Ένα μεγάλο τραγούδι του Μάνου Λοΐζου σε στίχους Δημήτρη Χριστοδούλου για την Πρωτομαγιά, που συνδυάζει το προσωπικό με το αγωνιστικό στοιχείο

Ένα μεγάλο τραγούδι του Μάνου Λοΐζου σε στίχους Δημήτρη Χριστοδούλου για την Πρωτομαγιά, που συνδυάζει το προσωπικό με το αγωνιστικό στοιχείο Facebook Twitter
Φωτογράφηση για τον δίσκο «Καλημέρα Ήλιε». Από αριστερά: Χαρούλα Αλεξίου, Μάνος Λοΐζος, Αλέκα Αλιμπέρτη και Κώστας Σμοκοβίτης.
0

Το «Ας μην είχες τόσα λάθη» είναι ένα από τα ωραιότερα τραγούδια του Μάνου Λοΐζου. Βασισμένο σε στίχους του Δημήτρη Χριστοδούλου ηχογραφήθηκε προς τα τέλη του 1973, για να εμφανιστεί τελικά σε δίσκο τον Απρίλη του 1974. Μιλάμε, φυσικά, για το «Καλημέρα Ήλιε» [MINOS], που έβγαλε μεγάλες επιτυχίες πέραν του φερώνυμου τραγουδιού –ανάμεσά τους και τα «Θα έρθει μόνο μια στιγμή», «Χτύπησαν αργά», «Μια καλημέρα», «Ποιος το ξέρει», «Δώδεκα παιδιά»– που απέδωσαν οι Χάρις Αλεξίου, Κώστας Σμοκοβίτης και Αλέκα Αλιμπέρτη.

Στο «Καλημέρα Ήλιε» υπήρχε επίσης το έξοχο και σχετικώς άγνωστο τραγούδι του Λοΐζου (το ερμήνευε κιόλας) «Κανένας δεν μου μίλησε», ενώ από τα υπόλοιπα κομμάτια, που δεν έκαναν την πολύ μεγάλη επιτυχία, εκείνο που ξεχώριζε ήταν το ανεπανάληπτο «Ας μην είχες τόσα λάθη», που απέδιδε ο Κώστας Σμοκοβίτης.

Σ' αυτό το τραγούδι ο Λοΐζος είχε την ευκαιρία να μελοποιήσει τους απαιτητικούς στίχους του Δημήτρη Χριστοδούλου (να ισορροπήσει δηλαδή ανάμεσα σε αντικείμενες διαθέσεις – ένα ερωτικό ανεκπλήρωτο και την αγωνιστική πρωτομαγιάτικη διάθεση) και η αλήθεια είναι πως μεγαλούργησε.

Σε ποιο πρωί Πρωτομαγιάς
γέμισ' ο δρόμος όνειρα
δεν ήταν ώρα της δουλειάς
βρήκα τον ήλιο απόμερα.

Ας μην είχες τόσα λάθη
μεσ' στα μάτια απ' τα παλιά
θα 'σουνα τώρα κοντά μου
στη χρυσή Πρωτομαγιά.

Σε ποια στιγμή της άνοιξης
μπήκε πρωί ο Μάης
ήρθες κι εσύ σαν τη σκιά
το γέλιο να μου πάρεις.

Ας μην είχες τόσα λάθη
μεσ' στα μάτια απ' τα παλιά
θα 'σουνα τώρα κοντά μου
στη χρυσή Πρωτομαγιά.
Ένα μεγάλο τραγούδι του Μάνου Λοΐζου σε στίχους Δημήτρη Χριστοδούλου για την Πρωτομαγιά, που συνδυάζει το προσωπικό με το αγωνιστικό στοιχείο Facebook Twitter
«20 Μαΐου 1973. Ξεκίνημα εργασίας στην Κασταλίας 30. Ο Μάνος και ο Δημήτρης». Σημείωμα του Δημήτρη Χριστοδούλου (Αρχείο Δημήτρη Χριστοδούλου)

Θυμάται ο Δημήτρης Χριστοδούλου για 'κείνη τη συνεργασία του με τον Μάνο Λοΐζο:

«Όταν γύρισα από το Παρίσι, μετά την αυτοεξορία, ο Μάνος με το γλυκό του χαμόγελο σε μια συνάντηση μου είπε: "Δημήτρη, πρέπει να κάνουμε κάτι οι δυο μας". Και βάλαμε μπροστά το "Καλημέρα Ήλιε", μια στον Χολαργό και μια στην Κασταλίας 30, το διαμέρισμα όπου έμενα στην Κυψέλη και που με τόση συγκίνηση το θυμάμαι, καθώς ο Μάνος με την κιθάρα έψαχνε, έψαχνε, και ξαφνικά το 'βρισκε το μελωδικό μέρος, επίμονος, αργός, αλλά σίγουρος ότι κάπου μέσα του η μελωδία αναμένει. Αυτά τα λίγα για έναν γίγα, που γέμισε την Ελλάδα με όμορφα τραγούδια, που επεσήμανε σκληρές στιγμές του εργατικού αγώνα, του έρωτα, της χαράς, της καταπίεσης, του νοήματος της απουσίας και του θανάτου».

[Μάνος Λοΐζος / απ' τη μνήμη στην καρδιά – Μετρονόμος, 2012]

Φυσικά το «Ας μην είχες τόσα λάθη» χρωστάει πολλά στην λαμπερή και δημιουργικά έρρινη φωνή του Κώστα Σμοκοβίτη, ενός τραγουδιστή που πολεμήθηκε από τα μέσα και δεν κατόρθωσε να κάνει την καριέρα που του άξιζε (που άξιζε στη φωνή του εννοώ), με το τραγούδι να αποδίδεται δυο χρόνια αργότερα (1976) και από την Αλέκα Μαβίλη. «Χτυπώντας» το δε στο YouTube διαπίστωσα πως δεν υπάρχουν νεότερες εκτελέσεις του, πράγμα που σημαίνει πως αυτό το «διαμάντι» τού τραγουδιού μας παραμένει άγνωστο στις νεότερες φωνές.

Κρίμα... Αλλά ίσως και όχι...

 
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ