40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα Facebook Twitter

40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα

1

Το βράδυ της 21ης Σεπτεμβρίου 1979, η φωτογράφος Pennie Smith στεκόταν με οπλισμένη την 35mm Pentax της λιγότερα από δύο μέτρα μακριά από τον Paul Simonon, στο βάθος της σκηνής του Palladium στη Νέα Υόρκη, όταν ο μπασίστας των Clash που έμοιαζε να έχει καταληφθεί από αμόκ, ύψωσε σαν τσεκούρι το Fender Precision μπάσο πριν το κατεβάσει με δύναμη και το κάνει κομμάτια. «Δεν πρόλαβα να κάνω τη συνειδητή επιλογή να τραβήξω την φωτογραφία», λέει σήμερα η αποκλειστική φωτογράφος εκείνης της αμερικανικής περιοδείας του θρυλικού γκρουπ για μια από τις πιο εμβληματικές (αν όχι την πιο εμβληματική) ροκ φωτογραφίες όλων των εποχών. «Το δάχτυλό μου λειτούργησε αντανακλαστικά».

Στο πούλμαν της περιοδείας την επόμενη μέρα, ο Joe Strummer μόλις είδε την εικόνα ανάμεσα στις άλλες τυπωμένες φωτογραφίες, την επέλεξε αμέσως για το εξώφυλλο του νέου άλμπουμ των Clash που ήταν έτοιμο για κυκλοφορία. Επρόκειτο φυσικά για το London Calling, το άλμπουμ που θα τοποθετούσε τους Clash στο ροκ πάνθεον και συγχρόνως θα τους καθιέρωνε (και) στην Αμερική.

H Pennie Smith αποκαλύπτει στη συνέντευξή της ότι μετά τη συναυλία ο Simonon της έδωσε το σπασμένο ρολόι του. Το έχει ακόμα με τους δείκτες να έχουν παγώσει για πάντα στη στιγμή που τραβήχτηκε η φωτογραφία του London Calling: 11 παρά 10.

Η φωτογράφος είχε αντιδράσει τότε. «Είναι εντελώς φλου, δεν πρόκειται να λειτουργήσει» είπε στον Strummer αλλά αυτός ήταν απολύτως πεπεισμένος ότι αυτή ήταν η ιδανική φωτογραφία. «Εννοείται ότι νιώθω ευχαριστημένη που την τράβηξα, αλλά μου έχει γίνει και λίγο βραχνάς μέσα στα χρόνια», λέει σήμερα στον Guardian η Smith με αφορμή τα 40 χρόνια από την κυκλοφορία του ιστορικού δίσκου και την έκθεση που διοργάνωσε το Μουσείο του Λονδίνου για την περίσταση με τίτλο "The Clash: London Calling" και είναι επικεντρωμένη στις φωτογραφίες της. Τα εγκαίνια της έκθεσης είναι στις 15 Νοεμβρίου.

40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα Facebook Twitter
Tο London Calling, το άλμπουμ που θα τοποθετούσε τους Clash στο ροκ πάνθεον και συγχρόνως θα τους καθιέρωνε (και) στην Αμερική.

Η Pennie Smith είναι μία από τις επιφανείς και παραγωγικές ροκ φωτογράφους όλων των εποχών και έχει τραβήξει τους πάντες σχεδόν, από τον Bowie μέχρι τους Blondie κι από τους Rolling Stones μέχρι τους Stone Roses, σπανίως όμως εκθέτει τις φωτογραφίες της. Εκδηλώνει μάλιστα την δυσαρέσκεια της για το ναρκισσισμό των περισσότερων ροκ σταρ, περιγράφοντας μάλιστα κάποιες ατυχείς εμπειρίες που είχε με τους U2 («απλά κάτι άτομα που στέκονταν μπροστά από ένα ντουβάρι») και τον Morrissey («τραβάω αποκλειστικά σχεδόν σε ασπρόμαυρο αλλά με είχε πείσει να του κάνω μια έγχρωμη λήψη και μετά γκρίνιαζε ότι φαινόταν σα να φορά έντονο μακιγιάζ»).

Έκανε όμως μια εξαίρεση για τους Clash με τους οποίους συνδέθηκε βαθιά στα επτά χρόνια της συνεργασίας τους (με αφετηρία τη συναυλία τους τον Νοέμβριο του 1976 στο Royal College of Art του Λονδίνου, όταν η φωτογράφος ήταν 27 ετών και εργαζόταν για το NME) και μιλά γι' αυτούς στη συνέντευξή της σα να πρόκειται για αδέλφια της.

40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα Facebook Twitter
Joe Strummer

Επικά πράγματα έχουν γραφτεί για τη λήψη που οδήγησε στο εξώφυλλο του London Calling («Ο Jackson Pollock και ο Willem De Kooning ξαναζούν σ΄ αυτό το εξώφυλλο» έγραφε επιφανής κριτικός της εποχής) παρότι η σύνθεση και η γραμματοσειρά του εξωφύλλου αποτελεί ευθεία αναφορά σε παλιό άλμπουμ του Έλβις, σύμφωνα με την ίδια τη φωτογράφο πάντως υπάρχουν άλλες πολύ πιο αγαπημένες στην ίδια, φωτογραφίες εκείνης της περιοδείας.

Επιστρέφοντας σ΄ εκείνη τη νύχτα στο Palladium σαράντα χρόνια μετά, η Pennie Smith αποκαλύπτει στη συνέντευξή της ότι μετά τη συναυλία ο Simonon της έδωσε το σπασμένο ρολόι του. Το έχει ακόμα με τους δείκτες να έχουν παγώσει για πάντα στη στιγμή που τραβήχτηκε η φωτογραφία του London Calling: 11 παρά 10. Το Μουσείο του Λονδίνου της ζήτησε να το παραχωρήσει για την έκθεση, αλλά εκείνη αρνήθηκε.

Όταν ο δημοσιογράφος του Guardian της λέει χαριτολογώντας να το φυλάξει για την 50η επέτειο του άλμπουμ, εκείνη απαντά: «Θα έχουμε πεθάνει όλοι μέχρι τότε. Γιατί νομίζεις ότι κάναμε τώρα την έκθεση;».

40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα Facebook Twitter
Topper Headon
40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα Facebook Twitter
Η φωτογράφος Pennie Smith στο Τόκιο (φωτο: Joe Strummer)
40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα Facebook Twitter
Paul Simonon
40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα Facebook Twitter
Ο Joe Strummer στο τελωνείο του αεροδρομίου του Τόκιο
40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα Facebook Twitter
Paul Simonon
40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα Facebook Twitter
Mick Jones

Με στοιχεία από τον Guardian

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οnce in a lifetime: Ένα τραγούδι για την Τρίτη της 9ης Ιουλίου

Lifo Picks / Οnce in a lifetime: Ένα τραγούδι για την Τρίτη της 9ης Ιουλίου

Ένα τραγούδι που αρχικά πέρασε απαρατήρητο αλλά σήμερα θεωρείται κλασικό χωρίς στην εικονοκλαστική αισθητική του, την παράδοξη ποίηση των στίχων του και φυσικά την πρωτοποριακή, «σπαστική» χορογραφία του David Byrne.
«Ήταν γητευτής πνευμάτων και φύλακας μυστικών κήπων»: Για τον Mark Hollis και τους Talk Talk

Απώλειες / «Ήταν γητευτής πνευμάτων και φύλακας μυστικών κήπων»: Για τον Mark Hollis και τους Talk Talk

Δεν ήταν αναχωρητής, απλά είχε εγκαταλείψει προ πολλού το προσκήνιο την ώρα που οι Talk Talk δοξάζονταν από τις επόμενες γενιές ως ένα από τα πιο επιδραστικά γκρουπ όλων των εποχών
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ

σχόλια

1 σχόλια