Enja Records: Μια γερμανική εταιρεία που παραμένει στο προσκήνιο για περισσότερο από μισό αιώνα

Η Enja Records είναι μια σημαντική γερμανική εταιρεία, που παραμένει στο προσκήνιο για περισσότερο από μισό αιώνα Facebook Twitter
Οι Ceramic Dog. Φωτ.: Ebru Yildiz
0


ΜΠΟΡΕΙ Η ENJA RECORDS
 (στην Ελλάδα από την AN Music) να ιδρύθηκε το 1971 στo Μόναχο από τους jazz-fans Matthias Winckelmann (1941-2022) και Horst Weber (1934-2012), μπορεί στην εταιρεία, όλες αυτές τις δεκαετίες να ηχογράφησαν τεράστια ονόματα (Dizzy Gillespie, Cecil Taylor, McCoy Tyner, Archie Shepp, Randy Weston, Elvin Jones, Mal Waldron, Lee Konitz, Abdullah Ibrahim, Dusko Goykovich, Albert Mangelsdorff, Rabih Abou-Khalil και δεκάδες άλλοι), αλλά εκείνο που έχει σημασία είναι πως το label, παρά τους κατά καιρούς κλυδωνισμούς, συνεχίζει να υπάρχει 53 χρόνια αργότερα, υπό τον Werner Aldinger πια, προτείνοντας καταπληκτικούς καινούριους δίσκους – σαν κι αυτούς που σας παρουσιάζουμε αμέσως...

CERAMIC DOG: Connection

[enja / yellowbird, 2023]

Το πιο νέο άλμπουμ των φοβερών και τρομερών Ceramic Dog –το πέμπτο ή το έκτο τους, δεν είμαι σίγουρος– μπορεί να κυκλοφορεί από το καλοκαίρι, αλλά ποτέ δεν είναι αργά για να πει κανείς μερικά λόγια για έναν από τους σημαντικότερους δίσκους του 2023, όπως και γι’ αυτό το γκρουπ από τη Νέα Υόρκη, που με κάθε νεότερο δίσκο του εμφανίζεται ακόμη πιο μπροστά και σε ιδέες, και σε παιξίματα, μα και σε συναισθηματικό δόσιμο.

Με τον Marc Ribot πάντα σε κιθάρες, tres, dobro, μπάσο, φωνή, τον Shahzad Ismaily σε μπάσο, ηλεκτρονικά, φωνή και τον Ches Smith σε ντραμς, κρουστά, ηλεκτρονικά, φωνή, οι Ceramic Dog φαίνεται πως βρίσκονται τώρα στην καλύτερη φάση της διαδρομής τους, υπογράφοντας φοβερά κομμάτια, καθώς στο “Connection” το ένα track ακούγεται καλύτερο του άλλου.

Λέμε για έναν συναρπαστικό δίσκο, για ένα παλίμψηστο ήχων βασικά, καθώς κάθε κομμάτι μοιάζει ναι μην είναι κάτι συγκεκριμένο, αλλά κάτι διαφορετικό κάθε φορά, με τα ηχητικά επίπεδα να ξεδιπλώνονται το ένα μετά το άλλο, αφήνοντας τον ακροατή αποσβολωμένο.

Το έχουν δουλέψει πολύ το θέμα τού ήχου οι φίλοι μας και προς τούτο ζήτησαν και ουκ ολίγες έξτρα βοήθειες, εδώ, από τους Syd Straw φωνή, Anthony Coleman farfisa, James Brandon Lewis σαξόφωνα, Greg Lewis, hammond B3, Oscar Noriega κλαρινέτο και Peter Sachon τσέλο, έτσι ώστε όλοι μαζί να προχωρήσουν αυτό το αποκαλυπτικό fusion, που συμπαρασύρει τα πάντα στο διάβα του, αφήνοντας πίσω του ανεπανάληπτα κομμάτια.

Κατ’ αρχάς το βασικό. Το “Connection” ακούγεται ολάκερο, από την αρχή έως το τέλος του, δίχως να χαλαρώνεις ποτέ ως ακροατής και δίχως ποτέ εκείνο να κάνει κοιλιές (εννοείται).

Ceramic Dog, Connection
Ceramic Dog, Connection

Λέμε για έναν συναρπαστικό δίσκο, για ένα παλίμψηστο ήχων βασικά, καθώς κάθε κομμάτι μοιάζει ναι μην είναι κάτι συγκεκριμένο, αλλά κάτι διαφορετικό κάθε φορά, με τα ηχητικά επίπεδα να ξεδιπλώνονται το ένα μετά το άλλο, αφήνοντας τον ακροατή αποσβολωμένο.

Τουλάχιστον εγώ έτσι ένοιωσα με το “Swan”, το οποίο με ανάγκασε να ανακαλέσω Socrates και Γιάννη Σπάθα, με αυτή την πολύ δυνατή «δημοτική» κιθαριστική εισαγωγή του Ribot, που είναι κατ’ ευθείαν ηπειρώτικη και με το ρυθμικό τμήμα να κρατά γερά το ίσο, δημιουργώντας αλλοπαρμένες καταστάσεις. Έτσι, όταν στην πορεία θα μπει και ο σαξοφωνίστας James Brandon Lewis το κομμάτι θα ξεφύγει εντελώς, αγγίζοντας τελείως trance καταστάσεις.

Άλλο τεράστιο κομμάτι, και σε διάρκεια και σε σημασία, είναι το 11λεπτο “Order of protection”, που είναι ένα καθαρό ηλεκτρικό blues, που εξελίσσεται σε progressive blues-rock, όταν το hammond του Greg Lewis θα εισβάλει για να «θερίσει» σ’ ένα πιο πίσω επίπεδο – αφήνοντας μπροστά τον Ribot να αυτοσχεδιάζει σαν μεγάλος bluesman (είναι και-αυτό ο άνθρωπος, δεν υπάρχει ουδεμία αμφιβολία).

Όμως κάθε κομμάτι από το “Connection” είναι κάτι διαφορετικό και κάτι άλλο, ξεκινώντας από το εισαγωγικό ημι-blues φερώνυμο track, που ακούς στο βάθος κάτι από Canned Heat, το 7λεπτο πυρηνοκίνητο και γεμάτο από distortions “Subsidiary”, το μανιφέστο “Soldiers in the army of love”, το όλο φωτιά boogaloo “Ecstacy”, με τη φαρφίζα του Coleman και με τα κρουστά του Smith να φτιάχνουν κατάσταση, το αγριεμένο χιπχοπάδικο “Heart attack”, καταλήγοντας στο πάνκικο “That’s entertainment”, που δεν είναι άλλο από το γνωστό στάνταρντ των Arthur Schwartz / Howard Dietz, του οποίου, οι Ceramic Dog, του αλλάζουν τα φώτα!

Τι να πεις περαιτέρω γι’ αυτό το άλμπουμ; Συγκλονιστικός δίσκος!

Swan

MAKIKO HIRABAYASHI TRIO: Meteora

[yellowbird / enja / Werner Aldinger, 2023]

Η Enja Records είναι μια σημαντική γερμανική εταιρεία, που παραμένει στο προσκήνιο για περισσότερο από μισό αιώνα Facebook Twitter
Οι Makiko Hirabayashi Trio

Η Makiko Hirabayashi είναι μια ιαπωνίδα πιανίστρια της jazz, γεννημένη στο Τόκιο το 1966, που ζει, όμως, στην Κοπεγχάγη από το 1990 και εντεύθεν – με τους jazz-fans να την μαθαίνουν βασικά μέσα από τη δισκογραφία της στην enja, που ξεκίνησε το 2006, για να φθάσει, σιγά-σιγά, μέχρι τις μέρες μας.

Το κύριο σχήμα, με το οποίο δραστηριοποιείται η Hirabayashi είναι το τρίο της, που έχει μάλιστα σταθερή σύνθεση, όλα αυτά τα χρόνια, καθώς αποτελείται από την ίδια στο πιάνο, τον Klavs Hovman στο μπάσο και την Marilyn Mazur στα ντραμς και τα κρουστά.

Μ’ αυτό το τρίο ήταν ηχογραφημένο το προηγούμενο “Where the Sea Breaks” (2017) και με το ίδιο πάντα τρίο είναι ηχογραφημένο και το πρόσφατο “Meteora”, που είναι εμπνευσμένο, ας το πούμε έτσι, από τους βράχους των Μετεώρων.

Makiko Hirabayashi
Makiko Hirabayashi, Meteora

Είχε επισκεφθεί η Hirabayashi την Ελλάδα, πήγε στα Μετέωρα, θαμπώθηκε από το τοπίο, και αποφάσισε να συνθέσει τα ανάλογα; Έτσι ακριβώς. Αυτό συνέβη.

Η Ιαπωνίδα είχε έλθει στη χώρα μας, τον Μάιο του 2022, για να λάβει μέρος στο τότε 21st Athens Jazz, το επονομαζόμενο και “Women in Jazz”, καθώς θα παρουσιαζόταν στην σκηνή του, στο Γκάζι, στις 26 Μαΐου εκείνης της χρονιάς. Τότε θα έκανε την βόλτα της προς τα Μετέωρα η Hirabayashi, για να μπει στο Village Recording της Κοπεγχάγης λίγους μήνες αργότερα, στις 26 και 27 Οκτωβρίου (του 2022), προκειμένου να γράψει τα “Meteora”.

Λέμε λοιπόν για μια σειρά έντεκα κομματιών, πέντε εκ των οποίων είναι αποκλειστικά δικά της, με δύο να ανήκουν στην Mazur και με τα υπόλοιπα τέσσερα να είναι συνεργατικά.

Το πιο βασικό κομμάτι του δίσκου –αν μπορεί να ειπωθεί κάτι τέτοιο– είναι το “Meteor” (track 7), που είναι σύνθεση της Hirabayashi και που διαρκεί σχεδόν οκτώ λεπτά. Πρόκειται, δε, για το μεγαλύτερο σε διάρκεια track του CD.

Η σύνθεση αυτή ξεκινά με «ατμόσφαιρες», δηλαδή ακούμε κοντραμπάσο με δοξάρι και κρουστά (καμπάνες κ.λπ.), σε κατανυχτικό, θρησκευτικό κλίμα (σαν ν’ ακούς σήμαντρα, θυμιατά και τα σχετικά), πριν αρχίσει η σύνθεση να εξελίσσεται σιγά-σιγά, μετά το δεύτερο λεπτό, με την Ιαπωνίδα, να εκμεταλλεύεται αυτό το υπόστρωμα, και μέσα από το λυρικό παίξιμό της να «αφήνει» ελεύθερη τη μελωδική αφήγησή της.

Υπάρχουν και άλλα ωραία κομμάτια στο CD, με τα tracks να έχουν προγραμματικούς σχεδόν τίτλους, σαν το “Birds ascending” για παράδειγμα, εκεί όπου και πάλι τα κρουστά της Mazur υφαίνουν ένα πρώτο περιβάλλον, πριν το πιάνο και το μπάσο ξεκινήσουν να δημιουργούν τα σχετικά μελωδικά και ρυθμικά μοτίβα.

Γενικώς το “Meteora” διακρίνεται, από εκφραστικής πλευράς, από την «ευγένεια» και τον λυρισμό των συνθέσεων – δίχως τούτο να σημαίνει πως απουσιάζουν και τα πιο έντονα στοιχεία, καθώς το τουσέ της Hirabayashi είναι δυναμικό.

Απλό, μελετημένο και εν τέλει ωραίο άλμπουμ, από τρεις μουσικούς που συνευρίσκονται πολλά χρόνια, γνωρίζοντας, τέλεια, ο ένας το παιχνίδι του άλλου.

Meteor

YUMI ITO: Ysla

[enja / yellowbird, 2023]

Η Enja Records είναι μια σημαντική γερμανική εταιρεία, που παραμένει στο προσκήνιο για περισσότερο από μισό αιώνα Facebook Twitter
H Yumi Ito

Η Yumi Ito είναι μία ιαπωνο-πολωνή τραγουδοποιός, που ζει και εργάζεται στην Βασιλεία της Ελβετίας. Ο χώρος της είναι η ευρύτερη τραγουδιστική electronica, εντός της οποίας παρεισφρέουν pop, neo-classical, jazz και άλλα διάφορα στοιχεία, ικανά όλα αυτά να δημιουργήσουν το δικό της προσωπικό ύφος.

Το πιο νέο άλμπουμ της Yumi Ito, το πέμπτο στη σειρά, αποκαλείται “Ysla”, κυκλοφορεί εδώ και λίγους μήνες σε CD από την enja / yellowbird και είναι κλεισμένο σε μια περίεργη συσκευασία, που έχει το μέγεθος 7ιντσου δίσκου βινυλίου, περιέχουσα έξι διαφορετικά αναλόγου μεγέθους ένθετα, με φωτογραφίες της καλλιτέχνιδας μπροστά, και τυπωμένους τους στίχους (μαζί με άλλες πληροφορίες) πίσω. Όπως διαβάζουμε σ’ ένα από αυτά τα ένθετα:

Yumi Ito
Yumi Ito, Ysla

«Το πέμπτο άλμπουμ μου, το “Ysla”, είναι η πιο προσωπική δουλειά μου μέχρι σήμερα. Η βασική ιδέα του σχετίζεται μ’ ένα φανταστικό νησί, την Ysla, μια φυσική τοποθεσία και μια ψυχική κατάσταση μαζί: ένα μέρος ήσυχο και απομονωμένο, που επιτρέπει τον ελεύθερο στοχασμό, την ηρεμία και το να ζεις εν ειρήνη, όλα εκείνα τέλος πάντων που σχετίζονται με τους απομακρυσμένους τόπους, που βρίσκονται μακριά από τις εξωτερικές διεγέρσεις. Υπό αυτή την έννοια η Ysla αναφέρεται σε μια μεταμορφωτική κατάσταση του νου: μια κατάσταση ηρεμίας και γαλήνης, εκεί όπου θα μπορούσαμε να μεταφέρουμε τα δύσκολα γεγονότα του παρελθόντος μας στο παρόν, μ’ έναν όμως καθαρτικό τρόπο. Η Ysla περιγράφει μια ειρηνική κατάσταση, μετά από τις άγριες και απρόβλεπτες καταιγίδες της ζωής».

Για να πραγματοποιήσει αυτό το project της η Yumi Ito στηρίζεται, οπωσδήποτε, στη φωνή, το πιάνο, τα πλήκτρα, τις συνθέσεις και τους στίχους της, αλλά έχει δίπλα της και άλλους ακόμη μουσικούς, προκειμένου να προσδώσει στα διάφορα κομμάτια τις προοπτικές που επιθυμεί.

Έτσι μαζί της θα βρεθούν και οι Kuba Dworak κοντραμπάσο, Iago Fernández ντραμς, Chris Hyson σύνθια, Xan Campos rhodes, πλήκτρα, Szymon Mika ακουστικές κιθάρες, Rui Stähelin θεόρβη, Kyrill Fasla Prolat τσέλο, Kirk Starkey τσέλο, Jo Flüeler σύνθια και Ambrosius Huber τσέλο, με όλες και όλους μαζί να δημιουργούν ένα κάπως... αιθέριο και οπωσδήποτε νεορομαντικό ηχητικό περιβάλλον, που φέρνει ενίοτε στη μνήμη Julee Cruise, Angelo Badalamenti και τα ανάλογα.

Οπωσδήποτε υπάρχει «ύφος» και μια ιδιαίτερη στουντιακή επεξεργασία των θεμάτων εδώ, από μια καλλιτέχνιδα και τους συνεργάτες της, που φαίνεται να κάνει πράξη τα προτάγματα του νέου CD της, αφού η Ito έχει εμφανισθεί και στην Ελλάδα (σε μιαν άλλου τύπου... Ysla), στην Μήλο, τον προηγούμενο Αύγουστο.

Lonely Island

SAMUEL BLASER: Routes

[Blaser Music / enja & yellowbird, 2023]

Η Enja Records είναι μια σημαντική γερμανική εταιρεία, που παραμένει στο προσκήνιο για περισσότερο από μισό αιώνα Facebook Twitter
O Samuel Blaser

Ο ελβετός τρομπονίστας Samuel Blaser παλαιός μας γνώριμος, από την εποχή του δίσκου του “Pieces of Old Sky” στην clean feed, το 2009, όταν ήταν ακόμη 28χρονος, έχει τώρα νέο CD στην enja & yellowbird, που αποκαλείται “Routes”... δηλαδή διαδρομές.

Σε ποιες διαδρομές, όμως, αναφέρεται ο Ελβετός; Και θα είναι μια απάντηση αυτή στην οποία αποκλείεται να πάει το μυαλό, ακόμη και του πιο υποψιασμένου jazz-fan.

Ο Blaser λοιπόν στο “Routes” παίζει reggae, με την ευρεία και τη στενή έννοια, αποτίνοντας φόρο τιμής στον μεγαλύτερο τρομπονίστα του είδους (συνάδελφό του δηλαδή), τον θρυλικό τζαμαϊκανό τρομπονίστα Don Drummond (1932-1969), που θα μεγαλουργούσε μέσα στους Skatalites ή και έξω απ’ αυτούς, στα σίξτις.

Yumi Ito
Samuel Blaser, Routes

Έτσι από τα δέκα κομμάτια τού “Routes”, τα τρία (“Silver dollar”, “Thoroughfare”, “Green island”) είναι συνθέσεις του Don Drummond, τα δύο (“Rainy days dub”, “Green island dub”) ανήκουν στον Lee “Scratch” Perry, ενώ τα υπόλοιπα πέντε είναι πρωτότυπα, συνθέσεις του Blaser και των συνεργατών του, που είναι ποιοι; Σημειώστε: Alex Wilson πιάνο, όργανο, μελόντικα, Alan Weekes κιθάρες, Ira Coleman κοντραμπάσο, Dion Parson ντραμς, Soweto Kinch άλτο σαξόφωνο, φωνή, Michael Blake τενόρο σαξόφωνο και Edwin Sanz κρουστά.

Δίπλα, τώρα, σ’ αυτή την ομάδα προστίθενται και ουκ ολίγοι guests, που πρέπει να τους αναφέρουμε, γιατί είναι σχεδόν όλοι τοπ ονόματα. Έχουμε λοιπόν την Carroll Thompson φωνή, τον Lee “Scratch” Perry φωνή, dub, την Jennifer Warthon μπάσο τρομπόνι, τον Steve Turre κοχύλια, τρομπόνι και ακόμη την τριάδα John Fedchock, Johan Escalante & Glenn Ferris επίσης σε τρομπόνια.

Έτσι το “Routes” δεν είναι μόνον ένας φόρος τιμής στον Don Drummond και την reggae, μα και στο τρομπόνι, σαν όργανο, που εδώ πρωταγωνιστεί σε όλες τις διαστάσεις του.

Ένα περαιτέρω εντυπωσιακό στο “Routes” έχει να κάνει με το γεγονός πως πρωτότυπα και διασκευές δεν ξεχωρίζουν – και αυτό από μόνο του λέει πολλά τόσο για τον Samuel Blaser, ως συνθέτη, και βεβαίως για τους συνεργάτες του.

Το “Chronicles” φερ’ ειπείν είναι τρομερό κομμάτι, εντελώς ξεσηκωτικό, με κάτι σαν ραπάρισμα από τον Soweto Kinch και ροκ κιθάρα από τον Alan Weekes, πριν αναλάβει δράση ο Blaser με το τρομπόνι και ο Blake με το τενόρο του.

Πολύ ωραία reggae ballad είναι και η “Beautiful bed of lies”, με την σπουδαία Carroll Thompson να δίνει μια old school χροιά στο κομμάτι, που διαθέτει επίσης hammond και πιάνο από τον Alex Wilson, ενώ και όλα τα υπόλοιπα πρωτότυπα είναι πολύ καλά, κάτι που δείχνει πως όλη η παρέα βρέθηκε στο ανάλογο mood και όχι μόνον ο πρώτος τη τάξει.

Βεβαίως η εισαγωγή στο “Routes” με το “Silver dollar” του Don Drummond, από την εποχή των Tommy McCook & The Skatalites είναι το καλύτερο, που θα μπορούσε να συμβεί για το άλμπουμ του Samuel Blaser, με το “Thoroughfare”, που διαθέτει μελόντικα και φέρνει στη μνήμη Augustus Pablo και το “Green island”, που έχει και κάτι από toasting (μαζί πάντα με τις συστοιχίες των τρομπονιών) να καθορίζουν εν πολλοίς το άκουσμα.

Απολαυστικός δίσκος, με προφανή αισθητικά μηνύματα και άλλα βεβαίως σε βάθος πεδίου.

Silver Dollar

JISR: Wah Wah! [yellowbird / enja, 2023]

JISR: Too Far Away [enja / yellowbird, 2020]

Η Enja Records είναι μια σημαντική γερμανική εταιρεία, που παραμένει στο προσκήνιο για περισσότερο από μισό αιώνα Facebook Twitter
Οι JISR

Οι JISR είναι μια μουσική κολεκτίβα του ethnic / folk / rock / jazz κ.λπ. από το Μόναχο, την οποία αποτελούν γνωστοί και λιγότερο γνωστοί μουσικοί. Ορίστε τα ονόματά τους, έτσι όπως εμφανίζονται αυτά στο “Wah Wah!”, την πιο πρόσφατη δουλειά τους: Mohcine Ramdan gembri, φωνή, Roman Bunka κιθάρα, Gergely Lukács τρομπέτα, φλούγκελχορν, Marja Burchard βιμπράφωνο, πλήκτρα, Marwan Fakir βιολί, Niko Schabel σαξόφωνο, κλαρίνο και Severin Rauch ντραμς.

Βεβαίως, και επειδή ο σημαντικός Roman Bunka (από Embryo, Dissidenten κ.λπ.) έχει φύγει από τη ζωή από τον Ιούνιο του 2022 αντιλαμβανόμαστε όλοι πως ό,τι είναι ηχογραφημένο στο “Wah Wah!” είναι παλαιότερο... αν και αυτό δεν σημαίνει κάτι. Δεν σημαίνει κάτι, επειδή η μουσική των JISR θα μπορούσε να είναι ηχογραφημένη στα σέβεντις, και ν’ ακούγεται σύγχρονη ακόμη και μετά από 45 ή 50 χρόνια.

JISR
JISR, Wah Wah!

Υπάρχει άραγε ουσιαστική σχέση του “Wah Wah!” με την δεκαετία του ’70; Ασυζητητί. Και αυτή (η σχέση) δεν έχει να κάνει μόνο με τη μουσική, που φέρνει στη μνήμη τις ηχογραφήσεις των Γερμανών στην Ασία (αλλά και στην Δυτική Γερμανία), με πρώτους τους Embryo του Christian Burchard (1946-2018), αλλά και γιατί στους JISR συμμετέχει η ακριβώς επόμενη γενιά μουσικών, μαζί με τους/τις εκπροσώπους τού «χθες» φυσικά.

Έτσι έχουμε από την μια μεριά την Marja Burchard, που μεταφέρει στιγμές του ήχου του πατέρα της στο σήμερα, αλλά την ίδια ώρα, και πέρα από τον Bunka, ακούγεται εδώ και η ινδή τραγουδίστρια Ramamani R.A., που συμμετείχε στο θρυλικό 2LP “Embryo’s Reise” (1979), μα και σε άλλους διάφορους δυτικούς δίσκους στα 80s (με Charlie Mariano, Oriental Wind κ.ά.), ως μέλος των Karnataka College of Percussion.

Υπάρχει λοιπόν η επικοινωνία των γενεών, αλλά υπάρχει και η μουσική αυτή καθ’ αυτή, με όλα αυτά τα εθνικά στοιχεία, από τους ήχους των Gnawa του Μαρόκου, τα αραβικά μακάμια, τα ινδικά vibes και βεβαίως το γερμανικό jazz-rock των seventies – και είναι ο συνδυασμός όλων αυτών που προσφέρει εδώ μερικά καταπληκτικά κομμάτια σαν το “Afrodite” ή το “Myrocc, Laung Gawacha”.

Ήχοι που έρχονται από μισό αιώνα πριν σχεδόν, και που οδηγούνται προς το μέλλον από μια «χίπικη» μπάντα, που εξακολουθεί να κινείται στις τροχιές των προγόνων της.

Too Far Away
 JISR, Too Far Away

Μαζί, όμως, με το “Wah Wah!” μοιράζεται ξανά και το πρώτο άλμπουμ των JISR, το “Too Far Away” από το 2020.

Στο άλμπουμ αυτό οι JISR αποτελούνται από δεκατρείς μουσικούς, κάτι που κάνει το άκουσμα τού “Too Far Away” εξ αρχής ξεχωριστό. Στην line-up υπάρχουν πάντα οι Mohcine Ramdan daf, gembri, φωνή, Roman Bunka ούτι, κιθάρα, Marja Burchard πιάνο, fender rhodes, Gergely Lukács τρομπέτα, κορνέτα, Niko Schabel σαξόφωνο, κλαρίνο και Severin Rauch ντραμς, αλλά υπάρχουν επτά ακόμη μουσικοί (ανάμεσά τους και ο κοντραμπασίστας Dine Doneff, γνωστός μας και από τις πάμπολλες ελληνικές κυκλοφορίες του ως Κώστας Θεοδώρου), που προσδίδουν στο άκουσμα κάπως μεγαλεπήβολες έως και επικές διαστάσεις.

Το κλίμα εδώ, στο “Too Far Away” είναι το fusion, με πολλά όμως oriental / arabic στοιχεία, τα οποία «προσωποποιούνται» πάνω στο daf, στο gembri και στο ούτι, που παίζουν οι Ramdan και Bunka – δίχως τούτο να σημαίνει πως όλα τα υπόλοιπα όργανα, από το πιάνο, τη βιόλα και τις κιθάρες, μέχρι τις τρομπέτες, τα φλάουτα και τα σαξόφωνα, μένουν... εκτός νυμφώνος.

Έχουμε να κάνουμε λοιπόν μ’ έναν πρώτης τάξεως δίσκο, ασυζητητί κρίκος στην αλυσίδα του γερμανικού ethnic-fusion, που ξεκινάει πίσω στο πρώτο μισό των σέβεντις, με κομμάτια καταπληκτικά, και με κάποια εκ των οποίων έως και συγκλονιστικά, σαν τα “Musaka”, “Höh” και “Samawi” και βεβαίως σαν το ψυχεδελικής αντίληψης 11λεπτο “Mosque road”.

Μακάρι αυτή η μπάντα να συνεχίσει και μετά την απώλεια του σπουδαίου Roman Bunka (το 2022).

Afrodite

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιούεν Μπρέμερ

Daily / Από τους My Bloody Valentine ως τους Oasis: Μια ταινία για τη δισκογραφική που σημάδεψε τα ‘90s

Κάτι ανάμεσα σε «24 Hour Party People» και «Trainspotting», η ταινία «Creation Stories» αφηγείται την ιστορία της δισκογραφικής εταιρείας Creation και του ιδρυτή της Άλαν ΜακΓκί, που μας σύστησε συγκροτήματα όπως οι Primal Scream, οι Teenage Fan Club και οι My Bloody Valentine μέχρι που έπιασε την καλή με τους Oasis.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Lifo Videos / Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Στο trailer της ταινίας τελικά τραγουδάει ο ίδιος ή είναι ΑΙ; Ποιο είναι το red flag του; Αν δεν ήταν εμφανίσιμος θα είχε την ίδια καριέρα; Ισχύει ότι ήταν μεταλλάς; Ο Χρήστος Μάστορας απαντά στις ερωτήσεις του κοινού.
ΒΑΝΑ KΡΑΒΑΡΗ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΚΟΖΗΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM