Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman

Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
0

Την πιο σημαντική συμβολή του ερασιτέχνη φωτογράφου και διπλωμάτη W. J. Stillman (Γουίλιαμ Τζέιμς Στίλμαν) στην ιστορία της φωτογραφίας αποτελούν οι φωτογραφίες του από τις αθηναϊκές αρχαιότητες. Τραβήχτηκαν το 1869, όταν εγκατέλειψε την Κρήτη και εγκαταστάθηκε στην Αθήνα. Το 1870 δημοσιεύτηκαν υπό τη μορφή λευκώματος με τον τίτλο The Acropolis of Athens Illustrated Picturesquely and Architecturally in Photography. To λεύκωμα, το οποίο εκδόθηκε στο Λονδίνο, ήταν αφιερωμένο στη δεύτερη γυναίκα του, την Ελληνίδα Μαρία Σπάρταλη. Τα έσοδα από την πώληση του άλμπουμ διατέθηκαν για τα θύματα της Κρητικής Επανάστασης.

Το λεύκωμα περιλαμβάνει 26 ανθρακοτυπίες μεγάλου σχήματος που εικονίζουν τα μνημεία της Ακρόπολης. Στις εικόνες αυτές ο Ιερός Βράχος παρουσιάζεται επιβλητικός σε μια πόλη αρμονικά χτισμένη. Τα μνημεία του έχουν φωτογραφηθεί με απόλυτη ακρίβεια και λεπτομέρεια αναδεικνύοντας το μεγαλείο τους και τη μοναδική αρχιτεκτονική τους δομή. Σκοπός τους Stillman ήταν να πλησιάσει τη φωτογραφική εικόνα των θεμάτων του όσο πιο κοντά μπορούσε στην πραγματική τους όψη. Αυτό το πετυχαίνει φωτογραφίζοντας σε απόσταση και ψηλά από το θέμα του, έτσι ώστε να μην παρουσιάζεται παραμόρφωση στη παραλληλότητα των κιόνων των κτισμάτων της Κλασικής Εποχής.

Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman

Για την αποφυγή της παραμορφωτικής προοπτικής χρησιμοποίησε μια ειδική μηχανή κατασκευασμένη από τον ίδιο, η οποία είχε τη δυνατότητα να κινεί την πλάτη με τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργείται μια κατάσταση παραλληλότητας μεταξύ του θέματος και του ειδώλου της γυάλινης πλάκας. Στις άψογες τεχνικά λήψεις έρχεται να προστεθεί και μια ατμοσφαιρική, μυστηριώδης αίσθηση. Σε αυτή συμβάλλουν και τα έντονα σύννεφα που αγκαλιάζουν τις αρχαιότητες. Ο Stillman κατάφερε να φτάσει σε αυτό το αποτέλεσμα χάρη στη γνώση του γύρω από τα τεχνικά θέματα της φωτογραφίας. Εκθέτοντας τον ουρανό μερικά δευτερόλεπτα λιγότερο απέφυγε το «κάψιμό» του, που συνήθως συναντάται στις φωτογραφίες των ελληνικών αρχαιοτήτων του 19ου αιώνα. Παράλληλα φωτογράφιζε το ίδιο σημείο σε διάφορες χρονικές στιγμές της ημέρας, επιλέγοντας τελικά τη φωτογραφία στην οποία η σκιά που δημιουργούνταν αναδείκνυε καλύτερα την πλαστικότητα των γλυπτών.

Ο Stillman ήταν ένας από τους λίγους φωτογράφους που τόλμησε να προσεγγίσει την Ακρόπολη με μια μοναδική ματιά, να νιώσει το χώρο της και να ταυτιστεί με αυτόν. Δεν δίστασε ν' ανέβει στην οροφή του Παρθενώνα για να καταγράψει τη μοναδικότητα της μετόπης του. Δεν αρκέστηκε σε ένα απλό φωτογραφικό ταξίδι, αλλά διείσδυσε και φωτογράφισε μέχρι και το εσωτερικό των ναών. Το 1882 φωτογράφισε ξανά τον Ιερό Βράχο και έστησε τη μηχανή του στα ίδια ακριβώς σημεία που την είχε στήσει πριν από δεκατρία χρόνια.

Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ