Ο εγκληματίας άνθρωπος, έτσι όπως τον φωτογραφίζουν από τον περασμένο αιώνα

Ο εγκληματίας άνθρωπος, έτσι όπως τον φωτογραφίζουν από τον περασμένο αιώνα Facebook Twitter
Αριστερά: Marius Bourotte, Unknown (French), 1929, Δεξιά: John Dillinger's Feet, Chicago Morgue, Unknown (American), 1934
0

Φωτογραφίες: Αριστερά: Marius Bourotte, Unknown (French), 1929, Δεξιά: John Dillinger's Feet, Chicago Morgue, Unknown (American), 1934

Όταν ο Τρούμαν Καπότε ρωτήθηκε γιατί επέλεξε σαν θέμα του διάσημου μυθιστορήματός του «Εν Ψυχρώ», τους τέσσερις ανεξήγητους φόνους των μελών μίας οικογένειας στο Κάνσας, απάντησε ότι ο φόνος είναι ένα θέμα που δεν είναι πιθανό να ξεθωριάσει με το χρόνο. Φαίνεται ότι είχε δίκιο, γιατί αν και ξεθωριασμένες οι φωτογραφίες που εκτίθενται στο Metropolitan Museum of Art της Νέας Υόρκης στα πλαίσια της έκθεσης «Crime Stories: Photography and Foul Play», προκαλούν το έντονο ενδιαφέρον του κοινού που συνωστίζεται μπροστά τους.


Από τις πρώτες μέρες του μέσου, οι φωτογραφίες έχουν χρησιμοποιηθεί κατά τη διάρκεια της ποινικής έρευνας και της συγκέντρωσης στοιχείων, για να καταγράψουν σκηνές εγκλήματος, καθώς και στην ταυτοποίηση και την επίτευξη της σύλληψης υπόπτων. Η φωτογραφία έπαιζε - και εξακολουθεί να παίζει - σημαντικό ρόλο και στην ενημέρωση του κοινού μέσω του Τύπου. Η έκθεση, που θα ολοκληρωθεί στις 31 Ιουλίου, εξερευνά τις πολύπλευρες διασταυρώσεις μεταξύ της φωτογραφίας και του εγκλήματος, ξεκινώντας από τις συλλογές φωτογραφιών εγκληματιών που χρησιμοποιούσε η αστυνομία από το 19ο αιώνα και φτάνοντας μέχρι τα έργα σύγχρονων καλλιτεχνών που εμπνέονται από την ποινική παράβαση. Τα περίπου 70 έργα προέρχονται εξ ολοκλήρου από τη συλλογή του μουσείου και χρονολογούνται από το 1850 μέχρι σήμερα.

Ο Weegee (1899-1968), ο φωτογράφος που είχε έδρα τη Νέα Υόρκη, θεωρούσε το έγκλημα ως μία μορφή showbusiness. Έφτασε ακόμη και να χορογραφεί τις σκηνές δολοφονίας πριν συμβούν. Ο ίδιος ισχυρίστηκε ότι είχε δώσει οδηγία να μην εγκαταλείπουν πτώματα σε σκούρα αυτοκίνητα, επειδή βγαίνουν σκοτεινές οι φωτογραφίες στις εφημερίδες.


Κατά τον 19ο αιώνα, κάποιοι άνθρωποι πίστευαν ότι τα τυπικά φυσικά χαρακτηριστικά των εγκληματιών θα μπορούσαν να καθοριστούν επιστημονικά. Αυτό θα ήταν ωφέλιμο για την επιβολή του νόμου - θα «κλείδωνε» όσους ταίριαζαν στο εγκληματικό προφίλ. Σε αυτό το πνεύμα, γύρω στα 1860, δουλεύοντας για την αστυνομία, ο Samuel G. Szabo φτιάχνει το «Απατεώνες, μια Μελέτη των Χαρακτήρων», ένα άλμπουμ που παρουσιάζεται στην έκθεση με πάνω από 200 πορτρέτα, με το όνομα και την παρανομία του δράστη: κλέφτης, πλαστογράφος, πορτοφολάς, δολοφόνος, παραχαράκτης, σα να ήταν ο καθένας από αυτούς το προσωποποιημένο αρχέτυπο του εγκλήματός τους.

Ο εγκληματίας άνθρωπος, έτσι όπως τον φωτογραφίζουν από τον περασμένο αιώνα Facebook Twitter
Subway Passengers, New York City, Walker Evans (American, St. Louis, Missouri 1903–1975 New Haven, Connecticut), 1938, © Walker Evans Archive, The Metropolitan Museum of Art


Αργότερα κατά τη διάρκεια του ίδιου αιώνα, ο Γάλλος εγκληματολόγος Alphonse Bertillon έθεσε τις βάσεις για το σημερινό σύστημα αναγνώρισης της αστυνομίας. Ο Bertillon υιοθετεί μια μέθοδο που επικεντρώνεται στις μετρήσεις ορισμένων τμημάτων του σώματος, ακριβείς περιγραφές και τυποποιημένες φωτογραφίες (μέτωπο και προφίλ). Οι κατ 'εξακολούθηση παραβάτες που είχαν προηγουμένως τεθεί σε αρχεία ήταν πιο εύκολο να εντοπιστούν, να συλληφθούν και να καταδικαστούν. Η έκθεση περιλαμβάνει μια σειρά από περίπου 60 φωτογραφίες υπόπτων αναρχικών από τα αρχεία της γαλλικής αστυνομίας του 1891-1895, τραβηγμένες από τον Bertillon ή από τεχνικούς εκπαιδευμένους στις μεθόδους του.


Μία από τις πιο εντυπωσιακές φωτογραφίες της έκθεσης είναι αυτή που τράβηξε το 1960 ο φωτογράφος μόδας Richard Avedon και απεικονίζει τον Dick Hickock, τον σουπερστάρ δολοφόνο του «Εν Ψυχρώ». Ο Hickock μαζί με τον Perry Smith, που ήταν πρώην κατάδικοι με αναστολή, προσπάθησαν να ληστέψουν τον Herbert Clutter, αγρότη από το Κάνσας. Όταν δεν βρήκαν το χρηματοκιβώτιο που αναζητούσαν, σκότωσαν τον Clutter, τη γυναίκα του και τα δυο τους παιδιά. Στη φωτογραφία ο δολοφόνος κοιτάζει με το ένα μάτι τον φακό, ενώ το άλλο μοιάζει να είναι στραμμένο στα βάθη της σκέψης του, δημιουργώντας ένα διπλό πορτρέτο που προξενεί αμηχανία στον θεατή. Στην έκθεση φιλοξενούνται μερικές από τις πιο εμβληματικές εικόνες του αμερικανικού εικοστού αιώνα: ο Τζακ Ρούμπι καθώς πυροβολεί τον Λη Χάρβεϊ Όσβαλντ, ο Ρόμπερτ Κένεντι πεσμένος στο πάτωμα του Ambassador Hotel, η Πάτι Χιρστ αιχμαλωτισμένη από την κάμερα, κατά τη διάρκεια ληστείας τράπεζας στο Σαν Φρανσίσκο τη Δευτέρα 15 Απριλίου 1974, με τον Συμβιωτικό Απελευθερωτικό Στρατό.

Ο εγκληματίας άνθρωπος, έτσι όπως τον φωτογραφίζουν από τον περασμένο αιώνα Facebook Twitter
Human Head Cake Box Murder, Weegee (American, born Ukraine (Austria), Złoczów (Zolochiv) 1899–1968 New York), ca. 1940 © Weegee / International Center of Photography.
Ο εγκληματίας άνθρωπος, έτσι όπως τον φωτογραφίζουν από τον περασμένο αιώνα Facebook Twitter
Gun 1, New York, William Klein (American, born New York, 1928) 1954, © Weegee / International Center of Photography.


Η ανατριχίλα είναι το πιο ήπιο από τα συναισθήματα που προκαλεί η φωτογραφία της Ruth Snyder, μιας νοικοκυράς από το Κουίνς, την ώρα που βρίσκεται στην ηλεκτρική καρέκλα της φυλακής Σινγκ Σινγκ. Η φωτογραφία τραβήχτηκε κρυφά από ένα φωτογράφο που είχε την φωτογραφική μηχανή δεμένη στο πόδι του και η New York Daily News πούλησε τόσα φύλλα, ώστε την είχε πρωτοσέλιδο για δύο συνεχόμενες μέρες.


Εκτός από την εξερεύνηση της αποδεικτικής χρήσης της φωτογραφίας, η έκθεση περιλαμβάνει έργα καλλιτεχνών που έχουν εμπνευστεί από το εγκληματικό υπόκοσμο, όπως ο Richard Avedon, ο Larry Clark, ο Walker Evans, ο John Gutmann, ο Andy Warhol και ο Weegee. Ο Weegee (1899-1968), ο φωτογράφος που είχε έδρα τη Νέα Υόρκη, θεωρούσε το έγκλημα ως μία μορφή showbusiness. Έφτασε ακόμη και να χορογραφεί τις σκηνές δολοφονίας πριν συμβούν. Ο ίδιος ισχυρίστηκε ότι είχε δώσει οδηγία να μην εγκαταλείπουν πτώματα σε σκούρα αυτοκίνητα, επειδή βγαίνουν σκοτεινές οι φωτογραφίες στις εφημερίδες. «Πάρτε ένα ανοιχτόχρωμο (αυτοκίνητο)», είπε στους υποψήφιους δολοφόνους, «ανοιχτό γκρι και προσέξτε την εσωτερική διακόσμηση – να είναι καλόγουστη».

Ο εγκληματίας άνθρωπος, έτσι όπως τον φωτογραφίζουν από τον περασμένο αιώνα Facebook Twitter
A Bunch of Cops, Weegee (American, born Ukraine (Austria), Złoczów (Zolochiv) 1899–1968 New York), 1940s
Ο εγκληματίας άνθρωπος, έτσι όπως τον φωτογραφίζουν από τον περασμένο αιώνα Facebook Twitter
Outline of a Murder Victim, Weegee (American, born Ukraine (Austria), Złoczów (Zolochiv) 1899–1968 New York), 1942, © Weegee / International Center of Photography.
Ο εγκληματίας άνθρωπος, έτσι όπως τον φωτογραφίζουν από τον περασμένο αιώνα Facebook Twitter
Armed Robbers, Oklahoma City, Larry Clark (American, born 1943)Date: 1975, © Larry Clark
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ