Το λευκό φόρεμα της Emily Dickinson Facebook Twitter
Φωτο: James Gehrt

Το λευκό φόρεμα της Emily Dickinson

0

Την πρώτη φορά που ο συγγραφέας Thomas Wentworth Higginson συνάντησε την Emily Dickinson, θυμόταν πέντε λεπτομέρειες από τον τρόπο που μπήκε στο δωμάτιο: το απαλό της περπάτημα, την ξέπνοη φωνή της, τα καστανά μαλλιά της, τις δύο μαργαρίτες που του προσέφερε και το πανέμορφο λευκό της φόρεμα. 

Το λευκό φόρεμα της Dickinson είναι εμβληματικό της εξυπνάδας και του μυστηρίου που χαρακτήριζε την ποιήτρια. Η Jane Wald, διευθύντρια του Emily Dickinson Museum, πιστεύει πως η ποιήτρια ξεκίνησε να ντύνεται κυρίως στα λευκά στα τριάντα της και ήταν κάτι που ήταν πασίγνωστο στην πόλη που ζούσε.

Η Dickinson μάλιστα είχε καταλάβει πως οι συμπολίτες της την κουτσομπόλευαν για τον τρόπο που ντυνόταν και μια φορά αστειεύτηκε στα ξαδέρφια της λέγοντάς τους να πάνε να πούνε στον κόσμο πως είχε επιλέξει εκείνη τη μέρα να βάλει ένα καφέ φόρεμα, με μια σκούρα καφέ κάπα και ασορτί ομπρέλα.

Αυτό το άσπρο φόρεμα είναι σημαντικό επειδή είναι τόσο προσωπικό, τόσο οικείο και εκφράζει κυριολεκτικά το ποια ήταν.

Λίγα αντικείμενα από την γκαρνταρόμπα της έχουν επιβιώσει: ένα καφέ κασκόλ, μια πασμίνα, ένα μπλε σάλι και ένα μόνο άσπρο φόρεμα. Το φόρεμα είναι πολύ απλό: βαμβακερό πικέ ύφασμα, χαλαρή γραμμή χωρίς έντονη μέση, με πλισέ τελείωμα, δώδεκα μαργαριταρένια κουμπιά, επίπεδο γιακά και μια τσέπη στον δεξιό μηρό. Το κολάρο, τα μανίκια, οι πιέτες και η τσέπη είναι στολισμένα με δαντέλα.

Το φόρεμα είναι χαρακτηριστικό δείγμα φτηνού ρουχισμού του τέλους της δεκαετίας του 1870 και των αρχών του 1880 και πιθανότατα το φορούσε η ποιήτρια τα τελευταία χρόνια της ζωής της. Ήταν καθημερινό φόρεμα και δεν το χρησιμοποιούσε σε κοινωνικές εκδηλώσεις. Οι ραφές αποδεικνύουν πως είχε ραφτεί σε ραπτομηχανή. Άνετο και εύκολο στο πλύσιμο, δεν απαιτούσε τη χρήση κορσέ. 

Το λευκό φόρεμα της Emily Dickinson Facebook Twitter
Φωτο: James Gehrt

Ο λόγος που το λευκό φόρεμα της Dickinson είναι τόσο διάσημο είναι γιατί η ίδια ανέφερε το λευκό χρώμα στα πιο αξιομνημόνευτα ποιήματά της. Επίσης σε ένα από τα πιο μυστηριώδη γράμματά της, που η ποιήτρια έγραψε σε κάποιον άγνωστο, τον ρωτούσε «τι θα έκανες αν ερχόμουν "στα λευκά";» 

Οι κριτικοί υποστηρίζουν ότι το λευκό φόρεμα της Dickinson μπορεί να υποδηλώνει την παραίτηση, την καθαρότητα, την πνευματική αφοσίωση, τη διαφυγή από τον καθημερινό κόσμο ή την έντονη αφοσίωση στην τέχνη. Αυτό το άσπρο φόρεμα είναι σημαντικό επειδή είναι τόσο προσωπικό, τόσο οικείο και εκφράζει κυριολεκτικά το ποια ήταν.

Το λευκό φόρεμα της Emily Dickinson Facebook Twitter
Φωτο: James Gehrt
Το λευκό φόρεμα της Emily Dickinson Facebook Twitter
Φωτο: James Gehrt
Το λευκό φόρεμα της Emily Dickinson Facebook Twitter
Φωτο: James Gehrt
Το λευκό φόρεμα της Emily Dickinson Facebook Twitter
Φωτο: James Gehrt
Το λευκό φόρεμα της Emily Dickinson Facebook Twitter
Φωτο: James Gehrt
Το λευκό φόρεμα της Emily Dickinson Facebook Twitter
Φωτο: James Gehrt
Το λευκό φόρεμα της Emily Dickinson Facebook Twitter
Φωτο: James Gehrt

Mε πληροφορίες από το The Paris Review

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ