Μια ιστορία για τη μουσική της ταινίας «Ρεμπέτικο»

Μια ιστορία για τη μουσική της ταινίας «Ρεμπέτικο» Facebook Twitter
Ο Σταύρος Ξαρχάκος στα γυρίσματα της ταινίας. Πίσω του διακρίνεται ο Νίκος Καλογερόπουλος.
0

Η συμμετοχή μου ως συνθέτη στην ταινία «Ρεμπέτικο» προέκυψε μετά από πρόταση του Γιώργου Ζερβουλάκου, που ήταν ο παραγωγός της ταινίας.

Το 1982, λοιπόν, ήρθε να με βρει στα Εξάρχεια και μου ανέφερε τα διάφορα προβλήματα και τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε στη δημιουργία μιας ταινίας και με ρώτησε αν θα μπορούσα μουσικά να βοηθήσω.

Συγκεκριμένα, μου ανέφερε οτι ο Κώστας Φέρρης, που ήθελε να κάνει μια ταινία πάνω σε σενάριο δικό του και της Σωτηρίας Λεονάρδου, πήγε στη Νέα Υόρκη να αναζητήσει χορηγούς και χρήματα, δυστυχώς χωρίς επιτυχία.

Μου άφησε και μια κασέτα η οποία περιείχε μια συνέντευξη που είχε δώσει ο Κώστας Φέρρης στη ραδιοφωνική εκπομπή της κυρίας Σαντορινέου στη Νέα Υόρκη, με δείγμα της μουσικής που είχε γραφτεί.

Ο Ζερβουλάκος όμως δεν συμφωνούσε με τη μουσική αυτή και έτσι μου ζήτησε να γράψω εκ νέου τη μουσική για την ταινία.

Χαίρομαι ιδιαίτερα που η μουσική αυτή μπήκε στη ζωή και στις καρδιές του κόσμου, που αγαπήθηκε και που 40-41 χρόνια μετά έχω τη χαρά να την παρουσιάζω για πρώτη φορά ολόκληρη.

Μια ιστορία για τη μουσική της ταινίας «Ρεμπέτικο» Facebook Twitter
Ο Σταύρος Ξαρχάκος με τον Γιάννη Τσαρούχη, που φιλοτέχνησε το εξώφυλλο του δίσκου «Ρεμπέτικο».

Στη συνέχεια ζήτησα να διαβάσω το σενάριο και ρώτησα αν υπήρχαν ήδη γραμμένοι στίχοι. Εκείνοι τότε είχαν έτοιμους μόνο τους στίχους του Κώστα Φέρρη για το τραγούδι «Στου Θωμά».

Τότε τους απάντησα ότι θα προτείνω να αναλάβει να γράψει τους στίχους των υπόλοιπων τραγουδιών της ταινίας ο Νίκος Γκάτσος και αν δεχόταν ο Γκάτσος, θα έγραφα κι εγώ τη μουσική.

Όπως και έγινε.

Υπάρχει άλλωστε και ένα ηχητικό ντοκουμέντο αναρτημένο στο διαδίκτυο με τηλεφωνική συνομιλία μεταξύ εμού και του Γκάτσου, που μου απαγγέλλει τους στίχους από το «Μάνα μου Ελλάς» κι εγώ τον συνοδεύω.

Μια ιστορία για τη μουσική της ταινίας «Ρεμπέτικο» Facebook Twitter
Φωτογραφία με αφιέρωση του Κώστα Φέρρη.

Και έτσι, μέσα από αλλαγές, εμπόδια και δυσκολίες, δημιουργήθηκε μια μαγική συγκυρία και γεννήθηκε η μουσική για την ταινία «Ρεμπέτικο».

Φυσικά χαίρομαι ιδιαίτερα που η μουσική αυτή μπήκε στη ζωή και στις καρδιές του κόσμου, που αγαπήθηκε και που 40-41 χρόνια μετά έχω τη χαρά να την παρουσιάζω για πρώτη φορά ολόκληρη, με τα ορχηστρικά και τα τραγούδια της, δίνοντάς της όμως έναν ήχο ακόμα πιο βυζαντινό και ενορχηστρώνοντας διαφορετικά, με τη σημερινή μου ματιά.

Η συναυλία «Ρεμπέτικο 40+1 χρόνια» θα γίνει στο Ηρώδειο την Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σταύρος Ξαρχάκος: Η κοινότητα των δημιουργών κυλά προς την εξαθλίωση χάνοντας εκατομμύρια ευρώ

Culture / Σταύρος Ξαρχάκος: Η κοινότητα των δημιουργών κυλά προς την εξαθλίωση χάνοντας εκατομμύρια ευρώ

Νέα επιστολή του συνθέτη - «Αν και έχει χορηγηθεί άδεια στην ΕΔΕΜ από τον περασμένο Φεβρουάριο (...) καμία προσπάθεια δεν έχει γίνει για τη δημιουργία ενιαίου οργανισμού»
Ο άγνωστος Νίκος Γκάτσος μέσα από τις αφηγήσεις της Αγαθής Δημητρούκα

Βιβλίο / Ο άγνωστος Νίκος Γκάτσος μέσα από τις αφηγήσεις της Αγαθής Δημητρούκα

Η στιχουργός, συγγραφέας και μεταφράστρια που έζησε στο πλευρό του Νίκου Γκάτσου, μιλά για πρώτη φορά με τέτοια ειλικρίνεια και αμεσότητα για τη ζωή και τις συνήθειες του κορυφαίου Έλληνα στιχουργού και ποιητή που πέθανε σαν σήμερα το 1992
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT
Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Μουσική / Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Ποπ, ροκ, ραπ, πειραματική ηλεκτρονική μουσική και ξέφρενα πάρτι με χορό δίνουν πολλές επιλογές για διασκέδαση με (σχεδόν) νέα αλλά και δημοφιλή ονόματα του παρελθόντος να διαμορφώνουν ένα καλοκαιρινό μουσικό τοπίο με μεγάλο ενδιαφέρον.
M. HULOT
Οι Blackpink επιστρέφουν αλλά σόλο

Μουσική / Έχετε έστω ακουστά τις Blackpink ή είστε τίποτα boomers;

Σε μια μουσική βιομηχανία που δεν μπορεί να συνέλθει από την απόλυτη κυριαρχία της Κ-pop, τα μέλη του πιο δημοφιλούς νοτιοκορεάτικου γυναικείου γκρουπ κυκλοφόρησαν σόλο δουλειές. Μαζί κατέκτησαν τον κόσμο, μόνες τους τι κάνουν;
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Με αφορμή τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής στις 11 Απριλίου, η Ματούλα Κουστένη περιγράφει ένα από τα περιφημότερα έργα του συμφωνικού ρεπερτορίου, την εμβληματική Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ, αλλά και αφηγείται ένα από τα διασημότερα σκάνδαλα στην Ιστορία της Μουσικής. Η πρεμιέρα του έργου στο Παρίσι του 1913 συνοδεύτηκε από επεισόδια που οδήγησαν μέχρι και στην παρέμβαση της αστυνομίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
O Kristof και το τέλος του παιχνιδιού

Μουσική / «Αν δουν ένα αγόρι με ρούχα που θεωρούν ότι δεν είναι αντρικά, ξαφνικά το φετιχοποιούν»

Στο νέο άλμπουμ του, ο Kristof εμπνέεται από τα παιχνίδια κάθε είδους και τo fluidity, κυκλοφορώντας την πιο προσωπική δουλειά του μέχρι σήμερα, η οποία συνοδεύεται από ένα επιτραπέζιο.
M. HULOT