Αυτές τις μέρες τυπώνεται το λεύκωμα του Γάλλου φωτογράφου Romain Jacquet-Lagreze της σειράς The Blue Moment. Οι φωτογραφίες του από το Hong Kong έχουν ήδη προκαλέσει αίσθηση στο ίντερνετ πολύ πριν τυπωθούν στο χαρτί. Ένας νέος άνθρωπος που μπορεί να καταγράψει με την ίδια ευκολία την χαοτική ανάπτυξη της πόλης και την ίδια στιγμή να φυλακίσει με τον φακό του ένα μικρό φυτό που πεισματικά φυτρώνει μέσα στην αστική ζούγκλα. Ας ακούσουμε τι έχει να πει στο LIFO.gr
―Ποια είναι η πιο έντονη ανάμνηση που έχεις από την παιδική σου ηλικία;
Θυμάμαι να σχεδιάζω αρκετά. Σχεδίαζα με έναν πολύ ξεχωριστό τρόπο χρησιμοποιώντας αποκλειστικά μολύβι και χάρακα για να χαράξω ευθείες γραμμές. Αυτό το οποίο σχεδίαζα συχνότερα ήταν δέντρα, πάντοτε σε διαφορετικές τοποθεσίες.
―Θυμάσαι τα πρώτα φωτογραφικά σου θέματα με τα οποία είχε «κολλήσει»;
Είχα την πρώτη μου κάμερα στα είκοσι στην αρχή του καλοκαιριού. Έβγαζα φωτογραφίες τα ηλιοβασιλέματα στον ουρανό. Αυτά τα ηλιοβασιλέματα τα φωτογράφισα στην Ευρώπη γύρω στις 9 με 10. Η φωτογραφία είναι επίτηδες από κάτω προς τα πάνω.
Αυτό που μας δίνει την κατεύθυνση για μια φωτογραφία είναι το πώς βλέπουμε τον κόσμο με τρόπο ασυνείδητο.
―Ποια είναι η αγαπημένη σου φωτογραφία που έχει τραβήξει μέχρι σήμερα;
Είναι η #44 από το προτζεκτ Vertical Horizon. Για εμένα αυτή η φωτογραφία έχει σημαντική αξία. Έγινα viral στο ίντερνετ και βοήθησε την δουλειά μου να φτάσει σε ένα μεγάλο κοινό.
Το γεγονός με ενθάρρυνε να δουλέψω να δουλέψω σε περισσότερα προτζεκτ. Κατά κάποιο τρόπο όλη την δουλειά που έχω κάνει μέχρι σήμερα την οφείλω σε αυτή την φωτογραφία. Έτσι συναισθηματικά είμαι δεμένος μαζί της.
―Ένα top5 με τους αγαπημένους σου φωτογράφους και ένα σύντομο σχόλιο για τον καθένα;
Σε τυχαία σειρά:
1.
Edward Burtynksy
2.
Fan Ho
3.
Michael Wolf
4.
Marcel Heijnen
5.
Sebastiao Salgado
Δεν είμαι συνήθως οπαδός του ασπρόμαυρου στις σημερινές φωτογραφίες, το βλέπω συχνά να το χρησιμοποιούν πολλές φορές σαν έξυπνο εφέ. Ο συγκεκριμένος είναι ο μόνος σύγχρονος φωτογράφος που χρησιμοποιεί το ασπρόμαυρο με τέτοιο τρόπο στις φωτογραφίες ώστε του έχω μια βαθιά εκτίμηση. Βρίσκω ότι χρησιμοποιεί το ασπρόμαυρο στις φωτογραφίες με τέτοιο τρόπο ώστε να προσδίδει μια βαρύτητα στα θέματα και στις συνθέσεις των φωτογραφιών του.
― Ο Sebastiao Salgado έχει πει σε μια συνέντευξη του: «Εάν πιστεύεις ότι είσαι φωτογράφος τότε θα χρειαστείς κάποια εργαλεία- χωρίς αυτά η φωτογραφία θα γίνει πολύπλοκη- τα εργαλεία είναι η ανθρωπολογία, κοινωνιολογία, οικονομικά, πολιτικά" Συμφωνείς; Πες μας λίγα πράγματα για το πώς χρησιμοποιείς τα δικά σου εργαλεία στην δουλειά σου
Δεν είμαι τόσο σίγουρος για το τι εννοεί λέγοντας εργαλεία διότι δεν πιστεύω ότι ένας φωτογράφος θα πρέπει να καθοδηγείται διανοητικά κατά την διάρκεια της φωτογράφησης. Πιστεύω ότι αυτό που μας δίνει την κατεύθυνση για μια φωτογραφία είναι το πώς βλέπουμε τον κόσμο με ένα τρόπο ασυνείδητο. Η ανθρωπολογία, η κοινωνιολογία, η οικονομία και η πολιτική περισσότερο βοηθούν στην ανάπτυξη της τέχνης παρά στην δημιουργία της.
― Πες μας μερικά πράγματα για την ιδέα πίσω από τα πρότζεκτ σου «The Blue Moment» και «Vertical Horizon»
To Vertical Horizon είναι μια καταγραφή του πόσο δυσανάλογη φαίνεται η πόλη του Hong Kong όταν συγκρίνεται με την ανθρώπινη κλίμακα. Αυτός είναι ο λόγος που χρησιμοποιώ αυτή την γωνία στις φωτογραφικές λήψεις για να αυξήσω την συγκέντρωση του θεατή, προκειμένου να βρεθούν νοερά στις σκηνές αυτές. Μέσα από αυτές τις φωτογραφίες ο θεατής έχει μια πλήρη εικόνα του μεγέθους της πόλης. Επειδή αυτή η φωτογραφική σειρά επικεντρώνεται σε κάθετες λήψεις του αστικού τοπίου, αφήνει κρυμμένα άλλα μέρη της πόλης. Έτσι λοιπόν, πιστεύω ότι η σειρά «Blue Moment» δίνει μια πιο ολοκληρωμένη όψη του Hong Kong.
Δείχνει την πόλη καθολικά. Πρώτα απ’ όλα στο προτζεκτ αυτό φαίνεται η πυκνότητα με την οποία είναι χτισμένα τα κτίρια της πόλης και η αρχιτεκτονική τρέλα των πυκνοκατοικημένων περιοχών της. Δεύτερον δείχνει το παρόν της φύσης που βρίσκεται υπό καθεστώς απειλής. Από την μια η ενδοχώρα καλύπτεται από ένα υποτροπικό δάσος και από την άλλη οι ακτές και η θάλασσα. Φωτογραφίζοντας αυτά τα τοπία το μεσοδιάστημα που δίνει η μέρα την θέση της στην νύχτα έχει ως αποτέλεσμα την δημιουργία μιας αθέατης και μυστηριώδους πλευράς της πόλης. Με αυτό τον τρόπο τα τοπία αποκτούν ένα χαρακτήρα σουρεαλιστικό.
Φωτογραφίζοντας αυτά τα τοπία το μεσοδιάστημα που δίνει η μέρα την θέση της στην νύχτα έχει ως αποτέλεσμα την δημιουργία μιας αθέατης και μυστηριώδους πλευράς της πόλης. Με αυτό τον τρόπο τα τοπία αποκτούν ένα χαρακτήρα σουρεαλιστικό.
― Μεγάλωσες στα προάστια του Παρισιού και έχεις δουλέψει μέχρι σήμερα στο Los Angeles, το Τόκιο και τώρα στο Hong Kong. Πως καταφέρνεις και προσαρμόζεσαι κάθε φορά σε νέο περιβάλλον; Υπάρχουν κάποια tips για αυτό;
Δεν νομίζω να υπάρχουν κάποια tips για αυτό εκτός από το να αγαπάς το μέρος που ζεις. Εάν δεν σου αρέσει το μέρος , όσο σκληρά και να προσπαθήσεις δεν θα προσαρμοστείς. Πιστεύω επίσης ότι για να προσαρμοστείς θα πρέπει να είσαι ανοιχτόμυαλος στον τρόπο με τον οποίο ζουν οι άλλοι άνθρωποι.
―Τι κάνει το Hong Kong συναρπαστικό; Ποιο είναι το αγαπημένο σου μέρος στην πόλη; Γιατί;
Αυτό που μου αρέσει είναι η ζωηρή και χαοτική αστικοποίηση. Δεν νομίζω ότι υπάρχει άλλος μέρος στον κόσμο που να έχει κτιστεί σε τέτοιο μεγάλο βαθμό όπως το Hong Kong. Επιπλέον είναι τόσο κοντά στην φύση έτσι ώστε να μπορείς να φτάσεις στα βουνά εάν θες να βρεις ηρεμία. Εάν είχα να διαλέξω ένα μέρος στην πόλη, θα προτιμούσα το Yau Tsim Mong για την έντονη ζωή του και για τον τρόπο που ανακατεύονται ετερόκλητα στοιχεία στην ατμόσφαιρα. Εάν είχα να διαλέξω ένα τοπίο της φύσης θα ήταν το Lion Rock για την εντυπωσιακή του θέα πάνω από το Kowloon.
―Τι έμαθες από τα ταξίδια σου;
Μου έμαθαν πολλά για τον εαυτό μου. Με βοήθησαν να ανακαλύψω τι είναι σημαντικό για εμένα και τι θα μου άρεσε πραγματικά να κάνω. Όταν έχεις μια συμπεριφορά η οποία έχει τις βάσεις της σε ένα οικείο περιβάλλον, το γεγονός ότι βρίσκεσαι σε ένα εντελώς νέο και διαφορετικό περιβάλλον είναι μια πρόκληση. Έτσι ακόμα και αυτά που έχουν βαθιά θεμέλια μέσα σου θα σβηστούν και αυτό που θα απομείνει θα είναι το σημαντικό.
―Τι είναι ευτυχία για εσένα;
Το να ανακαλύπτω καινούρια μέρη τα οποία με εντυπωσιάζουν και να βρίσκω τον τρόπο να τα καταγράψω. Και φυσικά να περνώ χρόνο με ανθρώπους που τους νοιάζομαι.
―Είναι για εσένα η φωτογραφία τέχνη;
Για να είμαι ειλικρινής αγωνίζομαι πολλές φορές να απαντήσω αυτή την ερώτηση. Όταν κοιτάζω δουλειές καλλιτεχνών όπως οι Ikeda Manabu, Chao Shao An και Hiroshige, έχω αμφιβολίες για το εάν είναι φωτογραφία. Όμως τελευταία είδα εκπληκτικές φωτογραφίες από τον φωτογράφο Fan Ho ο οποίος έσβησε όλες τις αμφιβολίες μου.
―Τα μελλοντικά σου σχέδια;
Να βγάλω περισσότερες φωτογραφίες του Hong Kong, αυτό το μέρος έχει ακόμα πολλά να πει. Όπως και η τεράστια Κίνα που είναι ένα φωτογραφικός πειρασμός για εμένα.
―Θα μπορούσες να μοιραστείς μια φωτογραφία με κάτι που αγαπάς(άνθρωπο, πράγμα, ζώο, ο,τιδήποτε)
Περνούσα καθημερινά μπροστά από αυτό το φυτό για πολλά χρόνια χωρίς να γνωρίζω τι ήταν. Το έβγαλα μερικές φωτογραφίες για την σειρά «Wild Concrete». Τον περασμένο χρόνο, πέρασα από μπροστά του και είδα δυο φρούτα-δράκου να έχουν μεγαλώσει. Το φυτό αυτό είναι το φρούτο του δράκου το οποίο παρόλο που μεγαλώνει σε ένα εχθρικό περιβάλλον παράγει όμορφα φρούτα. Και τα δυο φρούτα πρόσφατα φαγώθηκαν από πουλιά.
Vertical Horizon
Wild Concrete
Όλες οι φωτογραφίες παραχωρήθηκαν απο τον Romain Jacquet-Lagreze για αποκλειστική χρήση στο LIFO.gr. Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση τους χωρίς την άδεια του φωτογράφου. Ανακαλύψτε περισσότερες δουλειές του στο official site και στην σελίδα του στο Facebook
Ιnfo:
To λεύκωμα The Blue Moment θα κυκλοφορήσει στις 7 Μαίου στο opening της έκθεσης του Romain Jacquet-Lagreze στην Blue Lotus Gallery απο την Asia One Books