Πρότζεκτ ΑΤΛΑΣ: ένας συνθέτης θέλει να σε κάνει να αγγίξεις τ' αστέρια με τη βοήθεια της μουσικής

Πρότζεκτ ΑΤΛΑΣ: ένας συνθέτης θέλει να σε κάνει να αγγίξεις τ' αστέρια με τη βοήθεια της μουσικής Facebook Twitter
Όπως ο μυθικός τιτάνας, έτσι κι ο επισκέπτης του Πρότζεκτ Άτλας έρχεται αντιμέτωπος με τον ουράνιο θόλο αλλά και με την Ιστορία του. Η δουλειά, βέβαια, του επισκέπτη είναι πολύ πιο ...διασκεδαστική.
0

Ο Παναγιώτης Βελιανίτης μιλά στο Lifo.gr για το Πρότζεκτ ΑΤΛΑΣ που παρουσιάζεται στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών. Ο συνθέτης δημιουργεί μια προσομοίωση του ουράνιου θόλου, φέρνει τους αστερισμούς σε απόσταση αναπνοής και μας καλεί να τους αγγίξουμε. Κάθε φορά που το είδωλό μας διατρέχει τα άστρα, εκείνα παράγουν μουσική με άξονα ήχους-ντοκουμέντα.

—Τι είναι το πρότζεκτ ΑΤΛΑΣ και γιατί επιλέξατε να το ονομάσετε έτσι;

Σύμφωνα με την αρχαία ελληνική μυθολογία, ο τιτάνας Άτλας (εκ του «α-» και «-τλαν», επομένως «αυτός που υπομένει τα πάντα»), έπρεπε να κουβαλά στους ώμους του τον ουράνιο θόλο. Έτσι κι εμείς, σαν τον Άτλαντα, κουβαλάμε στους ώμους μας την Ιστορία μας.


Όπως ο μυθικός τιτάνας, έτσι κι ο επισκέπτης του Πρότζεκτ_ΑΤΛΑΣ έρχεται αντιμέτωπος με τον ουράνιο θόλο αλλά και με την Ιστορία του. Η δουλειά, βέβαια, του επισκέπτη είναι πολύ πιο ...διασκεδαστική. Γιατί το Πρότζεκτ Άτλας είναι μια διαδραστική οπτικοακουστική εγκατάσταση. Ο επισκέπτης «παίζει» μαζί της και, ως ένα βαθμό, καθορίζει τι ακούγεται. Υπάρχουν, δηλαδή, στον χώρο Α΄ της Πειραιώς 260, δώδεκα βάθρα. Ο επισκέπτης επιλέγει σε ποιο θα ανέβει. Μπροστά του, σε μια κεντρική οθόνη, προβάλλονται είκοσι αστερισμοί –αλλάζουν, κάθε λεπτό. Μια κάμερα «αναγνωρίζει» την παρουσία του και, αυτόματα, προβάλλει το περίγραμμα του σώματός του «μέσα» στον αστερισμό. Ο επισκέπτης μπορεί τότε να «αγγίξει», με το περίγραμμά του, τα άστρα. Κάθε φορά όμως, που ακουμπά ένα άστρο, εκείνο παράγει κι έναν ήχο –πρόκειται για ιστορικές ηχογραφήσεις, από τις πρώτες απόπειρες καταγραφής ήχου, στα μέσα του 19ου αιώνα, μέχρι σήμερα: από τον φωνογράφο του Thomas Edison μέχρι τη φωνή του Λένιν και της Κάλλας ως τους πρόσφατους βομβαρδισμούς στην Συρία, τα επεισόδια στην Κριμαία, το ελληνικό δημοψήφισμα του 2015....

Πρότζεκτ ΑΤΛΑΣ: ένας συνθέτης θέλει να σε κάνει να αγγίξεις τ' αστέρια με τη βοήθεια της μουσικής Facebook Twitter
Tο Πρότζεκτ Άτλας είναι μια διαδραστική οπτικοακουστική εγκατάσταση. Ο επισκέπτης «παίζει» μαζί της και, ως ένα βαθμό, καθορίζει τι ακούγεται.


—Τι σας έκανε να αφιερώσετε το χρόνο και την ενέργεια που απαιτείται για τη δημιουργία μιας τέτοιας οπτικοακουστικής εγκατάστασης; Ποιος είναι ο στόχος σας;

Προέρχομαι από τον χώρο της σύνθεσης. Το ίδιο το αντικείμενό μου, η μουσική, αλλά και η αγάπη μου για την φιλοσοφία, την Ιστορία και την αστρονομία με ώθησαν σε μια προσπάθεια συνδυασμού στοιχείων από αυτά τα πεδία γνώσης. Δεν έχω, βέβαια, τη φιλοδοξία να αντικαταστήσω το έργο ενός ιστορικού, ούτε να παρουσιάσω ένα είδος ηχητικού ντοκιμαντέρ. Αντίθετα, κάθε ηχητικό δείγμα - ντοκουμέντο προσεγγίστηκε από εμένα και ως μουσικό υλικό.


Πιστεύω ότι η σύγχρονη δημιουργία πρέπει να μετατρέπει τους ανελαστικούς κανόνες και τα συστήματα της παράδοσής της έτσι ώστε να προκύπτουν νέοι τρόποι σκέψης και να «χωράει» σ' αυτούς νέο υλικό και νέες ιδέες. Έτσι η σημασία του φθόγγου στη μουσική μπορεί κάλλιστα να αντικατασταθεί από ένα ηχητικό αντικείμενο-ντοκουμέντο που έχει και νοηματικό αλλά και μουσικό ενδιαφέρον ταυτόχρονα.

Ο στόχος μου λοιπόν, είναι να δημιουργήσω μια διαδραστική πλατφόρμα που να παρέχει στον επισκέπτη της τη δυνατότητα να αυτενεργήσει μαζί της. Αυτό σημαίνει ότι το ηχητικό αποτέλεσμα δεν ελέγχεται από κάποιον εκτελεστή ή διευθυντή ορχήστρας, όπως συμβαίνει σε μια συμβατική συναυλία, αλλά αντίθετα δημιουργείται από τους ίδιους τους επισκέπτες, μέσα από τον αυτοσχεδιασμό της κίνησής τους. Άθελά τους, οι επισκέπτες γίνονται και περφόρμερ. «Βουτούν» στον ηχητικό ποταμό από τα ιστορικά γεγονότα που αντηχούν στη σκοτεινή αίθουσα. Υπάρχει διαρκής ροή και μεταμόρφωση –ο «ποταμός» των ήχων κάποτε ηρεμεί κι άλλοτε γίνεται χείμαρρος.


Γιατί εδώ συντελείται ένα άτυπο κοινωνικό πείραμα. Οι επισκέπτες αποκτούν μια «ηγεμονική» θέση σε σχέση με τους υπόλοιπους που βρίσκονται στο σκοτάδι και μακριά από τα βάθρα. Μόνο όσοι βρίσκονται πάνω τους και φωτίζονται, σαν «πολιτικοί», με τον αυτοσχεδιασμό τους διαχειρίζονται τη συλλογική μας μνήμη...

Βλέπω ότι, από τα μικρά παιδιά ως τους ηλικιωμένους,δημιουργείται η αίσθηση ότι συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι που βέβαια στις μεγαλύτερες ηλικίες λειτουργεί και με μια συγκινησιακή φόρτιση, μιας και τα ηχητικά ντοκουμέντα πολλές φορές είναι και μέρος της ζωής τους.


—Τι σας γοήτευσε αρχικά στους αστερισμούς;

Ποιόν δεν γοητεύουν οι αστερισμοί; Ήδη από την αρχαιότητα, ο άνθρωπος, ατενίζοντας τον σκοτεινό ουράνιο θόλο, είδε σε αυτόν σχηματισμούς άστρων που τους έδωσε ονόματα μυθικών θεοτήτων, ηρώων, τεράτων και ζώων. Η αστρολογία με αφήνει αδιάφορο. Περισσότερο με ενδιαφέρει ο συσχετισμός των αστερισμών με τη μυθολογία αλλά και την χρήση τους στην πλοήγηση, τη γεωργία, τη μέτρηση του χρόνου κλπ. Ωστόσο, στο πρότζεκτ ΑΤΛΑΣ, οι αστερισμοί απογυμνώθηκαν από οποιαδήποτε τέτοια προσέγγιση. Εδώ χρησιμοποιούνται ως απλές διατάξεις άστρων. Αντιστοιχώ σε αυτές συγκεκριμένες πληροφορίες, όπως συμβαίνει περίπου με το σκληρό δίσκο ενός υπολογιστή.


—Με ποια κριτήρια αποφασίσατε ποιους και τι είδους ήχους θα συμπεριλάβετε στην κάθε ιστορική περίοδο;

Τα κριτήριά μου είναι υποκειμενικά. Όπως ήδη ανάφερα, δεν φιλοδοξώ να κάνω την δουλειά ενός ιστορικού ερευνητή. Θέλησα, όμως, να αντιστοιχίσω σε κάθε αστερισμό τους ήχους μιας συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου -να φτιάξω, υπό μία έννοια, τον απόηχό της. Η επιλογή έγινε βάσει κάποιων προσωπικών μου ιστορικών αναζητήσεων αλλά και βάσει της μουσικής αξίας κάθε ηχητικού δείγματος. Ένα παράδειγμα: σε έναν αστερισμό, ο επισκέπτης ακούει τη φωνή του Φρόυντ, του μελετητή της ανθρώπινης ψυχής σε μια συνέντευξή του στο BBC το 1938 και, ταυτόχρονα, τη φωνή του Χίτλερ του ...εξολοθρευτή των ψυχών, σε ομιλία του στο Reichstag, το 1940.

Πρότζεκτ ΑΤΛΑΣ: ένας συνθέτης θέλει να σε κάνει να αγγίξεις τ' αστέρια με τη βοήθεια της μουσικής Facebook Twitter
O επισκέπτης του Πρότζεκτ Άτλας έρχεται αντιμέτωπος με τον ουράνιο θόλο αλλά και με την Ιστορία του.


—Σε όλο αυτό το μεταβαλλόμενο ηχοτοπίο, κάθε 18 δευτερόλεπτα ακούγεται η «θλιμμένη μοναχική λαλιά» του γκιώνη. Γιατί;

Ο ήχος του γκιώνη, όπως τον θυμάμαι από τα παιδικά μου χρόνια, είναι ο ήχος που συνόδευε ανέκαθεν την ενατένιση του νυκτερινού ουρανού. Η επίμονη επανάληψη ενός φθόγγου είναι, κατά κάποιον τρόπο, η μινιμαλιστική έκφραση της Φύσης. Στο πρότζεκτ ΑΤΛΑΣ, τον παραλληλίζω με τον "Angelus Novus" του Klee και την ερμηνεία αυτής της εικόνας από τον Walter Benjamin ως «Άγγελου της Ιστορίας», ο οποίος, με το βλέμμα καρφωμένο στο παρελθόν, παρακολουθεί τη συσσώρευση θραυσμάτων της ιστορίας να εκτείνεται στον ουρανό. Ο σωρός αυτός είναι για μένα το όρος Άτλας και κατ' επέκταση ο ίδιος ο μυθικός Τιτάνας.


—Μέχρι σήμερα ποιες είναι οι αντιδράσεις των επισκεπτών;

Έχει μεγάλο ενδιαφέρον η ποικιλία απόψεων και αντιδράσεων που έχω παρατηρήσει από τους επισκέπτες της εγκατάστασης. Βλέπω ότι, από τα μικρά παιδιά ως τους ηλικιωμένους,δημιουργείται η αίσθηση ότι συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι που βέβαια στις μεγαλύτερες ηλικίες λειτουργεί και με μια συγκινησιακή φόρτιση, μιας και τα ηχητικά ντοκουμέντα πολλές φορές είναι και μέρος της ζωής τους. Θα είχε ενδιαφέρον η συνεχής καταγραφή της «ζωής» μέσα στην εγκατάσταση πράγμα που μπορεί να γίνει σύντομα με μια κάμερα.

Πρότζεκτ ΑΤΛΑΣ: ένας συνθέτης θέλει να σε κάνει να αγγίξεις τ' αστέρια με τη βοήθεια της μουσικής Facebook Twitter
Ο επισκέπτης μπορεί να «αγγίξει», με το περίγραμμά του, τα άστρα. Κάθε φορά που ακουμπά ένα άστρο, εκείνο παράγει κι έναν ήχο –πρόκειται για ιστορικές ηχογραφήσεις, από τις πρώτες απόπειρες καταγραφής ήχου, στα μέσα του 19ου αιώνα, μέχρι σήμερα.


—Ο Άτλαντας συγκρατούσε τον ουράνιο θόλο, εμείς κουβαλάμε την Ιστορία μας. Πιστεύετε πως ο σημερινός άνθρωπος μπορεί να αντέξει αυτό το βάρος;

Θα σας απαντήσω μέσα από τα λόγια του Ισπανοαμερικανού φιλοσόφου και ποιητή, Τζωρτζ Σανταγιάνα: «Όποιος δεν θυμάται το παρελθόν του, είναι καταδικασμένος να το ξαναζήσει». Αυτό το απόφθεγμα συναντάμε στον χώρο υποδοχής του ιστορικού μουσείου του Auschwitz.


—Θεωρείτε ότι το Φεστιβάλ Αθηνών, διαχρονικά, έχει δώσει στις εικαστικές τέχνες την απαραίτητη προσοχή;

Δεν θεωρώ ότι είμαι ο κατάλληλος άνθρωπος να απαντήσω κάτι τέτοιο, και εξάλλου προέρχομαι από τον κόσμο της μουσικής. Όμως πιστεύω ότι όπως και αυτή η εγκατάσταση έτσι και άλλες δεν θα έπρεπε να συγκαταλέγονται στα εικαστικά γιατί αποτελούν μια κατηγορία από μόνες τους.


—Έχετε γράψει ηλεκτρονικά και μικτά έργα (για όργανα και ηλεκτρονικά μέσα), έχετε συνεργαστεί με εικαστικούς στη δημιουργία πολύτεχνων έργων, είστε μόνιμος συνεργάτης του Θεόδωρου Τερζόπουλου. Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;

Οι άμεσοι στόχοι μου είναι οι δύο μεγάλες θεατρικές παραγωγές: Μπ. Μπρεχτ «Μάνα Κουράγιο» του θεάτρου Alexandrinsky της Αγ. Πετρούπολης και «Τρωάδες» της Πάφου, Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2017, σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου.

Δείτε εδώ τις ώρες και ημερομηνίες για το Πρότζεκτ ΑΤΛΑΣ

 

Πρότζεκτ ΑΤΛΑΣ: ένας συνθέτης θέλει να σε κάνει να αγγίξεις τ' αστέρια με τη βοήθεια της μουσικής Facebook Twitter
To Πρότζεκτ Άτλας είναι μια διαδραστική οπτικοακουστική εγκατάσταση.
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

WERA: Η τσελίστρια που αλλάζει το πρόσωπο της νυχτερινής διασκέδασης στην Αθήνα

Μουσική / Η τσελίστρια που κάνει το αθηναϊκό κοινό να σωπαίνει για να την παρακολουθήσει

Η Wera φτιάχνει κομμάτια βγαλμένα από σκανδιναβικό παραμύθι με νεράιδες, ξέρει τι θα πει «μουσικός στον δρόμο» αλλά και το πόσο δύσκολο είναι να είσαι μουσικός στην Ελλάδα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
elton john

Μουσική / Το ντοκιμαντέρ που αποκάλυπτε τον πραγματικό Έλτον Τζον

Ένα νέο ντοκιμαντέρ στο Disney+ ακολουθεί τον διάσημο μουσικό στην πρόσφατη περιοδεία του και κάνει μια αναδρομή στην 55χρονη καριέρα του. Πριν από τρεις δεκαετίες όμως, μια άλλη ταινία τον έδειχνε σε όλο το αφιλτράριστο μεγαλείο του.
THE LIFO TEAM
Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM