ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter

Waterlock: Οι θαλασσογραφίες της καραντίνας του φωτογράφου Ηλία Κοσίντα

0

Τον Νοέμβριο του 2020 ο φωτογράφος Ηλίας Κοσίντας και η οικογένειά του αποφάσισαν να περάσουν την καραντίνα στο σπίτι τους, στις Σπέτσες, μακριά από την Αθήνα και το εργαστήριό του, ένα από τα λίγα εργαστήρια μαυρόασπρης αναλογικής φωτογραφίας που έχουν μείνει στην Ελλάδα. Για τον Ηλία η καραντίνα ήταν μια δημιουργική περίοδος, αφού εφηύρε κυριολεκτικά ένα πρότζεκτ που ονομάζεται πλέον «Waterlock» και είναι συνέχεια της προηγούμενης δουλειάς του, των «Watermarks», με παρόμοια τοπία από θάλασσες, επιφάνειες και τον βυθό. Το Waterlock γεννήθηκε μέσα στη χειμωνιάτικη καραντίνα, από τα μέσα Νοεμβρίου μέχρι τον Απρίλιο, και δεν έχει σχέση με τις προηγούμενες φωτογραφίες που τραβούσε τα καλοκαίρια.

«Το κολύμπι σε αυτήν τη φάση ήταν και σαν θεραπεία, οι ψυχρολουσίες δούλεψαν. Ένιωθα μια απίστευτη ευεξία μέσα στο νερό, μετά από δύο λεπτά συνηθίζεις και δεν θέλεις να βγεις. Μπορείς να μείνεις άνετα και δεκαπέντε λεπτά στη θάλασσα, που ποτέ, ακόμα και κατά τη διάρκεια του χειμώνα, δεν είχε λιγότερο από 16 βαθμούς» λέει. 

Σε αυτό το διάστημα εκμεταλλεύτηκε τον καιρό, την απίστευτη διαύγεια του φωτός, τα χρώματα της θάλασσας, τα σύννεφα, συνθήκες που δεν έβρισκε το καλοκαίρι.

Δεν είναι πολύ απλό να ελέγξεις το πλάνο σου μέσα στο νερό που παίζει μπροστά σου, οπότε την καλή φωτογραφία τη διαλέγεις στην επιλογή που θα κάνεις στο τέλος, γιατί η λήψη μπορεί να είναι ένα τυχαίο γεγονός, αλλά η επιλογή της φωτογραφίας όχι.

«Όλο αυτό είχε γίνει εμμονή, ήθελα κάθε μέρα να πηγαίνω στη θάλασσα, ακόμα και όταν είχε πολύ κρύο, ακόμα και τις μέρες που έριξε χιόνι στην Αθήνα. Όπως αυτοί που κυνηγούν τις καταιγίδες, εγώ κυνηγούσα τον κακό καιρό, που ήταν όμως καλός φωτογραφικά. Δεν είμαι χειμερινός κολυμβητής, αλλά σιγά-σιγά συνήθισα. Αυτό που με γοήτευε ήταν πως αυτό που βλέπεις όταν είσαι στην επιφάνεια της θάλασσας είναι πολύ διαφορετικό από αυτό που βλέπεις όταν είσαι στην επιφάνεια μιας βάρκας, για παράδειγμα. 

Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas

Όταν τα μάτια σου είναι ευθυγραμμισμένα με την επιφάνεια της θάλασσας γίνεται ένα παιχνίδι με τον φακό. Το κάδρο μπορεί να μοιάζει μεγάλο και λίγο σουρεαλιστικό, βλέπεις τα σπίτια να επιπλέουν ή να τα σκεπάζει το κύμα. Είναι περίεργο και καμιά φορά ο φακός παίρνει λίγο από τον βυθό και βλέπεις και μέσα και έξω από το νερό. Κυνηγούσα και τις λεπτομέρειες κάτω από το νερό, όπως και στην επιφάνεια, τις αντανακλάσεις, και μου έβγαινε κάτι πιο αφαιρετικό, που επίσης είχε ένα νόημα».

Εφοδιασμένος με μια μηχανή σε σκάφανδρο, ο Ηλίας Κοσίντας αγάπησε το κυνήγι του τυχαίου, γιατί, όπως λέει, «δεν είναι πολύ απλό να ελέγξεις το πλάνο σου μέσα στο νερό που παίζει μπροστά σου, οπότε την καλή φωτογραφία τη διαλέγεις στην επιλογή που θα κάνεις στο τέλος, γιατί η λήψη μπορεί να είναι ένα τυχαίο γεγονός, αλλά η επιλογή της φωτογραφίας όχι. Το αν το φόντο, το βουνό ή τα σπίτια θα είναι μέσα στο κάδρο είναι επιλογή, αλλά το πρώτο πλάνο είναι ρευστό, είναι νερό. Το τυχαίο ήταν αυτό που κινητοποιούσε διαρκώς το ενδιαφέρον μου, το να πηγαίνω να βγάλω σύννεφα και κύματα και να εμφανίζεται μπροστά μου ένα χταπόδι ή να έρχεται πολύ κοντά μου ένας κορμοράνος ή τρεις χήνες να κόβουν βόλτα δίπλα μου. Αυτά σου τα στέλνει ο θεός της φωτογραφίας, είναι αναπάντεχα».

Το άλλο που ανακάλυψε ο Ηλίας είναι η χειμερινή εικόνα και δραστηριότητα στο νησί. «Ζώντας πάρα πολύ καιρό χειμώνα στις Σπέτσες, ανακάλυψα καινούργια πράγματα, είδα τον κόσμο και τη χειμερινή του δραστηριότητα, π.χ. τους καραβομαραγκούς και τους ψαράδες, γιατί οι άλλες δραστηριότητες ήταν κλειστές. Έτσι ένιωσα διαφορετικά τη ζωή του νησιού. 

Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas

Γεννημένος στην Αθήνα το 1968, ο Ηλίας Κοσίντας έκανε σπουδές φωτογραφίας στη σχολή Focus. Παρακολούθησε σεμινάρια στην Aegean School for the Fine Arts και υπήρξε μέλος του Φωτογραφικού Κύκλου. Το έργο του επικεντρώνεται στην καθημερινή ζωή, στις απλές αφηγήσεις της και στις ήμερες στιγμές της. Η φωτογραφία του πραγματεύεται την καθημερινότητα ως απώτατη πηγή έμπνευσης και το ασήμαντο ως αισθητική εμπειρία. «Δεν ξεχωρίζω τα θέματα. Επί σειρά ετών φωτογραφίζω ζώα, κάνω πορτρέτα, δεν ξεχωρίζω τη φωτογραφία θεματικά, πάω να βγάλω κάτι και μπορεί να γυρίσω με κάτι άλλο. Με πηγαίνει μόνο του το θέμα» λέει. Όσο για τη φωτογραφία, σήμερα παρατηρεί μια επιστροφή κυρίως των εικαστικών φωτογράφων στο φιλμ, αλλά το μεροκάματο, όπως λέει, βγαίνει από ψηφιακές μηχανές, «γιατί κανένας πελάτης δεν θα σου πληρώσει τυπώματα, δείγματα. Είναι και θέμα επικαιρότητας, οι εφημερίδες δεν μπορούν να περιμένουν, θέλουν να έχουν μια φωτογραφία μέσα από τη Βουλή ή το γήπεδο κατευθείαν. Η αμεσότητα του μέσου είναι κάτι σημαντικό για την είδηση».

Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα Facebook Twitter
© Elias Cosindas
Φωτογραφία
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ