Οι νέες μουσικές τάσεις της Μεσογείου σε ένα ραδιοφωνικό φεστιβάλ από το Movement Radio

Azu Tiwaline Facebook Twitter
Azu Tiwaline
0

Για πέντε ημέρες, από τις 15 έως τις 19 Φεβρουαρίου, η Oum Kalthoum συναντά τον Γιάννη Χρήστου, τον Pascal Comelade αλλά και τη σύγχρονη ηλεκτρονική μουσική και το χιπ χοπ, στο Movement Radio και σε ένα πρόγραμμα που θα μεταδίδεται καθ' όλη τη διάρκεια του 24ώρου μέσα από την ιστοσελίδα του σταθμού, www.movement.radio. Μετά το τέλος του φεστιβάλ, όλες οι εκπομπές θα παραμείνουν διαθέσιμες στο διαδικτυακό αρχείο εκπομπών του σταθμού.

Το MED Futures θα εστιάσει στους ήχους της Μεσογείου, αναζητώντας γεωγραφικές συνδέσεις και ιστορικές μεταβολές μέσα από τους πολιτισμούς, τις ιδέες και τους λαούς της περιοχής, και θα έχει ως στόχο να λειτουργήσει ως ηχητικός και πολιτισμικός χάρτης. 

Το Movement Radio έχει ακροατές από 81 χώρες στον κόσμο και έχει «ένα γενναίο πρόγραμμα», όπως το χαρακτηρίζει ο Μάκης Κετεμποτζίδης, επειδή δεν λειτουργεί με ζώνες και μπορεί να ακούσει κανείς πράγματα που δεν παίζονται συγκεκριμένες ώρες στο mainstream ραδιόφωνο. 

«Στην ουσία με αυτό το φεστιβάλ συστήνεται το ραδιοφωνο με την κεντρική του ιδέα, που είναι ένα focus στη Μεσόγειο και τη σύνδεσή της με τον υπόλοιπο κόσμο. Από την αρχή που έχει ξεκινήσει ο σταθμός προσπαθούμε να μην έχει κάποιο βασικό πρόγραμμα αλλά να κάνουμε μόνο κάποια ειδικά αφιερώματα, όπως πέρσι με τους Kraftwerk. Φέτος σκεφτόμασταν να μπούμε μέσα σε αυτό που πραγματικά είναι το Movement Radio», αναφέρει ο Μάκης Κετεμποτζίδης (Quetempo), ένας από τους δυο καλλιτεχνικούς διευθυντές του σταθμού μαζί με τον Γιώργο Κωνσταντινίδη (Voltnoi).

Το Movement Radio ξεκίνησε πριν από έναμιση χρόνο περίπου, λίγο πριν χτυπήσει η πανδημία. Εχει την έδρα του στην Αθήνα και πίσω από αυτό κρύβεται η ομάδα Detach. Αυτήν τη στιγμή έχει ακροατές από 81 χώρες στον κόσμο. Και έχει «ένα γενναίο πρόγραμμα», όπως το χαρακτηρίζει ο Μάκης, επειδή δεν λειτουργεί με ζώνες και μπορεί να ακούσει κανείς πράγματα που δεν παίζονται συγκεκριμένες ώρες στο mainstream ραδιόφωνο. 

Μάκης Κετεμποτζίδης (Quetempo) και Γιώργος Κωνσταντινίδης (Voltnoi) Facebook Twitter
Μάκης Κετεμποτζίδης (Quetempo) και Γιώργος Κωνσταντινίδης (Voltnoi). Φωτ.: Daniel Peace

Για να γυρίσουμε όμως στο φεστιβάλ, θα αναρωτηθεί κανείς αν υπάρχει όντως κάτι που ενώνει τις μουσικές της Μεσογείου και κατ’ επέκτασην ποια είναι η θέση της Ελλάδας ανάμεσα σ' αυτές.

Στο παρελθόν, την εποχή που ακόμα λειτουργούσε το θρυλικό πλέον εργοστάσιο δίσκων της Columbia, θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι η Ελλάδα αποτελούσε ένα σταυροδρόμι πολιτισμών, αν αναλογιστεί κανείς ότι η πρώτη εγγραφή που έγινε εκεί ήταν από Τούρκους μουσικούς. Η παραγωγή του αραβικού ρεπερτορίου ήταν μεγάλη. Το φεστιβάλ επιχειρεί να κάνει πιο ορατές τέτοιες συνδέσεις αλλά και να μιλήσει για το μέλλον κυρίως μέσα από την μουσική αλλά και από συνεντεύξεις.

«Η Μεσόγειος δεν είχε ποτέ έναν ενιαίο ήχο», αναφέρει ο Μάκης Κετεμποτζίδης, «αλλά επειδή είναι μια αρχιπελαγική κουλτούρα ανατροφοδοτεί τον ήχο από τις διπλανές περιοχές πάρα πολύ άμεσα λόγω της μετανάστευσης και άλλων παραγόντων. Το μέλλον της Μεσογείου περνάει από αυτό το διασυνδεδεμένο παρελθόν της. Μπορείς να ακούσεις κομμάτια της Oum Kalthoum ή του Μανώλη Αγγελόπουλου και να βρεις τις συνδέσεις που υπήρχαν σε αυτή την περιοχή, όπως και γίνεται τώρα στην ηλεκτρονική μουσική.

Το πράγμα όμως δεν σταματάει μόνο στη Μεσόγειο. Μπορείς να ανακαλύψεις μεγάλους μουσικούς, αλλά δεν υπάρχουν πόλεις όπως το Βερολίνο ή το Λονδίνο που είναι τα κέντρα της μουσικής βιομηχανίας. Παρ' όλα αυτά, ακόμη και αυτές οι χώρες χρησιμοποιούν και έχουν μέσα στη βιομηχανία τους μουσικές που έχουν να κάνουν με την περιφέρειά τους, άρα το Movement Radio είναι μια δήλωση που λέει ότι αυτό που ονομάζεται περιφέρεια είναι και ένα πολιτιστικό κέντρο κι αυτό έχει να κάνει με τη Μεσόγειο.

Το βασικό ζήτημα όσον αφορά την Ελλάδα είναι να μπορούν να υπάρξουν οι υποδομές ώστε να παράγονται πράγματα από μία βάση και να βρίσκουν διέξοδο από κάποια μέσα. Εκείνο που παίζει πάρα πολύ με την πολιτισμική ιστορία στα Βαλκάνια και τη Μεσόγειο είναι ότι έχει πάρα πολλούς μύθους και πάρα πολλές από τις σχέσεις της κάθε περιοχής με άλλους παράγοντες αποκρύπτονται ή δεν αναφέρονται. Υπάρχει μια σειρά από κρυμμένες ιστορίες που προσπαθούμε να αναδείξουμε.

Βασικά, όμως, αυτό που θέλουμε είναι να φέρουμε την προσοχή στην Μεσόγειο ως ένα κέντρο του κόσμου και την Αθήνα ως το κέντρο της Μεσογείου σε πολιτιστικό επίπεδο».

Christina Hazboun Facebook Twitter
Christina Hazboun

Aπό τις εκπομπές που ξεχωρίζουν στο πρόγραμμα του Mediterranean Futures μπορεί κανείς να ανακαλύψει την Christina Hazboun. Το μιξ της για το Mediterranean Futures κινείται μεταξύ προσεκτικά επιλεγμένων field recordings και ηχογραφημένων ηχητικών διαμαντιών που αντικατοπτρίζουν τις ηχητικές μετακινήσεις από την Αιθιοπία, το Σουδάν, το Ιράν, τη Λιβύη, την Αλγερία, φτάνοντας μέχρι την Ιταλία, τη Βρετανία και τις ΗΠΑ. Περιλαμβάνει δείγματα από τη μουσική zar της Αιθιοπίας, τις κλαγγές του qaraqeb στη Βόρεια Αφρική, ήχους που βασίζονται στην επανάληψη και την έκσταση και καταλήγουν στον αφροφουτουρισμό και τους ρυθμούς της τζαζ.

Από την άλλη, για το φεστιβάλ, ο Τάσος Στάμου εστιάζει στη μουσική των Βαλκανίων, και συγκεκριμένα στα πιο πρωτότυπα και ιδιοσυγκρασιακά κομμάτια της συλλογής του. Είναι επίσης και μερικά από τα αγαπημένα του, καθώς ισορροπούν μεταξύ του περίεργου, του άβολου, του πρωτόγονου και της αρμονίας, καθρεφτίζοντας έτσι τον ιδιαίτερο χαρακτήρα των Βαλκανίων.

Για τη δική του συμμετοχή, ο Jacob Moe φτιάχνει ένα κολάζ από ραδιοφωνικές ηχογραφήσεις σταθμών γύρω από τη λεκάνη της Μεσογείου, τις οποίες φέρνει σε διάλογο με επιλεγμένες αρχειακές ηχογραφήσεις. Στόχος του είναι να συνθέσει ένα ηχητικό πορτρέτο των διαφορετικών γλωσσών και ιδιαιτεροτήτων της περιοχής, που να δείχνει προς την κατεύθυνση ενός πιο ρευστού μέλλοντος.

Η NatCase, έχοντας μετακομίσει πρόσφατα στη Λα Λίνεα της Ισπανίας, αποφάσισε να αφιερώσει το mix της στη ζωντανή ηλεκτρονική σκηνή της περιοχής και να παρουσιάσει καλλιτέχνες, labels και κολεκτίβες από τη Γρανάδα και τη Σεβίλλη μέχρι τη Γκραν Κανάρια, καθώς και να τονίσει τους δεσμούς μεταξύ της Ισπανίας και της Λατινικής Αμερικής.

Τέλος, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η εκπομπή του Αδαμάντιου Καφετζή (Teranga Beat) που έχει τίτλο «4 δεκαετίες μεσογειακά υβρίδια».

Mediterranean Futures

www.movement.radio

15-19 Φεβρουαρίου 2022 | online radio

Σημείωση: Η Μαρία Παππά συμμετέχει στο πρόγραμμα του Movement Radio, ως resident host της εβδομαδιαίας εκπομπής Global Ghetto.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Με αφορμή τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής στις 11 Απριλίου, η Ματούλα Κουστένη περιγράφει ένα από τα περιφημότερα έργα του συμφωνικού ρεπερτορίου, την εμβληματική Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ, αλλά και αφηγείται ένα από τα διασημότερα σκάνδαλα στην Ιστορία της Μουσικής. Η πρεμιέρα του έργου στο Παρίσι του 1913 συνοδεύτηκε από επεισόδια που οδήγησαν μέχρι και στην παρέμβαση της αστυνομίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
O Kristof και το τέλος του παιχνιδιού

Μουσική / «Αν δουν ένα αγόρι με ρούχα που θεωρούν ότι δεν είναι αντρικά, ξαφνικά το φετιχοποιούν»

Στο νέο άλμπουμ του, ο Kristof εμπνέεται από τα παιχνίδια κάθε είδους και τo fluidity, κυκλοφορώντας την πιο προσωπική δουλειά του μέχρι σήμερα, η οποία συνοδεύεται από ένα επιτραπέζιο.
M. HULOT
Autow Nite Superstore: Ελληνική dance electronica διεθνών προδιαγραφών

Μουσική / Autow Nite Superstore: Ελληνική dance electronica διεθνών προδιαγραφών

Το άλμπουμ του ανερχόμενου παραγωγού από τη Θεσσαλονίκη, που προκάλεσε διεθνές ενδιαφέρον, φέρνει έναν νέο, πιο προσωπικό ήχο στη σκηνή της ελληνικής ηλεκτρονικής μουσικής, που δεν προορίζεται απαραίτητα για τα clubs.
M. HULOT
SARA LANDRY

Μουσική / Η ωμή techno της Sara Landry απέναντι στους haters

Όσα πρέπει να ξέρετε για την DJ που ξεκίνησε από τα σκοτεινά κλαμπ του Τέξας, κατάφερε να χτίσει τον δικό της θρόνο σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από ανδρικά ονόματα και ετοιμάζεται να δονήσει για πρώτη φορά την Αθήνα με 150 bpm και πάνω.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ