Ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εξερευνά την μοναχικότητα μέσα στα δάση της παιδικής του ηλικίας Facebook Twitter

Ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εξερευνά την μοναχικότητα μέσα στα δάση της παιδικής του ηλικίας

0
Ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εξερευνά την μοναχικότητα μέσα στα δάση της παιδικής του ηλικίας Facebook Twitter
Πατέρας και γιος, Καθεδρικός των Πεύκων, 2013 © Gregory Crewdson

Το 2011, ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εγκατέλειψε τη Νέα Υόρκη για να ζήσει σε μια μοναχική εκκλησία στα Berkshires. Την επαύριο ενός δύσκολου διαζυγίου αναζήτησε την αναγωογόνηση κολυμπώντας σε καθαρά νερά και κάνοντας σκι αντοχής στα δασωμένα μονοπάτια των Απαλαχίων. Εκεί ανακάλυψε το μονοπάτι που ονομάζεται  Καθεδρικός των Πεύκων, που του ενέπνευσε νέες εικόνες.  

"Επρόκειτο για μια αισθητική αποκάλυψη" λέει ο Crewdson. "Το όνομα του μονοπατιού και η τοποθεσία εκείνη την στιγμή αποτέλεσαν το έναυσμα και την έμπνευση ενός συνόλου έργων." 

Ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εξερευνά την μοναχικότητα μέσα στα δάση της παιδικής του ηλικίας Facebook Twitter
Ο αχυρώνας, Καθεδρικός των Πεύκων, 2013 © Gregory Crewdson

Οι 31 εικόνες που απαρτίζουν το έργο εκτίθενται στην Γκαλερί Γκαγκοσιάν στη Νέα Υόρκη. Με τον τελικό τίτλο Καθεδρικός των Πεύκων, οι εικόνες-κινηματογραφικά λαϊτμοτίβ αποτελούν την πεμπτουσία του έργου του Crewdson. Ξέφωτα σε δάση, ανώνυμα τοπία κωμοπόλεων και αδιάφορα εσωτερικά σπιτιών μετατρέπονται σε εξεζητημένα σκηνογραφημένες εικόνες γεμάτες σασπένς, που εξερευνούν τις εσχατιές της αμερικανικής ψηχής και τα ανησυχητικά δράματα που κρύβονται στην καθημερινή ζωή στις ΗΠΑ. Ένα ζευγάρι χαζολογάει δίπλα στο ποτάμι και μοιάζουν σαν μικρές νιφάδες δίπλα στα τεράστια πεύκα που τους περιτριγυρίζουν. Σ' έναν ομιχλώδη αχυρώνα ένα κορίτσι σκαρφαλωμένο σε σκαμνί, μοιάζει να αναρωτιέται κι η ίδια για τις ξηλωμένες σανίδες του πατώματος δίπλα στα πόδια της.  

Ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εξερευνά την μοναχικότητα μέσα στα δάση της παιδικής του ηλικίας Facebook Twitter
Ο αγωγός, Καθεδρικός των Πεύκων, 2013 © Gregory Crewdson
Ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εξερευνά την μοναχικότητα μέσα στα δάση της παιδικής του ηλικίας Facebook Twitter
Το υπόγειο, Καθεδρικός των Πεύκων, 2013 © Gregory Crewdson

"Είναι στην φτιαξιά μου να ενδιαφέρομαι για το παράδοξο, γεγονός που εξ ορισμού σε οδηγεί να προσπαθείς να ανακαλύψεις διαρκώς κάποιο αναπάντεχο μυστήριο στην καθημερινή ζωή." λέει ο Crewdson. "Για μένα είναι σημαντικό το σκηνικό των φωτογραφιών μου να μοιάζει οικείο. Τα σκηνικά, τα αντικείμενα, τα κοστούμια, τα υποκείμενα πρέπει να δείχνουν φυσιολογικά λλά μετά χρησιμοποιώ το φως, το χρώμα, την διάθεση και την ατμόσφαιρα για να φορτίσω κάπως την εικόνα."  

Σε είκοσι χρόνια δημιουργίας οι φωτογραφίες του Crewdson, πολλές εκ των οποίων πωλούνται περισσότερο από 100.000 δολάρια, έχουν αποκτήσει διεθνή απήχηση. Κάθε σειρά φωτογραφιών του (το Λυκόφως, το Σπίτι των Ονείρων και Κάτω από τα Ρόδα) θυμίζει όχι μόνο πίνακες Αμερικανών και Ευρωπαίων ζωγράφων του 19ου αιώνα, αλλά διαθέτει και μια κινηματογραφική αύρα που προέρχεται από την αγάπη του για τις παλιές ταινίες. Ο Καθεδρικός των Πεύκων κάνει την μετάβαση σε έναν ψυχολογικά πιο σκοτεινό τόπο, εξερευνώντας την απομόνωση και την προσμονή.

Ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εξερευνά την μοναχικότητα μέσα στα δάση της παιδικής του ηλικίας Facebook Twitter
Το κούρεμα, Καθεδρικός των Πεύκων, 2013 © Gregory Crewdson

"Ήταν σημαντικό για εμένα οι εικόνες αυτές να έχουν μια ήσυχη, αδρανή ευαισθησία" λέει ο Crewdson. "Τις θεωρώ λιγότερο κινηματογραφικές και περισσότερο ζωγραφικές σε ότι αφορά την προσέγγιση τους και σαφώς ψυχολογικές, με ελάχιστη δράση σε επίπεδο κυριολεκτικής αφήγησης ή πλοκής."

Οι παραγωγές του είναι σχεδόν κινηματογραφικές και απαιτούν μήνες προετοιμασίας, κατά τους οποίους ο φωτογράφος ελέγχει την κάθε λεπτομέρεια: από το υγρό σφουγγάρι σε έναν πάγκο κουζινας, στην τσαλακωμένη κουβέρτα που έχει πεταχτεί δίπλα σε έναν καναπέ. Οι λήψεις γίνονται με μηχανές μεγάλυ φορμάτ και απαιτείται ένα συνεργείο 40 ατόμων με γνώσεις εξοπλισμού και τεχνικών κινηματογραφικών ταινιών. Σύμφωνα με τον ίδιο όμως ο Καθεδρικός των Πεύκων παρουσίαζε νέες προκλήσεις.  

Ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εξερευνά την μοναχικότητα μέσα στα δάση της παιδικής του ηλικίας Facebook Twitter
Το μοτέλ, Καθεδρικός των Πεύκων, 2013 © Gregory Crewdson

"Εργαστήκαμε σε απόλυτη απομόνωση" λέει. "Ήμασταν ένα μικρό συνεργείο που εργαζόταν και στις τρεις παραγωγές υπό απρόβλεπτες καιρικές συνθήκες και σε ακραία χαμηλές θερσμοκρασίες." 

Το έργο του Gregory Crewdson "Cathedral of the Pines" θα εκτίθεται ως τις 5 Μαρτίου στην γκαλερί Gagosian στη Νέα Υόρκη, ΗΠΑ. 

Ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εξερευνά την μοναχικότητα μέσα στα δάση της παιδικής του ηλικίας Facebook Twitter
Γυναίκα στον νεροχύτη, Καθεδρικός των Πεύκων, 2013 © Gregory Crewdson
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ