Πώς οι μπάντες του μίσους προσπάθησαν να κατακτήσουν το ίντερνετ

Πώς οι μπάντες του μίσους προσπάθησαν να κατακτήσουν το ίντερνετ Facebook Twitter
Το λεγόμενο Fashwave υπερασπίζεται στα ίδια φόρουμ και ιστοσελίδες που έδωσαν φωνή στο λεγόμενο alt-right κίνημα το οποίο υποστήριξε με δύναμη και πάθος την προεκλογική καμπάνια του Donald Trump, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων sites όπως το Daily Stormer, The Right Stuff και το National Policy Institute.
0

Μια μεγάλη λίστα μουσικών και συγκροτημάτων που θέλουν να ανήκουν στις λεγόμενες «μπάντες μίσους» αφαιρέθηκαν πρόσφατα από το Spotify, σε μια κίνηση της σουηδικής εταιρείας να απαλλαγεί από κάθε ίχνος λευκών ρατσιστών μουσικών και των δίσκων τους. Η απόφαση ήρθε μια μέρα μετά τη δημοσίευση της ιστοσελίδας Digital Music News η οποία αφορούσε σε μια λίστα 37 ονομάτων (με ενδεικτικά μεγάλη απήχηση) τα οποία είχαν κυκλοφορήσει άλμπουμ εξτρεμιστικού και νεοναζιστικού περιεχομένου. Κάποια από αυτά δεν ήταν καινούργια, αλλά συνέχιζαν να διακινούνται ελεύθερα στο Spotify και ο καθένας μπορούσε να τα ακούσει. Εκτός από εκεί υπήρχαν (και κάποια υπάρχουν ακόμα) και σε άλλα ψηφιακά καταστήματα. Αυτή η λίστα είχε διαμορφωθεί μετά από ελέγχους που ξεκίνησε τον 2014 το Southern Poverty Law Center και αφορούσε 54 αμερικάνικες μπάντες. Όταν το SPLC προσπάθησε να βγάλει άκρη και να κυνηγήσει αυτά τα συγκροτήματα έστειλε εντολή στο iTunes για να ρωτήσει ποιος υποστηρίζει αυτές τις παραγωγές και που πηγαίνουν τα χρήματα από τα δικαιώματα αυτών των δίσκων. Φυσικά, το νομικό τμήμα του iTunes δεν απάντησε ποτέ, όχι σε μία, αλλά σε πολλαπλές επιστολές που αφορούσαν περιεχόμενο, το οποίο σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις της αγοράς από το ηλεκτρονικό μαγαζί, ήταν παράνομα ανεβασμένο αφού παραβίαζε τους όρους χρήσης γιατί ήταν καθαρά ρατσιστικό.

Κάποια στιγμή το 2014, ήσυχα αλλά αποτελεσματικά και γρήγορα, η Apple αφαίρεσε όλα τα ρατσιστικά συγκροτήματα που υπέδειξε το SPLC. Αντίθετα το Spotify και το Amazon δεν ακολούθησαν τη γραμμή της Apple και άφησαν το υλικό στη θέση τους. 

Κάποια στιγμή το 2014, ήσυχα αλλά αποτελεσματικά και γρήγορα, η Apple αφαίρεσε όλα τα ρατσιστικά συγκροτήματα που υπέδειξε το SPLC. Αντίθετα το Spotify και το Amazon δεν ακολούθησαν τη γραμμή της Apple και άφησαν το υλικό στη θέση τους. Σήμερα, μπορεί να πήρε δυόμιση χρόνια, μια δολοφονία και μπόλικες φασαρίες στο Σάρλοτσβιλ, αλλά τελικά το περιεχόμενο που είχε υποδείξει το SPLC και όλοι οι ρατσιστές μουσικοί έχουν εξαφανιστεί από τις λίστες του Spotify. Χτες ανακοινώθηκε ότι το Google, το CD Baby και το Deezer ενώνουν τις δυνάμεις τους με το Spotify και αφαιρούν κι αυτοί τις νεοναζί μπάντες. Αυτό, όμως, αφορά μια λίστα του SPLC με 54 μπάντες που αφαιρέθηκαν από το iTunes τον Σεπτέμβριο του 2014. Φυσικά, εννοείται ότι δεν είναι μόνο αυτές που δρουν και εκθειάζουν έναν μοντέρνο μουσικό φασισμό. Αλλά τουλάχιστον έγινε ένα πρώτο βήμα και κάποια από τα ονόματα που πετάχτηκαν είναι αυτά: Skrewdriver, Razors Edge, White American Youth, Sturmwehr, Stigger, Max Resist, Condemned 84, Brutal Attack, Arghoslent, Gammadion, Skinful, Tattooed Mother Fuckers, Kolovrat, Endless Pride, Ravens Wing, μαζί με άλλα, πολλά περίεργα ονόματα, ακόμα.

Πώς οι μπάντες του μίσους προσπάθησαν να κατακτήσουν το ίντερνετ Facebook Twitter
Το Fashwave είναι περισσότερο ambient παρά χορευτικό. Είναι σε μεγάλο βαθμό χωρίς στίχους, πράγμα που το βοηθάει να αποφύγει οποιαδήποτε λογοκρισία από τα ψηφιακά μουσικά καταστήματα. Ωστόσο, είναι γεμάτο από τα αργόσυρτα ηλεκτρικά όνειρα του John Carpenter και των Tangerine Dream ανακατεμένα με την τεχνολογική λατρεία της γερμανικής μπάντας Kraftwerk και την 8-bit αδρεναλίνη που βγαίνει από τη μουσική παιχνιδιών της δεκαετίας του '80.

H παραπάνω πράξη δεν σημαίνει ότι καθάρισε το μουσικό ίντερνετ από φασιστικές μπάντες, ούτε ότι άλλες, με μεγαλύτερη δισκογραφία και αμφιλεγόμενη ιστορία, βγήκαν κι αυτές στο δρόμο χωρίς ψηφιακή σκεπή να τις φιλοξενεί. Η μόδα θέλει τους πιτσιρικάδες χαμένους στις ασταμάτητες κυλιόμενες σκάλες ενός χαοτικού μουσικού πολυκαταστήματος, κάπου μέσα στο ίντερνετ, χωρίς συγκεκριμένα γούστα, απλά να σκαλίζουν λίστες με ό,τι μπορεί να βρεθεί μπροστά τους. Ίσως κανένας από αυτούς δεν αγοράσει ένα δίσκο εξ αιτίας του εξωφύλλου, ίσως κανένας από αυτούς δεν μπει στον κόπο να ψάξει την ιστορία ενός συγκροτήματος ή ενός καλλιτέχνη, αν δεν του κάνει κάτι κλικ. Αυτοί που θα το κάνουν είναι πολύ λίγοι. Άρα, με τη μουσική βιομηχανία να γεννάει ανεξέλεγκτα καινούργια μουσική, ακόμα και ένα μικρό παιδί 13 ετών που ξεκινάει να μαθαίνει πράγματα, μπορεί εύκολα να πέσει πάνω σε ένα βίντεο στο YouTube με μια σβάστικα να χορεύει σαν φωτορυθμικό.

Προς το τέλος της προηγούμενης χρονιάς, λίγο μετά την νίκη του Τραμπ, έκαναν την εμφάνισή τους στον τύπο ορισμένες περίεργες ιστορίες για ένα αναδυόμενο μουσικό είδος που ονομάζεται «Fashwave». Η ιστορία αυτού του είδους πάει λίγο πιο πίσω, όταν πριν τρία χρόνια εμφανίστηκε το κύμα του «Vaporwave», ένα νέο είδος ηλεκτρονικής μουσικής, για το οποίο κανένας δεν ήξερε να πει με σαφήνεια εάν επρόκειτο για μια κριτική του καπιταλισμού ή για μια συνθηκολόγηση με αυτόν. Κι αυτό γιατί το συγκεκριμένο μουσικό είδος περιέχει και μια μουσική φτιαγμένη από πανάκριβο ηλεκτρονικό εξοπλισμό αλλά και μια αναρχική, αντι-καπιταλιστική φιλοσοφία που σαρκάζει την τεχνολογική κουλτούρα και τις επιδράσεις της στην ζωή μας. Ένα τυπικό vaporwave κομμάτι είναι συνθετικά επεξεργασμένο: αργό, φωτεινό, ρυθμικά ασύγχρονο. Θυμίζει πολύ τα αργόσυρτα ηλεκτρονικά κομμάτια των 80's. Είναι φτιαγμένο από μυστηριώδεις και ανώνυμες οντότητες που δρουν υπόγεια στο διαδίκτυο. Συχνά κρύβονται πίσω από ονόματα τα οποία καθημερινά αλλάζουν και δισκογραφικά labels τα οποία διακινούν την μουσική τους δωρεάν μέσα από υπηρεσίες όπως το Uploaded ή μουσικά στέκια όπως το Bandcamp και το Soundcloud.

Πώς οι μπάντες του μίσους προσπάθησαν να κατακτήσουν το ίντερνετ Facebook Twitter
Σε μια επίσημη θέση του ο Andrew Anglin, ο ιδρυτής του Daily Stormer, χαρακτήρισε το Fashwave είδος ως «την μουσική που αγκαλιάζει το πνεύμα των παιδικών χρόνων των millennials» και «τον νέο ήχο της επανάστασης». Σε μια άλλη ανάλογη δήλωση είχε πει ότι το Fashwave «ταιριάζει απόλυτα με τις ειρωνικές δονήσεις του κινήματος» και ότι η μουσική των προηγούμενων γενεών νεοναζί, που σαφώς ήταν πιο σκληρές και πιο απόκοσμες, απλώς δεν είναι πια τόσο cool.

Παρόλο που δεν ήταν ποτέ σαφές αν όντως υπήρξε ως κίνημα ή ήταν μια ακόμη τρολιά της μουσικής βιομηχανίας, το «Fashwave» καθιερώθηκε ως ο αγαπημένος ηλεκτρονικός ήχος του ακροδεξιού. Είναι ένα μουσικό είδος που επιχειρεί να κάνει το φασισμό μόδα με κορυφαίο παράδειγμα τον καλλιτέχνη CΥΒΕΡΝΔΖΙ ο οποίος γράφει κομμάτια με τίτλους όπως «Right Wing Death Squads", "The Light of our Dawn", "Guardians of Europe" και «GERMANIA.exe».

Μέσα στο κλίμα της ανεξάρτητης ανωνυμίας το νέο μουσικό μόρφωμα δεν άργησε να αποκτήσει δύναμη στους κύκλους της ποπ. Παρόλο που δεν ήταν ποτέ σαφές αν όντως υπήρξε ως κίνημα ή ήταν μια ακόμη τρολιά της μουσικής βιομηχανίας, το «Fashwave» καθιερώθηκε ως ο αγαπημένος ηλεκτρονικός ήχος του ακροδεξιού. Είναι ένα μουσικό είδος που επιχειρεί να κάνει το φασισμό μόδα με κορυφαίο παράδειγμα τον καλλιτέχνη CΥΒΕΡΝΔΖΙ ο οποίος γράφει κομμάτια με τίτλους όπως «Right Wing Death Squads", "The Light of our Dawn", "Guardians of Europe" και «GERMANIA.exe». Ορχηστρικά κομμάτια που απέκτησαν τεράστια φήμη στο YouTube προπαγανδίζοντας το θάνατο της Εβραϊκής τυραννίας και την παντοδυναμία της λευκής φυλής. Το θέμα της λευκής υπεροχής έχει απασχολήσει στο παρελθόν μεγάλο κομμάτι της σκανδιναβικής black metal σκηνής, μόνο που τώρα η μουσική δεν είναι βάναυση, απόκοσμη και ακραία, αλλά μελωδική, ατμοσφαιρική και γεμάτη από το ρυθμικό βηματισμό της χήνας. Και ενώ, με πρωτοστάτη τον Guardian, πολλοί μουσικοί δημοσιογράφοι προσπάθησαν να χαρακτηρίσουν την νέα αυτή πολιτική μουσική ως ακατάλληλη για μικρά παιδιά το "Fashwave" έγινε ο υπόγειος ήχος της επανάστασης της αμερικανικής ακροδεξιάς. Της διάσημης πλέον «alt-right» κοινότητας που αντί για πανκ συναυλίες ήθελε να πάει στα κλαμπ να χορέψει και έτσι αγκάλιασε τη νέα συνθετική μουσική ως μήνυμα για την νεολαία της. Kάποιοι θα είχαν προσέξει πώς ένα από τα viral βίντεο με τη γροθιά στον ακροδεξιό υποστηρικτή του Τραμπ, Ρίτσαρντ Σπένσερ, είχε μουσική υπόκρουση το μηχανικό beat του «Blue Μοnday» των New Order μαζί με το σλόγκαν «Τσακίστε το Φασισμό! Τσακίστε το Fashwave!»

Πώς οι μπάντες του μίσους προσπάθησαν να κατακτήσουν το ίντερνετ Facebook Twitter
Ένας από τους καλλιτέχνες που έφερε η στην επιφάνεια η εποχή του Τραμπ είναι ο CΥΒΕΡΝΔΖΙ με αρκετές λίστες να παίζουν στο Bandcamp και στο YouTube, ο οποίος δύσκολα εμφανίζεται για συνεντεύξεις, αλλά συνήθως εμφανίζεται στα βίντεο που ανεβάζει και μιλάει για την νέα εποχή λευκών αντρών που πιστεύουν ότι τώρα έχει έρθει η κατάλληλη στιγμή να ακουστούν. Η σκηνή από το συγκεκριμένο βίντεο «Blitzkrieg of Fire» παίζει χωρίς λογοκρισία στο YouTube!

Σε έναν κόσμο όπου τα μηνύματα διαμαρτυρίας μεταδίδονται μέσω της μουσικής σε επαναστατικά γρήγορα συνθήκες, είναι αυτονόητο ότι η δράση θα προκαλέσει και την αντίδραση. Ο CΥΒΕΡΝΔΖΙ εκδιώχθηκε από το Soundcloud, ξαναγύρισε ως CYBERN4ZI, αλλά μετά από ένα χτεσινό ψάξιμο εκεί δεν τον ξαναβρήκα. Υπάρχει ακόμα μέσα στο ΥouTube, όμως. Κάποιο από τα βίντεο του ξεκινάει με τον ίδιο να λέει στην κάμερα «Nαι ο Χίλτερ είχε δίκιο, μου άνοιξε τα μάτια στην λευκή υπεροχή και νομίζω ότι τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να κάνουμε κάτι γι' αυτό». Το βίντεο έχει ανέβει στις 20 Απριλίου 2017, ημέρα γενεθλίων του Χίτλερ. Από κάτω στα σχόλια, καμαρώνουν σε εικονίδια από τον Τραμπ μέχρι τη σημαία του Νότου, ψάχνεις λίγο ακόμα και πέφτεις πάνω σε μερικές εκατοντάδες αντισημιτικά βίντεο με σβάστικες, ρούνους, Κου Κλουξ Κλαν και τέλος τον ίδιο τον Τραμπ, όλα προσαρμοσμένα σε ένα ψηφιακό 80's περιβάλλον που θυμίζει Tron. Aυτό σαν παιχνίδι, μπορεί να μην είναι κάτι περίεργο, αφού με την αυγή της ψηφιακής εποχής και την έλευση των social media, άλλαξαν δύο βασικά συστατικά της λαϊκής κουλτούρας, του ήχου και της εικόνας, η δύναμη της οποίας είναι πιο καθηλωτική και άμεση από του ήχου.

Το σύγχρονο ακουστικό περιβάλλον επιτρέπει την εύκολη μετάδοση ηχητικών και βίντεο ντοκουμέντων. H τεχνολογία μπορεί, άμεσα, να μεταδώσει την μουσική, και ως εκ τούτου τα μηνύματα της, μέσα από μικρές αυτόνομες ομάδες και εικονικά αποθηκευτικά σύννεφα σε πανίσχυρα μεγάφωνα και μη ανιχνεύσιμα μέσα αναπαραγωγής. Πολλές μικρές τοπικές διαδηλώσεις ή συναυλίες ενάντια στο ρατσισμό ή το φασισμό (αλλά και το αντίστροφο) γίνονται η είδηση μιας παγκόσμιας επανάστασης που σαρώνει τον κυβερνοχώρο μέσα σε λίγες ώρες. Παρά την οποιαδήποτε κριτική που μπορεί να ασκηθεί εναντίον τους, κοινωνικά δίκτυα όπως το Facebook, το Twitter και το YouTube μεταφέρουν ιδεολογίες μέσα από την μουσική και το βίντεο, σε μια προσπάθεια για παγκόσμιο ακτιβισμό. Φυσικά, η διάχυτη ύπαρξη (και υπερβολική χρήση) αυτών των κοινωνικών μέσων ενισχύει και κάθε είδους στρατηγικής λογοκρισίας και αντεπίθεσης. Από όλες τις πλευρές. Με αποτέλεσμα όταν οι νέες λειτουργίες της κοινωνικής αλληλεπίδρασης και οι εξελιγμένοι μέθοδοι επιτήρησης δημιουργούν όλο και περισσότερες προκλήσεις στο παιχνίδι της ψηφιακής διαμαρτυρίας, η μουσική να παραμένει ως μια κυρίαρχη τέχνη στην πρώτη γραμμή της κοινωνικής επικοινωνίας.

Ορχηστρικά κομμάτια που απέκτησαν τεράστια φήμη στο YouTube προπαγανδίζοντας το θάνατο της Εβραϊκής τυραννίας και την παντοδυναμία της λευκής φυλής. Το θέμα της λευκής υπεροχής έχει απασχολήσει στο παρελθόν μεγάλο κομμάτι της σκανδιναβικής black metal σκηνής, μόνο που τώρα η μουσική δεν είναι βάναυση, απόκοσμη και ακραία, αλλά μελωδική, ατμοσφαιρική και γεμάτη από το ρυθμικό βηματισμό της χήνας.

Πώς οι μπάντες του μίσους προσπάθησαν να κατακτήσουν το ίντερνετ Facebook Twitter
To "Just Say No To The Psycho Right-Wing Capitalist Fascist Industrial Death Machine" των Gnod κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του 2017 και αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές κυκλοφορίες της χρονιάς στο χώρο της νέας πολιτικής μουσικής διαμαρτυρίας.

Με αυτή την ιδέα παίζουν όλο και περισσότεροι νέοι καλλιτέχνες. Ένα καλό παράδειγμα τακτικής που σε χτυπάει στα μούτρα και δεν σε αφήνει μέχρι να καταλάβεις τι συμβαίνει γύρω σου, είναι η βρετανική κολλεκτίβα των Gnod η οποία την προηγούμενη άνοιξη έστειλε ένα τολμηρό μήνυμα μέσω της μουσικής της. «Φαίνεται ότι οδεύουμε προς ακόμη πιο ανησυχητικές μέρες από αυτές που ζούμε σήμερα» λέει ο Κρις Χάσλαμ, ιδρυτικό μέλος της μπάντας. «Το 2016 ήταν μόνο η αρχή μιας συστηματικής καταστροφής της ισότητας και της ελευθερίας από ένα κατεστημένο, που με αυτόν τον τρόπο θέλει να τιμωρήσει το κοινό για την απώλεια πίστης στο σύστημά του». Οι Gnod από το Σάλφορντ της Αγγλίας και ένα από τα πιο ενδιαφέροντα σχήματα των τελευταίων χρόνων κυκλοφόρησαν το τελευταίο τους άλμπουμ με τίτλο "Just Say No To The Psycho Right-Wing Capitalist Fascist Industrial Death Machine" (Πες απλά όχι στην ψυχωτική ακροδεξιά καπιταλιστική φασιστική βιομηχανική μηχανή του θανάτου) το οποίο όχι μόνο ξαναβάζει τα τραγούδια διαμαρτυρίας στο παιχνίδι της ανεξάρτητης σκηνής, αλλά στήνει και το μοναδικά λιτό του εξώφυλλο ως μνημείο οργής και εικονομαχίας στο χαμένο πολιτικό μήνυμα της σύγχρονης μουσικής. Γιατί αν κάποιος ξεπεράσει το επαναστατικό μότο του και βουτήξει μέσα στην μουσική του, θα πάρει μια πραγματική ιδέα τι σημαίνει να είσαι ανεξάρτητος μουσικός και να αγωνίζεσαι ενάντια στον καπιταλισμό και την κοινωνική καταπίεση, σε έναν κόσμο που διατηρεί κυρίαρχη την ιδεολογία της εξουσίας και της απληστίας.

Πώς οι μπάντες του μίσους προσπάθησαν να κατακτήσουν το ίντερνετ Facebook Twitter
Η κολλεκτίβα των Gnod.
Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ