Το θέατρο σκιών στις ανατολικές χώρες Facebook Twitter

Το θέατρο σκιών στις ανατολικές χώρες

0

Το ερευνητικό ενδιαφέρον αυτής της φωτογραφικής-λαογραφικής εργασίας έγκειται στο να παρουσιάσει τη σημερινή ύπαρξη των παραδοσιακών μορφών του θεάτρου σκιών στις ανατολικές χώρες.

Αναλυτικότερα, βασικός στόχος είναι να χαρτογραφηθεί και να αναλυθεί η θεματολογική και σκηνογραφική οργάνωση, της πιο αρχέγονης –ίσως– καλλιτεχνικής έκφρασης, αφού το παιχνίδι με τη σκιά αποτελεί την πρώτη εμπειρική σχέση του ατόμου με τον εαυτό του.


Είναι μείζονος σημασίας να κατανοήσουμε ότι διά μέσου του παραδοσιακού θεάτρου σκιών προάγονται εθνικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες και, ως εκ τούτου, μέσα από τα κείμενα του θεάτρου σκιών αναδύονται τόσο η ερμηνευτική μαγεία όσο και διαφορετικά πολιτισμικά συστήματα.

Για παράδειγμα, ο Καραγκιόζης, ως η βασική μορφή του παραδοσιακού ελληνικού θεάτρου σκιών, δεν μπορεί να τεθεί σε ευθεία σύγκριση με το ινδικό θέατρο σκιών, διότι προκύπτουν εντός των έργων διαφορετικές πολιτισμικές αξίες και ανάγονται καλλιτεχνικά κίνητρα. Έτσι, το ινδικό θέατρο σκιών έχει ως σκοπό την ψυχαγωγία του κοινού μέσα από αφηγήματα της ινδουιστικής θεολογίας, ενώ το ελληνικό θέατρο σκιών ενδιαφέρεται για την ψυχαγωγία του κοινού σατιρίζοντας καθημερινά προβλήματα ή θέματα της επικαιρότητας.

O Καραγκιόζης, ως η βασική μορφή του παραδοσιακού ελληνικού θεάτρου σκιών, δεν μπορεί να τεθεί σε ευθεία σύγκριση με το ινδικό θέατρο σκιών, διότι προκύπτουν εντός των έργων διαφορετικές πολιτισμικές αξίες και ανάγονται καλλιτεχνικά κίνητρα.


Οι περισσότεροι ερευνητές διαπιστώνουν ότι το θέατρο σκιών εφευρέθηκε στην Κίνα ή στην Ινδία κατά την πρώτη χιλιετηρίδα π.Χ., και στη συνέχεια διαδόθηκε στις γύρω ασιατικές περιοχές.

Στη βαλκανική χερσόνησο και στις μαλγκρέμπ χώρες υποστηρίζεται ότι μεταφέρθηκε με τις εκστρατείες των τουρκο-μογγολικών φυλών τον τρίτο αιώνα μ.Χ., ωστόσο οι ιστοριογραφικές αναφορές ποικίλουν και η αυστηρή χρονολογική τοποθέτηση του θεάτρου σκιών μοιάζει να έχει ξεθωριάσει με το πέρασμα των αιώνων.


Στην εποχή μας, μπορεί να συναντήσει κανείς σύγχρονες καλλιτεχνικές μορφές θεάτρου σκιών σε ολόκληρο τον κόσμο. Ιδιαίτερα, σήμερα, συγχέονται οι παραστάσεις μεταξύ κουκλοθέατρου και θεάτρου σκιών, παρόλα αυτά, εμείς εστιάζουμε στις παραδοσιακές εκφάνσεις του.

Έτσι, στο πλαίσιο της φωτογραφικής-λαογραφικής εργασίας οφείλουμε να ταξιδέψουμε στην Αίγυπτο, την Καμπότζη, την Κίνα, την Τουρκία, την Ταϊλάνδη, το Ιράν, την Ελλάδα και να δούμε πώς διασώζεται μέσα από τους πρεσβευτές του.  

Το θέατρο σκιών στις ανατολικές χώρες Facebook Twitter
To ατελιέ του Cenzig Beyoglu στην Κωνσταντινούπολη. © 2020/Jean Paul Duront
Το θέατρο σκιών στις ανατολικές χώρες Facebook Twitter
Φώτης Πλέσσας, Φεστιβάλ Θεάτρου Σκιών, Πάτρα. © 2020/Jean Paul Duront
Το θέατρο σκιών στις ανατολικές χώρες Facebook Twitter
Γιάννης Πρωτοψάλτης, Φεστιβάλ Θεάτρου Σκιών, Πάτρα. © 2020/Jean Paul Duront
Το θέατρο σκιών στις ανατολικές χώρες Facebook Twitter
To ατελιέ του Kalasree Ramachandra Pulavar στην Κεράλα της Ινδίας. © 2020/Jean Paul Duront
Το θέατρο σκιών στις ανατολικές χώρες Facebook Twitter
To ατελιέ του Kalasree Ramachandra Pulavar στην Κεράλα της Ινδίας. © 2020/Jean Paul Duront
Το θέατρο σκιών στις ανατολικές χώρες Facebook Twitter
To ατελιέ του Kalasree Ramachandra Pulavar στην Κεράλα της Ινδίας. © 2020/Jean Paul Duront

*Ο Jean Paul Dupont είναι Έλληνας ερευνητής στο Ινστιτούτο Ανατολικών Σπουδών στο Παρίσι. Έχει κάνει φωτογραφικά και εθνογραφικά πρότζεκτ στη βαλκανική χερσόνησο, Μέση Ανατολή και Κεντρική Ασία, Ανατολική Ευρώπη. 

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ