Το θέατρο σκιών στις ανατολικές χώρες Facebook Twitter

Το θέατρο σκιών στις ανατολικές χώρες

0

Το ερευνητικό ενδιαφέρον αυτής της φωτογραφικής-λαογραφικής εργασίας έγκειται στο να παρουσιάσει τη σημερινή ύπαρξη των παραδοσιακών μορφών του θεάτρου σκιών στις ανατολικές χώρες.

Αναλυτικότερα, βασικός στόχος είναι να χαρτογραφηθεί και να αναλυθεί η θεματολογική και σκηνογραφική οργάνωση, της πιο αρχέγονης –ίσως– καλλιτεχνικής έκφρασης, αφού το παιχνίδι με τη σκιά αποτελεί την πρώτη εμπειρική σχέση του ατόμου με τον εαυτό του.


Είναι μείζονος σημασίας να κατανοήσουμε ότι διά μέσου του παραδοσιακού θεάτρου σκιών προάγονται εθνικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες και, ως εκ τούτου, μέσα από τα κείμενα του θεάτρου σκιών αναδύονται τόσο η ερμηνευτική μαγεία όσο και διαφορετικά πολιτισμικά συστήματα.

Για παράδειγμα, ο Καραγκιόζης, ως η βασική μορφή του παραδοσιακού ελληνικού θεάτρου σκιών, δεν μπορεί να τεθεί σε ευθεία σύγκριση με το ινδικό θέατρο σκιών, διότι προκύπτουν εντός των έργων διαφορετικές πολιτισμικές αξίες και ανάγονται καλλιτεχνικά κίνητρα. Έτσι, το ινδικό θέατρο σκιών έχει ως σκοπό την ψυχαγωγία του κοινού μέσα από αφηγήματα της ινδουιστικής θεολογίας, ενώ το ελληνικό θέατρο σκιών ενδιαφέρεται για την ψυχαγωγία του κοινού σατιρίζοντας καθημερινά προβλήματα ή θέματα της επικαιρότητας.

O Καραγκιόζης, ως η βασική μορφή του παραδοσιακού ελληνικού θεάτρου σκιών, δεν μπορεί να τεθεί σε ευθεία σύγκριση με το ινδικό θέατρο σκιών, διότι προκύπτουν εντός των έργων διαφορετικές πολιτισμικές αξίες και ανάγονται καλλιτεχνικά κίνητρα.


Οι περισσότεροι ερευνητές διαπιστώνουν ότι το θέατρο σκιών εφευρέθηκε στην Κίνα ή στην Ινδία κατά την πρώτη χιλιετηρίδα π.Χ., και στη συνέχεια διαδόθηκε στις γύρω ασιατικές περιοχές.

Στη βαλκανική χερσόνησο και στις μαλγκρέμπ χώρες υποστηρίζεται ότι μεταφέρθηκε με τις εκστρατείες των τουρκο-μογγολικών φυλών τον τρίτο αιώνα μ.Χ., ωστόσο οι ιστοριογραφικές αναφορές ποικίλουν και η αυστηρή χρονολογική τοποθέτηση του θεάτρου σκιών μοιάζει να έχει ξεθωριάσει με το πέρασμα των αιώνων.


Στην εποχή μας, μπορεί να συναντήσει κανείς σύγχρονες καλλιτεχνικές μορφές θεάτρου σκιών σε ολόκληρο τον κόσμο. Ιδιαίτερα, σήμερα, συγχέονται οι παραστάσεις μεταξύ κουκλοθέατρου και θεάτρου σκιών, παρόλα αυτά, εμείς εστιάζουμε στις παραδοσιακές εκφάνσεις του.

Έτσι, στο πλαίσιο της φωτογραφικής-λαογραφικής εργασίας οφείλουμε να ταξιδέψουμε στην Αίγυπτο, την Καμπότζη, την Κίνα, την Τουρκία, την Ταϊλάνδη, το Ιράν, την Ελλάδα και να δούμε πώς διασώζεται μέσα από τους πρεσβευτές του.  

Το θέατρο σκιών στις ανατολικές χώρες Facebook Twitter
To ατελιέ του Cenzig Beyoglu στην Κωνσταντινούπολη. © 2020/Jean Paul Duront
Το θέατρο σκιών στις ανατολικές χώρες Facebook Twitter
Φώτης Πλέσσας, Φεστιβάλ Θεάτρου Σκιών, Πάτρα. © 2020/Jean Paul Duront
Το θέατρο σκιών στις ανατολικές χώρες Facebook Twitter
Γιάννης Πρωτοψάλτης, Φεστιβάλ Θεάτρου Σκιών, Πάτρα. © 2020/Jean Paul Duront
Το θέατρο σκιών στις ανατολικές χώρες Facebook Twitter
To ατελιέ του Kalasree Ramachandra Pulavar στην Κεράλα της Ινδίας. © 2020/Jean Paul Duront
Το θέατρο σκιών στις ανατολικές χώρες Facebook Twitter
To ατελιέ του Kalasree Ramachandra Pulavar στην Κεράλα της Ινδίας. © 2020/Jean Paul Duront
Το θέατρο σκιών στις ανατολικές χώρες Facebook Twitter
To ατελιέ του Kalasree Ramachandra Pulavar στην Κεράλα της Ινδίας. © 2020/Jean Paul Duront

*Ο Jean Paul Dupont είναι Έλληνας ερευνητής στο Ινστιτούτο Ανατολικών Σπουδών στο Παρίσι. Έχει κάνει φωτογραφικά και εθνογραφικά πρότζεκτ στη βαλκανική χερσόνησο, Μέση Ανατολή και Κεντρική Ασία, Ανατολική Ευρώπη. 

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM