Οι αυλοί του βασιλιά

Οι αυλοί του βασιλιά Facebook Twitter
0

Με τίτλο «Οι αυλοί του βασιλιά» η συναυλία που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Μιχάλη Οικονόμου, την Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου, στις 20.30, σε συνεργασία με τη Γαλλική Πρεσβεία στην Αθήνα και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, είναι αφιερωμένη στο μεγαλοπρεπές εκκλησιαστικό όργανο και σε τρία εμβληματικά έργα γραμμένα γι αυτό.


Η συναυλία ξεκινά με το Πρελούδιο και Φούγκα σε σι ελάσσονα για εκκλησιαστικό όργανο, μεγαλειώδες έργο του Μπαχ για όργανο, στη συμφωνική του μετάπλαση από το Δημήτρη Μητρόπουλο, η οποία στην Ελλάδα έχει να παρουσιαστεί 85 χρόνια! Στη συνέχεια ο εξαιρετικός Γάλλος οργανίστας Τιερύ Εσκαίς συμπράττει ξανά με την Κ.Ο.Α. για την ερμηνεία αυτή τη φορά του Κοντσέρτου για εκκλησιαστικό όργανο, τύμπανο και έγχορδα του Φρανσίς Πουλένκ και της Τρίτης Συμφωνίας, «Του εκκλησιαστικού οργάνου» του Καμίγ Σαιν-Σανς.


Ο σπουδαίος Δημήτρης Μητρόπουλος, ακολουθώντας την, ευρέως διαδεδομένη στην εποχή του, τάση των μεταγραφών για ορχήστρα έργων σόλο αλλά και μουσικής δωματίου, διασκεύασε μεταξύ άλλων και δύο συνθέσεις για εκκλησιαστικό όργανο του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ. «Δεν γνωρίζουμε με ακρίβεια ποια χρονική περίοδο εργάστηκε ο συνθέτης κι αρχιμουσικός πάνω στη διασκευή του Πρελουδίου και Φούγκας σε σι ελάσσονα που παρουσιάζεται σήμερα στην Ελλάδα ξανά μετά από 85 χρόνια», σημειώνει σχετικά η μουσικολόγος και πιανίστα Σοφία Κοντώση. Το βέβαιο είναι πάντως ότι η μεταγραφή «είχε ολοκληρωθεί πριν τις 13 Ιανουαρίου 1931, ημερομηνία της α΄ εκτέλεσης στο Θέατρο Ολύμπια, από τη Συμφωνική Ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του ιδίου, αποσπώντας την επιδοκιμασία κριτικών και κοινού. Ακολούθησε άλλη μια παρουσίαση της διασκευής στην Ελλάδα την επόμενη χρονιά (27 Μαρτίου 1932), με τους ίδιους συντελεστές, πριν το έργο γνωρίσει την επιτυχία στις μεγάλες σκηνές της Ευρώπης και της Αμερικής κατά τις περιοδείες του Μητρόπουλου..». Οι τελευταίες τρείς εκτελέσεις του έργου στη μετάπλαση του Μητρόπουλου πραγματοποιήθηκαν με τη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης το 1942.

Η Τρίτη Συμφωνία γράφτηκε από τον Σαιν-Σανς, κατά παραγγελία της Βασιλικής Φιλαρμονικής Εταιρείας του Λονδίνου, στις αρχές του 1886, σε μία εποχή που ο συνθέτης βρισκόταν στο απόγειο της ωριμότητάς του. Στις 19 Μαΐου της ίδιας χρονιάς, στο Λονδίνο, ο Σαιν-Σανς διηύθυνε προσωπικά την πρεμιέρα της Συμφωνίας του που έμελλε να είναι και η τελευταία του. Δύο μήνες μετά, ο δάσκαλος, φίλος και μέντορας του Σαιν-Σανς, Φραντς Λιστ, άφησε την τελευταία του πνοή και έτσι ο Γάλλος συνθέτης αποφάσισε να αφιερώσει στη μνήμη του τη Συμφωνία η οποία, ωστόσο, διαπνέεται από το πνεύμα του Λιστ σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από μία απλή αφιέρωση.

Το πρόγραμμα της βραδιάς:
 
Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (1685–1750)
Πρελούδιο και Φούγκα σε σι ελάσσονα για εκκλησιαστικό όργανο, BWV 544
(ενορχήστρωση: Δημήτρης Μητρόπουλος)
[επιμέλεια μουσικού κειμένου: Γιάννης Τσελίκας, Κέντρο Ελληνικής Μουσικής]

Φράνσις Πουλένκ (1899–1963)
Κοντσέρτο για εκκλησιαστικό όργανο, έγχορδα και τύμπανα σε σολ ελάσσονα

Καμίγ Σαιν - Σανς (1835–1921)
Συμφωνία αρ.3 σε ντο ελάσσονα, έργο 78, «του εκκλησιαστικού οργάνου»

Σολίστ Τιερύ Εσκαίς (Thierry Escaich), εκκλησιαστικό όργανο

Μουσική διεύθυνση Μιχάλης Οικονόμου

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία για τους κατόχους εισιτηρίων.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Πέτρου

Portraits 2025 / «Θα ήθελα η Καμεράτα να λειτουργήσει στην Ελλάδα ως πρότυπη ορχήστρα»

Έχοντας κατακτήσει μία περίοπτη θέση ανάμεσα στους σημαντικότερους διευθυντές ορχήστρας της Ευρώπης, ο Γιώργος Πέτρου είχε την ικανοποίηση, λίγο πριν το 2024 εκπνεύσει, η Καμεράτα, η ορχήστρα με την οποία τον έχει συνδέσει το ελληνικό μουσικόφιλο κοινό, να ανακηρυχθεί επισήμως ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ