Η θριαμβευτική αυγή των supermodels πριν από τριάντα χρόνια

Η θριαμβευτική αυγή των supermodels πριν από τριάντα χρόνια Facebook Twitter
lEstelle Lefébure, Karen Alexander, Rachel Williams, Linda Evangelista, Tatjana Patitz, Christy Turlington, Santa Monica, California, USA, 1988.
0

To 1987 o Πίτερ Λίντμπεργκ δέχτηκε ένα τηλεφώνημα από τον Αλεξάντερ Λίμπερμαν, creative director τότε στον εκδοτικό κολοσσό της Condé Nast. Ο Λίμπερμαν ήθελε να μάθει γιατί ο επιφανής Γερμανός φωτογράφος δεν ήθελε να συνεργαστεί με την Αμερικανική Vogue. Η απάντηση του Λίντμπεργκ ήταν ευθεία και ειλικρινής: «Δεν αντέχω τον τρόπο που φωτογραφίζονται οι γυναίκες στο περιοδικό σας».

Εκείνη την εποχή τα γυναικεία μοντέλα απεικονίζονταν στη φωτογραφία μόδας ως υπερ-στυλιζαρισμένα μανεκέν που δεν εκπροσωπούσαν την εικόνα μιας σύγχρονης γυναίκας. Όπως το είχε θέσει τότε ο ίδιος ο Λίντμπεργκ, στόχος του ήταν να ξεφύγει από το «τεχνητό» αυτό πρότυπο και να προβάλλει την εικόνα μιας «άφοβης, χειραφετημένης. περιπετειώδους γυναίκας με απόλυτο έλεγχο της ζωής της».

Ο Λίμπερμαν αποδέχτηκε τις ενστάσεις και τα κριτήρια που του έθετε ο φωτογράφος και οι «ζυμώσεις» ανάμεσά τους είχαν ως τελικό αποτέλεσμα έναν χρόνο μετά μια από τις πιο σημαντικές εικόνες στην ιστορία της φωτογραφίας μόδας: "Estelle Lefébure, Karen Alexander, Rachel Williams, Linda Evangelista, Tatjana Patitz, Christy Turlington, Vogue U.S.A. Santa Monica, California, 1988".

Αυτή η φωτογραφία ήταν η «μεγάλη έκρηξη» που γέννησε την εποχή των supermodels που θα καθόριζε τη βιομηχανία της μόδας για τα επόμενα χρόνια. Συγχρόνως ήταν η εικόνα που κατοχύρωσε τον Λίντμπεργκ ως κορυφαίο φωτογράφο μόδας

Ο Λίντμπεργκ είχε επιλέξει ένα γκρουπ νεαρών και άγνωστων ακόμα τότε στο ευρύ κοινό μοντέλων με την ιδέα να τραβήξει απλές, καθαρές, ασπρόμαυρες εικόνες με φόντο την παραλία της Σάντα Μόνικα. Ντυμένα μόνο με λευκά πουκάμισα και με μοναδική οδηγία να διατηρούν στη φωτογράφηση μια έκφραση νηφάλιας ισχύος, τα νεαρά μοντέλα κατάφεραν να μεταφέρουν την αντίληψη που ήθελε να περάσει ο φωτογράφος για την αντιπροσωπευτική εικόνα μιας σύγχρονης, ανεξάρτητης γυναίκας.

Όταν όμως τα «κοντάκτ» της λήψης έφτασαν στα γραφεία του περιοδικού στη Νέα Υόρκη, η τότε διευθύντρια της Vogue, Γκρέις Μιραμπέλα, αρνήθηκε να δημοσιεύσει τις εικόνες και τις έβαλε στο συρτάρι. Εκεί έμελλε να τις ανακαλύψει τυχαία έξι μήνες μετά, η διάδοχός της στη διεύθυνση του περιοδικού, η Άννα Γουίντουρ, η οποία όχι μόνο τις χρησιμοποίησε αλλά συμπεριέλαβε και μία από αυτές στο μεγάλο αναδρομικό λεύκωμα των εκδόσεων της Condé Nast με τίτλο "On the Edge: Images from 100 Years of Vogue", χαρακτηρίζοντάς την μάλιστα την πιο σημαντική φωτογραφία της δεκαετίας που έδυε.

Η θριαμβευτική αυγή των supermodels πριν από τριάντα χρόνια Facebook Twitter
Ulli Steinmeier, Lynne Koester, Cindy Crawford and Linda Evangelista, Pin Up Studios, Paris, 1989 .

Αυτή η φωτογραφία ήταν η «μεγάλη έκρηξη» που γέννησε την εποχή των supermodels που θα καθόριζε τη βιομηχανία της μόδας για τα επόμενα χρόνια. Συγχρόνως ήταν η εικόνα που κατοχύρωσε τον Λίντμπεργκ ως κορυφαίο φωτογράφο μόδας, ο οποίος μετά τη δημοσίευση της και με την πλήρη στήριξη της Γουίντουρ εξακολούθησε να εκπληρώνει το όραμα του με τον ίδιο περίπου θίασο μοντέλων σε ακόμα πιο αντισυμβατικά πλαίσια.

Όπως η φωτογραφία που φέρει τον τίτλο "Ulli Steinmeier, Lynne Koester, Cindy Crawford and Linda Evangelista, Pin Up Studios, Paris, 1989" και συγκεντρώνει μερικά από τα πιο εμβληματικά μοντέλα της επερχόμενης δεκαετίας καθώς ποζάρουν ως Beatles. Παρότι η φωτογράφηση ήταν παραγγελία της Ιταλικής Vogue η οποία επιθυμούσε να αναδείξει συγκεκριμένους σχεδιαστές, τα ρούχα που χρησιμοποιήθηκαν είχαν το ρόλο αξεσουάρ σκηνικού μάλλον παρά κεντρικού στοιχείου της φωτογράφησης.

Ή η all-star φωτογράφηση με τίτλο "The Wild Ones: Cindy Crawford, Tatjana Patitz, Helena Christensen, Linda Evangelista, Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Karen Mulder, Stephanie Seymour, Vogue U.S.A., Brooklyn, 1991" στην οποία τα διάσημα μοντέλα φωτογραφήθηκαν στη Νέα Υόρκη φορώντας biker jackets.

Η θριαμβευτική αυγή των supermodels πριν από τριάντα χρόνια Facebook Twitter
The Wild Ones: Cindy Crawford, Tatjana Patitz, Helena Christensen, Linda Evangelista, Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Karen Mulder & Stephanie Seymour, Brooklyn, for American Vogue, May 1991.

Μοιάζει δύσκολο να συλλάβει κανείς σήμερα πόσο ριζικά διαφορετικές από την συμβατική και απόμακρη ως τότε προσέγγιση στη φωτογραφία μόδας από την Vogue υπήρξαν αυτές οι φωτογραφίες του Λίντμπεργκ, οι οποίες έθεσαν σε απόλυτη προτεραιότητα την προσωπικότητα των μοντέλων, στρώνοντας τους συγχρόνως το δρόμο προς τη φήμη.

Με στοιχεία από το Sotheby's.

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ