Η καλύτερη φωτογραφία μου: Γιώργης Γερόλυμπος

Η καλύτερη φωτογραφία μου: Γιώργης Γερόλυμπος Facebook Twitter
0

 

Το 2009 στις 26 Δεκεμβρίου, ανεβαίνοντας με αυτοκίνητο από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη για τις γιορτές, συνάντησα έντονη ομίχλη λίγα χιλιόμετρα πριν μπω στην πόλη. Για αρκετή ώρα, κουρασμένος από την οδήγηση, παρατηρούσα το φαινόμενο χωρίς κουράγιο να βγω και να το φωτογραφίσω. Φτάνοντας στη νέα παραλία της πόλης, βλέποντας τον κόσμο να περπατά μέσα στην ομίχλη, μου έγινε πια ξεκάθαρο ότι αυτή η εικόνα δεν μπορεί να χαθεί. Βγήκα από το αυτοκίνητο, πήρα τη μηχανή από το πορτμπαγκάζ και φωτογράφισα ανθρώπους στην ομίχλη.

Μεγάλωσα εκεί, στην ανατολική Θεσσαλονίκη. Συνήθιζα να περπατώ στην παραλία γυρνώντας στο σπίτι μετά το σχολείο ή για να συναντήσω φίλους. Θυμάμαι την υγρασία και το φύσημα του Βαρδάρη. Θυμάμαι την παραλία γεμάτη κόσμο στο δειλινό και απολύτως άδεια υπό βροχή, τη θυμάμαι πάντα στο πλευρό μου, αριστερά ή δεξιά, κάθε φορά που την περπατούσα, σαν πυξίδα, να μου υπενθυμίζει τον προσανατολισμό της πορείας μου με μια ματιά.

 

Η καλύτερη στιγμή αυτής της πόλης έρχεται όταν αυτή φοράει τον μανδύα της:η ομίχλη την καλύπτει αθόρυβα σαν να έρχεται για να γαληνέψει το τοπίο της, να ανασύρει τις αναμνήσεις της και να αποκαλύψει την πραγματική της ομορφιά. Τα βουνά και ο κόλπος εξαφανίζονται, και ο ρυθμός σαν να σταματά: για μια στιγμή, μόνο για μια στιγμή δεν υπάρχει ορίζοντας ούτε χρώματα· το παρελθόν και το παρόν μπλέκονται και γίνονται ένα... αυτή είναι η δική μου στιγμή. Εκεί, μπροστά στα μάτια μου βλέπω καθαρότερα από ποτέ τη σύνδεση με αυτό που ήταν, τη σημασία αυτού που είναι και την ελπίδα αυτού που θα γίνει.

 

Στη φωτογραφία διακρίνω τον ορισμό, ίσως, όλης μου της δουλειάς: Η φωτογραφία τοπίου μπορεί να μας προσφέρει τρεις αλήθειες: γεωγραφία, αυτοβιογραφία και μεταφορά. Αυτό που ο φωτογράφος τοπίου προσπαθεί, παραδοσιακά, να κάνει είναι να δείξει το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον μεμιάς. Χρειάζεσαι φαντάσματα από το παρελθόν, τα καθημερινά νέα και προφητεία για το μέλλον. (Απόσπασμα από California: views by Robert Adams of the Los Angeles basin, 1978-1983, Fraenkel Gallery San Francisco, Matthew Marks Gallery, New York, 2000). Σαν παιδί που μεγαλώνει, την αγαπώ όλο και περισσότερο με τον χρόνο, και για διαφορετικούς λόγους μεγαλώνοντας και εγώ. 

 

Σε ένα έργο τέχνης υπάρχουν πάντα τρεις επιθυμίες: του δημιουργού, του θεατή και του έργου του ίδιου. Νομίζω ότι η τελευταία είναι η αίσθηση του άχρονου του τόπου μας. Ότι και αν ζούμε αυτή τη στιγμή, ότι και αν έχει περάσει η χώρα μας τα εκατοντάδες τόσα χρόνια, θα επιζήσουμε και θα συνεχίσουμε την πορεία μας.

 

CV
Γεννημένος:Παρίσι, 1973.

Σπουδές:Σπούδασα Φωτογραφία στην Αθήνα και Αρχιτεκτονική στη Θεσσαλονίκη. Έχω κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στην Εικόνα και Eπικοινωνία στο Goldsmiths College, University of London (1998) και διδακτορική διατριβή στην Tέχνη και το Design στο University of Derby (2007).

Επιρροές: οι φωτογράφοι Lewis Baltz, Joe Deal, Hiroshi Sugimoto, Andreas Gursky και Εdward Burtynsky, και οι εικαστικοί Kazimir Malevitch, Μark Rothko, Donald Judd. 

Καλύτερη στιγμή: Η ανάθεση το 2007 από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος της ευθύνης της φωτογραφικής καταγραφής και ερμηνείας του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος που ολοκληρώνεται σε λίγες μέρες.

Χειρότερη στιγμή:  Η καθημερινή προσπάθεια να επιβιώσεις ως φωτογράφος-δημιουργός σε μια χώρα που στερείται εικαστικής παιδείας αλλά και στοιχειώδους ευγένειας στη συμπεριφορά.

Top tip: Να χαιρετάς τους πεζούς όταν καβαλικέψεις για να σε χαιρετούν κι αυτοί όταν θα ξεπεζέψεις.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ