Επιστήμονες πιστεύουν ότι το «σούπερ γρήγορο» μάτι που Λεονάρντο ντα Βίντσι μπορεί να τον βοήθησε να «αιχμαλωτίσει» την αινιγματική μαγεία του χαμόγελου της Μόνα Λίζα.
Αυτό το χαρακτηριστικό, που μπορεί να διαθέτουν κορυφαίοι αθλητές του τένις και του μπέιζμπολ, του επέτρεψε να συλλαμβάνει με ακρίβεια φευγαλέες εκφράσεις, ακόμη και πουλιά ή λιβελούλες την ώρα που πετούσαν.
Ιστορικοί τέχνης μιλούν εδώ και καιρό για το «γρήγορο μάτι» του Λεονάρντο ντα Βίντσι, αλλά ο Ντέιβιντ Τάλερ, του πανεπιστημίου της Βασιλείας, προσπάθησε να το «μετρήσει» σε νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη.
Η έρευνα του καθηγητή Τάλερ εστιάζει στο πώς το μάτι του Λεονάρντο ντα Βίντσι ήταν τόσο «κοφτερό» που κατάφερε να διακρίνει ότι τα μπροστά και τα πίσω φτερά της λιβελούλας δεν είναι συγχρονισμένα. Μια ανακάλυψη που απαίτησε φωτογραφία slow-motion για να αποδειχθεί τέσσερις αιώνες αργότερα.
Ο ντα Βίντσι αποτύπωσε σε σχέδιο το πώς όταν τα μπροστά φτερά της λιβελούλας σηκώνονται, τα πίσω χαμηλώνουν. Κάτι που ο Τάλερ και οι συναδέλφοί του δεν μπόρεσαν να διακρίνουν όταν προσπάθησαν να παρατηρήσουν οι ίδιοι τη διαφορά αυτή.
Αυτό το χάρισμα- να βλέπει πράγματα που λίγοι άνθρωποι μπορούν- ίσως να είναι το μυστικό του πιο διάσημου πίνακα του ντα Βίντσι, δήλωσε ο Τάλερ στο AFP. «Το χαμόγελο της Μόνα Λίζα είναι τόσο αινιγματικό γιατί αντιπροσωπεύει τη στιγμή που "σκάει" το χαμόγελο. Και το γρήγορο μάτι του Λεονάρντο το συνέλαβε και το κράτησε», δήλωσε.
Ο Τάλερ πιστεύει ότι ο Ιάπωνας καλλιτέχνης Κατσουσίκα Χοκουσάι- πιο γνωστός για το «Μεγάλο Κύμα στα ανοιχτά της Καναγκάουα»- είχε την ίδια ικανότητα. Και εκείνος είχε εντοπίσει τη διαφορά για τα φτερά της λιβελούλας, κάτι που έκανε τον Τάλερ να αναρωτιέται αν είδε την ίδια «παγωμένη» εικόνα με τον Λεονάρντο ντα Βίντσι.
Οι άνθρωποι φτιάχνουμε μία τρισδιάστατη εικόνα του κόσμου ενώνοντας πολλές μερικώς εστιασμένες εικόνες, εξήγησε ο Τάλερ. Ο ντα Βίντσι συνειδητοποίησε ότι μπορούσε να «παγώσει» αυτά τα ξεχωριστά στιγμιότυπα με τα οποία φτιάχνουμε την εικόνα, εκτιμά ο καθηγητής.
Στη μελέτη του, ο Τάλερ εκτίμησε ότι ο Λεονάρντο ντα Βίντσι, για να διακρίνει ξεκάθαρα τα κινούμενα φτερά της λιβελούλας, πρέπει να έβλεπε 50-100 καρέ το δευτερόλεπτο. Ένας μέσος άνθρωπος βλέπει 20-40 το δευτερόλεπτο. Ο καθηγητής σημείωσε ότι δεν είναι ξεκάθαρο αν πρόκειται για χάρισμα με το οποίο γεννιέται κάποιος ή αν μπορεί να εκπαιδευθεί σε αυτό.
Με πληροφορίες από ΑFP