H κόρη του Κορνήλιου Καστοριάδη είναι μια εξαιρετική τραγουδίστρια

H κόρη του Κορνήλιου Καστοριάδη είναι μια εξαιρετική τραγουδίστρια Facebook Twitter
0
H κόρη του Κορνήλιου Καστοριάδη είναι μια εξαιρετική τραγουδίστρια Facebook Twitter
Το τραγούδι το αγαπούσα από μικρή. Ήταν αυτό που ήθελα να κάνω εξαρχής, αλλά έπρεπε να σπουδάσω και κάτι πιο σταθερό. Κατέληξα να σπουδάζω Φιλολογία και τραγούδι, ταυτόχρονα. Οπότε δεν υπήρξε κάποια ξαφνική μεταστροφή. Μάλλον η Φιλολογία ήταν η παράκαμψη…

«Sous le ciel de Paris». Πρόκειται βέβαια για το διάσημο γαλλικό τραγούδι που πρωτοηχογραφήθηκε τη δεκαετία του ΄50 από την Εντίθ Πιαφ, ερμηνεύτηκε λίγο αργότερα από τον Υβ Μοντάν και έκτοτε δεν έπαψε να ακούγεται και να γνωρίζει δεκάδες επανεκτελέσεις. Πιο πρόσφατα από τη Zaz. Ακόμα πιο πρόσφατα από μία Γαλλίδα, με ελληνική καταγωγή, εμβληματικό επίθετο, πολύτιμες μνήμες κι έναν ολοκαίνουριο, ομώνυμο δίσκο στο ενεργητικό της. Άραγε όταν η Κυβέλη Καστοριάδη ερμηνεύει στη δεύτερη στροφή του ίδιου τραγουδιού το στίχο «sous le Pont de Bercy, un philosophe assis» («Κάτω από τη γεφυρα του Bercy κάθεται ένας φιλόσοφος») θυμάται τον πατέρα της, τον οικονομολόγο, ψυχαναλυτή και διανοητή Καστοριάδη (1922-1997); 

Σίγουρα τον θυμάται πάντως όταν τραγουδάει στο καινούριο («Sous le ciel de Paris», «Μικρή Αρκτος») άλμπουμ της όλα αυτά τα τραγούδια της Χρυσής Εποχής του γαλλικού chanson και των Γάλλων τροβαδούρων: Grand Jacques του Ζακ Μπρελ, Il n y a pas d amour heureux του Μπρασένς στην ποίηση του Αραγκόν, Les feuilles morts των Πρεβέρ και Κοσμά, Septembre της Μπαρμπαρά κ.ά. Στο σπίτι της στο Παρίσι είχε πρωτακούσει αυτά τα τραγούδια από τον πατέρα της στο πιάνο και ντουέτο με τη μητέρα της Ζωή στο τραγούδι. Αργότερα προστέθηκε και η δικιά της φωνή σ΄αυτές τις «σπιτίσιες» ερμηνείες.  Έτσι τα αγάπησε. Και μόλις πέρυσι, στα 34 της πια, με καριέρα τραγουδίστριας και ηθοποιού στο Παρίσι, τα ερμήνευσε στο φεστιβάλ της Αίγινας με την παλιά οικογενειακή τους φίλη Ντόρα Μπακοπούλου στο πιάνο και τον Ηρακλή Βαβάτσικα στο ακορντεόν. Η τωρινή δισκογραφική κυκλοφορία ήταν η αφορμή για την ολιγοήμερη παρουσία της Κυβέλης Καστοριάδη. Έτσι έγινε κι αυτή η κουβέντα. Στα ελληνικά εννοείται. 

 

O Kαστοριάδης μ' έχει επηρεάσει σε αρκετά μεγάλο βαθμό, υπό την έννοια ότι συχνά προσπαθώ να καταλάβω τι κρύβεται πίσω από μία κατάσταση ή μία συμπεριφορά. Επίσης μου αρέσει πολύ να ακούω τους άλλους να μου μιλάνε, να μου εμπιστεύονται τους προβληματισμούς και τις σκέψεις τους. Και ναι προφανώς από εκεί προέρχεται το γεγονός ότι δεν αντιμετωπίζω τα πράγματα ως άσπρο-μαύρο, αλλά ως κάτι πολύ πιο πολύπλοκο.

— Είστε μία νέα γυναίκα. Πώς προσεγγίζετε αυτό το υλικό που, αν και δεν έπαψε να ακούγεται, προέρχεται από μία εποχή πριν γεννηθείτε;

Είναι τραγούδια που μου είναι πολύ οικεία. Ουσιαστικά μ αυτά μεγάλωσα γιατί αυτά ακούγαμε στο σπίτι. Οπότε εγώ δεν αισθανόμουν απόσταση, αλλά και κανείς δεν μπορεί να τα χαρακτηρίσει παλιομοδίτικα, αφού στη Γαλλία δεν σταμάτησαν να ακούγονται ποτέ.

—  Οι πιο αγαπημένοι σας από όλους αυτούς τους τραγουδοποιούς και ερμηνευτές ποιοι είναι;

Ο Μπρελ για τους στίχους του, τη δύναμή του, το πάθος του και τη σωματικότητα του. Και ο Μπρασένς για την παραπλανητική ηρεμία του.

— Υπάρχει γενικότερα μία τάση επανεκτελέσεων. Γιατί;

‘Ισως να μην γράφονται πια, ή αυτή την εποχή τουλάχιστον, τόσο ωραία τραγούδια. Μπορεί να έχει να κάνει και με το ότι είναι δυσεύρετος ο ισότιμος συνδυασμός μελωδίας-λόγου.  

— Σπουδάσατε Φιλολογία, στραφήκατε στο θέατρο και στη μουσική. Πώς έγινε αυτή η μεταστροφή;

Το τραγούδι το αγαπούσα από μικρή. Ήταν αυτό που ήθελα να κάνω εξαρχής, αλλά έπρεπε να σπουδάσω και κάτι πιο σταθερό. Κατέληξα να σπουδάζω Φιλολογία και τραγούδι, ταυτόχρονα.  Οπότε δεν υπήρξε κάποια ξαφνική μεταστροφή. Μάλλον η Φιλολογία ήταν η παράκαμψη…

— Στις θεατρικές παραστάσεις που έχετε λάβει μέρος συμπεριλαμβάνεται και η δουλειά με αφορμή το Ματαρόα, ένα ιστορικό ταξίδι για την ελληνική Αριστερά και διανόηση, αλλά και μία προσωπική οικογενειακή σας σελίδα αφού ένας από τους επιβάτες του Ματαρόα ήταν ο Καστοριάδης. ‘Ηταν κι αυτό κίνητρο για εσάς;

Ναι ήταν. Ήταν αδιανόητο να μην είμαι σ αυτή την παράσταση κι απ΄την άλλη δεν ήξερα κατά πόσον είναι καλή ιδέα να είμαι σ αυτή την παράσταση ακριβώς επειδή έχω αυτούς τους οικογενειακούς δεσμούς με την ιστορία του Ματαρόα. Δεν μπορώ συνεπώς να την αντιληφθώ ως μία οποιαδήποτε ιστορία αλλά ως κάτι με το οποίο είμαι πολύ συνδεδεμένη συναισθηματικά. Ομολογώ ότι δυσκολεύτηκα λίγο.

— Αλλά, φαντάζομαι ότι μεγαλώσατε έτσι. Ο Καστοριάδης είναι ένας μείζων διανοητής του 20ου αιώνα αλλά ήταν κι ο μπαμπάς σας.

Προφανώς…. Όταν πέθανε, όμως, ήμουν 17 ετών. Δεν είχα καν αρχίσει να τον διαβάζω. Ο,τι ήξερα μέχρι τότε για τη σκέψη του και τις απόψεις του ήταν μέσω των διαλόγων που γίνονταν στο σπίτι και που, βέβαια, δεν ήταν ποτέ θεωρητικοί. Οπότε τον διανοητή Καστοριάδη, τον έμαθα αργότερα.

— Ανακαλύπτετε εκ των υστέρων το διανοητή Καστοριάδη στο μπαμπά Καστοριάδη;

Ναι είναι εκεί! Κάποιες φορές μάλιστα γραπτά του ανακαλύπτω κι εμένα: Υπάρχουν σημεία στα οποία με έχει αναφέρει-και όχι πάντα ως θετικό παράδειγμα.

— Διάβαζα ότι η μητέρα του, η γιαγιά σας λάτρευε τη μουσική.

Και οι δύο γιαγιάδες μου, τη λάτρευαν. Εκείνη από τη πλευρά του μπαμπά μου, επειδή ήταν από μεγαλοαστική οικογένεια, αγαπούσε πολύ την όπερα και τα συμφωνική μουσική. Η άλλη μου γιαγιά, αυτή με την οποία μεγάλωσα, ήταν πιο πολύ του Αττίκ.

H κόρη του Κορνήλιου Καστοριάδη είναι μια εξαιρετική τραγουδίστρια Facebook Twitter
Είναι τέσσερις δίσκοι που τους έβαζα συνέχεια στο μικρό μου πικάπ. Ένας με τον Υβ Μοντάν σε παραδοσιακά γαλλικά τραγούδια, ένας και πάλι με τον Μοντάν σε τραγούδια του Ζακ Πρεβέρ και του Ζοζέφ Κοσμά, ένας της Πιαφ κι ένα δίσκος της Ρεμπέτικης κομπανίας. Μια άλλη μουσική μου μνήμη είναι το ελληνικό νανούρισμα «ύπνε που παίρνεις τα παιδιά»: Μου το έλεγε η μάνα μου για να με κοιμίσει κι εγώ τρόμαζα! Τώρα πια, όμως, το αγαπώ πολύ.

— Οι πρώτες σας μουσικές μνήμες ποιες ήταν;

Είναι τέσσερις δίσκοι που τους έβαζα συνέχεια στο μικρό μου πικάπ. Ένας με τον Υβ Μοντάν σε παραδοσιακά γαλλικά τραγούδια, ένας και πάλι με τον Μοντάν σε τραγούδια του Ζακ Πρεβέρ και του Ζοζέφ Κοσμά, ένας της Πιαφ κι ένα δίσκος της Ρεμπέτικης κομπανίας. Μια άλλη μουσική μου μνήμη είναι το ελληνικό νανούρισμα «ύπνε που παίρνεις τα παιδιά»: Μου το έλεγε η μάνα μου για να με κοιμίσει κι εγώ τρόμαζα! Τώρα πια, όμως, το αγαπώ πολύ. Και βέβαια στις μνήμες μου γενικά είναι η εικόνα του πατέρα μου να παίζει πιάνο και της μάνας μου να τον συνοδεύει τραγουδώντας.

— Ήταν παρών ο πατέρας σας; Γιατί γενικώς έχουμε το στερεότυπο του διανοούμενου που είναι κλεισμένος στο δωμάτιό του, απορροφημένος στις εργασίες του…

Φυσικά είχε στιγμές που αποσυρόταν κι έγραφε. Επίσης επειδή ήταν και ψυχαναλυτής αλλά δεχόταν τους ψυχαναλυόμενους στο σπίτι μας, ήταν ουσιαστικά μαζί μας όλη τη μέρα. Τα βράδια πάντα τρώγαμε όλοι μαζί. Συχνά και το μεσημέρι. Και με βοηθούσε με τα μαθήματά μου. Ναι ήταν πολύ παρών!

— Μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά (εκδόσεις «Πόλις») η βιογραφία «Καστοριάδης-Μια ζωή» από τον Φρανσουά Ντος. Την έχετε διαβάσει;

Ομολογώ όχι όλη. Είναι ίσως λίγο ντροπή. Αλλά να σας πω κάτι; Πιστεύω ότι δεν χρειάζεται τα παιδιά να ξέρουν τα πάντα για τη ζωή των γονιών τους. Δεν ξέρω κατά πόσο είναι καλό αυτό. Και εγώ τουλάχιστον δεν το θέλω…

— Η θητεία σας ως κόρη (και) ψυχαναλυτή, σας δίδαξε έναν άλλο τρόπο προσέγγισης των ανθρώπων και των καταστάσεων;

Ναι πιστεύω ότι μ' έχει επηρεάσει σε αρκετά μεγάλο βαθμό, υπό την έννοια ότι συχνά προσπαθώ να καταλάβω τι κρύβεται πίσω από μία κατάσταση ή μία συμπεριφορά. Επίσης μου αρέσει πολύ να ακούω τους άλλους να μου μιλάνε, να μου εμπιστεύονται τους προβληματισμούς και τις σκέψεις τους. Και ναι προφανώς από εκεί προέρχεται το γεγονός ότι δεν αντιμετωπίζω τα πράγματα ως άσπρο-μαύρο, αλλά ως κάτι πολύ πιο πολύπλοκο.

— Φαντάζομαι πώς αυτή σας η ικανότητα θα ενεργοποιήθηκε και πρόσφατα με τις επιθέσεις στο Παρίσι. Ήσασταν εκεί;

Πάντα προσπαθώ να καταλάβω τι συνέβη και γιατί. Και ναι ήμουν στο Παρίσι, έχοντας μόλις γυρίσει από την Αθήνα. Ήμουν σε ένα φιλικό σπίτι στα προάστια. Μάθαμε ότι ακούστηκαν πυροβολισμοί από ένα sms που έλαβε ένας φίλος. Στην αρχή θεωρήσαμε ότι πρόκειται για ξεκαθάρισμα λογαριασμών μεταξύ συμμοριών ή για κάποια ληστεία. Το site της Monde που μου στέλνει αυτόματα ενημερώσεις στο τηλέφωνο, δε λειτουργούσε εκείνο το βράδυ. Κι εκεί όπου βρισκόμασταν οι μόνες ειδήσεις που έφταναν προέρχονταν από τα τηλεφωνήματα των παιδιών των φίλων. Το σοκ το έπαθα την επομένη που συνειδητοποίησα το μέγεθος και το δράμα αυτού που είχε συμβεί.

— Φοβάστε έκτοτε;

Φοβάμαι ότι τα πράγματα παίρνουν γενικώς μία πολύ κακή τροπή. Στην καθημερινότητά μου φοβήθηκα π.χ. αυτόματα, χωρίς λογική επεξεργασία, την πρώτη φορά που πήγα στο θέατρο, μετά τις επιθέσεις. Κι επειδή καθόμουν πολύ κοντά στην πόρτα σκεφτόμουν ότι αν μπει κάποιος μέσα θα είμαι πρώτος στόχος. Ύστερα σιγά-σιγά ηρέμησα.

  

— Η Γαλλία είναι αναμφίβολα η πατρίδα σας. Η Ελλάδα τι εκπροσωπεί;

Η Ελλάδα είναι τα καλοκαίρια μου στην Τήνο. Η γιαγιά μου. Οι φίλοι που έχω πια..Την αγαπάω την Ελλάδα αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δεν έχω κριτική στάση απέναντί της-όπως άλλωστε άχω και προς τη Γαλλία. Παρατηρώ πράγματα που δεν μου αρέσουν και που με πληγώνουν.

— Τι σας πληγώνει στην Ελλάδα;

Μία γενικότερη αγένεια-δεν εννοώ την αγένεια αυτού που δεν σου κρατάει την πόρτα αλλά περισσότερο την αδιακρισία. Και ίσως μία ροπή στο λαϊκισμό. Κι απ΄την άλλη συναντώ ανθρώπους βαθιά ευγενικούς και ουσιαστικά φιλόξενους.  

— Πείτε μου μια μουσική που ταιριάζει στη δική σας Γαλλία και στο Παρίσι.

Ισως το «Le temps des cerises»

— Και στην δική σας Ελλάδα;

Θα σας πω κάτι πολύ προσωπικό: Το «θα πάω να βρω το μάουκα», το νησιώτικο που ξέρουμε ως «θα πάρω μια ψαρόβαρκα».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ