλαστά έργα τέχνης, δημοσίευσε διαδικτυακά τη σχετική μελέτη καθώς, το διήμερο σχετικό συνέδριο που θα διοργανωνόταν στο μουσείο ακυρώθηκε λόγω κορωνοϊού. Οι ειδικοί αφιέρωσαν έξι μήνες αναλύοντας κάθε κομμάτι ξεχωριστά πριν οδηγηθούν στα συμπεράσματα που δημοσίευσαν.
Σημειώνεται ότι το 2017, μετά από σχετικές αποκαλύψεις, υπήρξαν υποψίες ότι τουλάχιστον πέντε κομμάτια από όσα αγόρασε ο Green, ο πρόεδρος του μουσείου, για ένα άγνωστο ποσό χρημάτων, ήταν ψεύτικα. H Colette Loll, που ίδρυσε και διευθύνει την Art Fraud Insights, την εταιρεία που αποκάλυψε την απάτη, αναφέρει ότι μετά από εξαντλητική μελέτη «έγινε προφανές» ότι κανένα από τα κομμάτια που βρίσκονται στις προθήκες του μουσείου δεν είναι αυθεντικό. «Επιπλέον, τα χαρακτηριστικά κάθε εκθέματος υποδηλώνουν ότι αποτελεί εσκεμμένη πλαστογραφία που δημιουργήθηκε τον 20ο αιώνα με την πρόθεση να μιμηθεί αυθεντικά κομμάτια των Χειρογράφων της Νεκράς Θάλασσας», επισημαίνει χαρακτηριστικά.
Η πενταμελής ομάδα αποκαλύπτει ακόμα πως οι απομιμήσεις κατάφεραν να παραπλανήσουν τόσο τους εξειδικευμένους μελετητές, όσο και τους επιμελητές του μουσείου. Οι πλαστογράφοι, κατά την άποψή τους, χρησιμοποίησαν δέρμα ρωμαϊκής εποχής, κατά πάσα πιθανότητα από μπότες ή σανδάλια, ώστε να μιμηθούν την περγαμηνή ενώ προσπάθησαν να αναδημιουργήσουν το χειρόγραφο των αρχαίων εβραϊκών γραφών. Η ομάδα της Art Fraud Insights, χρησιμοποιώντας τόσο μικροσκόπια όσο και μια ποικιλία άλλων επιστημονικών τεχνικών, ανάμεσά τους και η χημική ανάλυση, διαπίστωσε μία σειρά από «ανακολουθίες».
Ανάμεσά τους η παρουσία γυαλιστερού χρώματος επικάλυψης που θεωρείται ότι αποτελεί ζωική κόλλα, κάτι που δεν θα υπήρχε εκείνη την περίοδο, αλλά και στοιχεία σχετικά με την εξάπλωση, τη θέση και τη συγκέντρωση του μελανιού. Τέλος αποκαλύφθηκαν στοιχεία που καταδεικνύουν μεταγενέστερες απόπειρες ώστε η επιφάνεια των ευρημάτων να φαίνεται παλαιότερη από όσο πραγματικά ήταν.
Παρά την απάτη ωστόσο, τα Χειρόγραφα της Νεκράς Θάλασσας συνεχίζουν να αποτελούν μία από τις μεγαλύτερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις του 20ου αιώνα. Από το 1947 ως και τη δεκαετία του 1960, περίπου 900 Ιουδαϊκά χειρόγραφα σε περγαμηνή και πάπυρο γραμμένα στην εβραϊκή, αραμαϊκή και ελληνική γλώσσα, ανακαλύφθηκαν σε σπήλαια και αρχαία ερείπια της ερήμου της Ιουδαίας.
Ωστόσο η μελέτη θέτει ερωτήματα για σχεδόν κάθε κομμάτι που η ύπαρξή του έγινε γνωστή μετά το 2002. Ο λόγος για 70 κομμάτια που διατέθηκαν στην αγορά στις αρχές του αιώνα. Τότε ο William Kando, γιος ενός από τους εμπόρους τέχνης που αγόρασαν τα αυθεντικά Χειρόγραφα της Νεκράς Θάλασσας από Βεδουίνους βοσκούς περίπου εβδομήντα χρόνια πριν, είχε ισχυριστεί ότι βρήκε τα επίμαχα κομμάτια μέσα σε μία οικογενειακή κρύπτη στην Ελβετία.
Σύμφωνα με το National Geographic ο Green επένδυσε μεγάλα ποσά από το 2009 ως το 2014 για να αποκτήσει 16 από αυτά, ενώ έφτιαχνε το μουσείο του. Μέχρι και αυτό το Σαββατοκύριακα τα ευρήματα αποτελούσαν κομμάτι της έκθεσης του μουσείου. Θα απομακρυνθούν καθώς το μουσείο κλείνει λόγω κορωνοϊού. Το μουσείο από την πλευρά του ανέφερε ότι είναι ο έκανε ότι δεν έχει κάνει κανένα άλλο μουσείο για κομμάτια που διατέθηκαν στην αγορά μετά το 2002 εκφράζοντας την ελπίδα ότι θα μελετηθούν, με ανάλογες μεθόδους, και τα υπόλοιπα κομμάτια και θα αποκαλυφθεί ποιοι ευθύνονται γι αυτή την απάτη.
Με πληροφορίες από Guardian
σχόλια