Αυτοί οι δύο πρόσφυγες κατέγραψαν με selfies την τελείως διαφορετική πορεία τους

Αυτοί οι δύο πρόσφυγες κατέγραψαν με selfies την τελείως διαφορετική πορεία τους Facebook Twitter
0

Εκτός από τις φωτογραφίες του, ο Γιώργος Μάκκας παρουσιάζει στην έκθεση "Μια άλλη ζωή: Ανθρώπινες ροές / Άγνωστες Οδύσσειες" και μία εγκατάσταση με selfies που του έδωσαν οι ίδιοι οι πρόσφυγες, καθώς και χάρτες και δημοσιεύσεις σε Συριακά groups στο facebook. Έτσι αφηγείται την ιστορία τους μέσα από τα δικά τους μέσα.

«Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης» λέει στο LIFO.gr, «εγκαινίασε στις 31 Μαΐου μια μεγάλη έκθεση για το προσφυγικό με τίτλο : "Μια άλλη ζωή: Ανθρώπινες ροές / Άγνωστες Οδύσσειες" με την επιμέλεια του Ηρακλή Παπαϊωάννου και της Πηνελόπης Πετσίνη. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 15 Νοεμβρίου και επιχειρεί να φωτίσει και να συνοψίσει γνωστές και άγνωστες, τωρινές και παλαιότερες πτυχές του προσφυγικού-μεταναστευτικού ζητήματος που δοκιμάζει τις αντοχές της χώρας και ευαισθητοποιεί μεγάλο μέρος της κοινωνίας των πολιτών.» Στην έκθεση παρουσιάζονται περισσότερα από 160 έργα 26 φωτογράφων, στην πλειοψηφία τους ενεργοί φωτοδημοσιογράφοι, που αποτύπωσαν με το ιδιαίτερο βλέμμα τους τη δραματική ανθρώπινη περιπέτεια που ξεκίνησε στην ταραγμένη γη άλλων χωρών για να μεταφερθεί στην ελληνική επικράτεια.

—Μίλησέ μας πρώτα για τις δικές σου φωτογραφίες που παρουσιάζεις εκεί...

Εγώ παρουσιάζω την ενότητα "έξι μικρές ιστορίες από την προσφυγική κρίση", έξι πορτραίτα προσφύγων και ντόπιων εθελοντών μαζί με τις μικρές ιστορίες που μου αφηγήθηκαν. Πολύ συχνά όταν φωτογραφίζω οι άνθρωποι θέλουν να ανοιχτούν και να μου πουν τις ιστορίες τους, που στην περίπτωση των προσφύγων είναι οι περισσότερες τραγικές.

Αυτοί οι δύο πρόσφυγες κατέγραψαν με selfies την τελείως διαφορετική πορεία τους Facebook Twitter
Οι "έξι μικρές ιστορίες από την προσφυγική κρίση" του Γιώργου Μάκκα

—Δεν έκανες όμως μόνο αυτό στην έκθεση...

Εκτός αυτής της ενότητα που είναι κομμάτι όλης της έκθεσης, επιμελήθηκα μαζί με δυο Σύριους, τον Μαζντ και τον Τίτο ένα τοίχο όπου παρουσιάζονται οι φωτογραφίες τους, δυο παράλληλες ιστορίες, που δείχνουν το ταξίδι του πρόσφυγα μέσα από τα δικά τους μάτια.

 

Πώς ήρθε η έμπνευση γι΄αυτό;

Άρχισα να συλλέγω τις selfies του Μαζντ που μου έστελνε πέρσι τον Μάιο και τον Ιούνιο. Τον είχα γνωρίσει στην Λέσβο την μέρα που αποβιβάστηκε, μετά συναντηθήκαμε στην Αθήνα. όπου έμεινε μερικές μέρες ψάχνοντας τρόπο να περάσει τα σύνορα. Από την Θεσσαλονίκη και μετά ήταν πολύ αγχωμένος και φοβισμένος με το ταξίδι - τότε τα σύνορα ήταν κλειστά και οι πρόσφυγες πέρναγαν με μεγάλο κίνδυνο μιας και υπήρχαν διάφορα εγκληματικά στοιχειά στα Βαλκάνια που τους εκμεταλλεύονταν - οπότε κάθε λίγο μου έστελνε φωτογραφίες και ενημερώσεις από το ταξίδι για να μου πει - αλλά και στον εαυτό του - ότι όλα είναι εντάξει. Όταν έφτασε στη Γερμανία συνειδητοποίησα ότι είχα μια ολοκληρωμένη ιστορία μέσα από τα μάτια του πρόσφυγα. Μετά τον Μαζντ, γνώρισα και άλλους Σύριους που και αυτοί με την σειρά τους μου έστελναν φωτογραφίες και νέα. Aργότερα όταν έκανα και εγώ το ταξίδι από τη Λέσβο στη Γερμανία συνειδητοποίησα πόσο σημαντικό είναι να έχεις συνεχή επικοινωνία με τους δικούς σου ώστε να τους καθησυχάζεις αλλά και να λες στον εαυτό σου, ότι τα κατάφερα μέχρι εδώ, λίγο ακόμα μένει θα το περάσω και αυτό.

Όταν έδειξα το υλικό στην Πηνελόπη Πετσίνη, μια από τους επιμελητές της έκθεσης, ενθουσιάστηκε με την ιδέα γιατί η αφήγηση μέσα από τα μάτια του ίδιου του πρόσφυγα απουσιάζει από όλη την καταγραφή του προσφυγικού τον τελευταίο χρόνο, κάτι το περίεργο αν σκεφτείς ότι ζούμε στην εποχή του citizen journalism.

Αυτοί οι δύο πρόσφυγες κατέγραψαν με selfies την τελείως διαφορετική πορεία τους Facebook Twitter
Τα χαρακώματα των Τουρκοσυριάκων συνόρων όπου οι πρόσφυγες πρέπει να κρύβονται για να μην τους σκοτώσουν οι Τούρκοι συνοριοφύλακες, η απελπισία της ζωής στην Κωνσταντινούπολη, το πέρασμα με το φουσκωτό και η χιουμοριστική αποτύπωση των τραγικών συνθηκών της Ειδομένης...
Αυτοί οι δύο πρόσφυγες κατέγραψαν με selfies την τελείως διαφορετική πορεία τους Facebook Twitter

—Και με τον Τίτο;

Με τον Τίτο ήταν διαφορετικά, τον γνώρισα στην Ειδομένη και τον έβλεπα συχνά γιατί έμενε στην Γουμένισσα, αλλά δεν είχα δει ποτέ τις φωτογραφίες του. Όταν έστηνα τον τοίχο με τις φωτογραφίες του Μαζντ και των άλλων στο μουσείο μου είπε ότι έχει φωτογραφήσει όλη την διαδρομή από την Συρία μέχρι την Γουμένισσα. Μου έδειξε τις φωτογραφίες και ενθουσιάστηκα, ήταν όλη η διαδρομή βήμα βήμα. Τα χαρακώματα των Τουρκοσυριάκων συνόρων όπου οι πρόσφυγες πρέπει να κρύβονται για να μην τους σκοτώσουν οι Τούρκοι συνοριοφύλακες, η απελπισία της ζωής στην Κωνσταντινούπολη, το πέρασμα με το φουσκωτό και η χιουμοριστική αποτύπωση των τραγικών συνθηκών της Ειδομένης.

Έτσι αποφάσισα να δείξω μόνο τις φωτογραφίες αυτών τον δυο, σε μια παράλληλη αφήγηση, εκείνου που τα κατάφερε να πάει στην Γερμανία και έχει τώρα μια κανονική ζωή και αυτού που βρέθηκε εγκλωβισμένος στην χώρα μας μην γνωρίζοντας τι επιφυλάσσει το μέλλον.

Γενικά και οι δύο έχουν πολύ καλή εικόνα για την χώρα μας, ειδικά ο Μαζντ που ζει ήδη ένα χρόνο στην Γερμανία και βλέπει ότι η ζωή εκεί αλλά και η αντιμετώπιση του από τους ντόπιους δεν είναι έτσι όπως την φανταζόταν.  Και οι δύο ξέφυγαν από τον πόλεμο και την καταστροφή. Ο Μαζντ έχει ένα πλάνο στη ζωή του, σε ένα χρόνο θα ξεκινήσει να σπουδάζει στην νοσηλευτική. Ο Τίτο δεν ξέρει που μπορεί να τον στείλει το πρόγραμμα μετεγκατάστασης προσφύγων.  

Αυτοί οι δύο πρόσφυγες κατέγραψαν με selfies την τελείως διαφορετική πορεία τους Facebook Twitter
Αυτοί οι δύο πρόσφυγες κατέγραψαν με selfies την τελείως διαφορετική πορεία τους Facebook Twitter

Οι δυο νέοι απάντησαν, με τη βοήθεια του Γ. Μάκκα, στις ερωτήσεις μας.

—Ποια είναι η εμπειρία σας από την Ελλάδα ;

Μαζντ: Όταν πρωτόφτασα στην Λέσβο είχα μικτά συναισθήματα, καλά και άσχημα. Χαρά που ήμουν σε μια ασφαλή χώρα αλλά και άγχος για το πως θα φτάσω στην Γερμανία.

Θυμάμαι όταν περπατούσα με τους φίλους μου από την Θεσσαλονίκη στην Ειδομένη, προσεγγίσαμε ένα χωριό το σούρουπο, περνούσαμε μπροστά από ένα σπίτι όταν μια γυναίκα μας είδε στην άθλια κατάσταση που ήμασταν, μας έβαλε στο σπίτι της, μας έδωσε πετσέτες να κάνουμε μπάνιο, μας τάισε και μας έστρωσε  να κοιμηθούμε. Ένιωσα χαλάρωση.

 Στην Γερμανία οι άνθρωποι είναι πολύ κρύοι. Με ρωτάνε «γιατί ήρθες εδώ; Για τα χρήματα;». Τους λέω ότι ήρθα γιατί γίνεται πόλεμος στην χώρα μου. Αν έβρισκα δουλειά στην Ελλάδα θα προτιμούσα να γυρίσω εδώ από ότι να μείνω στην Γερμανία, νιώθω χαρούμενος στην Ελλάδα. Στην Γερμανία δεν υπάρχει ζωή, μόνο δουλειά. Εδώ μπορείς να μετά τη δουλειά να βγεις, να συναντήσεις τους φίλους σου, να κάνεις φίλους Έλληνες είναι όμορφα. Οι Έλληνες είναι φιλικοί, όχι όπως οι Γερμανοί.

Tίτο: Όταν έφτασα στην Μυτιλήνη κάποιοι πολύ καλοί άνθρωποι μας υποδέχτηκαν. Οι Έλληνες είναι σαν τους Σύριους, ίδια κουλτούρα. 

Ένιωθα άσχημα όταν ήμουν στην Ειδομένη αλλά τώρα είμαι πολύ χαρούμενος που είμαι στην Θεσσαλονίκη. Είναι η αγαπημένη μου πόλη, σαν το Χαλέπι αλλά έχει επιπλέον και θάλασσα.

(Ο Majd αφηγείται την ιστορία του, μπροστά απ' τα εκθέματα στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης)

—Τι ελπίζετε για το μέλλον; 

Μαζντ: Είμαι στην Γερμανία εδώ και ένα χρόνο, μαθαίνω γερμανικά και όταν θα πάρω το πτυχίο στην γλώσσα, περίπου σε ένα χρόνο από τώρα θα ξεκινήσω να σπουδάζω στη Νοσηλευτική. Από την Νοσηλευτική θα αποφοιτήσω σε 3½ χρόνια. Είναι πολύς καιρός αλλά θα έχω μια ασφαλή δουλειά και ένα σίγουρο μέλλον.

Θέλω όμως να συναντήσω την οικογένεια μου, είναι πολύ σκληρό που δεν μπορώ να τους δω. Αυτοί δεν μπορούν να έρθουν στην Γερμανία και μόνο στην Βηρυτό μπορούμε να συναντηθούμε αλλά μόνο για 8 ώρες γιατί αν μείνω περισσότερο στο Λίβανο θα χάσω το άσυλο στην Γερμανία.

Tίτο: Όταν ήμουν στην Τουρκία όλοι λέγανε πόσο καλή είναι η Ευρώπη με τους Σύριους πρόσφυγες αλλά όταν έφτασα εδώ κατάλαβα ότι δεν είναι και τόσο καλή. Τώρα που έχουν κλείσει τα σύνορα κανείς δεν ασχολείται πια με μας. Μας ξέχασαν.

Η Ελλάδα είναι πολύ όμορφη χώρα με πολύ καλούς κατοίκους αλλά πολύ φτωχή και δεν μπορεί να μας βοηθήσει. Ίσως αν βρω δουλειά στην Ελλάδα να μείνω εδώ, προτιμώ να μείνω στην Ελλάδα που μοιάζει με την Συρία από το να πάω σε κάποια βορειοευρωπαϊκή χώρα. Αλλά δεν ξέρω, δεν περιμένω τίποτα από το μέλλον.

Αυτοί οι δύο πρόσφυγες κατέγραψαν με selfies την τελείως διαφορετική πορεία τους Facebook Twitter
«Είναι πολύ καλό που οι φωτογραφίες είναι στο μουσείο, για να δουν όλοι πόσο δύσκολη είναι η ζωή για εμάς. Αν οι άνθρωποι στις χώρες τους είχαν πόλεμο θα μας καταλάβαιναν καλύτερα.»

—Γιατί τραβούσατε σέλφις;

Μαζντ: Για να κρατήσω τις αναμνήσεις, ειδικά με τους ανθρώπους που ήταν φιλικοί με τους πρόσφυγες.

Tίτο:  Τραβούσα φωτογραφίες γιατί θέλω να τις δω σε 5-10 χρόνια και να θυμάμαι τι πέρασα. Ξέρεις όταν ήμουν στην βάρκα φοβόμουν, σκεφτόμουν ότι θα πεθάνω, αλλά τώρα που σου δείχνω τις φωτογραφίες νιώθω ότι έκανα κάτι αδύνατο. Δεν πιστεύω ότι ήμουν εγώ μέσα σε αυτό το μικρό φουσκωτό στην ανοιχτή θάλασσα για 5 ώρες.

  

Αυτοί οι δύο πρόσφυγες κατέγραψαν με selfies την τελείως διαφορετική πορεία τους Facebook Twitter

 

Πώς νιώθετε που τώρα αυτές οι φωτογραφίες βρίσκονται σε ένα μουσείο;

Μαζντ: Κάθε φορά βλέπω τις φωτογραφίες νιώθω χαρούμενος και λυπημένος ταυτόχρονα. Πόσο δύσκολο ήταν όλο αυτό. Δεν ξέρω πως το έκανα, πως το πέρασα. Όταν πήγαμε μαζί προς τα σύνορα (πήγαμε  λίγες μέρες πριν τα εγκαίνια στην Γουμένισσα να πάρουμε τον Τίτο) και είδα το μονοπάτι που περπάτησα πέρσι άρχισα να κλαίω, ήταν πολύ συγκινητικό. Δεν θα ξεχάσω ποτέ την οικογένεια στην Αξιούπολη που μας βοήθησε.

Tίτο: Είναι πολύ καλό που οι φωτογραφίες είναι στο μουσείο, για να δουν όλοι πόσο δύσκολη είναι η ζωή για εμάς. Αν οι άνθρωποι στις χώρες τους είχαν πόλεμο θα μας καταλάβαιναν καλύτερα. 

 

Ο Τίτο (αριστερά) κι ο Μαζντ (δεξιά) τραγουδούν στη Στοά Μοδιάνο της Θεσσαλονίκης, με τη συνοδεία του Τάσου.  

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT