Ο Όμηρος και οι ήρωες των έργων του κατακτούν το Λούβρο της Λανς

Ο Όμηρος και οι ήρωες των έργων του κατακτούν το Λούβρο της Λανς Facebook Twitter
Προτομή του Ομήρου
1

Ποτέ άλλοτε ο Όμηρος και οι χαρακτήρες των γεμάτων πάθος, ορμή και περιπέτεια έργων του δεν εισέβαλαν με τέτοια δυναμική σε μουσείο του εξωτερικού, όπως αυτή την περίοδο στο παράρτημα του γαλλικού μουσείου του Λούβρου, στην πόλη Λανς.

Εκεί διοργανώθηκε ένα μεγάλο αφιέρωμα στον πατέρα των ποιητών, μια έκθεση που μέσα από 250 έργα αποκαλύπτει όλο το μεγαλείο της επίδρασης του Ομήρου στους καλλιτέχνες ανά τον κόσμο και τους αιώνες. 

Με γνώμονα το ότι η «Ιλιάδα» και η «Οδύσσεια» υπήρξαν αναπόσπαστο κομμάτι εκπαίδευσης, αλλά και κουλτούρας όλων των πολιτών του σύγχρονου Δυτικού κόσμου, η έκθεση «Homer» του Λούβρου, που εγκαινιάζεται σήμερα στο παράρτημά του στη γαλλική πόλη Λανς  περιλαμβάνει 250 έργα, μεταξύ των οποίων, αρχαία γλυπτά και αγγεία, αναγεννησιακά έργα τέχνης, μοντέρνα, αλλά και σύγχρονα, με την υπογραφή των Ρούμπενς, Αντουάν Βατό, Γκιστάβ Μορό, Αντρέ Ντερέν, Μαρκ Σαγκάλ, Σάι Τουόμπλι κ.ά.

Ο Όμηρος και οι ήρωες των έργων του κατακτούν το Λούβρο της Λανς Facebook Twitter
Ο Όμηρος, Jean-Baptiste Auguste Leloir (1809–1892).

Τα έργα προέρχονται από μεγάλα γαλλικά μουσεία (Λούβρο, Γκραν Παλέ, Πομπιντού κ.ά.), ενώ την επιμέλεια της έκθεσης έχουν ο Αλεξάντρ Φαρνού, επί σειρά ετών διευθυντής της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής Αθηνών, ο συγγραφέας και δημιουργός ταινιών Αλέν Ζαουμπέρ και οι Βενσάν Πομαρέντ και Λικ Πιραλά, υποδιευθυντές του Μουσείου του Λούβρου και του Λούβρου-Λανς, αντίστοιχα.

Και φυσικά, μέσα από την έκθεση επαναλαμβάνονται πολύ συγκεκριμένα ερωτήματα για τον αινιγματικό βίο του συγγραφέα των δύο κορυφαίων επών: ήταν όντως τυφλός;

 

Από πού καταγόταν; Ο Αχιλλέας, ο Έκτορας, ο Οδυσσέας γιατί επέδρασαν τόσο καταλυτικά στην παγκόσμια λογοτεχνία ως ήρωες με πάθη και πολύπλοκο ψυχισμό;

Τι έκανε τα έργα του Ομήρου απολύτως διαχρονικά, ειδικά σε ό,τι αφορά την έκφραση συναισθηματικών καταστάσεων και ηθικών διλημμάτων; 

 

Ο Όμηρος και οι ήρωες των έργων του κατακτούν το Λούβρο της Λανς Facebook Twitter
Λήκυθος, με απεικόνιση του Αχιλλέα να κουβαλά το νεκρό σώμα του Έκτορα (5ος αιώνας π.Χ)

Το αφιέρωμα ξεκινάει με τους θεούς του Ολύμπου, συνεχίζει με τις μούσες του Ομήρου και με τα πορτρέτα του, εικόνες του Ομήρου έτσι όπως τον φαντάστηκαν οι καλλιτέχνες στα χρόνια που ακολούθησαν -τυφλό, γενειοφόρο, σκεπτικό-, και μετά το αφιέρωμα περνά στους ήρωες της «Ιλιάδας» και της «Οδύσσειας», στην αρπαγή της Ωραίας Ελένης, σε σκηνές από τον Τρωικό Πόλεμο, τον θάνατο του Αχιλλέα, αλλά και τις πλέον διάσημες περιπέτειες του Οδυσσέα, με τον Πολύφημο, τις Σειρήνες, μέχρι την επανασύνδεσή του με την πιστή Πηνελόπη και τον γιο του, Τηλέμαχο.

Ο Όμηρος και οι ήρωες των έργων του κατακτούν το Λούβρο της Λανς Facebook Twitter
«Ο Αχιλλέας σκοτώνει τον Εκτορα». Peter Paul Rubens, 1630-5

Ας σημειωθεί ότι, ακριβώς επειδή στην «Οδύσσεια» ο ρόλος των γυναικών είναι σαφώς πιο ενεργός, ο επισκέπτης θα εντοπίσει περισσότερες γυναικείες μορφές σε ζωγραφικά έργα και γλυπτά, ενώ όλη η έκθεση διατρέχεται από τη φιλοσοφία ότι απλοί άνθρωποι μπορούν να ζήσουν, να δράσουν και να μάχονται σαν θεοί, αλλά και να πεθαίνουν σαν ήρωες. 

Ο Όμηρος και οι ήρωες των έργων του κατακτούν το Λούβρο της Λανς Facebook Twitter
Ο Αχιλλέας θρηνεί για τον θάνατο του Πάτροκλου (1967), Cy Twombly.
Culture
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

1 σχόλια
Ο κλασικισμός είναι η νέα πρωτοπορία.Μόνο ανατρέχοντας στον κλασικισμό ο δυτικός κόσμος μπορεί να αντλήσει το πολιτισμικό απόθεμα που χρειάζεται για να προσδιοριστεί εκ νέου σε ένα παγκοσμιοποιημένο κόσμο.