Ποτέ άλλοτε ο Όμηρος και οι χαρακτήρες των γεμάτων πάθος, ορμή και περιπέτεια έργων του δεν εισέβαλαν με τέτοια δυναμική σε μουσείο του εξωτερικού, όπως αυτή την περίοδο στο παράρτημα του γαλλικού μουσείου του Λούβρου, στην πόλη Λανς.
Εκεί διοργανώθηκε ένα μεγάλο αφιέρωμα στον πατέρα των ποιητών, μια έκθεση που μέσα από 250 έργα αποκαλύπτει όλο το μεγαλείο της επίδρασης του Ομήρου στους καλλιτέχνες ανά τον κόσμο και τους αιώνες.
Με γνώμονα το ότι η «Ιλιάδα» και η «Οδύσσεια» υπήρξαν αναπόσπαστο κομμάτι εκπαίδευσης, αλλά και κουλτούρας όλων των πολιτών του σύγχρονου Δυτικού κόσμου, η έκθεση «Homer» του Λούβρου, που εγκαινιάζεται σήμερα στο παράρτημά του στη γαλλική πόλη Λανς περιλαμβάνει 250 έργα, μεταξύ των οποίων, αρχαία γλυπτά και αγγεία, αναγεννησιακά έργα τέχνης, μοντέρνα, αλλά και σύγχρονα, με την υπογραφή των Ρούμπενς, Αντουάν Βατό, Γκιστάβ Μορό, Αντρέ Ντερέν, Μαρκ Σαγκάλ, Σάι Τουόμπλι κ.ά.
Τα έργα προέρχονται από μεγάλα γαλλικά μουσεία (Λούβρο, Γκραν Παλέ, Πομπιντού κ.ά.), ενώ την επιμέλεια της έκθεσης έχουν ο Αλεξάντρ Φαρνού, επί σειρά ετών διευθυντής της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής Αθηνών, ο συγγραφέας και δημιουργός ταινιών Αλέν Ζαουμπέρ και οι Βενσάν Πομαρέντ και Λικ Πιραλά, υποδιευθυντές του Μουσείου του Λούβρου και του Λούβρου-Λανς, αντίστοιχα.
Και φυσικά, μέσα από την έκθεση επαναλαμβάνονται πολύ συγκεκριμένα ερωτήματα για τον αινιγματικό βίο του συγγραφέα των δύο κορυφαίων επών: ήταν όντως τυφλός;
Από πού καταγόταν; Ο Αχιλλέας, ο Έκτορας, ο Οδυσσέας γιατί επέδρασαν τόσο καταλυτικά στην παγκόσμια λογοτεχνία ως ήρωες με πάθη και πολύπλοκο ψυχισμό;
Τι έκανε τα έργα του Ομήρου απολύτως διαχρονικά, ειδικά σε ό,τι αφορά την έκφραση συναισθηματικών καταστάσεων και ηθικών διλημμάτων;
Το αφιέρωμα ξεκινάει με τους θεούς του Ολύμπου, συνεχίζει με τις μούσες του Ομήρου και με τα πορτρέτα του, εικόνες του Ομήρου έτσι όπως τον φαντάστηκαν οι καλλιτέχνες στα χρόνια που ακολούθησαν -τυφλό, γενειοφόρο, σκεπτικό-, και μετά το αφιέρωμα περνά στους ήρωες της «Ιλιάδας» και της «Οδύσσειας», στην αρπαγή της Ωραίας Ελένης, σε σκηνές από τον Τρωικό Πόλεμο, τον θάνατο του Αχιλλέα, αλλά και τις πλέον διάσημες περιπέτειες του Οδυσσέα, με τον Πολύφημο, τις Σειρήνες, μέχρι την επανασύνδεσή του με την πιστή Πηνελόπη και τον γιο του, Τηλέμαχο.
Ας σημειωθεί ότι, ακριβώς επειδή στην «Οδύσσεια» ο ρόλος των γυναικών είναι σαφώς πιο ενεργός, ο επισκέπτης θα εντοπίσει περισσότερες γυναικείες μορφές σε ζωγραφικά έργα και γλυπτά, ενώ όλη η έκθεση διατρέχεται από τη φιλοσοφία ότι απλοί άνθρωποι μπορούν να ζήσουν, να δράσουν και να μάχονται σαν θεοί, αλλά και να πεθαίνουν σαν ήρωες.
σχόλια