Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter

Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα

0

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει μια ξεχωριστή εκδήλωση, κατά την οποία η μουσική συναντά τον χορό και η Αθήνα το Παρίσι των αρχών του 20ού αιώνα, εποχή που οι δύο τέχνες συχνά συμπορεύονταν.

Σε συνεργασία με το Fluxum Foundation & Flux Laboratory και την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης θα ζωντανέψουν στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής εμβληματικές συνθέσεις της μπαλετικής μουσικής.


Στο πρώτο μέρος της βραδιάς η ορχήστρα θα ερμηνεύσει διάσημα, πληθωρικά έργα του Μανουέλ ντε Φάγια, ενώ στο δεύτερο μέρος θα ακολουθήσει αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» σε μουσική του Ντάριους Μιγιό.

Ο γεννημένος στην Ανδαλουσία συνθέτης Μανουέλ ντε Φάγια (1876-1946) θεωρείται από τους σημαντικότερους νεωτεριστές της ισπανικής εθνικής μουσικής.

Πρόκειται για ένα αλληγορικό χορευτικό δράμα που χαρακτηρίστηκε από τους δημιουργούς του «πλαστικό ποίημα» και σε αυτό οι χορευτές ενσαρκώνουν έννοιες όπως η μνήμη, η ψευδαίσθηση ή η λαγνεία.

Ο «Ισπανικός Χορός» είναι το πιο διάσημο κομμάτι της όπεράς του «Η σύντομη ζωή» («La vida breve»), η οποία γράφτηκε το 1904-1905, αλλά παρουσιάστηκε πρώτη φορά στη Νίκαια το 1913.


Έκτοτε αποτέλεσε αντικείμενο πολλών μεταγραφών, όπως εκείνη που ακολούθησε τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους από τον συνθέτη στο Παρίσι και έναν χρόνο μετά στη Μαδρίτη.

Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter


Το μπαλέτο «Τρίκωχο καπέλο» («El sombrero de tres picos») υπήρξε ανάθεση-παραγγελία του ιμπρεσάριου Σεργκέι Ντιάγκιλεφ για τα περίφημα Ballets Russes (τα «Ρωσικά Μπαλέτα» συνδέονται με τη σύντομη, αλλά θρυλική καριέρα του Νιζίνσκι), ο οποίος γνώρισε τον συνθέτη κατά τη διάρκεια ταξιδιού του στη Μαδρίτη.

Παρευρέθηκε μαζί με τον χορογράφο Λεονίντ Μασίν στην πρεμιέρα της μονόπρακτης παντομίμας του Ντε Φάγια «Ο κυβερνήτης και η μυλωνού» και τον έπεισε να μετατρέψει το μεν έργο του σε μπαλέτο, τη δε μουσική, που είχε εκτελέσει ένα μικρό σύνολο, για συμφωνική ορχήστρα.

Έτσι κι έγινε και στις 22 Ιουλίου του 1919 το «Τρίκωχο καπέλο» έκανε πρεμιέρα στο θέατρο Αλάμπρα του Λονδίνου σε χορογραφία του Μασίν. Η μουσική διεύθυνση ήταν του Ερνέστ Ανσερμέ, ενώ τα σκηνικά και τα κοστούμια υπέγραφε ο Πάμπλο Πικάσο.

Ο Γάλλος Ντάριους Μιγιό (1892-1974), σημαντικός ανανεωτής της μουσικής της πατρίδας του, επηρεάστηκε καταλυτικά από την τζαζ και τα φολκλορικά στοιχεία των χωρών στις οποίες είχε ταξιδέψει, όπως η Βραζιλία, όπου έζησε μεταξύ 1917 και 1919 ως πολιτιστικός ακόλουθος της Πρεσβεία της Γαλλίας (πρέσβης εκείνο το διάστημα ήταν ο Πολ Κλοντέλ, ποιητής και θεατρικός συγγραφέας, αδελφός της γλύπτριας Καμίλ Κλοντέλ).

Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter
Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter

Το σύντομο μπαλέτο του «Η δημιουργία του κόσμου» («La création du monde») ολοκληρώθηκε το 1923 κατόπιν παραγγελίας του Ρολφ ντε Μαρέ, τότε διευθυντή των Σουηδικών Μπαλέτων.


Αποτελείται από μια εισαγωγή και πέντε μέρη, ενώ η λιτή ενορχήστρωση για πνευστά (συμπεριλαμβανομένου και του σαξοφώνου), κρουστά και ελάχιστα έγχορδα βρίσκεται πολύ κοντά σε αυτήν μιας τζαζ μπάντας.


Το σενάριο του μπαλέτου έγραψε ο ελβετικής καταγωγής ποιητής Μπλεζ Σαντράρ, βασιζόμενος σε απόσπασμα από τη συλλογή του 1919 με μυθικές αφηγήσεις της Αφρικής «Νέγρικη Ανθολογία».


Ο κυβιστής Φερνάν Λεζέ, ο οποίος προσχώρησε καθυστερημένα στο κίνημα των κυβιστών και στις μεθόδους χρήσης των αφρικανικών και ωκεάνιων αρχαιοτήτων ως προτύπων του μοντερνισμού, υπέγραφε τα σκηνικά και τα κοστούμια.

Θα παρουσιαστούν, επίσης, αποσπάσματα από το μπαλέτο «Ο άνθρωπος και η επιθυμία του», το οποίο γράφτηκε την περίοδο 1917-1918 στη Βραζιλία βασισμένο σε σενάριο του Πολ Κλοντέλ και είναι το πρώτο από τα μπαλέτα του συνθέτη.

Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter
Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter

Πρόκειται για ένα αλληγορικό χορευτικό δράμα που χαρακτηρίστηκε από τους δημιουργούς του «πλαστικό ποίημα» και σε αυτό οι χορευτές ενσαρκώνουν έννοιες όπως η μνήμη, η ψευδαίσθηση ή η λαγνεία.

Το μπαλέτο ανέβηκε για πρώτη φορά στο Παρίσι το 1921, επίσης από τα Σουηδικά Μπαλέτα. Ενορχηστρώθηκε από τον συνθέτη για τέσσερις φωνές −που τραγουδούν χωρίς λόγια−, 12 όργανα και 15 κρουστά, τα οποία κυριαρχούν όχι μόνο αριθμητικά αλλά και ουσιαστικά, όπως και το ρυθμικό στοιχείο, ενώ με αρκετά περίπλοκο τρόπο προσδίδεται στη μουσική ένα στοιχείο άγριας, εξωτικής ομορφιάς και ζωντάνιας.

Οι Μίλισεντ Χόντσον και Κένεθ Άρτσερ είναι γνωστοί και ως «αρχαιολόγοι του χορού», καθώς ειδικεύονται στις αναβιώσεις μπαλέτων των οποίων οι πρωτότυπες χορογραφίες δεν έχουν διασωθεί.

Το 2000, στο πλαίσιο της συνεργασίας τους με το Ίδρυμα Fluxum και με την υποστήριξη του Grand Τheatre της Γενεύης παρουσίασαν στον προαύλιο χώρο του Μουσείου Τέχνης και Ιστορίας της Γενεύης τη «Δημιουργία του κόσμου».


Ανακατασκεύασαν τα σκηνικά και τα κοστούμια του μοντερνιστή Φερνάν Λεζέ, προσδίδοντάς τους εντονότερη γλυπτική αίσθηση, ώστε να ιδωθούν ανεξάρτητα από τις αρχικές προθέσεις του δημιουργού τους, ενώ παράλληλα η χορογραφία βασίστηκε στο αρχικό έργο του Ζαν Μπορλίν και επιτείνει τον συμβολισμό του ζωικού, του ανθρώπινου και του μεταφυσικού.

Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter

Στο συγκεκριμένο μπαλέτο, οι 27 χορευτές της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης (ΚΣΟΤ), μαζί με τους μουσικούς της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, θα έχουν την ευκαιρία να βιώσουν μια στιγμή στην ιστορία όπου η αναζήτηση των αρχαίων τρόπων και μύθων διασταυρώνεται με την επέλαση μιας παθιασμένης μοντερνικότητας.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών Στέφανος Τσιαλής, ο οποίος θα διευθύνει τη συναυλία, μας μίλησε γι' αυτήν τη σύμπραξη με το ensemble αποφοίτων της ΚΣΟΤ:


«Αποτελεί μέρος των συνεργασιών και συνεργειών της ΚΟΑ με τη σχολή και όσον αφορά τα μουσικά μέρη, το μπαλέτο είναι εκείνο που αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ των δύο, δηλαδή του Ντε Φάγια και του Μιγιό.


Πρόκειται και στις δύο περιπτώσεις για μουσική γραμμένη για μπαλέτο, το πρώτο του 1919 και το δεύτερο του 1923. Επίσης, είναι δύο συνθέτες που μπορεί να μην έχουν πάρα πολλά κοινά αλλά επηρεάστηκαν βαθιά από μουσικά ιδιώματα που δεν είχαν σχέση με τη ρομαντική συμφωνική μουσική του 19ου αι. Ο μεν Ντε Φάγια από το φλαμένκο της πατρίδας του, της Ανδαλουσίας, και ο Μιγιό από την τζαζ και τους λατινοαμερικάνικους χορούς που άκουσε στη Βραζιλία, όταν ήταν πολιτιστικός ακόλουθος στην πρεσβεία της Γαλλίας, κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου».


«Έχετε κάποια προτίμηση ανάμεσα στους δύο συνθέτες;». «Για να είμαι ειλικρινής, αγαπώ απόλυτα τη μουσική του Ντε Φάγια και πιστεύω ότι μας ταιριάζει. Πρόκειται για πολύ φλογερή και δυνατή μουσική.


Ο Μιγιό ήταν μέλος της περίφημης Ομάδας των Έξι (Les six) που αποτελούνταν από έξι νεαρούς συνθέτες των αρχών του 20ού αι. Αυτοί είχαν επιλέξει ένα μουσικό ιδίωμα αντίθετο στις γιγαντιώδεις κατασκευές του Μάλερ, του Στράους, του πρώιμου Σένμπεργκ και ήταν ενάντιοι στο ρομαντικό πάθος.

Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter


Επέλεξαν μια μουσική πολύ πιο ελαφριά, με λεπτή ειρωνεία, πιο γαλλική ίσως, επηρεασμένη ακόμα και από το καμπαρέ. Για κάποιους από αυτούς η διαφοροποίηση αυτή έγινε ώστε να στραφούν σε μικρότερα ορχηστρικά σύνολα και για να μην έχουν τον ογκώδη, παχύ και στομφώδη ήχο των συμφωνιών του Μάλερ ή του Στράους.


Με αυτό τον τρόπο σαφώς οριοθετούσαν μια αισθητική τελείως αντίθετη από εκείνη του ύστερου γερμανικού ρομαντισμού. Ο όγκος της ορχήστρας είναι μικρότερος κι έτσι γίνεται πιο ευκίνητη, το μουσικό της ύφος είναι πιο ελαφρύ.


Το χιούμορ και η ειρωνεία παίζουν ρόλο πολύ περισσότερο απ' ό,τι στην προηγούμενη γενιά».


«Αυτός είναι ο λόγος που η συναυλία περιορίζεται στο δεύτερο μέρος;». «Πράγματι, το πρώτο μέρος θα είναι μια κανονική συμφωνική συναυλία με τα έργα του Ντε Φάγια, τις δύο σουίτες, τον "Ισπανικό χορό" από τη "Σύντομη Ζωή", ένα νεανικό του έργο, μια πολύ ωραία όπερα και δύο κομμάτια από τις σουίτες του μπαλέτου "Τρίκωχο καπέλο" που ανέβηκε στο Λονδίνο το 1919.


Στο δεύτερο μέρος, ένα ensemble 17 ατόμων στο πιτ θα παίξει τη "Δημιουργία του κόσμου" και οι χορευτές της Κρατικής Ορχήστρας θα εκτελέσουν την αναβίωση της χορογραφίας από τους Μίλισεντ Χόντσον και Κένεθ Άρτσερ, με τα κοστούμια του Φερνάν Λεζέ».

Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter
|article_no_max_width| |article_no_max_width|

 

Ιnfo:

Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

La Création du monde

Μέγαρο Μουσικής Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη

3,4 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2018/20:30

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ ΤΗΣ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΑΘΗΝΩΝ

Σε συνεργασία και με την υποστήριξη του Ιδρύματος Fluxum – Flux Laboratory

- Manuel de Falla: Ισπανικός Χορός από την όπερα Η σύντομη ζωή

Το τρίκωχο καπέλο, Σουίτες αρ. 1 και αρ. 2
- Darius Milhaud: Η δημιουργία του κόσμου, μπαλέτο, έργο 81α

Ο άνθρωπος και η επιθυμία του, μπαλέτο, έργο 48 (αποσπάσματα)

Σκηνικά, κοστούμια: Fernand Léger

Millicent Hodson, Kenneth Archer χορογράφοι

Απόφοιτοι και Σπουδαστές της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης

Μουσική διεύθυνση: Στέφανος Τσιαλής

Μέρος των εσόδων της συναυλίας θα διατεθεί υπέρ του κοινωνικού προγράμματος «Ροζ Κουτί»

Μουσική
0

Χρήστος Παρίδης

Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασα στο Bard College της Νέας Υόρκης θέατρο και κινηματογράφο. Έχω γράψει για τα περιοδικά SL, Πρόσωπα, 01, Εικόνες του Κόσμου, Symbol του Επενδυτή, όπως και για τις σημαντικότερες ελληνικές εφημερίδες.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ