Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Αγροτική οικογένεια 1913-14

Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander

0
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Τυφλός ανθρακωρύχος και τυφλός στρατιώτης, 1930

Ο Όγκαστ Σάντερ θαύμαζε τη λεπτομέρεια. Το πνεύμα και η διορατικότητά του αποτυπώθηκε σε ένα μεγάλο αρχείο φωτογραφιών. Άλλες καταστράφηκαν, άλλες σώθηκαν και μας θυμίζουν την εξέλιξη της ανθρώπινης σκέψης και των κοινωνικών τάξεων, τις πολιτικές αλλαγές και τις περιπετειώδεις ζωές των ανθρώπων. 619 φωτογραφίες του αποκτήθηκαν πρόσφατα από το μουσείο MoMA της Νέας Υόρκης. Ο Σάντερ, εν ζωή, δεν κατάφερε ποτέ να εκδώσει ένα βιβλίο με τις φωτογραφίες του από την περίφημη σειρά με τα πορτρέτα των ανθρώπων της Γερμανίας προπολεμικά.

Ο Σάντερ γεννήθηκε στη Γερμανία. Δούλεψε επτά χρόνια ως ανθρακωρύχος και μετά από μια περίοδο κατά την οποία υπηρέτησε στον στρατό, σπούδασε ζωγραφική στη Δρέσδη το 1901-2. Τότε αναπτύχθηκε και το ενδιαφέρον που είχε για τη φωτογραφία. Από το 1901 μέχρι το 1910, ο Σάντερ έκανε φωτογραφικές επιχειρήσεις, άνοιξε στούντιο στο Βερολίνο, τη Δρέσδη, το Μαγδεμβούργο. Επέστρεψε στην Κολωνία το 1910 και ίδρυσε στο Lindenthal το δικό του στούντιο. Σε αυτό το σημείο ακριβώς αρχίζει το μεγάλο του έργο «Άνθρωποι του 20ου αιώνα» με το οποίο ασχολήθηκε μέχρι το 1950.

 

Ο Σάντερ φωτογράφιζε μέσα σε ένα απλό περιβάλλον, χωρίς ιδιαίτερο φόντο. Η τάξη από την οποία προέρχονται είναι υπαινικτική, όσο και φανερή. Από τα ρούχα, το χτένισμα, τη χειρονομία τους.

 

Άρχισε να κάνει πορτρέτα των αγροτών του Westerwald, στους οποίους είδε τον αρχετυπικό σύγχρονο άνθρωπο. Με βάση αυτές τις πρώτες φωτογραφίες, ο Σάντερ ανέπτυξε μια φιλοσοφία για το κυκλικό μοντέλο της κοινωνίας. Με αυτούς τους όρους, η αγροτική τάξη αποτελούσε τη βάση της κοινωνίας, την οποία απεικόνισε σε μια σειρά πορτρέτων. Η επόμενη ομάδα είναι οι ειδικευμένοι εργαζόμενοι, το θεμέλιο της κοινωνικής ζωής, από τον δικηγόρο μέχρι το μέλος του κοινοβουλίου και από τον στρατιώτη μέχρι τον τραπεζίτη. Ακολουθούν οι διανοούμενοι: καλλιτέχνες, μουσικοί και ποιητές. Ο κύκλος κλείνει με την Letzte Menschen, (οι τελευταίοι άνθρωποι). Τους παράφρονες, τους τσιγγάνους και τους ζητιάνους.

 

Αυτό το κυκλικό μοντέλο της κοινωνίας που παρουσίασε, θεωρήθηκε πολύ προοδευτικό και έτσι ο Σάντερ ήρθε σε σύγκρουση με τους Ναζί. Από το 1933 μέχρι το 1939 ο ίδιος αφιερώθηκε σε θέματα της υπαίθρου. Το στούντιό του κατεδαφίστηκε από τους βομβαρδισμούς το 1944, και 40.000 αρνητικά και ο Σάντερ αποσύρθηκε στο Kuchhausen, όπου άρχισε να εργάζεται ξανά σε πρωτόγονες συνθήκες. Το όνομά του είχε σχεδόν λησμονηθεί στην Κολωνία όταν ο διοργανωτής των φωτογραφικών εκθέσεων Photokina, το 1951 παρουσίασε τις φωτογραφίες του στο κοινό και έπεισε το Stadtmuseum να αγοράσει το σύνολο του αρχείου του που είχαν φωτογραφημένη την πόλη από το 1935 μέχρι το 1946.

Ο λόγος για τον οποίο ο Σάντερ θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους Γερμανούς φωτογράφους είναι ότι τεκμηρίωσε αυστηρά την άποψή του για τον άνθρωπο. Ήταν ακριβείς αντανακλάσεις της εποχής του. Η ασυνήθιστη ποιότητα της προσωπογραφίας του και η καλά σχεδιασμένη ενότητα προσώπων που παρουσίαζε, σε κοινωνιολογικό, φιλοσοφικό και φωτογραφικό επίπεδο, δημιούργησαν τα ανεπανάληπτα πορτρέτα των ανθρώπων, των τάξεων και των αλλαγών μέσα στο χρόνο. Ο Σάντερ φωτογράφιζε μέσα σε ένα απλό περιβάλλον, χωρίς ιδιαίτερο φόντο. Η τάξη από την οποία προέρχονται είναι υπαινικτική, όσο και φανερή. Από τα ρούχα, το χτένισμα, τη χειρονομία τους. Παρατηρώντας προσεκτικά τις φωτογραφίες, μπορεί να δει κανείς τα παπούτσια που φορούν, μια μικρή αδεξιότητα στις κινήσεις, ή τη σιγουριά τους όταν κάθονται και ποζάρουν. Αυτά, περισσότερο, φανερώνουν την τάξη τους. Οι φωτογραφίες του Σάντερ συγκροτούν το ιστορικό πορτρέτο μιας χώρας και μιας ολόκληρης εποχής. Η μεγάλη αναγνώριση ήρθε με την αναδρομική του έκθεση στο ΜοΜΑ, μετά τον θάνατό του, το 1969.

 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Καλλιτέχνες γιορτάζουν το καρναβάλι στην Κολωνία, 1931
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
H ηθοποιόςTony van Eyck, 1933
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Ο ζωγράφος Όττο Ντιξ και η γυναίκα του Μάρθα, 1933
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Επαναστάτες: Alois Lindner, Erich Mühsam, Guido Kopp, 1929
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Ο εκδότης Kurt Neven DuMont, 1933
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Γραμματέας στο ραδιοφωνικό σταθμό της Κολωνίας
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
1922
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Ο χτίστης, 1928
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Ένας πρώην υπάλληλος 1928
 Οι άνθρωποι και ο αιώνας τους μέσα από τα μάτια του August Sander Facebook Twitter
Νέοι αγρότες, 1914
Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT
Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

ADM 2024: New Vision / Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

Έχει αφιερώσει πάνω από δύο δεκαετίες στην εξερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην αρχιτεκτονική και το τοπίο και το πρωτοποριακό καλλιτεχνικό της έργο έχει χαράξει μια νέα πορεία στην αρχιτεκτονική φωτογραφία.
ERIETA ATTALI