50 χρόνια πρωτοπορία: Ο Keiji Haino στην Αθήνα

50 χρόνια πρωτοπορία: Ο Keiji Haino στην Αθήνα Facebook Twitter
Αδύνατος, ντυμένος στα μαύρα, με μακριά ίσια μαλλιά μέχρι τη μέση και πίσω από τεράστια μαύρα γυαλιά πάντοτε. Μόνο το γκρίζο χρώμα των μαλλιών του προδίδει πλέον την ηλικία του.
0

Λίγες μουσικές σκηνές έχουν πάρει μυθικές διαστάσεις στο ροκ υποσυνείδητο, όσο περνάνε τα χρόνια, όπως η μουσική σκηνή της Ιαπωνίας τη δεκαετία του '60 και '70. Μέχρι να κυκλοφορήσει το Japrocksampler του Julian Cope, το 2007, ήταν ως επί το πλείστον αχαρτογράφητη, με σκόρπια ονόματα να αιωρούνται από δω και από εκεί.


Πάντως, παρά την τρομερή έρευνα (και τις υπερβολές) του Cope, το βιβλίο δεν έκανε το ίδιο «μπαμ» όπως είχε γίνει μια δεκαετία νωρίτερα με το Κrautrocksampler, που εξέταζε το γερμανικό progressive και είχε στείλει ορδές μουσικόφιλων ανά τον κόσμο στα δισκοπωλεία να ψάχνουν σπάνιες κυκλοφορίες από την ψυχροπολεμική και διαιρεμένη Γερμανία.


Ο Cope μπορεί να κατάφερε να γράψει διεξοδικά για μια σειρά από εκκεντρικούς και θεοπάλαβους τύπους της μεταπολεμικής Ιαπωνίας αλλά το έκανε κάπως καθυστερημένα αυτή τη φορά και κυρίως, με το Διαδίκτυο να γιγαντώνεται, έχασε όλη τη δόξα. Η πληροφορία υπήρχε, απλά δεν ήταν μαζεμένη. Παρόλα αυτά, παραμένει ένας κατατοπιστικότατος και ίσως ο μοναδικός μουσικός οδηγός στην αγγλική γλώσσα για το τι συνέβαινε στη μουσική στην Ιαπωνία εκείνα τα χρόνια.

Έχει μάθει μόνος του να παίζει πάνω από 80 μουσικά όργανα. Είναι εντελώς απρόβλεπτος και στη σκηνή είναι αξιομνημόνευτοι οι live αυτοσχεδιασμοί του.


Φυσικά, ένας από αυτούς τους περίεργους Ιάπωνες που αναφέρει και που παρασύρθηκε από το rock' n' roll για να πάει ενάντια στο συντηρητικό κατεστημένο της χώρας του είναι και ο Keiji Haino. Το όνομα του Haino –που ο Cope δολοφονεί ορθογραφικά και το αναφέρει συνέχεια ως Heino με e αντί για a– ήταν ήδη καταξιωμένο στη Δύση ως ενός σπουδαίου θορυβοποιού. Σε αυτό έβαλαν το χέρι τους οι Sonic Youth και πιο συγκεκριμένα η πλούσια δισκοθήκη του Thurston Moore, αν και ο πρώτος που έφερε CD του από τη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου ήταν ο Fred Frith. Αγόρασε 15, για την ακρίβεια, και έκανε ένα από αυτά δώρο στον John Zorn.

50 χρόνια πρωτοπορία: Ο Keiji Haino στην Αθήνα Facebook Twitter
Είναι εντελώς απρόβλεπτος και στη σκηνή είναι αξιομνημόνευτοι οι live αυτοσχεδιασμοί του.


Κάποια στιγμή φαίνεται ότι κινούταν στο ίδιο μήκος κύματος με τον Merzbow. Σε αντίθεση, όμως, με αυτόν που είχε ακυρώσει την εμφάνιση του στο Synch Festival το 2009 επειδή φοβόταν μήπως κολλήσει κάνα μικρόβιο στο αεροπλάνο (αν θυμάμαι καλά από τις φήμες που διαδίδονταν τότε), ο Haino ήταν διάσημος αρκετά ώστε να κάνει μια στάση στην χώρα μας τέσσερα χρόνια νωρίτερα. Το 2005 είχε δώσει μια απίστευτη συναυλία στο Bios που σύμφωνα με μαρτυρίες φρίκαρε κόσμο και κοσμάκη που μάλλον περίμενε να δει τον εξωτικό Ιάπωνα σε πιο ψυχεδελικά και τετριμμένα μονοπάτια. Κοινώς, τους ξεκούφανε.


Για έναν καλλιτέχνη του μεγέθους του –fun fact: έχει μάθει μόνος του να παίζει πάνω από 80 μουσικά όργανα– δεν ξέρεις ποτέ τι να περιμένεις γενικά. Είναι εντελώς απρόβλεπτος και στη σκηνή είναι αξιομνημόνευτοι οι live αυτοσχεδιασμοί του. Υπάρχουν βίντεο στο YouTube που ερμηνεύει τόσο διαολεμένα μπλουζ και σου σηκώνεται η τρίχα από τη δεξιοτεχνία και την ένταση στην κιθάρα.

Από την άλλη, το 2016, έκανε μουσική για την επίδειξη μόδας του Marc Jacobs για την κολεξιόν του για το φθινόπωρο/χειμώνα, με τη Lady Gaga ανάμεσα στα μοντέλα. Η μινιμαλιστική προσέγγιση του, χτυπώντας μόνο καμπανάκια και αφήνοντας τον ήχο τους να αιωρείται στον χώρο, σε συνδυασμό με τα εντυπωσιακά και αυστηρά γκοθ ρούχα του Jacobs, δημιουργούσε ένα εντελώς απόκοσμο αποτέλεσμα, που αμφιβάλλω αν έχει ξανασυμβεί στον κόσμο της μόδας.

 

Marc Jacobs | Fall Winter 2016/2017 Full Fashion Show


Σε ένα απολαυστικό στιγμιότυπο στο Japrocksampler, o Cope σκιαγραφεί με διασκεδαστικό τρόπο την αντισυμβατικότητά του. Πίσω στο 1971, μαζί με τους Lost Aaraaff (την παρθενική του μπάντα), έπαιξαν σε κάτι σαν το Woodstock της Ιαπωνίας. Το Genya Rock Festival ήταν ένα τριήμερο αντικαπιταλιστικό ροκ φεστιβάλ σε μια επαρχιακή πόλη λίγο έξω από το Τόκιο. Από μια ειρωνεία της τύχης και ένα μοιραίο λάθος των διοργανωτών, το σχεδόν άγνωστο γκρουπ έγινε η headliner μπάντα της τελευταίας μέρας του.

«Δυστυχώς, είχαν υπολογίσει χωρίς αυτούς, ένα μάτσο άπειρους free jazzers που έπαιζαν για δεύτερη φορά στην ζωή τους» γράφει ο Cope. «Ανέβηκαν στη σκηνή με μια μηδενιστική συμπεριφορά, όπως των Stooges στο θρυλικό Metallic KO σόου. O 19χρονος τραγουδιστής τους Keiji Heino (!) είπε στο μέχρι τότε χαρούμενο κοινό ότι θέλει να τους σκοτώσει και άρχισε να ουρλιάζει βρισιές από το μικρόφωνο. Αμέσως ξεσηκώθηκαν διάφοροι διαδηλωτές, αγρότες, αρχιπαλίκαρα της Γιακούζα, ομάδες παραδοσιακών χορών, διοργανωτές και συνδικαλιστές με σκοπό να σταματήσουν τον αισχρό θόρυβο που έβγαινε από τα μεγάφωνα, προσπαθώντας να σκοτώσουν αυτούς που το δημιουργούσαν».

Εν ολίγοις ξέσπασε ένας άγριος πετροπόλεμος, μια και το φεστιβάλ διεξαγόταν σε ένα ριζοχώραφο, με την μπάντα να προσπαθεί να κρυφτεί για να γλυτώσει από την οργή του κοινού. Στο τέλος πλάκωσε και η αστυνομία που ενώ για τρεις ημέρες παρακολουθούσε ειρηνικά από μακριά, επενέβη για να δείρει με τη σειρά της όσους χίπηδες είχαν απομείνει.

«Η εμφάνιση των Lost Aaraaff μπορεί να πέρασε στην ιστορία, η μουσική τους πάλι όχι» γράφει ο Cope και κλείνει. «Παρόλα αυτά, για την underground σκηνή της Ιαπωνίας, το γκρουπ ωρίμασε κατά την διάρκεια των διαδηλώσεων της Σανριζούκα» (σ.σ. οι κινητοποιήσεις γίνονταν ενάντια στην κατασκευή του Διεθνούς Αεροδρομίου Ναρίτα – σήμερα είναι το δεύτερο μεγαλύτερο της χώρας).

Σε ένα άλλο σημείο, βέβαια, μόνο που δεν τον βρίζει επειδή το παίζει τόσο επαναστατικός και ανατρεπτικός και δεν έχει δοκιμάσει ποτέ ναρκωτικά στην ζωή του. Για τον Haino, η μουσική είναι το LSD του, όπως είχε δηλώσει.


Γεννήθηκε στην Τσίμπα το 1952. Όταν ήταν έφηβος, άκουσε για πρώτη φορά το When The Music's Over των Doors και η φιλοσοφία του απέναντι στη μουσική άλλαξε. Πριν από αυτό ήθελε να ασχοληθεί με το θέατρο, επηρεασμένος από τα ριζοσπαστικά έργα του Antonin Artaud.

50 χρόνια πρωτοπορία: Ο Keiji Haino στην Αθήνα Facebook Twitter
Ο Haino δεν έχει δοκιμάσει ποτέ ναρκωτικά στην ζωή του. Η μουσική είναι το LSD του, όπως είχε δηλώσει.


Η δισκογραφία του είναι χαοτική, με πάνω από 200 κυκλοφορίες. Από τις πρώτες του συνεργασίες στα μέσα του '70 ήταν με τον πολυοργανίστα Magical Power Mako.


Υπάρχει μια χαμένη δεκαετία στην καριέρα του από τα τέλη του '70 μέχρι τις αρχές των '90s, όταν κανείς δεν γνωρίζει τι κάνει. Επιστρέφει με το ροκ ντουέτο Fushitsusha (που μεταφράζεται, πάνω-κάτω, ως «άνθρωπος χωρίς ποιότητα») που υπάρχουν μέχρι σήμερα. Αν και τους σχημάτισε το 1978, το πρώτο τους άλμπουμ κυκλοφορεί το 1989 και έτσι επανέρχεται στο προσκήνιο.


Για να τις συνεντεύξεις χρειάζεται μεταφραστή και έτσι πάντοτε γίνονται γραπτώς. Απαντάει στις περισσότερες ερωτήσεις που του στέλνω λακωνικά. «Έχω αναφέρει πάνω από 1.000 φορές ότι ο αγαπημένος μου καλλιτέχνης είναι ο Τζιμ Μόρισον. Κάνω μουσική μέχρι σήμερα επειδή μου αρέσει και επειδή αισθάνομαι ότι θέλω/πρέπει να κάνω κάτι. Για μένα η μουσική είναι σαν το αντίδοτο στο πείσμα μου να γίνω κάτι. Σίγουρα δεν θέλω, αν γίνεται, ο κόσμος να πιστεύει ότι είμαι απρόσιτος εξαιτίας της φήμης μου. Αρκετοί που περηφανεύονται ότι κάνουν αυτοσχεδιασμό, πιθανόν συνειδητοποιούν ότι δεν μπορούν να γράψουν μουσική και αισθάνονται μια έλλειψη ειλικρίνειας για τη δική τους μουσική, αφού οτιδήποτε κι αν κάνουν μοιάζει με κάτι άλλο. Παρόλα αυτά πιέζουν τους εαυτούς ώστε να κάνουν κάτι, δημιουργώντας έτσι ένα είδος που ονομάζεται "αυτοσχεδιασμός". Αντίθετά με αυτούς, προσωπικά εξακολουθώ να ενεργώ με βάση το "δημιουργώ κάτι επί τόπου και στη στιγμή". Αν μετανιώνω για κάτι όλα αυτά τα χρόνια; Είναι κάτι που συχνά σκέφτομαι».


Μέχρι και σήμερα είναι το ίδιο επιβλητικός όπως όταν πρωτοξεκίνησε. Αδύνατος, ντυμένος στα μαύρα, με μακριά ίσια μαλλιά μέχρι τη μέση και πίσω από τεράστια μαύρα γυαλιά πάντοτε. Μόνο το άσπρο χρώμα των μαλλιών του προδίδει πλέον την ηλικία του. Κοντεύει πια τα 70. Και είναι εμπειρία ζωής να τον δεις να παίζει πάνω στην σκηνή.

 

Keiji Haino - So, Black is Myself


O Keiji Haino εμφανίζεται απόψε στο Temple Athens (Ιάκχου 17, Γκάζι), με είσοδο 20 ευρώ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ