ΛΕΞ Dof Facebook Twitter
Aπρίλιος 2018, οδός Kων. Παλαιολόγου, Θεσσαλονίκη. Φωτ.: Δημήτρης Μουγκός

Ο ΛΕΞ όπως δεν τον έχεις ξαναδεί

0

Σε ένα από τα καλύτερα κομμάτια που έχει γράψει ο ΛΕΞ απ’ το δεύτερο προσωπικό άλμπουμ του «2XXX», τα «Κοράκια», αναφέρεται στον φίλο του τον Μήτσο, λέγοντας στο ρεφρέν: «Δε θέλω να φοβάσαι όταν νυχτώνει, τα κοράκια δεν κατέβηκαν ακόμη. Κωλοδάχτυλα κι άλλες χειρονομίες, Μήτσο τράβα κάνα δυο φωτογραφίες./ Όταν φύγουμε θα μείνουν μόνοι δρόμοι, κανείς δε θα χορεύει όταν νυχτώνει. Το μόνο που θα αφήσουμε ιστορίες και κάνα δυο φωτογραφίες».

Ο Μήτσος είναι ο Δημήτρης Μουγκός, ο φωτογράφος. Ξεκίνησαν να συνεργάζονται επίσημα το 2014, από το πρώτο σόλο άλμπουμ του «Ταπεινοί και Πεινασμένοι», και από τότε τον ακολουθεί σε όλη του την πορεία. Στο οπισθόφυλλο των «Ταπεινών και Πεινασμένων» τα πορτρέτα του ΛΕΞ και του Dof Twogee, του παραγωγού του δίσκου, είναι δικά του.

Ο Δημήτρης είναι μέρος της παρέας από πολύ νωρίς, από το γυμνάσιο. Ήταν συμμαθητής με τον Dof και ως μέλη μικρών crew που έκαναν γκράφιτι, αυτοί στο κέντρο, ο ΛΕΞ και άλλοι από τα ανατολικά, κάποια στιγμή συναντήθηκαν και έγιναν μια μεγαλύτερη παρέα. Γνωρίστηκαν το 1997 στα Ιλίσια, το αναφέρει και ο ΛΕΞ στους στίχους του.

Στο λεύκωμα αυτό παρουσιάζω μια επιλογή από φωτογραφίες που τράβηξα μετά την επιστροφή μου από την Αγγλία, την περίοδο από το 2014 ως το 2023. Είναι μια απόπειρα να μοιραστώ εικόνες και στιγμές από την αρχή της συνεργασίας μου με τον Αλέξη, την πορεία και την εξέλιξη όλων μας.

«Η φωτογραφία υπήρχε στο σπίτι από την παιδική μου ηλικία· η μητέρα μου ήταν ερασιτέχνης φωτογράφος. Είχε ένα σύστημα της Pentax, τηλεφακούς, φίλτρα και προτζέκτορα για slides», γράφει στην εισαγωγή του βιβλίου του, ένα καταπληκτικό φωτογραφικό λεύκωμα αφιερωμένο στη διαδρομή του ΛΕΞ από τότε που έγινε ο επίσημος φωτογράφος του μέχρι το πρόσφατο θριαμβευτικό live στο Λονδίνο. Το βιβλίο κλείνει με μια «κινηματογραφική» φωτογραφία του ΛΕΞ να περπατάει με την πλάτη στον φακό στην Oxford Street. «Όταν το καλοκαίρι του 1996 μετακόμισα στη Θεσσαλονίκη, την πόλη όπου γεννήθηκα, κάναμε με τον πατέρα μου την πρώτη μας εκδρομή και δημιούργησα το πρώτο μου φωτογραφικό άλμπουμ.

Ο ΛΕΞ όπως δεν τον έχεις ξαναδεί Facebook Twitter
Το βιβλίο κλείνει με μια «κινηματογραφική» φωτογραφία του ΛΕΞ να περπατάει με την πλάτη στον φακό στην Oxford Street. Φωτ.: Δημήτρης Μουγκός

Η ενασχόληση του πατέρα μου με τις γραφικές τέχνες με έφερε κοντά σε έννοιες συναφείς με αυτές της φωτογραφίας: σκοτεινός θάλαμος, φιλμ, φώτισμα, εμφάνιση, κάδρο, σύνθεση, οπτική επικοινωνία.

Έτσι, στη Γ’ Γυμνασίου αποφάσισα ότι θέλω να δώσω εξετάσεις στη Σχολή Καλών Τεχνών. Έκανα τρία χρόνια προετοιμασία, αλλά δεν έδωσα ποτέ. Μετά από διαφωνίες, κακά αποτελέσματα στις Πανελλήνιες, αλλά δύο καλά γραπτά στο σχέδιο, πέρασα στο τμήμα Φωτογραφίας του ΤΕΙ Αθήνας. Λίγα χρόνια μετά ακολούθησε το Λονδίνο και κάπου στο 2012 η επιστροφή στη Θεσσαλονίκη, όπου ζω και εργάζομαι μέχρι σήμερα.

μουγκος
Δημήτρης Μουγκός

Στο λεύκωμα αυτό παρουσιάζω μια επιλογή από φωτογραφίες που τράβηξα μετά την επιστροφή μου από την Αγγλία, την περίοδο από το 2014 ως το 2023. Είναι μια απόπειρα να μοιραστώ εικόνες και στιγμές από την αρχή της συνεργασίας μου με τον Αλέξη, την πορεία και την εξέλιξη όλων μας. Από το διαμέρισμα που νοίκιαζα στις Σαράντα Εκκλησιές το 2014, στο σπίτι μας με τον Κώτσο (Dof) στη Ναυαρίνου· και από το πρώτο live στον Μύλο το 2015 μέχρι το Καυτανζόγλειο και το Λονδίνο».

Ο Dof ήταν συγκάτοικος του Δημήτρη για πέντε χρόνια, έμεναν στο ίδιο σπίτι στη Ναυαρίνου, στον τρίτο όροφο, οπότε έζησε από κοντά την εξέλιξή του σε έναν κορυφαίο beatmaker. Μοιράστηκε πολλές κοινές εμπειρίες με την παρέα και κατέγραψε τις περισσότερες από αυτές.

«Με τον Μήτσο γνωριζόμαστε είκοσι πέντε χρόνια. Ίσως είκοσι έξι. Η έκφραση “μια ολόκληρη ζωή” δεν μου αρέσει για να περιγράψω τον αριθμό αυτών των χρόνων που τρέχει η σχέση μας, γιατί αν ήταν όντως μια ολόκληρη ζωή, θα ήταν μια σύντομη ζωή», γράφει ο ΛΕΞ.

«Είκοσι πέντε χρόνια. Ίσως είκοσι έξι. Πριν από τα 30 μου δεν είχα ακόμα καταφέρει να κάνω αυτό που πραγματικά ήθελα, να βγάζω δίσκους και να μπορώ να βιοπορίζομαι από αυτό. Στα 30 άρχισαν να μπαίνουν αυτές οι βάσεις, όταν μαζί με τον Dof κυκλοφορήσαμε το “Ταπεινοί και Πεινασμένοι”, τον πρώτο προσωπικό μου δίσκο.

Τον Οκτώβριο του 2014, όταν ο δίσκος αυτός ήταν στη φάση της μείξης, φώναξα τον Μήτσο σε ένα καφέ όπου δούλευα τότε στη Ναυαρίνου, το οποίο δεν υπάρχει πλέον, και του είπα ότι τον Νοέμβριο θα έβγαινε το “Ταπεινοί και Πεινασμένοι”. Του είπα ότι πιστεύω σε αυτό ή μάλλον, ακόμα πιο συγκεκριμένα, ότι ποντάρω σε αυτό και ότι πρέπει το μουσικό υλικό να πλαισιωθεί με φωτογραφίες ανάλογης αισθητικής, ώστε να δημιουργηθεί ένα είδος σύμπαντος.

Ο Mουγκός πάντα ήταν και είναι ένας αξιόπιστος φίλος αλλά, μη έχοντας ακούσει ούτε ένα κομμάτι του δίσκου μέχρι εκείνη τη στιγμή, με κοίταξε, όπως ήταν λογικό, με ένα μείγμα απορίας, επιφυλακτικότητας και αγάπης. Ήξερα ότι αυτός είναι ο κατάλληλος άνθρωπος και ο κατάλληλος φωτογράφος.

ΛΕΞ Facebook Twitter
Μάρτιος 2019, πλατεία Ναυαρίνου, Θεσσαλονίκη. Backstage από τα γυρίσματα του «Tίποτα στον κόσμο». Φωτ.: Δημήτρης Μουγκός

Οι πρώτες “Τ.Γ.Κ.” φωτογραφίες τραβήχτηκαν στο διαμέρισμά του στις Σαράντα Εκκλησιές και ανέβηκαν στη σελίδα μου στο Facebook στις 11 Νοεμβρίου του 2014, την ημέρα που κυκλοφόρησε ο δίσκος. Από την εποχή αυτών των φωτογραφιών στο σπίτι στις Σαράντα, με εμένα και τον Dof στους καναπέδες του σαλονιού και με τους δυο μας πάλι στην κουζίνα, σκυφτούς πάνω από τον ευρυγώνιο, με τον Μήτσο δεν είμαστε απλώς καλοί φίλοι, είμαστε πλέον ομάδα.

κανα δυο
ΛΕΞ, Dof και Squeezy Anks έξω από το στούντιο στην Aλεξάνδρου Σβώλου.Το φωτογραφικό λεύκωμα του Δημήτρη Μουγκού «Κάνα δυο φωτογραφίες» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Petites-Maisons.

Ύστερα ήρθαν οι συναυλίες, από το εντός έδρας στον Μύλο στην εκδρομή με πούλμαν για το Χυτήριο στην Αθήνα. Το ’18 επόμενος δίσκος, οπισθόφυλλο στο City Gate, συναυλία στο Ιβανώφειο και στο Γκάζι στην Αθήνα. Παράλληλα, βιντεοκλίπ, συναυλίες σε διάφορα μέρη της Ελλάδας, αράγματα στο σπίτι όπου συγκατοικούσαν με τον Dof στη Ναυαρίνου, συναυλία στο Hackney στο Λονδίνο και πόσα άλλα. Το ’22, Μετρό. Νέα Σμύρνη, Καυτανζόγλειο, Λονδίνο και συνεχίζουμε.

Οι αναμνήσεις είναι για τους παρευρισκόμενους και τους συμμετέχοντες. Οι φωτογραφίες, από την άλλη, είναι για όλους, και αν οι αναμνήσεις καμιά φορά ξεθωριάζουν, οι φωτογραφίες είναι εκεί για να θυμίζουν. Οπότε, Μήτσο, τράβα κάνα-δυο να υπάρχουν».

«Σκοπός του λευκώματος δεν είναι η ανάδειξη της δουλειάς μου ως φωτογράφου συναυλιών ή ως φωτορεπόρτερ», γράφει ο Δημήτρης Μουγκός.

«Σκοπός του είναι να συμπληρώσει την ιστορία, να αποκαλύψει το πρόσωπο της σιλουέτας, να δείξει τα πράγματα από την άλλη πλευρά και να μιλήσει για τη φιλία, την ενότητα και τη μουσική. Οι φωτογραφίες αυτές έχουν γίνει με αγάπη. Είναι το αποτέλεσμα δημιουργικού χρόνου με φίλους αδελφικούς. Έχουν ιδρώτα από στούντιο το καλοκαίρι και καπνό από πυρσούς, μυρίζουν μπίρα και τσιγάρο.

Έχουν φίλους που γκρίζαραν και σπόρους που μεγάλωσαν. Έχουν Σαλονίκη, Φάληρο και πολυκατοικίες. Έχουν Αλέκο, Μελενίκου και Ναυαρίνου. Και έχουν και μερικά από τα live που δεν θα ξεχάσουμε ποτέ.

Το λεύκωμα αυτό είναι αφιερωμένο στην παρέα μου – στη δεύτερη οικογένειά μου. Στους φίλους που, είτε φαίνονται στις φωτογραφίες είτε όχι, ήταν και είναι εκεί. Σ’ αυτούς που μαζί μάθαμε να περπατάμε στους δρόμους της πόλης με χέρια βαμμένα και λερωμένα αθλητικά. Που μάθαμε να ακούμε μουσική και να στηρίζουμε ο ένας τον άλλο.

Στο crew, στην παρέα, στους δικούς μας».

ΛΕΞ Dof Facebook Twitter
Ο ΛΕΞ με τον Dof, Απρίλιος 2018, Θεσσαλονίκη. Φωτ.: Δημήτρης Μουγκός

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

λεξ

Portraits 2023 / ΛΕΞ: «Δεν είμαι μπίτνικ ποιητής, είμαι ράπερ και μου αρέσει»

Ένα τρίτο προσωπικό άλμπουμ που ασχολήθηκαν μαζί του ακόμα και άνθρωποι που δεν ακούνε ραπ και δύο συναυλίες με ρεκόρ εισιτηρίων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ήταν αρκετά για να κάνουν τον ΛΕΞ τον καλλιτέχνη της χρονιάς. Ο ΛΕΞ ήταν όμως πάντα ψηλά στο ελληνικό ραπ και είναι πάντα ο ίδιος.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ