Την τελευταία 4ετία, οι μουσικές αραβικών χωρών έχουν έρθει δυναμικά στο προσκήνιο. Παραγωγοί και Dj’s από διάφορες γωνιές του πλανήτη έχουν στρέψει και πάλι το βλέμμα στην μουσική παράδοση των τόπων που μοσχοβολούν μπαχαρικά και φέρνουν τους ήχους αυτούς στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο. Στο πλαίσιο αυτής της επανεφεύρεσης της μουσικής της Ανατολής, ο Omar Souleyman έγινε φαινόμενο, δισκογραφικά labels από χώρες της Εγγύς Ανατολής άκουσαν Καζαντζίδη, Μαρινέλλα και Χατζή, θυμήθηκαν τον Erkin Κoray και τον Baris Manco και φυσικά, δεν είναι λίγοι και οι εγχώριοι Dj’s που μαγεύτηκαν από αυτά τα edits και πλησίασαν το αυτί τους πιο κοντά, στη μουσική που –ας το παραδεχτούμε- κυλάει στις φλέβες μας και μας διεγείρει.
Μέσα σε όλη αυτή τη μουσική ζάλη, σαν μια ρουφηξιά από ναργιλέ ή σαν την περιστροφή της φουστανέλας ενός δερβίση, γεννήθηκε το project Acid Arab. Οι Γάλλοι Dj΄s Guido Minisky και Hervé Carvalho, residents του φημισμένου club Chez Moune, μετά από μια νύχτα στην Τυνησία, για την οποία ποτέ δεν έχουν πει λεπτομέρειες, παίζοντας back to back με τους Gilb'r (του γαλλικού label Versatile) και Tite, ερωτεύτηκαν την μουσική των αραβικών χωρών, μαγεύτηκαν από τους νέους καλλιτέχνες και αποφάσισαν να πάνε τον φρέσκο ήχο της Ανατολής ένα ταξίδι στην acid techno, πολύ διαφορετικό από αυτό που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.
Δεν τους ενδιαφέρει ένα στεγνό copy – paste ήχων του παρελθόντος της οριένταλ κουλτούρας, αλλά παράγουν στο στούντιο, από το μηδέν τη μουσική τους, με σκοπό να εισχωρήσει η μία κουλτούρα μέσα στην άλλη, δημιουργώντας κάτι καινούριο.
Αν οι παλιοί clubbers στο πάντρεμα acid techno και Ανατολής αναγνωρίζουν μονάχα το “We Are I.E”. του Lennie De Ice, θα ενθουσιαστούν να μάθουν ότι οι Acid Arab είναι ό,τι πιο πρωτοποριακό διαθέτει αυτή τη στιγμή το είδος. Οι δύο παραγωγοί, το 2012 όπου και ξεκίνησαν το project, απεύθυναν κάλεσμα σε παραγωγούς και καλλιτέχνες ανά τον κόσμο και αφού συγκέντρωσαν μερικούς από τους καλύτερους παραγωγούς της underground σκηνής του Παρισιού, αλλά και ιδιαίτερους καλλιτέχνες του αραβικού κόσμου, κυκλοφόρησαν τρία Ep, υπό τον τίτλο Acid Arab στην Versatile. Ένα από αυτά μάλιστα, περιείχε το “Shift Al Mani”, δημοφιλές κομμάτι του Omar Souleyman σε ένα remix του Crackboy, που έκανε τον Σύρο τραγουδιστή γαμήλιων γλεντιών, ακόμα πιο γνωστό.
Και αν στην αρχή χρησιμοποίησαν κάποια samples, πλέον δεν το κάνουν, καθώς δεν τους ενδιαφέρει ένα στεγνό copy – paste ήχων του παρελθόντος της οριένταλ κουλτούρας, αλλά παράγουν στο στούντιο, από το μηδέν τη μουσική τους, με σκοπό να εισχωρήσει η μία κουλτούρα μέσα στην άλλη, δημιουργώντας κάτι καινούριο. Με πλήρη σεβασμό στην ιστορία και την μουσική αυτών των χωρών, οι Acid Arab προχώρησαν πια, έχοντας συγκεντρώσει σπάνιο και ιδιαίτερο υλικό στην κυκλοφορία του πρώτου τους LP “Musique de France”, που περιέχει εκπληκτικές συνεργασίες. Guido και ο Hervé μιλούν στη LIFO, λίγο πριν βγουν σε περιοδεία, με έναν της σταθμό φυσικά να είναι η Αθήνα και συγκεκριμένα το υπόγειο club του Ρομάντσο στις 24 Μαρτίου.
— Γεια σας παιδιά! Που σας βρίσκει αυτό το email;
Στο Παρίσι, εδώ που ζούμε και ανήκουμε.
— Πώς νιώθετε που βγαίνετε σε περιοδεία στο πλαίσιο της παρουσίασης του Musique de France; Είστε ενθουσιασμένοι;
Είναι ένα από τα πιο συναρπαστικά πράγματα που μας έχουν συμβεί ποτέ από τότε που ξεκινήσαμε αυτό το project.
— Έχετε ξαναεπισκεφτεί την Ελλάδα, είτε για δουλειά είτε για διακοπές; Είστε χαρούμενοι που έρχεστε;
Δεν έχουμε έρθει ποτέ άλλοτε στην Ελλάδα, όχι. Είναι ένα ταξίδι που περιμέναμε πολύ - πολύ καιρό να κάνουμε.
— Έχετε ακούσει κάτι για την αθηναϊκή club σκηνή;
Όχι, αλλά έχουμε ακούσει πολύ ελληνική μουσική την τελευταία διετία.
— Πάντα τονίζετε το γεγονός ότι η μουσική του Acid Arab φτιάχνετε από το μηδέν στο στούντιο και δεν σαμπλάρει απλώς παραδοσιακά τραγούδια της Ανατολής, ότι είναι μια μουσική που σέβεται την μουσική κουλτούρα αυτών των χωρών και αντιπροσωπεύει το τώρα. Πρώτα από όλα, γιατί νιώθετε την ανάγκη να το εξηγείτε αυτό; Πιστεύετε ότι πολλοί παραγωγοί έχουν εκμεταλλευτεί τις μουσικές αυτών των λαών, χωρίς να παράγουν στην ουσία πρωτότυπη μουσική;
Αρχικά να πούμε ότι σε πρώτα κομμάτια μας, χρησιμοποιήσαμε κι εμείς κάποια samples, αλλά δεν το κάνουμε πια. Τώρα όλα γράφονται στο στούντιο και πολλοί μουσικοί από χώρες τις Μ. Ανατολής και της Β. Αφρικής έχουν γράψει για το Musique de France. Τώρα, όσο για το αν πολλοί έχουν εκμεταλλευτεί αυτούς τους ήχους, ναι, αλλά δε θα σου πούμε ποιοι!
— Και γιατί το Musique de France έχει τον ήχο του «τώρα»;
Ήρθαμε σε επαφή με αυτή τη μουσική χάρη στον Baris K και τα απίστευτα τούρκικα edits του, καθώς και με το reissue των Bandaly Family “Tanki Tanki”. Άρα είναι κάτι που συμβαίνει πριν από το πρώτο Acid Arab EP.
— Ποια συνεργασία για το Musique de France απολαύσατε περισσότερο;
Αυτή με τον Kenzi Bourras, γιατί είναι σε περιοδεία μαζί μας από την πρώτη στιγμή και είμαστε σαν αδέρφια τώρα.
— Όπως και να ‘χει όλο και περισσότεροι παραγωγοί και καλλιτέχνες εμπλέκονται με τους ήχους της Ανατολής. Γιατί έχουμε τόση ανάγκη να ξανά ανακαλύψουμε αυτή τη μουσική;
Γιατί είναι φρέσκια, υπέροχη, εξωτική και ανεξερεύνητη. Γιατί δεν την γνωρίζαμε πριν και γιατί είμαστε όλοι αδέρφια και η μουσική είναι αγάπη. ❤️️
— Έχετε κουραστεί καθόλου από όσους σας ρωτάνε αν φοβάστε να χρησιμοποιείτε τη λέξη “Arab”, ενώ είστε Γάλλοι;
Ξέρεις κάτι; Αυτό συνέβη περίπου τρεις φορές μέσα σε τέσσερα χρόνια…
— Υποθέτω ότι δεν έχετε σταματήσει το digging. Έχετε βρει κάτι τόσο φοβερό που δεν μπορείτε να περιμένετε να το επεξεργαστείτε και να προχωρήσετε στην κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ σας;
Ανακαλύψαμε έναν φοβερό καλλιτέχνη από το Κάιρο και δημιουργήσαμε ένα label, το AARec, μόνο και μόνο για να τον κυκλοφορήσουμε. Το όνομά του είναι Rozzma και θα σας καταπλήξει.
— Έχετε καθόλου σχέδια για το κοντινό μέλλον;
Αν όλα πάνε καλά, να επιστρέψουμε στην Ελλάδα για περισσότερο καιρό από μία νύχτα σε ένα κλαμπ.
— Τι θα δούμε στις 24 Μάρτη στο Ρομάντσο;
Δύο τύπους να παίζουν δίσκους που αγαπούν και inch'allah (μακάρι) ανθρώπους να χορεύουν.
Info:
24/03, Ρομάντσο, Αναξαγόρα 3 - 5, more info soon