Η Ιαπωνία του '60 μέσα από τις σελίδες του Provoke Facebook Twitter

Η Ιαπωνία του '60 μέσα από τις σελίδες του Provoke

0

Τα τρία μόνο τεύχη του ιαπωνικού περιοδικού Provoke που κυκλοφόρησαν το 1968-69 ήταν αρκετά για να το αναδείξουν ως ένα μοναδικό δείγμα της μεταπολεμικής φωτογραφικής τέχνης. Οι σελίδες του βραχύβιου περιοδικού φιλοξένησαν μερικές από τις καλύτερες στιγμές της σύγχρονης καλλιτεχνικής φωτογραφίας και προέκυψαν σε μία εποχή έντονου κοινωνικού και πολιτικού μετασχηματισμού στην Ιαπωνία κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960 και στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Οι φωτογραφίες του Provoke έχουν μια τολμηρή εικαστική γλώσσα και αποτελούν τις σκληρές, κοκκώδεις και θολές νύξεις μια μεταπολεμικής πραγματικότητας που αναζητά την νέα ιαπωνική ταυτότητα. Το Art Institute στο Σικάγο, εξετάζει την πολύπλοκη γέννηση του περιοδικού και παρουσιάζει τις κυρίαρχες φωτογραφικές τάσεις που επικρατούσαν στην Ιαπωνία εκθέτοντας 200 περίπου έργα των πιο σημαντικών Γιαπωνέζων φωτογράφων της εποχής- μεταξύ αυτών και των ιδρυτών του Provoke: Daidô Moriyama, Takuma Nakahira, Takahiko Okada, Yutaka Takanashi και Kôji Tak.

Η έκθεση (28 Ιανουαρίου - 30 Απριλίου 2017) είναι μια συμπαραγωγή του Ινστιτούτου Τέχνης του Σικάγο (Art Institute of Chicago), του μουσείου Albertina της Βιέννης, του Fotomuseum Winterthur και του Le Bal στο Παρίσι.

 

Η Ιαπωνία του '60 μέσα από τις σελίδες του Provoke Facebook Twitter
Shōmei Tōmatsu: Blood and Rose, Τόκιο 1969. © Shōmei Tōmatsu Estate, courtesy | PRISKA PASQUER, Cologne

Η Ιαπωνία του '60 μέσα από τις σελίδες του Provoke Facebook Twitter
Yutaka Takanashi: The Beatles, από τη σειρά Tokyoites, 4 Απριλίου 1965. © Yutaka Takanashi.
Η Ιαπωνία του '60 μέσα από τις σελίδες του Provoke Facebook Twitter
Άγνωστου φωτογράφου: Διαμαρτυρία για την κατασκευή του αεροδρομίου Narita, περίπου 1971. Ανήκει στη συλλογή του Art Institute of Chicago © AIC
Η Ιαπωνία του '60 μέσα από τις σελίδες του Provoke Facebook Twitter
Άγνωστου φωτογράφου: Διαμαρτυρία για την κατασκευή του αεροδρομίου Narita, περίπου 1971. Η φωτογραφία ανήκει στη συλλογή του Art Institute of Chicago. © AIC
Η Ιαπωνία του '60 μέσα από τις σελίδες του Provoke Facebook Twitter
Eikoh Hosoe: “Kamaitachi” #31,1968. © Eikoh Hosoe/Taka Ishii Gallery
Η Ιαπωνία του '60 μέσα από τις σελίδες του Provoke Facebook Twitter
Shōmei Tōmatsu: Editor, Takuma Nakahira, Shinjuku, Tokyo, 1964. Η φωτογραφία ανήκει στη συλλογή του Art Institute of Chicago. © Shōmei Tōmatsu Estate – INTERFACE
Η Ιαπωνία του '60 μέσα από τις σελίδες του Provoke Facebook Twitter
Yutaka Takanashi: Untitled (Tatsumi Hijikata), 1969. © Takanashi Yutaka / Taka Ishii Gallery© Keio University Art Center / Courtesy of Butoh Laboratory Japan.
Η Ιαπωνία του '60 μέσα από τις σελίδες του Provoke Facebook Twitter
Yutaka Takanashi: Ohne Titel (Toshi-e), 1969. © Takanashi Yutaka/Taka Ishii Gallery
Η Ιαπωνία του '60 μέσα από τις σελίδες του Provoke Facebook Twitter
Daidō Moriyama: Άτιτλο, από τη σειρά Akushidento (Accident), 1969. © Daidō Moriyama / Shadai Gallery, Tokyo Polytechnic University
Η Ιαπωνία του '60 μέσα από τις σελίδες του Provoke Facebook Twitter
Takuma Nakahira: Night, 1969. © Gen Nakahira.
Η Ιαπωνία του '60 μέσα από τις σελίδες του Provoke Facebook Twitter
Eikō Hosoe: Kamaitachi #22, 1965. Ιδιωτική συλλογή. © Eikō Hosoe.
Η Ιαπωνία του '60 μέσα από τις σελίδες του Provoke Facebook Twitter
Το τρίτο τεύχος του Provoke, 1969. © Nakahira Gen/Moriyama Daido/Takahiko Okada/Takanashi Yukata/Taki Koji
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ