Ο επαναπατρισμός των κλοπιμαίων - Μετά από πρωτοβουλία Μακρόν, η Γαλλία καλείται να επιστρέψει έργα τέχνης στην Αφρική

Ο επαναπατρισμός των κλοπιμαίων - Μετά από πρωτοβουλία Μακρόν, η Γαλλία καλείται να επιστρέψει έργα τέχνης στην Αφρική Facebook Twitter
ΕΡΑ
0

Η Γαλλία πρέπει να αλλάξει τη νομοθεσία της και να επιστρέψει κλεμμένα έργα τέχνης στην Αφρική. Αυτό προτείνει έκθεση επιτροπής που δημιουργήθηκε με εντολή του πρόεδρου Μακρόν. 

Η έκθεση καλεί για τον επαναπατρισμό χιλιάδων αντικειμένων που βρίσκονται σε γαλλικά μουσεία και βγήκαν «μη συναινετικά» από την ήπειρο κατά την περίοδο της αποικιοκρατίας, μετέδωσε ο Guardian.  

Αν δεν μπορεί να αποδειχθεί πως τα αντικείμενα έχουν αποκτηθεί νόμιμα, τότε πρέπει να επιστρέψουν μόνιμα στην Αφρική, προτείνουν ο Σενεγαλέζος συγγραφέας και οικονομολόγος Felwine Sarr και η Γαλλίδα ιστορικός Bénédicte Savoy.

Παράλληλα προτείνουν την αλλαγή της γαλλικής νομοθεσίας ώστε να επιτρέπεται ο επαναπατρισμός των έργων στην Αφρική, μετά από την δήλωση του προέδρου Μακρόν πως επιθυμεί να ξεκινήσει κάτι τέτοιο εντός πενταετίας. 

«Δεν μπορώ να αποδεχθώ πως ένα μεγάλο κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς αρκετών κρατών της Αφρικής βρίσκεται στην Γαλλία», δήλωσε ο Γάλλος πρόεδρος πέρυσι στο Ουαγκαντουγκού, την πρωτεύουσα της Μπουρκίνα Φάσο.

«Υπάρχουν ιστορικές εξηγήσεις γι αυτό, αλλά δεν είναι ορθή η διαρκής και άνευ όρων αιτιολόγηση. Η αφρικανική κληρονομιά δεν μπορεί να βρίσκεται μόνο σε ιδιωτικές συλλογές και ευρωπαϊκά μουσεία, πρέπει να παρουσιάζεται στο Παρίσι, αλλά και στο Ντακάρ, το Λάγος και το Κοτονού. Αυτό θα είναι μια από τις προτεραιότητές μου.» 

Ο βαθμός που η Γαλλία, η Βρετανία και η Γερμανία λεηλάτησαν τα τεχνουργήματα της Αφρικής κατά την αποικιοκρατία δεν είναι γνωστός, αλλά σύμφωνα με την αναφορά περίπου το 90% των φυσικών αντικειμένων βρίσκεται εκτός ηπείρου, μετέδωσε ο Guardian. 

Οι συγγραφείς της αναφοράς ταξίδεψαν στο Μαλί, τη Σενεγάλη, το Καμερούν και το Μπενίν. Παράλληλα είδαν τα έργα που ανήκουν στο Musée du quai Branly, ένα μουσείο που επικεντρώνεται στους μη ευρωπαϊκούς πολιτισμούς στο Παρίσι. 

Διαπίστωσαν πως περίπου 46.000 από τα 90.000 αφρικανικά έργα «αποκτήθηκαν» ανάμεσα στο 1885 και το 1960 και πιθανότατα πρέπει να επιστραφούν. 

Η αναφορά μπορεί να ανοίξει τον δρόμο ώστε και άλλες πρώην αποικιακές δυνάμεις να εξετάσουν την προέλευση των δικών τους συλλογών.

Οι βρετανικές δυνάμεις κατέστρεψαν μεγάλο μέρος της πόλης του Μπενίν το 1897, έκαψαν το βασιλικό παλάτι και λεηλάτησαν 4.000 έργα τέχνης. 

Την Τρίτη ο κυβερνήτης της νήσου του Πάσχα κάλεσε το Βρετανικό Μουσείο να επιστρέψει ένα από τα διάσημα αγάλματά του. 

Παράλληλα πολλά ευρωπαϊκά ινστιτούτα, συμπεριλαμβανομένου και του Βρετανικού Μουσείου, σχεδιάζουν να «δανείσουν» έργα στο νέο μουσείο της πόλης του Μπενίν, στη σύγχρονη Νιγηρία, που αναμένεται να ανοίξει το 2021. 

Πολλές φορές ωστόσο, η ασφάλεια των έργων αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για την παραχώρησή τους. 

Η συστηματική λεηλασία της αφρικανικής τέχνης έγινε με διαφορετικούς τρόπους. Οι ερευνητές αποκάλυψαν πως πέρα από λάφυρα πολέμου, τις κλοπές και τις λεηλασίες πολλά «αγοράστηκαν» σε κλάσματα τις πραγματικής τους αξίας. 

Η αλλαγή του νόμου για την κληρονομιά είναι αναγκαία στην Γαλλία και στη συνέχεια οι χώρες τις Αφρικής θα μπορούν να ζητήσουν πίσω τα κλεμμένα έργα, οι ερευνητές άλλωστε τους έχουν ήδη στείλει λίστες με τα αντικείμενα. 

«Ταξιδεύοντας στην Αφρική είδαμε την επίδραση αυτών των καταγραφών, ειδικά στους διευθυντές των μουσείων», δήλωσε ο Savoy στη Λιμπερασιόν. 

«Δεν είχαν ποτέ πρόσβαση σε αυτές τις λίστες και ποτέ με έναν τόσο καθαρό και δομημένο τρόπο. Ερευνητές και καθηγητές με κορυφαίες γνώσεις δεν πίστευαν πως τόσο αντικείμενα από τις χώρες τους υπάρχουν στο Musée du quai Branly.»

«Σήμερα υπάρχει η αίσθηση πως είμαστε μόλις ένα βήμα μακριά από την ανάκτηση της ιστορίας μας και είμαστε επιτέλους έτοιμη να το μοιραστούμε με την ήπειρο», δήλωσε η Marie-Cécile Zinsou, κόρη του πρώην πρωθυπουργού του Μπενίν και πρόεδρος του ιδρύματος τέχνης Zinsou. 

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.