Τραγούδια από τον "Πρώτο Όροφο" της Θεσσαλονίκης

Τραγούδια από τον "Πρώτο Όροφο" της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
0
Τραγούδια από τον "Πρώτο Όροφο" της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
PS Stamps Back είναι το σόλο project του Iason, του ανθρώπου που βρίσκεται πίσω από την εταιρεία 1000+1 TiLt, η οποία δραστηριοποιείται στο χώρο του πειραματικού/ ηλεκτρονικού ήχου από τις αρχές της δεκαετίας του ’90.

 

Ο Πρώτος Όροφος είναι μια καλλιτεχνική ομάδα από τη Θεσσαλονίκη, που διοργανώνει συναυλίες με ονόματα από τον χώρο της avant και πειραματικής ηλεκτρονικής. Η ομάδα ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2008 οργανώνοντας τα πρώτα live στον χώρο ενός γραφείου επί της οδού Ολυμπίου Διαμαντή (στη Θεσσαλονίκη). Σε ανάμνηση αυτών των γεγονότων ο Πρώτος Όροφος κυκλοφορεί, κάθε χρόνο, ένα CD-συλλογή με τους μουσικούς που εμφανίστηκαν στις εκδηλώσεις του την προηγούμενη χρονιά. Έως σήμερα έχουν τυπωθεί επτά τέτοιες συλλογές, όπως κι ένα προσωπικό άλμπουμ, εκείνο του PS Stamps Back. Για ορισμένες απ’ αυτές τις κυκλοφορίες θα πούμε τώρα λίγα λόγια…

Πρώτος Όροφος 4

[11/2012, 1000 αντίτυπα]

Ξεκινάμε με το τέταρτο CD της σειράς, που περιλαμβάνει εγγραφές από τον Οκτώβριο του ’11 έως τον Μάιο του ’12.

Το άλμπουμ ανοίγει με το υποβλητικό “Fire drone” των Nadja (Aidan Baker κιθάρες, φωνή, Leah Buckareff μπάσο), ένα track στηριγμένο στους βόμβους βασικά, οι οποίοι επέχουν ρόλο χαλιού – επί του οποίου (χαλιού) δεν εναποτίθεται απολύτως τίποτα. Η συνέχεια, όμως, είναι απείρως πιο εντυπωσιακή. Μιλάμε για το 11λεπτο “Live at Protos Orofos” των Frédéric D. Oberland, May Roosevelt και Μιχάλη Βρέττα, μια σύνθεση (;) για βιολί, κιθάρες και ηλεκτρονικά, πολύ κοντά σ’ ένα ύφος πειραματικού progressive. Πολύ δυνατό track! Σε drone-noise κατευθύνσεις κινείται το “Set you free” του Biomass, όπως και το “Varstatg arre” του Αθηναίου Ghone. Το “Shed” των Nylon Bug είναι ένα μονότονο, αν και όχι τόσο… μοτόρικο electro (όχι τόσο Neu!, δηλαδή). Το “41 Lupoj” του Ilios, όπως συχνά συμβαίνει με τις εγγραφές του πιονιέρου αυτού του abstract electro στην Ελλάδα, είναι ένας «κόσμος» από μόνο του, όπως το ίδιο ισχύει και για το πολύ καλό “A series of tragic events”του Inverz (πιο κοντά στο electro-prog αυτό). «Ντρονιά» ταξιδευτική το “Ice drone” του Καναδού Aidan Baker και εντελώς ιδιοσυγκρασιακό το “Baroque” του Νίκου Βελιώτη (με τα τύποις κρουστά να παραπέμπουν ακόμη και σε… δυτικοαφρική). Το “Aria for voice(s)” του Αλέξη Πορφυριάδη είναι ένα «σκληρό» βοκαλιστικό κομμάτι για γυναικεία φωνή/φωνές, που θα θυμίσει… σε όσους… τους δρόμους της Σαβίνας Γιαννάτου και της Fatima Miranda. Το “A hidden house in the mountains” του Γιώργου Καραμανωλάκη υποβάλλει μινιμαλιστικώς και… βομβοειδώς, με το “Market” των Good Luck Mr. Gorsky να καταγράφεται ως ένα καθαρό electro με πολύ ενδιαφέρουσες συνηχήσεις.

Πρώτος Όροφος 5

[10/2013, 500 αντίτυπα]

 

Εδώ έχουμε εγγραφές από τον Οκτώβριο του ’12 έως τον Ιούνιο του ’13. Το πρώτο track είναι το “Solo” του D’incise, ένα ηλεκτροστατικό κομμάτι με αργή ανάπτυξη, ενώ το “Pattern 02” του Phono στηρίζεται σε μια μονότονη, επαναλαμβανόμενη βάση που σταδιακώς εμπλουτίζεται (με το κομμάτι όσο κυλάει να γίνεται όλο και πιο ενδιαφέρον). Το “Your soul is sold” των/του Emdy είναι ένα γρήγορο electro (πριν το techno), με αξιοπρόσεκτα «γεμίσματα» και ενδιαφέρουσα ανάπτυξη (από τα ωραιότερα tracks της συλλογής). Οι γνωστοί μας Οδός 55 με τη συγκεκριμένη εκδοχή τού  «Για πάντα» δίνουν μια πολύ ώριμη… σαν-eighties electro-wave εγγραφή, που μπορεί να φέρνει στο νου κάτι ανάμεσα σε Κουμπότρυπες Α.Ε. και Χωρίς Περιδέραιο, αλλά είναι ό,τι καλύτερο δικό τους έχει φθάσει έως σήμερα στ’ αυτιά μου (εξαιρετικό!). Τώρα, τόσο το “Breaking point” από V.I.A., όσο και το “Solo”… ακορντεόν του Jonas Koher μάς προσγειώνουν σε πιο πειραματικές καταστάσεις, με το “Agave sticks” των Γάλλων Cankun (Vincent Caylet) να μας πηγαίνει προς το πιο γλαφυρό electro/ minimal/ wave. Πάλι αλλαγή σκηνικού μέσω του “Untitled #18” από Higgs Boson (με την… σαν ανεπαίσθητη ηλεκτροστατικότητα), αλλά και σωστή, ξανά, electro-punk-wave επαναφορά από τους Εμφιαλωμένους Εραστές και το “Secrets”. Το “Partial & strategic”των Denial of Service αγγίζει τα όρια του techno, ή του trip-hop αν θέλετε, με το έσχατο «Γουρούνια» από BeaTol and the Eagol να… ελεκτρομελωδεί σε απλή γραμμή.

Πρώτος Όροφος 6

[10/2014, 300 αντίτυπα]

 

Στον έκτο τόμο του Πρώτου Ορόφου αποτυπώνονται εγγραφές από τον Σεπτέμβριο του ’13 έως τον Μάιο του ’14. Το άλμπουμ ανοίγει με το “O.D. 20” του Σάββα Τσιλιγκιρίδη. Ας πούμε, ότι υπάρχουν, ανάμεσα σε άλλα, και κάποιες επιρροές από Vangelis εδώ, αν και… ελαφρές και δημιουργικές. Το 9λεπτο “CallForOrthros” του Δημήτρη Μπάκα που ακολουθεί είναι εξαιρετικό. Η μεγάλη διάρκεια δίνει στον συνθέτη τη δυνατότητα να αναπτύξει ωραία την ιδέα του, παρουσιάζοντας ένα περίεργο κράμα electro και… ελληνικότητας με υπαινιγμούς από Μιχάλη Αδάμη. Στο “5 min impro session” των 6daEXIt Improvisation Ensemble στήνεται ένα υποχθόνιο, υπαινικτικό electro σκηνικό και σε κάθε περίπτωση αυτόαναφορικό , ενώ το “Do a shepherd jam in a holy traffic” των Fun with Nuns ακούγεται σαν musique concrète, έχοντας μια κάποια «θριλερική» ανάπτυξη. Minimal electro-punk είναι το “La bête” των Daikiri, με το 9λεπτο “Front” των Σπύρου Εμμανουηλίδη/Σάββα Μεταξά να περιγράφει ένα σενάριο, μιαν ιστορία (δεν γνωρίζω τι ακριβώς) μέσα από ξεκομμένους θορύβους και ηλεκτροστατικά εφφέ. Δεκάλεπτης διάρκειας το “Live” των Medea Electronique / I.S.E. έχει κάποια krautjazz χροιά, ενώ το δίλεπτο “Webb” από Don Vito ανήκει στο χώρο του κιθαριστικού experimental rock. Ο έκτος τόμος θα κλείσει με το 7λεπτο “Live στον 1ο Όροφο track 12” των Nanophonic, που κινείται και αυτό στο χώρο του ηλεκτρονικού rock, διατηρώντας όμως και μια… ψυχεδελική αφήγηση.

Πρώτος Όροφος 7

[10/2015, 200 αντίτυπα]

Ο… έβδομος Πρώτος Όροφος ανοίγει με το “III” των Alberto Boccardi και Enrico Coniglio, μια σύνθεση που διατηρεί ένα space στοιχείο μονίμως στο background, το οποίο πλαισιώνεται «μπροστά» μέσω ποικίλων ειδών breaks. Το “Keraunothnetophobie” από C-drik στα μόλις δύο λεπτά που διαρκεί μοιάζει σαν να ακολουθεί αισθητικώς το προηγούμενο track (τυχαίο βεβαίως), με το “Verso” του Kostadis ν’ ακούγεται πιο απλωμένο, καθώς κυλάει μέσα σ’ ένα kraut ταξιδευτικό σκηνικό. Το “Blueze” των Mama Luma (Χρήστος Γερμένογλου ντραμς, κρουστά, Παύλος Παυλίδης άλτο σαξόφωνο, Χάρης Αγορίτσας ηλεκτρική κιθάρα, τενόρο σαξόφωνο) είναι αυτό που λέει η λέξη (ένα blues δηλαδή), αλλά εντελώς αποδιαρθρωμένο, καθώς κρέμεται στοιχειωδώς από τις κλασικές του βάσεις. Στο “It leaves, leaves, leaves, leaves, leaves, leaves, leaves, green, leeves” του i’d m thfft able (κατά κόσμον Scot Spear), ενός φουτουριστικού ρακοσυλλέκτη-ράπερ από το Portland του Maine, ανακατεύεται musique concrète, sound art και improv, μαζί με… τραυλίσματα, κεκεδίσματα και λοιπές γλωσσολαλιές (ενδιαφέρον). Ο σαξοφωνίστας Ιλάν Μανουάχ με τον ακορντεονίστα Jonas Kocher καταγράφονται στο “Extract from ‘Skeleton Drafts’” στην πιο improv-jazz στιγμή του «1ος Όροφος 7», ενώ το καναδικό ντούο AUN δίνει με το “An index of motels” ένα σκοτεινό όσο και υποβλητικό synth-track, με το έσχατο δεκάλεπτο «Live στον Πρώτο Όροφο» των PS Stamps Back να μας εισάγει κατά κάποιον τρόπο στο επόμενο άλμπουμ…

PS STAMPS BACK: Half Life

[1ος Όροφος, 2016]

PS Stamps Back είναι το σόλο project του Iason, του ανθρώπου που βρίσκεται πίσω από την εταιρεία 1000+1 TiLt, η οποία δραστηριοποιείται στο χώρο του πειραματικού/ ηλεκτρονικού ήχου από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 – ο Iason, ως PS Stamps Back, κυκλοφορεί, εξάλλου, εγγραφές από το 2002. Στο παρόν “Half Life”, που είναι ηχογραφημένο στον Πρώτο Όροφο την 19/6/2015, έχουμε μια σειρά ηλεκτρονικών περιπτύξεων, πνιγμένων ενίοτε στους θορύβους και τους βόμβους, μέσα από τις οποίες προβάλλεται ένα μουσικό «σώμα» με περιβαλλοντικές έως και techno αναφορές. Έτσι, στα πιο… γερά κομμάτια τού άλμπουμ, τα τέσσερα “Wood, woods and solitude”, ο PS Stamps Back κατορθώνει να δημιουργήσει ένα έξοχο space/ kraut σκηνικό, που, αν και ανακαλεί στη μνήμη μας πολλά και διάφορα από τις ιστορικές κορυφές τού είδους (του Klaus Schulze της Brain π.χ.), έχει σίγουρα προσωπική αύρα.

Αυτό λοιπόν το “Wood, woods and solitude”, που διαρκεί σχεδόν 30 λεπτά, είναι ό,τι σημαντικότερο από το χώρο του greek-electro έχει φθάσει στ’ αυτιά μου τον τελευταίο καιρό.

 

 

 

 Ιnfo:

www.protosorofos.gr

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ