Πιο νωρίς από κάθε άλλη φορά παρουσιάστηκε φέτος το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο.
Όπως ο ίδιος δήλωσε από την αρχή της εκδήλωσης, στόχος του ήταν να παρουσιαστεί εγκαίρως το πρόγραμμα, ώστε να υπάρχει περισσότερος χρόνος για προετοιμασία και πρόβες, καλύτερη οργάνωση και επικοινωνία σε ελληνικά και διεθνή μέσα, καθώς και για να επιτευχθούν συμπαραγωγές αλλά και να αναζητηθούν χορηγίες.
Οι παραστάσεις φέτος θα είναι αισθητά λιγότερες σε σχέση με πέρσι -από 127 θα έχουμε μόλις 87- για να μην υπάρχουν επικαλύψεις και να διευκολυνθούν ακόμα και οι «επαγγελματίες θεατές», που πέρσι δυσκολεύτηκαν ιδιαίτερα να παρακολουθήσουν την πληθώρα παραστάσεων.
Για πρώτη φορά, εκτός από τις παραστάσεις της Επιδαύρου, θα υπάρχουν αγγλικοί υπέρτιτλοι και σε εκείνες της Πειραιώς, καθώς και υπότιτλοι στα ελληνικά για τους κωφούς.
Με ιδιαίτερη ικανοποίηση ο κ. Θεοδωρόπουλος ανακοίνωσε την ύπαρξη πλεονάσματος τόσο το 2016 όσο και το 2017, το οποίο ο αντιπρόεδρος του Δ.Σ. κ. Πέτρος Σταυριανός , μετά από επίμονες ερωτήσεις των δημοσιογράφων, προσδιόρισε σε περίπου 700.000 με 800.000 ευρώ.
Ο κ. Σταυριανός υπογράμμισε επίσης την ανάγκη να απογαλακτιστεί το Φεστιβάλ από το Υπουργείο Πολιτισμού και να είναι σε θέση να διαχειρίζεται τα έσοδά του, τονίζοντας την ανάγκη αλλαγής της οργανωτικής του δομής.
Δήλωσε επίσης ότι το φεστιβάλ έχει ολοκληρώσει το οργανόγραμμά του και πλέον περιμένει να προκηρυχθούν μέσω ΑΣΕΠ οι θέσεις των εργαζομένων, ώστε να μην επαναληφθούν προβλήματα σαν αυτά που προκάλεσαν οι περσινές απεργίες. Τόσο ο κ. Θεοδωρόπουλος, όσο και ο κ. Σταυριανός τόνισαν ότι δε χρειάστηκε καμία έκτακτη επιχορήγηση, ενώ ο προϋπολογισμός του Φεστιβάλ έχει παγιωθεί στα δέκα εκατομμύρια ευρώ.
Το φετινό logo του Φεστιβάλ, που όπως και πέρσι έχει αναλάβει η Ιφιγένεια Βασιλείου με την ομάδα της, έχει σαν έμπνευση τη σκηνική δημιουργία σαν πράξη μαγείας. Η οντότητα-σύμβολο της αφίσας αποτελείται από έναν απρόβλεπτο συνδυασμό: ένα πορτρέτο μιας πιθανής προτομής, το μάτι-θεατής, και τα τρία πόδια που εκφράζουν τη διαφορετικότητα, τη συλλογικότηυα και την κίνηση.
Φέτος το πρόγραμμα είναι πιο στοχευμένο, με ενισχυμένη την ταυτότητα του κάθε χώρου: κλασικός προσανατολισμός με έμφαση στις μεγάλες ορχήστρες και τους διάσημους σολίστ στο Ηρώδειο, σύγχρονη αισθητική και νέες τάσεις στο θέατρο και στο χορό στην Πειραιώς 260.
Παράλληλα εμπλουτίζεται το «Άνοιγμα στην πόλη» στην Αθήνα και στον Πειραιά, με δράσεις ως επί το πλείστον δωρεάν -το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά συνεργάζεται για δεύτερη φορά με το Φεστιβάλ, ενώ ανάμεσα στους νέους χώρους συναντάμε το ΜΙΕΤ με την υπέροχη αυλή του αλλά και το Ωδείο Αθηνών στο οποίο θα παρουσιάστούν δύο ενδιαφέρουσες μουσικές πλατφόρμες: Young Greek Classics, σε συνεργασία με το Τρίτο Πρόγραμμα, και Aqua Jazz Athens, σε συνεργασία με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο.
Στις 10 Ιουνίου ο Νίκος Κυπουργός παρουσιάζει στο Ηρώδειο «Τα µυστικά της Εγνατίας», µια µεγάλη συναυλία αφιερωµένη στις µουσικές της βόρειας Ελλάδας, μια µουσική Βαβυλωνία που θα ενώσει σε µια µεγάλη γιορτή τραγούδια Βλάχικα, Αρβανίτικα, Σλαβόφωνα, Τουρκόφωνα, Ποντιακά, Καππαδοκικά, Ροµανέ, Εβραϊκά, Ποµάκικα, µε τη συµµετοχή µουσικών και συλλόγων από διάφορες περιοχές.
Στις 11 Ιουνίου η ορχήστρα Il Pomo d'Oro με μαέστρο τον Maxim Emelyanychev θα παρουσιάσει τη «Μυθολογία του Χαίντελ», μια σειρά από άριες και ντουέτα από τις µυθολογικές όπερες του Χαίντελ: Η Αριάδνη στην Κρήτη, Hρακλής, Παρθενόπη, Σεµέλη, Ο πιστός ποιµένας, Θησέας, Υµέναιος.
H αριστοτεχνική όπερα «Περουζέ» του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, σε λιµπρέτο του Γεώργιου Τσοκόπουλου, πρωτοπαίχτηκε στις 9 Αυγούστου 1911 στο θέατρο Ολύµπια και η επιτυχία της ήταν τεράστια. Τελευταία φορά παίχτηκε στην Εθνική Λυρική Σκηνή το 1950 και στις 16 και 17 Ιουνίου θα παρουσιαστεί στο Ηρώδειο από την Φιλαρµόνια Ορχήστρα Αθηνών σχεδόν 70 χρόνια µετά το τελευταίο της ανέβασµα.
Κατά τη διάρκεια μιας υπερατλαντικής πτήσης, ο γνωστός Αµερικανός ηθοποιός Μπιλ Μάρεϊ γνώρισε τον Γερµανό τσελίστα Γιαν Βόγκλερ, που καθόταν στη διπλανή θέση και η κοινή τους δηµιουργία, το «New Worlds» έρχεται στο Ηρώδειο στις 19 Ιουνίου.
Στην παράσταση, ο αγαπηµένος κωµικός, έχει έναν ρόλο διαφορετικό από αυτούς στους οποίους τον έχουµε συνηθίσει κατά την πολύχρονη και επιτυχηµένη καριέρα του στο Χόλιγουντ: αφηγείται και ερµηνεύει συνθέσεις των Φόστερ, Γκέρσουιν και Μπερνστάιν, και αποσπάσµατα κλασικών Αµερικανών ποιητών και λογοτεχνών, όπως ο Γουίτµαν, ο Χέμινγουεϊ και ο Τουέιν, µε τη συνοδεία του στραντιβάριους τσέλου του Γιαν Βόγκλερ.
Στις 22 και 23 Ιουνίου έρχεται ο Sting και στις 3 Ιουλίου οι Calexico, ενώ οι φίλοι της κλασικής μουσικής πρέπει να σημειώσουν τον ερχομό της Tchaikovsky Symphony Orchestra στις 27 Ιουνίου και της Philarmonia Orchestra με τον Έσα-Πέκκα Σάλονεν, που επανέρχονται φέτος στις 2 Ιουλίου µε ένα εξαιρετικό πρόγραµµα και σολίστα την Αµερικανίδα σοπράνο Μισέλ ΝτεΓιάνγκ. Η Μάρτα Άργκεριχ, ο ζωντανός µύθος του πιάνου, συµπράττει µε την αγαπηµένη της µαθήτρια και ταχύτατα ανερχόµενη Ελληνίδα πιανίστα Θεοδοσία Ντόκου, στη συναυλία της ΚΟΑ στο Ηρώδειο στις 13 Ιουλίου, με προσκεκλημένη τη Ντόρα Μπακοπούλου.
Ο σουπερστάρ του βιολιού Νάιτζελ Κένεντι, από τους κορυφαίους κλασικούς βιολονίστες της γενιάς του – ανακάλυψη του µεγάλου Μενουχίν – και ο βιολονίστας µε τις περισσότερες πωλήσεις στην ιστορία της µουσικής έρχεται στο Ηρώδειο με την παράσταση «Bach meets Kennedy meets Gershwin» στις 17 Ιουλίου.
Η Πειραιώς και φέτος θα σηκώσει τον κύριο όγκο των παραστάσεων του Φεστιβάλ. Ο Θωμάς Μοσχόπουλος με το «Φαρενάιτ 451» (8-10 Ιουνίου) και ο Κωνσταντίνος Ρήγος με την «Πορνοστάρ – Η αόρατη βιοµηχανία του σεξ», της Έλενας Πέγκα (23-25 Ιουνίου) είναι από τις ελληνικές παραγωγές που αναμένονται με ενδιαφέρον, μαζί με την «Ελλάς Μονάχου» των Ανέστη Αζά και Πρόδροµου Τσινικόρη (10-12 Ιουλίου), και τον «Άγγελο εξολοθρευτή» της Άντζελας Μπρούσκου (15-17 Ιουλίου) που διασκευάζει το οµώνυµο κινηµατογραφικό έργο του Λουίς Μπουνιουέλ.
Ο διεθνώς καταξιωµένος Βέλγος σκηνοθέτης Ίβο βαν Χόβε, από τα µεγαλύτερα ονόµατα του ευρωπαϊκού θεάτρου, διασκευάζει για τη σκηνή δύο ταινίες του Μπέργκµαν και έρχεται στο Μέγαρο στις 1-3 Ιουνίου με την παράσταση «Μετά την πρόβα – Περσόνα».
Τις ίδιες μέρες στην Πειραιώς οι Πάβολ Λίσκα και Κέλλυ Κούπερ, ιδρυτές της βραβευµένης µε Obie οµάδας Nature Theater of Oklahoma, πραγµατεύονται τον µύθο και την παρακαταθήκη του αµερικανικού ονείρου στο «Κυνήγι της Ευτυχίας», στην παράσταση που θα ανοίξει φέτος το Φεστιβάλ.
Ο Ζυλιέν Γκοσλέν, νεότατος Γάλλος σκηνοθέτης, γοήτευσε το κοινό του Φεστιβάλ µε τη σκηνοθεσία του 2666 του Μπολάνιο το 2016, αλλά κυρίως µε τα «Στοιχειώδη Σωµατίδια» του Ουελµπέκ το 2017 και επανέρχεται φέτος µε το έργο «1993» του ανερχόµενου Γάλλου συγγραφέα Ωρελιάν Μπελανζέ, που θα δούμε στο Μέγαρο Μουσικής στις 7 και 8 Ιουνίου.
Το τροµερό παιδί της πολωνικής σκηνής, ο Κριστόφ Βαρλικόφσκι, διασκευάζει ξανά έναν από τους αγαπηµένους του συγγραφείς, στην παράσταση «We Are Leaving» που θα κάνει πρεµιέρα στη Βαρσοβία τον Ιούνιο του 2018 και αμέσως μετά θα έρθει στην Πειραιώς στις 8-10 Ιουλίου.
Στην Πειραιώς θα φιλοξενηθούν αρκετές παραστάσεις χορού, ανάμεσά τους και ο βραβευµένος µε Bessie Award το 2010, Bruno Beltrão με την οµάδα του Grupo de Rua (1996) που θεωρούνται από τους σηµαντικότερους δηµιουργούς που προέρχονται από το hip hop και το street dance. Με το έργο «Inoah» ο δηµιουργός, που έρχεται πρώτη φορά στην Ελλάδα στις 13-15 Ιουνίου, ορµώµενος από τα σκάνδαλα διαφθοράς στη Βραζιλία, τοποθετείται απέναντι στις επικρατούσες πολιτικές συνθήκες και διερωτάται πώς συνδεόµαστε µε τον περιβαλλόντα χώρο, πώς διαµορφωνόµαστε από συνθήκες και ιδεολογίες.
Βραβευµένη µε τον Αργυρό Λέοντα για τον Χορό στην Μπιενάλε της Βενετίας (2018), η χορογράφος Μαρλένε Μοντέιρο Φρέιτας έγινε γνωστή στο ελληνικό κοινό για πρώτη φορά πέρυσι µε την παράσταση Βάκχες: πρελούδιο κάθαρσης, που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Το «of ivory and flesh - statues also suffer» είναι το πρώτο έργο της χορογράφου για µεγάλο σύνολο και µουσικούς (κρουστά) που περιγράφεται από την ίδια ως «χορός από µαρµαρωµένες φιγούρες» και θα παρουσιαστεί στις 25-16 Ιουνίου.
Προκειµένου να τιµήσει τη σηµαντικότερη Ελληνίδα δραµατουργό του καιρού µας, που έφυγε από τη ζωή τον περασµένο Οκτώβριο, το Φεστιβάλ πραγµατοποιεί ένα αφιέρωµα στο έργο της. Η µήτρα του αφιερώµατος θα είναι µια αναδροµική έκθεση που θα καλύπτει τις σηµαντικότερες πτυχές του έργου της από τη δεκαετία του '60 ως σήµερα.
Το αφιέρωµα θα περιλαµβάνει επίσης µια επτάωρη παράσταση, σε δύο µέρη, που σκηνοθετεί η Ρούλα Πατεράκη, το «Εργοτάξιο "Λούλα Αναγνωστάκη" - Μέρες ανάγνωσης», µεταδραµατουργική προσέγγιση του συνόλου των θεατρικών της, µε συµµετοχή των κυριότερων ηθοποιών που σφράγισαν τις παραστάσεις τους, καθώς και µια παράσταση της Πόλης (1965), έργου-σταθµού στη δραµατουργία της, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου.
Όπως είχε ήδη ανακοινωθεί, στην Επίδαυρο θα δούμε τους Αχαρνείς σε σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου, τον Αγαμέμνονα του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις, τις παραγωγές του Εθνικού «Πλούτος» και «Ηλέκτρα», και τις «Θεμοφοριάζουσες» σε σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ. Το ΚΘΒΕ θα παρουσιάσει τον «Ορέστη» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Γιάννη Αναστασάκη και στη συνέχεια στο αργολικό θέατρο θα παιχτούν οι «Βάτραχοι» σε σκηνοθεσία Κώστα Φιλίππογλου και ο «Οιδίπους επί Κολωνώ» δια χειρός Γιάννη Κόκκου.
Στο μικρό θέατρο της αρχαίας Επιδαύρου θα παιχτούν οι «Χοηφόροι» από την ομάδα Vasistas και την Αργυρώ Χιώτη, η «Αντιγόνη» σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ντέλλα και ο «Προμηθέας Δεσμώτης» σε σκηνοθεσία Μάρθας Φριντζήλα. Για πρώτη φορά θα δούμε αρχαία τραγωδία στο αρχαίο στάδιο της Επιδαύρου, τις «Ευμενίδες» σε σκηνοθεσία και ερμηνεία της Στεφανίας Γουλιώτη.
Αναλυτικά όλο το πρόγραμμα ΕΔΩ