Αφιέρωμα στην ιταλίδα φωτογράφο Tina Modotti που πέθανε σαν σήμερα το 1942 στο Μεξικό

Αφιέρωμα στην ιταλίδα φωτογράφο Tina Modotti που πέθανε σαν σήμερα το 1942 στο Μεξικό Facebook Twitter
0

Tina Modotti, Mexico, 1924. Δύο πορτρέτα της Tina Modotti από τον συντροφό της την εποχή εκείνη, τον αμερικανό φωτογράφο Edward Weston. Collection Center for Creative Photography.

 

Η γνωριμία στο Σαν Φραντσίσκο με τον γάλλο ποιητή και ζωγράφο Roubaix de l'Abrie Richey (ή « Robo ») κατέληξε σε γάμο το 1917. Το 1922, ο Robo αρρώστησε στο Μεξικό από ευλογιά και πέθανε, αλλά, ήδη από το 1921, η Tina Modotti διατηρούσε μία παράλληλη σχέση με τον Edward Weston.

 

Όταν πρωτοπήγε στην Αμερική, σε ηλικία 17 ετών, να συναντήσει τον πατέρα της, η Tina Modotti δούλεψε λίγο σαν μοδίστρα, έπειτα σαν μοντέλο, και, φτάνοντας με τον άντρα της στο Los Angeles το 1918, δοκίμασε την τύχη της στον κινηματογράφο. Της δόθηκαν κάποιοι μικροί ρόλοι, και στη συνέχεια δύο πρωταγωνιστικοί στις βουβές ταινίες  I Can Explain και The Tiger's Coat. Οι φωτογραφίες είναι από την ταινία The Tiger's Coat, όπου εμφανίζεται με ένα φόρεμα σχεδιασμένο από τον Robo.

 

Η Tina Modotti και ο Edward Weston στο πλοίο που τους πηγαίνει στο Μεξικό. (1923). Ο Edward Weston ήταν ήδη διάσημος φωτογράφος (...και παντρεμένος) όταν συνδέθηκε με την Tina Modotti. Κοντά του -μοντέλο, βοηθός και ερωμένη-  η Tina έμαθε όσα της χρειάστηκαν αργότερα για να χαράξει το δικό της δρόμο. (Οι φωτογραφίες είναι από το βιβλίο Tina Modotti- Photographer and Revolutionary της Margaret Hooks).

 

"Anniversary", Mexico, 1924 (αγνώστου, "παραδοσιακού", φωτογράφου).  Η Tina Modotti και ο Edward Weston ποζάρουν ως νιόπαντροι για τον ένα χρόνο που έκλειναν στο Μεξικό. "On the anniversary of their first year in Mexico, at Tina's suggestion she and Edward went to a professional photographer to have a joke 'wedding anniversary' portrait made. Tina coyly holds a dusty bunch of plastic flowers against her cheek as the happy couple poses against a romantic backdrop, both trying desperately to control their mirth." Από το βιβλίο Frida Kahlo : Her Photos, ed. Pablo Ortiz Monasterio.

 

Tina Reciting, 1924. Δύο πορτρέτα από τον Edward Weston, εκδ. Taschen, 1999. Collection Center for Creative Photography.

 

Girl in Canton Chair, 1921. Πορτρέτο της Tina Modotti από τον Edward Weston.

 

Αριστ.  :Tina on the Azotea, Edward Weston, 1924. Collection Center for Creative Photography.

Δεξ. : The White Iris, Edward Weston, 1921. Collection Center for Creative Photography.

 

Δύο πορτρέτα από την Tina Modotti. Αριστερά, η μεξικανή ηθοποιός και σταρ του Χόλυγουντ  Dolores del Río.

Τα πόδια της συγγραφέως Anita Brenner (1925). Από την Tina Modotti.

 

Ο αμερικανός συγγραφέας John Dos Pasos φωτογραφημένος από την Tina Modotti και ο μεξικανός ζωγράφος Diego Rivera από τον Edward Weston (1924).

 

Το Οπλοστάσιο, τοιχογραφία του Diego Rivera από τον κύκλο "Political Vision of the Mexican People", 1928. Στο κέντρο, διακρίνεται η Frida Kalho να μοιράζει όπλα, ενώ η Tina Modotti, στη δεξιά πλευρά του έργου, τροφοδοτεί με πυρομαχικά τον Julio Antonio Mella, ιδρυτή του ΚΚ της Κούβας, κάτω από το (καχύποπτο, όπως αποδείχτηκε) βλέμμα του Vittorio Vidale (με το μαύρο καπέλο), ενός πράκτορα της Κoμιντέρν του Στάλιν. Ο Vittorio Vidale κατηγορήθηκε για συμμετοχή στη δολοφονία τόσο του Julio Antonio Mella, με τον οποίον συνδεόταν η Tina Modotti, όσο και του Trotsky.

 

La Tierra Virgen, τοιχογραφία του Diego Rivera -με μοντέλο την Tina Modotti- στο παρεκκλήσι του Αυτόνομου Πανεπιστημίου του Chapingo (1928).

Αριστερά, η Tina Modotti με παραδοσιακή φορεσιά από το Tehuantepec (Collection SFMOMA,  San Francisco Museum of Modern Art), και δεξιά, μιά νεαρή μεξικανή με παρόμοια φορεσιά από την ίδια περιοχή (φωτ. Mrs. Alec Tweedie, 1902).

 

Tina Modotti, Frida Kahlo, 1928 (από άγνωστο φωτογράφο).

 

Frida KahloTina Modotti. Ο πίνακας, δεξιά, είναι του ισπανού ζωγράφου Chechu Alava.

 

Ο Diego Rivera και η Frida Kahlo στην πορεία της Πρωτομαγιάς του 1929. Φωτογραφία της Tina Modotti.

 

Tina Modotti, Πορεία μεξικανών εργατών (1926).

 

Φωτ. Tina Modotti.

 

Φωτ. Tina Modotti. Βλ. Le Journal de la Photographie.

 

Φωτ. Tina Modotti. Βλ. Le Journal de la Photographie.

 

Ο ινδός επαναστάτης Pandurang Sadashiv Khankhoje, ο οποίος βρήκε καταφύγιο στο Μεξικό το 1924, και πρωτοστάτησε εκεί στη λεγόμενη "πράσινη επανάσταση", φαίνεται να έπαιξε ένα καθοριστικό ρόλο στη φωτογραφική εξέλιξη και την αλλαγή οπτικής της Tina Modotti, καθώς την έστρεψε στην καθημερινότητα των φτωχών αγροτών και την μύησε στο αγροτικό ζήτημα. Η κάπως φορμαλιστική προσέγγιση που είχε κληρονομήσει από τον Edward Weston υποχώρησε μπροστά στην αμεσότητα μιας πιο "ωμής" και μαχητικής απεικόνισης των πραγμάτων. Bl. Littke Black Book, When Fire meets Fire, A Story lost in Time, Tina Modotti and Pandurang Sadashiv Khankhoje, by Kriti Sood.

 

Μία διαφημιστική παραγγελία ενέπνευσε ένα πιο "προσωπικό" έργο.

Φωτ. Tina Modotti. Βλ.Le Journal de la Photographie.

 

Δύο άνδρες μεταφέρουν μεγάλα φορτία στις πλάτες τους. Veracruz, 1927. Μουσείο George Eastman House.

 

Easter Lilly and bud, Tina Modotti, 1925.

 

Τριαντάφυλλα, Tina Modotti. Mexico, 1924.

 

Φωτ. Tina Modotti.

 

Φωτ. Tina Modotti. Βλ. Le Journal de la Photographie.

 

Η αγορά, Tina Modotti.

 

Μεξικάνικο σομπρέρο με σφυροδρέπανο. Tina Modotti, 1927.

 

O Julio Antonio Mella, με τον οποίο η Tina Modotti συζούσε από το 1928, δολοφονήθηκε στη μέση του δρόμου, ενώ επέστρεφε μαζί της από έναν κινηματογράφο. Δεν έχει πληρώς εξακριβωθεί αν σκοτώθηκε από εκτελεστές της τότε κουβανικής κυβέρνησης ή από πράκτορες του Στάλιν (λόγω των φιλοτροτσκιστικών του απόψεων). Πάντως, σήμερα, θεωρείται ήρωας στην Κούβα.

 

Αναπαράσταση του φόνου του Julio Antonio Mella από τους Αδελφούς Casasola (φωτογράφοι με ειδικότητα στον τομέα της εγκληματολογικής φωτογραφίας) με την Tina Modotti αυτοπροσώπως. Casasola Archive.

 

Η Tina Modotti σε μία έκθεση των έργων της στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Πόλης του Μεξικού (1929). Gallerie Bilderwelt/Getty Images.

 

"Maravee Eros", έκθεση αφιερωμένη στην Tina Modotti στη γεννετειρά της, την ιταλική πόλη Udine (Δεκ. 2012), με έργα των Izima Kaoru, Beatrice Amrhein, Rosangela Betti, David Lachapelle, Nobuyoshi Araki, Robert Gligorov, Renato Grome, Carlo Vidoni.

 

Καρτ-ποστάλ, την οποίαν έστελναν η Tina Modotti με τον Edward Weston για να αναγγείλουν στους φίλους τους την "επέτειο" του γάμου τους στο στούντιο του ... ανώνυμου φωτογράφου.

Στη μικρή φωτογραφία, η Tina Modotti στο φερετρό της (1942).

 


H Tina Modotti στην ταινία The Tiger's Coat (1920) του αμερικανού σκηνοθέτη Roy Clements.

Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ