40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα Facebook Twitter

40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα

1

Το βράδυ της 21ης Σεπτεμβρίου 1979, η φωτογράφος Pennie Smith στεκόταν με οπλισμένη την 35mm Pentax της λιγότερα από δύο μέτρα μακριά από τον Paul Simonon, στο βάθος της σκηνής του Palladium στη Νέα Υόρκη, όταν ο μπασίστας των Clash που έμοιαζε να έχει καταληφθεί από αμόκ, ύψωσε σαν τσεκούρι το Fender Precision μπάσο πριν το κατεβάσει με δύναμη και το κάνει κομμάτια. «Δεν πρόλαβα να κάνω τη συνειδητή επιλογή να τραβήξω την φωτογραφία», λέει σήμερα η αποκλειστική φωτογράφος εκείνης της αμερικανικής περιοδείας του θρυλικού γκρουπ για μια από τις πιο εμβληματικές (αν όχι την πιο εμβληματική) ροκ φωτογραφίες όλων των εποχών. «Το δάχτυλό μου λειτούργησε αντανακλαστικά».

Στο πούλμαν της περιοδείας την επόμενη μέρα, ο Joe Strummer μόλις είδε την εικόνα ανάμεσα στις άλλες τυπωμένες φωτογραφίες, την επέλεξε αμέσως για το εξώφυλλο του νέου άλμπουμ των Clash που ήταν έτοιμο για κυκλοφορία. Επρόκειτο φυσικά για το London Calling, το άλμπουμ που θα τοποθετούσε τους Clash στο ροκ πάνθεον και συγχρόνως θα τους καθιέρωνε (και) στην Αμερική.

H Pennie Smith αποκαλύπτει στη συνέντευξή της ότι μετά τη συναυλία ο Simonon της έδωσε το σπασμένο ρολόι του. Το έχει ακόμα με τους δείκτες να έχουν παγώσει για πάντα στη στιγμή που τραβήχτηκε η φωτογραφία του London Calling: 11 παρά 10.

Η φωτογράφος είχε αντιδράσει τότε. «Είναι εντελώς φλου, δεν πρόκειται να λειτουργήσει» είπε στον Strummer αλλά αυτός ήταν απολύτως πεπεισμένος ότι αυτή ήταν η ιδανική φωτογραφία. «Εννοείται ότι νιώθω ευχαριστημένη που την τράβηξα, αλλά μου έχει γίνει και λίγο βραχνάς μέσα στα χρόνια», λέει σήμερα στον Guardian η Smith με αφορμή τα 40 χρόνια από την κυκλοφορία του ιστορικού δίσκου και την έκθεση που διοργάνωσε το Μουσείο του Λονδίνου για την περίσταση με τίτλο "The Clash: London Calling" και είναι επικεντρωμένη στις φωτογραφίες της. Τα εγκαίνια της έκθεσης είναι στις 15 Νοεμβρίου.

40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα Facebook Twitter
Tο London Calling, το άλμπουμ που θα τοποθετούσε τους Clash στο ροκ πάνθεον και συγχρόνως θα τους καθιέρωνε (και) στην Αμερική.

Η Pennie Smith είναι μία από τις επιφανείς και παραγωγικές ροκ φωτογράφους όλων των εποχών και έχει τραβήξει τους πάντες σχεδόν, από τον Bowie μέχρι τους Blondie κι από τους Rolling Stones μέχρι τους Stone Roses, σπανίως όμως εκθέτει τις φωτογραφίες της. Εκδηλώνει μάλιστα την δυσαρέσκεια της για το ναρκισσισμό των περισσότερων ροκ σταρ, περιγράφοντας μάλιστα κάποιες ατυχείς εμπειρίες που είχε με τους U2 («απλά κάτι άτομα που στέκονταν μπροστά από ένα ντουβάρι») και τον Morrissey («τραβάω αποκλειστικά σχεδόν σε ασπρόμαυρο αλλά με είχε πείσει να του κάνω μια έγχρωμη λήψη και μετά γκρίνιαζε ότι φαινόταν σα να φορά έντονο μακιγιάζ»).

Έκανε όμως μια εξαίρεση για τους Clash με τους οποίους συνδέθηκε βαθιά στα επτά χρόνια της συνεργασίας τους (με αφετηρία τη συναυλία τους τον Νοέμβριο του 1976 στο Royal College of Art του Λονδίνου, όταν η φωτογράφος ήταν 27 ετών και εργαζόταν για το NME) και μιλά γι' αυτούς στη συνέντευξή της σα να πρόκειται για αδέλφια της.

40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα Facebook Twitter
Joe Strummer

Επικά πράγματα έχουν γραφτεί για τη λήψη που οδήγησε στο εξώφυλλο του London Calling («Ο Jackson Pollock και ο Willem De Kooning ξαναζούν σ΄ αυτό το εξώφυλλο» έγραφε επιφανής κριτικός της εποχής) παρότι η σύνθεση και η γραμματοσειρά του εξωφύλλου αποτελεί ευθεία αναφορά σε παλιό άλμπουμ του Έλβις, σύμφωνα με την ίδια τη φωτογράφο πάντως υπάρχουν άλλες πολύ πιο αγαπημένες στην ίδια, φωτογραφίες εκείνης της περιοδείας.

Επιστρέφοντας σ΄ εκείνη τη νύχτα στο Palladium σαράντα χρόνια μετά, η Pennie Smith αποκαλύπτει στη συνέντευξή της ότι μετά τη συναυλία ο Simonon της έδωσε το σπασμένο ρολόι του. Το έχει ακόμα με τους δείκτες να έχουν παγώσει για πάντα στη στιγμή που τραβήχτηκε η φωτογραφία του London Calling: 11 παρά 10. Το Μουσείο του Λονδίνου της ζήτησε να το παραχωρήσει για την έκθεση, αλλά εκείνη αρνήθηκε.

Όταν ο δημοσιογράφος του Guardian της λέει χαριτολογώντας να το φυλάξει για την 50η επέτειο του άλμπουμ, εκείνη απαντά: «Θα έχουμε πεθάνει όλοι μέχρι τότε. Γιατί νομίζεις ότι κάναμε τώρα την έκθεση;».

40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα Facebook Twitter
Topper Headon
40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα Facebook Twitter
Η φωτογράφος Pennie Smith στο Τόκιο (φωτο: Joe Strummer)
40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα Facebook Twitter
Paul Simonon
40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα Facebook Twitter
Ο Joe Strummer στο τελωνείο του αεροδρομίου του Τόκιο
40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα Facebook Twitter
Paul Simonon
40 χρόνια London Calling: Οι φωτογραφίες που έκαναν τους Clash αιώνια είδωλα Facebook Twitter
Mick Jones

Με στοιχεία από τον Guardian

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οnce in a lifetime: Ένα τραγούδι για την Τρίτη της 9ης Ιουλίου

Lifo Picks / Οnce in a lifetime: Ένα τραγούδι για την Τρίτη της 9ης Ιουλίου

Ένα τραγούδι που αρχικά πέρασε απαρατήρητο αλλά σήμερα θεωρείται κλασικό χωρίς στην εικονοκλαστική αισθητική του, την παράδοξη ποίηση των στίχων του και φυσικά την πρωτοποριακή, «σπαστική» χορογραφία του David Byrne.
«Ήταν γητευτής πνευμάτων και φύλακας μυστικών κήπων»: Για τον Mark Hollis και τους Talk Talk

Απώλειες / «Ήταν γητευτής πνευμάτων και φύλακας μυστικών κήπων»: Για τον Mark Hollis και τους Talk Talk

Δεν ήταν αναχωρητής, απλά είχε εγκαταλείψει προ πολλού το προσκήνιο την ώρα που οι Talk Talk δοξάζονταν από τις επόμενες γενιές ως ένα από τα πιο επιδραστικά γκρουπ όλων των εποχών
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ

σχόλια

1 σχόλια