Τις superhero περιπέτειες, τις εμπορικές ταινίες δράσης και τις μεγάλες παραγωγές «ρομαντικωμικού» περιεχομένου που προβάλλουν οι streaming πλατφόρμες είμαστε σίγουροι πως θα τις βρείτε εύκολα, χωρίς εκτενή βοήθεια και ευγενική καθοδήγηση. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος παρουσιάζει λογοτεχνικά δράματα, στριμωγμένα ρομάντσα, ευέλικτα πειράματα με τα κινηματογραφικά είδη, ομφαλοσκοπικές σινεφιλίες, σημαντικές βιογραφίες, φρίκη με γούστο, μυστήρια και εγκλήματα επιπέδου, ταινίες με πρωταγωνίστρια τη μουσική, φεστιβαλικά ραντεβού και, κυρίως, τις φετινές απόπειρες αγαπημένων auteurs και νεότερων, εξίσου πεισματάρηδων δημιουργών, που προέρχονται από την καρδιά του ανεξάρτητου σινεμά.
Οι πρυτάνεις του ανεξάρτητου κινηματογράφου
Ξεκίνησαν αμφότεροι το 1996, προεκτείνοντας τις μικρού μήκους τους σε feature μυθοπλασίας: οι δυο μεγάλοι Άντερσον ξαναχτυπούν, πιστοί στο ύφος και τη θεματική που τους θεοποίησε στα μάτια των πιστών οπαδών τους.
Ο Πολ Τόμας Άντερσον δεν ανοίγει τα χαρτιά του για το «The Battle of Baktan Cross». Πρόκειται για διασκευή του «Vineland» του Τόμας Πίντσον, δεύτερη μεταφορά βιβλίου του θεωρητικά αφιλμάριστου συγγραφέα μετά το «Inherent Vice»; Ή καμία σχέση; Το σίγουρο είναι πως χειρίζεται τον μεγαλύτερο ως τώρα προϋπολογισμό που του έχει χορηγηθεί (140 εκατομμύρια δολάρια, από τη Warner Brothers), προορίζεται ακόμη και για αίθουσες IMAX, πρωταγωνιστεί ο Λεονάρντο ντι Κάπριο και τον πλαισιώνουν ο Σον Πεν, η Ρετζίνα Χολ, η Αλάνα Χάιμ και ο Μπενίσιο ντελ Τόρο.
Ο ετήσια σταθερότερος Γουές βαδίζει σε κατασκοπικά μονοπάτια στο «The Phoenician Scheme», με άξονα τη σχέση πατέρα - κόρης και θίασο που αποτελείται από τον Μπενίσιο ντελ Τόρο και εδώ, τον Μάικλ Σέρα, φυσικά τον Μπιλ Μάρεϊ και τον Γουίλεμ Νταφόε, πρόσφατες κατακτήσεις του από το «Asteroid City», όπως ο Τομ Χανκς και η Σκάρλετ Γιόχανσον, και ακόμη τον Ριζ Αχμέντ και το γαλλικό δίδυμο των Σαρλότ Γκενσμπούρ και Ματιέ Αμαλρίκ.
Δεσμευμένος ακόμη με το Netflix, ο Νόα Μπάουμπαχ ετοιμάζει το «Jay Kelly», μια αστεία ιστορία ενηλικίωσης μεταξύ ενηλίκων, με τον Τζορτζ Κλούνι, την Έμιλι Μόρτιμερ που συνέγραψε το σενάριο, τον Άνταμ Σάντλερ, τη Λόρα Ντερν και την Γκρέτα Γκέργουιγκ.
Με το «Highest 2 Lowest» ο Σπάικ Λι δεν επιχειρεί remake αλλά μια ερμηνευτική εκδοχή του αριστουργήματος του Ακίρα Κουροσάβα «High and Low» από το 1963, με τον Τοσίρο Μιφούνε στον ρόλο ενός βιομήχανου που πέφτει θύμα απαγωγής. Εδώ, ο Ντένζελ Ουάσινγκτον υποδύεται έναν μουσικό μεγαλοπαραγωγό με αλάνθαστο επαγγελματικό κριτήριο, αλλά τον πρωταγωνιστικό ρόλο κρατά ο A$AP Rocky!
«Πολύ απαλό, πολύ ήσυχο», έτσι περιγράφει το νέο του φιλμ ο Τζιμ Τζάρμους. Τα αποξενωμένα μέλη μιας πολύ μεγάλης οικογένειας στο «Father, Mother, Sister, Brother» αποτελούν η Βίκι Κριπς, ο Τομ Γουέιτς, η Κέιτ Μπλάνσετ, η Σαρλότ Ράμπλινγκ και ο Άνταμ Ντράιβερ.
Ένα ακόμη εκλεκτικό καστ ηθοποιών που δεν αντέχουν να αρνηθούν την πρόταση ενός σημαντικού ονόματος του indie σινεμά των ’90s είναι η Charli XCX, η Μάργκαρετ Τσο και ο Τζόνι Νόξβιλ, που πλαισιώνουν τον Κούπερ Χόφμαν, γιο του αείμνηστου Φίλιπ Σίμορ Χόφμαν και πρωταγωνιστή του «Licorice Pizza», ερωτικού σκλάβου της Ολίβια Γουάιλντ στο «I Want your Sex», σκηνοθετημένο από τον κατεξοχήν εκπρόσωπο του queer punk κινηματογραφικού κινήματος, Γκρεγκ Αράκι.
Δυο μήνες μετά το horror «Presence», που άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις στο περσινό Sundance, άλλη μια ταινία του Στίβεν Σόντερμπεργκ θα βγει στις αίθουσες, πάντα με συνεργασία του Ντέιβιντ Κεπ στο σενάριο. Στο «Black Bag», ο Μάικλ Φασμπέντερ και η Κέιτ Μπλάνσετ παίζουν ένα ζευγάρι κατασκόπων. Αν αυτή είναι όντως προδότρια, εκείνος καλείται να επιλέξει την αγάπη ή την πατρίδα − σε ένα καλλιτεχνικό twist του «Mr. & Mrs. Smith», από τον μετρ του φορμαλιστικού πειραματισμού, ο οποίος φλέρταρε σε κάποια φάση και με το σύμπαν του «Star Wars», αλλά μάλλον προτίμησε κοντινότερους γαλαξίες.
Όλοι οι άνθρωποι του σινεμά
Πνευματικό παιδί του Τζάρμους, του Σέιλς, του Σπάικ Λι και του indie πνεύματος των ’80s, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ ξεκίνησε το 1991 με το «Slacker» και έκτοτε δεν έχει σταματήσει να καλύπτει μια ευρεία γκάμα ειδών και θεμάτων, χωρίς ποτέ να προδώσει την ανεξάρτητη ψυχή και την ασυνθηκολόγητη αγάπη του για το σινεμά και τους auteurs που τον ενέπνευσαν. Η ολιστική θεώρηση, και η ψυχωμένη, επιθετική αφοσίωση του Ζαν-Λικ Γκοντάρ στην τέχνη του αποτελεί το «holy ghost» της «Nouvelle Vague», που θα ζωντανέψει τις σελίδες των «Cahiers du Cinema» στο Παρίσι και μάλιστα εξ ολοκλήρου στα γαλλικά, και θα επιχειρήσει να αναπαραστήσει το ντεμπούτο του Ελβετο-Γάλλου δημιουργού με το «Με κομμένη την ανάσα», με τον Ομπρί Ντιλέν και τη Ζόι Ντόιτς στους ρόλους του Μπελμοντό και της Σίμπεργκ αντίστοιχα. Οι χαρακτήρες των Γκοντάρ, Τριφό, Ρομέρ, Σαμπρόλ και Ριβέτ θα εμφανίζονται, ενώ, εκτός από τους κύριους πυλώνες της ανατροπής της παλιάς κινηματογραφικής τάξης, ο καταλυτικός ρόλος της σκιώδους Σουζάν Σιφμάν θα αναδειχθεί μέσα από την ενσάρκωσή της από την Τζόντι Ρουθ Φόρεστ. Ο Τεξανός σκηνοθέτης είχε τον χρόνο να υπογράψει και την 23η του ταινία αμέσως μετά τον φόρο τιμής στον μέντορά του, με το «Blue Moon», τη βιογραφία του δοξασμένου τρίδυμου Χαρτ, Ρότζερς και Χάμερσταϊν, που έγραψαν μουσική και στίχους για μερικά από τα κλασικότερα αμερικανικά τραγούδια του 20ού αιώνα στο σινεμά και το θέατρο. Πρωταγωνιστούν ο Ίθαν Χοκ, ο Άντριου Σκοτ και ο Μπόμπι Καναβάλε.
Αφού σκηνοθέτησε την Τζούλια Ρόμπερτς και τον Άντριου Γκάρφιλντ στο θρίλερ «After the Hunt», ο Λούκα Γκουαντανίνο ολοκλήρωσε ένα ντοκιμαντέρ για τον Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, μια πολύ προσωπική του υπόθεση, σε βαθμό που μπήκε στον πειρασμό να δώσει τον τίτλο «Bertolucci and I», αφού πρωταγωνιστεί ο ίδιος στην ταινία, αλλά το ξανασκέφτηκε και θα το βαφτίσει λιγότερο εγωιστικά!
Ειδικευμένος στα σινεφίλ ντοκιμαντέρ και τα πορτρέτα μεγάλων προσωπικοτήτων, ο Ντάνιελ Ράιμ συνομιλεί με τον Κιγιόσι Κουροσάβα, τον Βιμ Βέντερς, τον Λικ Νταρντέν, τον Τσάι Μινγκ Λιανγκ και κυρίως τη θρυλική, 93χρονη πλέον πρωταγωνιστίστρια του «Σάνσο» και του «Tokyo Story», Κιόκο Καγκάουα, στο «Ozu Diaries», ένα αφιέρωμα στον Ιάπωνα μετρ.
Μετά τον φόρο τιμής που απέτισε στον Ζακ Τατί με το «Illusionist», ο Σιλβέν Σομέ φωτίζει τη ζωή και το έργο του γίγαντα του γαλλικού σινεμά, Μαρσέλ Πανιόλ, με ένα ακόμη χειροποίητο κινούμενο σχέδιο, με τίτλο «The Magnificent Life of Marcel Pagnol», που θα βγει στη χώρα του τον Οκτώβριο του ’25.
Θεοί και δαίμονες
Απ’ όλους τους μύθους που έχουν απασχολήσει την καλλιτεχνική του ευαισθησία, ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο χαρακτηρίζει τον «Φρανκενστάιν» το «απόλυτο φτασμένο του» και αυτομαστιγώνεται που τόσα χρόνια δεν είχε τολμήσει να αναμετρηθεί μαζί του – «ήμουν κότα», παραδέχεται. Έχοντας ξεπεράσει το δέος του προς την εκδοχή του Τζέιμς Γουέιλ, θεωρεί πως κανείς δεν έχει κατανοήσει πραγματικά το μυθιστόρημα της Μέρι Σέλεϊ. Μένει να διαπιστώσουμε αν η δική του ερμηνεία του «Frankenstein», με πρωταγωνιστές τον Όσκαρ Άιζακ ως δόκτωρ Φρανκενστάιν και τον Τζέικομπ Ελόρντι ως τέρας, θα είναι η οριστική.
Στο μεταξύ, τη Νύφη του Φρανκενστάιν αντιμετωπίζει η Μάγκι Τζίλενχαλ «ως punk ηρωίδα, γεμάτη σβελτάδα και συναίσθημα», σύμφωνα με τον σύζυγό της και πρωταγωνιστή στην ταινία «Bride», Πίτερ Σάρσγκαρντ. Η Τζέσι Μπάκλεϊ είναι η Νύφη, ο Κρίστιαν Μπέιλ θα γίνει το τέρας, και οι Πενέλοπε Κρουζ, Ανέτ Μπένινγκ, Τζίνι Μπερλίν και Τζέικ Τζίλενχαλ θα παίξουν, θα χορέψουν και θα τραγουδήσουν μαζί τους.
Και σαν να μην έφταναν οι δυο version του αρχετυπικού τέρατος που γέννησε η επιστήμη, η Μία Χάνσεν Λαβ ετοιμάζεται για τα γυρίσματα του «If Love should Die», του πορτρέτου της μητέρας της Μέρι Σέλεϊ, ακτιβίστριας και φιλοσόφου, Μέρι Γουόλστονκραφτ.
Ο ασταμάτητος Ρουμάνος σκηνοθέτης Ράντου Τζούντε υπογράφει το «Dracula Park», όπου τουρίστες και ένας ιδιοκτήτης εστιατορίου έχουν πάρει στο κυνήγι έναν ηθοποιό που υποδύεται τον κόμη της Τρανσυλβανίας.
Υπεύθυνος για την επιτυχημένη επανεκκίνηση του κλασικού «Invisible Man», ο Λι Γουανέλ αντικατέστησε τον Ντέρεκ Σιανφράνς στη σκηνοθεσία και εμπιστεύτηκε στον Κρίστοφερ Άμποτ τον ρόλο του «Wolfman» − ο Ράιαν Γκόσλινγκ περιορίστηκε σε χρέη παραγωγού.
Ο Κάιλ Έντουαρντ Μπολ ξόδεψε μόλις 15 χιλιάδες δολάρια για μια από τις πιο συζητημένες horror ταινίες του 2021, το «Skinamarink». Φέτος επιστρέφει με το «The Land of Nod», έχοντας τη στήριξη του Τζος Σάφντι, του Ελάιτζα Γουντ και της Α24 στην παραγωγή και τη διανομή.
Ο Ζομ Κολέ-Σερά ξανασυνεργάζεται με την Ντανιέλ Ντεντγουάιλερ στο «Woman in the Yard», ενώ οι ελληνικής καταγωγής αδελφοί από την Αυστραλία Ντάνι και Μάικλ Φιλίππου του «Talk to Me», που έκανε επιτυχία και στις αίθουσες της χώρας μας, σκηνοθετούν τη Σάλι Χόκινς στο «Bring Her Back».
Ολοκληρώνοντας τη ζόμπι τριλογία που ξεκίνησαν πριν από 22 χρόνια, ο σκηνοθέτης Ντάνι Μπόιλ, ο σεναριογράφος Άλεξ Γκάρλαντ και ο διευθυντής φωτογραφίας Άντονι Ντοντ Μαντλ επιστρέφουν με το μετα-αποκαλυπτικό, τι άλλο, «28 Years Later» − ο Κίλιαν Μέρφι εκτελεί χρέη παραγωγού, ενώ πρωταγωνιστούν η Τζόντι Κόμερ, ο Άαρον Τέιλορ Τζόνσον και ο Ρέιφ Φάινς. Ο Μέρφι, ωστόσο, θα πρωταγωνιστήσει σε ένα ακόμη sequel, που γυρίστηκε σε κινητό τηλέφωνο, κολλητά με το «Years», σκηνοθετημένο από τη Νία Ντα Κόστα, που θα βγει στις αίθουσες το 2026! Ωστόσο, η Ντα Κόστα δεν μπορεί να περιμένει, και το «Hedda», μια λιγότερο αναστατωμένη εκδοχή της «Έντα Γκάμπλερ», κάτι σαν σέξι θρίλερ που θα αναδεικνύει το χιούμορ του ασήκωτου δράματος, με πρωταγωνίστριες τις Τέσα Τόμσον και Ίμοτζεν Πουτς, κάνει πρεμιέρα τον Φεβρουάριο.
(Πέρα από την) επιστημονική φαντασία
Ο Κάρλος Ρεϊγάδας, ο Μεξικανός σκηνοθέτης που αντιτίθεται μοναχικά και συστηματικά στην οσκαρική τριπλέτα των συμπατριωτών του, Κουαρόν - Ινιάριτου - Ντελ Τόρο, διασταυρώνει τέσσερις φίλους σε διαφορετικές ενσαρκώσεις τους μέσα στον χωροχρόνο, στο «Wake of Umbra».
Μετά από πολλές αναβολές και φήμες για reshoots, το «Mickey 17» του Μπον Τζουν Χο κάνει πρεμιέρα στην Berlinale, με τον Ρόμπερτ Πάτινσον στον ρόλο της αναλώσιμης ανθρώπινης μονάδας που χρησιμεύει ως γήινος για όλες τις δουλειές στον επικό εποικισμό ενός παγωμένου πλανήτη, κάθε φορά χάνοντας τη «ζωή», αλλά όχι τις αναμνήσεις του, από μια ρέπλικα. Πρόκειται για την επιστροφή του Κορεάτη δημιουργού 6 χρόνια μετά τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες με τα «Παράσιτα» και 5 μετά την τετραπλή ιστορική του νίκη στα Όσκαρ.
Ο συμπατριώτης του, Να Χονγκ Τζιν, εντυπωσίασε με το «Wailing» του 2016, και στο «Hope» ο Μάικλ Φασμπέντερ με τη σύζυγό του, Αλίσια Βικάντερ, ζουν σε ένα ταπεινό ψαροχώρι και προσπαθούν να αντιμετωπίσουν έναν μυστηριώδη εισβολέα.
Η τελείως αλλαγμένη, κοντοκουρεμένη εμφάνιση της Έμα Στόουν στις πρόσφατες Χρυσές Σφαίρες οφείλεται στη νέα της συνεργασία με τον Γιώργο Λάνθιμο. Το «Bugonia», σύνθετη λέξη που αποτελείται από το βόδι και τη γέννηση, είναι διασκευή του «Save the Green Planet!» (και πάλι από την Κορέα!) του Γιαν Τζουν Χουάν από το 2003. Είναι η ιστορία μιας διευθύντριας φαρμακευτικής εταιρείας που ένας μελισσοκόμος (Τζέσι Πλέμονς) την απαγάγει, γιατί φοβάται μετά βεβαιότητος πως είναι εξωγήινη − η Αλίσια Σίλβερστοουν είναι η μαμά του. Νέος συνεργάτης στο σενάριο ο Γουίλ Τρέισι, και ο Γιώργος Μαυροψαρίδης σταθερά μοντάρει.
Στο «Αρκάντια», που έκανε πρεμιέρα στο τμήμα Encounters του περσινού Φεστιβάλ Βερολίνου, οι ψυχές πετούν χαμηλά και βαριά, και συναντιούνται ανυπόδητες και θλιμμένες σε ένα ζοφερό ελληνικό παραθαλάσσιο ταβερνάκι για να λύσουν τις διαφορές τους και να τακτοποιήσουν, όπως και όσο μπορούν, τις εγκόσμιες εκκρεμότητές τους. Ο Γιώργος Ζώης σκηνοθετεί και ο Βαγγέλης Μουρίκης με την Αγγελική Παπούλια πρωταγωνιστούν σε μια ποιητική ιστορία φαντασμάτων.
Αρκάντια
Ο Κόλιν Φάρελ είναι εγκλωβισμένος σε ένα καζίνο στο Μακάο, στο «The Ballad of a Small Player» και, παρέα με την Τίλντα Σουίντον, σταδιακά ανησυχεί πως είναι κάτι παραπάνω από μεταφορικά στοιχειωμένος, σε ένα θρίλερ του φρέσκου από την επιτυχία και τις διακρίσεις του «Κονκλάβιου», Γερμανού Έντουαρντ Μπέργκερ.
Ο Ιρλανδός ηθοποιός επίσης πρωταγωνιστεί με τη Μάργκο Ρόμπι στο «A Big Bold Beautiful Journey» του εικαστικού ακροβάτη Κονγκονάντα, μια ταινία αισθηματικής φαντασίας ανάμεσα σε δυο ξένους.
Ως άλλη Ζαν ντ’ Αρκ, η Τζόαν της Άνια Τέιλορ-Τζόι είναι η μόνη που ακούει μια προφητεία και, ακολουθώντας τη κατά γράμμα, απαγάγει τον πιο διάσημο σταρ (Κρις Έβανς) και τον πλουσιότερο άνδρα (Βενσάν Κασέλ) στον κόσμο, για να σώσει τον κόσμο, στο «Sacrifice», που ο Ρομέν Γαβράς γύρισε στη Δράμα τη χρονιά που μας πέρασε. Τζον Μάλκοβιτς, Charli XCX και Σάλμα Χάγιεκ τους πλαισιώνουν.
Ο Γουίλεμ Νταφόε πέφτει θύμα απαγωγής από έναν άνδρα που δεν έχει τίποτα να χάσει, στη μεταφορά του έντεχνα αντιρατσιστικού «The Man in my Basement» του Βρετανού συγγραφέα Νίκολας Λεζάρντ από τη Νάντια Λατίφ.
Η Γαλλίδα σκηνοθέτις Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς υπογράφει το «Ice Tower», με την Μαριόν Κοτιγιάρ να υποδύεται μια φτασμένη ηθοποιό η οποία υιοθετεί ένα ορφανό που την κατασκοπεύει στο πλατό των γυρισμάτων της νέας της ταινίας.
Γύρω από ένα παλιό δέντρο, η Ίλντικο Ενιέντι πλέκει τρεις ιστορίες για τη ρευστή φύση του ρεαλισμού στο «Silent Friend», με τον Τόνι Λιουνγκ και τη Λεά Σεϊντού.
Η Γαλλίδα ηθοποιός θα πρωταγωνιστήσει και στο «The Unknown», ένα μείγμα μεταφυσικού, ρεαλισμού, έρευνας και ονειροφαντασίας από τον Άρθουρ Χαράρι, βραβευμένο με Όσκαρ σεναριογράφο της «Ανατομίας μιας πτώσης», στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο.
Η οικονομία βυθίζεται και η βία οργιάζει στο «Running Man», το best seller που ο Στίβεν Κινγκ έγραψε το 1982 για την Αμερική του 2025 με ήρωα τον φτωχοποιημένο άνεργο Μπεν Ρίτσαρντς. Ο Έντγκαρ Ράιτ, με πρωταγωνιστή τον Γκλεν Πάουελ, θεωρεί πως περιγράφει πιο εύστοχα την τωρινή πραγματικότητα με αυτήν τη μεταφορά σε σύγκριση με τη γνωστή εκδοχή του Πολ Μάικλ Γκλέιζερ με τον Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ από το 1987.
Βίοι διασήμων
Στον Τζέιμς Μάνγκολντ έπεσε ο κλήρος να αναλάβει τη βιογραφία της πιο μυστηριώδους προσωπικότητας της σύγχρονης μουσικής: ευτυχώς, ο Μπομπ Ντίλαν έτεινε χείρα βοηθείας και προσέφερε πληροφορίες για την εποχή που αναστάτωσε τη μουσική σκηνή, όταν από θρύλος της ακουστικής μπαλάντας διαμαρτυρίας το γύρισε στον ηλεκτρικό ήχο και, φευ, στη ροκ − ο πρώτος τίτλος του «A Complete Unknown» ήταν «Going Electric». Με τις συμβουλές του Τζόελ Κοέν και του δασκάλου που εκπαίδευσε τον Όστιν Μπάτλερ για να ακούγεται ως Έλβις, ο Τιμοτέ Σαλαμέ, ο οποίος δεν έχει ακόμη συναντήσει από κοντά το είδωλό του, προβάρει τον ρόλο και κυρίως τα τραγούδια του Ντίλαν, παίζοντας κιθάρα και τραγουδώντας ο ίδιος, εδώ και τρία χρόνια, σε μια ερμηνεία που ήδη χαιρετίστηκε ως εντελώς επιτυχημένη και τον φέρνει στην εμπροσθοφυλακή των βραβείων για το 2025. Ο Έντουαρντ Νόρτον υποδύεται τον Πιτ Σίγκερ και η Μόνικα Μπαρμπάρο την Τζόαν Μπαέζ.
Ο Σαλαμέ δεν θα περιοριστεί σε μία μόνο βιογραφία φέτος: υποδύεται τον πρωταθλητή του πινγκ πονγκ Μάρτι Ράισμαν στο «Marty Supreme» του Τζος Σάφντι, με την Γκουίνεθ Πάλτροου, τον Έιμπελ Φεράρα, τη Φραν Ντρέσερ και τον Tyler the Creator στο καστ.
Ο Ντουέιν Τζόνσον θυμάται την παλιά του τέχνη στο «The Smashing Machine», όπου υποδύεται τον πρωταθλητή μεικτών πολεμικών τεχνών, παλαιστή Μαρκ Κερ, σε σκηνοθεσία του έτερου αδελφού Σάφντι, του Μπένι.
Η Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι θα είναι η θρυλική πρωταγωνίστρια του ιταλικού θεάτρου του Μεσοπολέμου Ελεονόρα Ντούζε και η Νοεμί Μερλάν η κόρη της, Ενρικέτα Κέκι, στο «Duse», μια βιογραφική τοιχογραφία με φόντο την άνοδο του φασισμού, του Πιέτρο Μαρτσέλο, που είχε σκηνοθετήσει το υπέροχο «Martin Eden».
Η Κρίστεν Στιούαρτ κάνει το σκηνοθετικό της ντεμπούτο με το «The Chronology of Water», βασισμένο στην περιπετειώδη αυτοβιογραφία της Λίντια Γουκνάβιτς, η οποία απέδρασε από το κακοποιητικό πατρικό της με κολυμβητική υποτροφία, αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα αλκοολισμού και στη συνέχεια εγκαταστάθηκε στο Όρεγκον όπου έφτιαξε την οικογένειά της.
Τιτάνες της λογοτεχνίας
Αν και ο Αλ Πατσίνο σίγουρα θα υποδυθεί τον βασανισμένο και βασανιστή βασιλιά Λιρ μαινόμενος και αφιλτράριστος, με κόρες του την Τζέσικα Τσαστέιν, τη Ρέιτσελ Μπρόσναχαν και την Αριάνα ντε Μπόουζ, και αντιπάλους του τον Πίτερ Ντίνκλατζ και τον Λακίθ Στάνφιλντ, ο δημιουργός του «Lear Rex» Μπέρναρντ Ρόουζ, ο Βρετανός που θεωρείται πρωτοπόρος στην ψηφιακή κινηματογράφηση, περιγράφει την ταινία ως μια ρηξικέλευθη και πολύ προσβάσιμη μεταφορά του σπουδαιότερου θεατρικού έργου του Σαίξπηρ.
Τον Βάρδο αυτοπροσώπως θα υποδυθεί ο Πολ Μέσκαλ στο «Hamnet» της βραβευμένης με δύο Όσκαρ για το αξέχαστο «Nomadland», Κλόι Τζάο, που επικεντρώνεται στον γιο του δραματουργού, ο οποίος πέθανε το 1596 σε ηλικία 11 ετών. Συμπρωταγωνιστούν η Τζέσι Μπάκλεϊ, ο Τζο Άλγουιν και η Έμιλι Γουάτσον.
Με το «Hamlet», ο Βρετανός σκηνοθέτης και σεναριογράφος Ανίλ Καρία, βραβευμένος με Όσκαρ για το μικρού μήκους «The Long Goodbye» το 2020, δίνει τη δική του εκδοχή του «Άμλετ», με τον Ριζ Αχμέντ πρίγκιπα, τη Μόρφιντ Κλαρκ Οφηλία, τον Τίμοθι Σπαλ Πολώνιο και τον Τζο Άλγουιν Λαέρτη.
«Τίποτα δεν αποκλείεται» στο κολάζ από τη ζωή και τα βιβλία του Φραντς Κάφκα στην ιμπρεσιονιστική βιογραφία «Franz» της Ανιέσκα Χόλαντ, με τον Ίνταν Βάις στον κεντρικό ρόλο.
Παιγνιώδες και επινοητικό, το «A. Rimbaud» του Πάτρικ Γουάνγκ με τον Μπλέιζ Ντρέιπερ παρακολουθεί τη ζωή του Γάλλου ποιητή από τα φοιτητικά του χρόνια στο Παρίσι μέχρι την τελευταία φάση της ζωής του στην Αφρική.
Φυλακισμένος στο Αλγέρι για πέντε χρόνια όταν, υπηρετώντας στο ισπανικό ναυτικό στα τέλη του 16ου αιώνα, έπεσε στα χέρια πειρατών από την Μπαρμπαριά, είναι ο Μιγκέλ ντε Θερβάντες του Χούλιο Πένια στο «The Captive» που σκηνοθετεί ο Αλεχάντρο Αμενάμπαρ.
Ένας ξεχασμένος ποιητής είναι ο Γουίλεμ Νταφόε και τον ανακαλύπτει μια νεαρή ηθοποιός του θεάτρου (Γκρέτα Λι), στο «Late Fame» του Κεντ Τζόουνς που έγραψε η Σάμι Μπερτς, υποψήφια για Όσκαρ για το «May December».
Πολιτική ίντριγκα
Αμέσως μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, ένας γιατρός που εργάζεται στο Κρεμλίνο θολώνει τα όρια μεταξύ είδησης και προπαγάνδας, ψέματος και αλήθειας, στο «The Wizard of the Kremlin» του Ολιβιέ Ασαγιάς, μια εξίσωση της κοινωνίας με reality show, με πρωταγωνιστές τον Μάικλ Σέρα, τον Τζουντ Λο, τον Ζακ Γκαλιφιανάκις, την Αλίσια Βικάντερ και τον Τζέφρι Ράιτ.
Είμαι ακόμη εδώ
Οικογενειακές ιστορίες που εκτυλίσσονται στη διάρκεια της επώδυνης δικτατορίας στη Βραζιλία πραγματεύονται δυο σπουδαίοι σκηνοθέτες της χώρας. Τη μνήμη του ακτιβιστή Ρούμπενς Παΐβα τιμά ο Βάλτερ Σάλες στην κινηματογραφική του επιστροφή, με το «I’m Still Here», ένα δραματικό χρονικό επιβίωσης και αντίστασης που βασίζεται στο βιβλίο του γιου του, Μαρτσέλο, όπου πρωταγωνιστεί η υπέροχη, βραβευμένη με Χρυσή Σφαίρα Φερνάντα Τόρες και εμφανίζεται στο φινάλε η θρυλική μητέρα της, η 96χρονη Φερνάντα Μοντενέγκρο, και αυτή στον ρόλο της δυναμικής και συγκινητικής Γιούνις. Από το συλλογικό στο προσωπικό, από τον πόνο του βραζιλιάνικου λαού στα πέτρινα χρόνια της δικτατορίας ως το «αν είμαι ακόμη εδώ», την εθιμοτυπική υπόσχεση που δίνει ο πατέρας στη μικρή του κόρη του όταν θάβει τρυφερά το δοντάκι της, ο σκηνοθέτης του «Κεντρικός Σταθμός» και του «Ημερολόγια Μοτοσικλέτας» παίρνει ως αφορμή την ντροπή των εξαφανισμένων για να μιλήσει για την αγέρωχη επιμονή όσων έμειναν πίσω να περιμένουν.
Ο Κλέμπερ Μεντόνσα Φίλιο σκηνοθετεί τον Βάγκνερ Μάουρα στον ρόλο ενός τεχνικού που ελπίζει να ξανασυναντήσει τον γιο του όταν αντιλαμβάνεται πως παρακολουθείται από τις Αρχές, στο «Secret Agent».
Τίτλος και σύνοψη δεν έχουν δημοσιευθεί ακόμη, και το μόνο που γνωρίζουμε για το νέο πολιτικό θρίλερ που σημαίνει την επιστροφή της Κάθριν Μπίγκελοου στη σκηνοθεσία και του Ίντρις Έλμπα στην υποκριτική είναι ότι εκτυλίσσεται στον Λευκό Οίκο και αφορά σε μια εθνική απειλή, με τη διαδικασία του υπερεπείγοντος, φυσικά.
Οικογενειακά δράματα
Στην τρίτη της σκηνοθετική απόπειρα μετά το «Raw» και το βραβευμένο με Χρυσό Φοίνικα, body horror «Titane», η Ζουλιά Ντικουρνό επιστρέφει με το «Alpha» και, σύμφωνα με ανεξακρίβωτες ακόμη πληροφορίες, μας μεταφέρει στη Χάβρη των ’80s, όπου μια κοπέλα απομακρύνεται από τους συμμαθητές της γιατί πιστεύουν πως θα τους κολλήσει μια μυστηριώδη ασθένεια. Πρωταγωνιστούν η Γκοσιφντέ Φαραχανί και ο Ταχάρ Ραχίμ.
Η Ρενάτε Ρέινσβε είναι διάσημη θεατρική ηθοποιός και ο πατέρας της θέλει να αποκαταστήσει τις σχέσεις τους προσφέροντάς της τον πρωταγωνιστικό ρόλο στη νέα του ταινία, ενώ εκείνη δεν συμφωνεί καθόλου με τις προθέσεις και τις κινήσεις του, στο «Sentimental Value». Η Νορβηγίδα ηθοποιός καθοδηγείται και πάλι από τον Γιοακίμ Τρίερ, όπως και στον «Χειρότερο άνθρωπο στον κόσμο», και επίσης σκηνοθετείται από τον εγγονό της Λιβ Ούλμαν και του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, Χάλφμαν Ούλμαν Τέντελ, στο «Armand», την επώδυνη ιστορία μιας μητέρας που καλείται επειγόντως στο σχολείο του παιδιού της και δεν καταρρέει, δύσπιστη και μαινόμενη, μπροστά στις κατηγορίες που βαρύνουν τον 6χρονο γιο της μετά τον καυγά με έναν συμμαθητή του.
Ο Ούγγρος Κορνέλ Μουντρουκσό σκηνοθετεί τη σπουδαία Έιμι Άνταμς στο «At the Sea», την ιστορία μιας γυναίκας που μετά από μακρά περίοδο αποκατάστασης ενώνεται με την οικογένειά της στο παραθαλάσσιο εξοχικό τους.
Ο συμπατριώτης του Λάζλο Νέμες γύρισε την τρίτη του ταινία μετά τον «Γιο του Σαούλ» και το «Sunset». Στο «Orphan», ένα 12χρονο εβραιόπουλο επιστρέφει στη Βουδαπέστη του 1957 ζητώντας πίσω τη χαμένη του οικογένεια από αυτούς που μένουν στο σπίτι που μεγάλωσε.
Μιας καλλιτέχνις και ο καθηγητής σύζυγός της χάνουν τη δουλειά τους εξαιτίας κρατικής αυθαιρεσίας και αναγκάζονται να μετακομίσουν από την Άγκυρα στο πατρικό σπίτι του ενός από τους δυο μαζί με την έφηβη κόρη τους. Ο σκηνοθέτης του «Γραφείου Καθηγητών» Ίλκερ Τσάτακ γύρισε το «Yellow Letters» κρυφά, λόγω της ευαίσθητης φύσης του θέματος.
Διατηρώντας, φανταζόμαστε, το μαύρο χιούμορ και το υπόγειο μαστίγωμα στην υποκρισία, ο Ευθύμης Φιλίππου διασκευάζει τις «Γροθιές στην τσέπη», το αριστουργηματικό χαστούκι του Μάρκο Μπελόκιο στη βολεμένη μπουρζουαζία από το 1965, στο «Rosebush Pruning», με πρωταγωνιστές τη Ράιλι Κίογκ, την Ελ Φάνινγκ και τον Κάλουμ Τέρνερ. Σκηνοθετεί ο Βραζιλιάνος Καρίμ Αϊνούζ, που έχουμε δει στο διαγωνιστικό τμήμα των Καννών την τελευταία διετία, με το «Firebrand» και το «Motel Destino».
Πάνε 13 χρόνια από το «How do you Know», την τελευταία φορά που σκηνοθέτησε ο Τζέιμς Λ. Μπρουκς, και την τελευταία επίσης εμφάνιση στο σινεμά του καλού του φίλου και κολοσσιαίου σταρ Τζακ Νίκολσον. Ο τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ για τις «Σχέσεις Στοργής» πρωτοπόρος των αμερικανικών καταστασιακών τηλεοπτικών σειρών επιστρέφει με το «Ella MacKay», όπου η Έμα Μάκι παίζει μια δυναμική γυναίκα που ισορροπεί μεταξύ οικογένειας και εργασίας, λίγο πριν από το βήμα στην πολιτική σκηνή. Ο Γούντι Χάρελσον συμπρωταγωνιστεί, μαζί με την Τζέιμι Λι Κέρτις, η οποία μπορεί και πάλι να βρεθεί στην πεντάδα των ερμηνειών δεύτερου ρόλου στα Όσκαρ, στο «The Last Showgirl», ως μέλος μιας αλτρουιστικής κοινότητας κοριτσιών των καμπαρέ του Λας Βέγκας στην αυλαία της καριέρας τους, δίπλα στην αποκαλυπτική ερμηνεία της Πάμελα Άντερσον.
Κι αν η πάλαι ποτέ «υγρή» σταρ του «Baywatch» σοκάρει με τις επιδόσεις της στην υποκριτική στο ουσιαστικό ντεμπούτο της στο σινεμά στα 57 της χρόνια, ένας γίγαντας της έβδομης τέχνης που είχε αναγγείλει την οριστική και αμετάκλητη αποχώρησή του από τα πλατό εκπλήσσει με την επιστροφή του. Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις δεν θα μπορούσε να αρνηθεί μια συμμετοχή στο «Anemone» του γιου του, Ρόναν, σε μια ταινία για τους ανδρικούς οικογενειακούς δεσμούς.
Μυστήριο, έγκλημα και τιμωρία
Υποψιαζόμαστε πως μετά τον τηλεοπτικό της θρίαμβο στον τελευταίο κύκλο του «True Detective», η Τζόντι Φόστερ θα μιλά άπταιστα γαλλικά, που άλλωστε έχει σπουδάσει σε πανεπιστημιακό επίπεδο, με τους Ντανιέλ Οτέιγ, Βιρζινί Εφιρά και Ματιέ Αμαλρίκ, στο «Vie Privee» της Ρεμπέκα Ζλοτόφσκα, στον ρόλο της ψυχιάτρου που είναι πεπεισμένη πως ένας από τους ασθενείς της έχει δολοφονηθεί.
Εκτός από τη σκηνοθεσία της δικής του ταινίας με τίτλο «Η Τελευταία Πνοή», μιας φιλοσοφικής συζήτησης για την ευθανασία ανάμεσα σε έναν συγγραφέα και έναν ογκολόγο, βασισμένης σε βιβλίο του Ρεζίς Ντεμπρέ, ο Κώστας Γαβράς βοήθησε τον εκλεκτό συνάδελφό του Παρκ Τσαν Γουκ στη διασκευή του μυθιστορήματος «The Ax», του γνωστού μας «Τσεκουριού», που αποτελεί μια από τις μεστότερες δημιουργίες του 91χρονου Ελληνογάλλου auteur. Στην εκδοχή του Κορεάτη μετρ, ο Λι Μπιουνγκ Χαν «καθαρίζει» στα ίσα τους αντιπάλους του.
Ακόμη ένας Ντόναλντ Γουέστλεϊκ μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη − είναι η τρίτη φορά για το «The Hunter», μετά το «Point Blank» και το «Payback». Στο «Play Dirty» σκηνοθετεί ο Σέιν Μπλακ και πρωταγωνιστούν ο Μαρκ Γουόλμπεργκ και ο Λακίθ Στάνφιλντ.
Στο «Wake up, Dead Man» το λαγωνικό που υποδύεται με ανεκδιήγητα νόστιμη προφορά ο Μπενουά Μπλαν του Ντάνιελ Κρεγκ ξαναζωντανεύει, στο τρίτο κινηματογραφικό επεισόδιο των πολύ επιτυχημένων «Knives Out» του Ράιαν Τζόνσον. Ο Τζος Ο’ Κόνορ, η Γκλεν Κλόουζ, η Μίλα Κούνις και ο Τζος Μπρόλιν είναι μερικοί από τους κυριολεκτικά δεκάδες σταρ που δήλωσαν πρόθυμα συμμετοχή στο αστυνομικό μυστήριο.
Ο Βρετανός πρωταγωνιστής της «Χίμαιρας» και των «Challengers» παίζει και στο «Mastermind» της Κέλι Ράιχαρτ, για μια ληστεία έργων τέχνης στη Νέα Αγγλία στη δεκαετία του ’70, μαζί με τον Τζον Μαγκάρο, την Αλάνα Χάιμ και τη Χόουπ Ντέιβις.
Ο Άνταμ Ντράιβερ και ο Τζέρεμι Στρονγκ υποδύονται δυο αδέλφια που μπλέκουν με τη ρωσική μαφία στο ένατο φιλμ του James Gray, «Paper Tiger», που θα ξεκινήσει σύντομα γυρίσματα.
Όχι έναν αλλά δύο διαβόητους γκάνγκστερ, τον Βίτο Τζενοβέζε και τον Φρανκ Κοστέλο, θα υποδυθεί ο Ρόμπερτ ντε Νίρο στο «Alto Knights» του Μπάρι Λέβινσον. Το σενάριο υπογράφει ο Νίκολας Πιλέτζι («Καλά Παιδιά»).
Η Ιζαμπέλ Σαντοβάλ εμπνέεται από δυο εμβληματικές ταινίες του Μπόγκαρτ, την «Καζαμπλάνκα» και το «In a Lonely Place», για το «Moonglow», ένα νουάρ με φόντο τη Μανίλα των ’60s, με την ίδια στο ρόλο της ντετέκτιβ η οποία ερευνά ένα έγκλημα που ενορχήστρωσε μόνη της.
Η Τζένιφερ Λόρενς υποφέρει από ψύχωση, ως μοναχική μητέρα σε ένα άδειο σπίτι, αν και έχει σύζυγο (Ρόμπερτ Πάτινσον) και εραστή (Λακίθ Στάνφιλντ), στο «Die, My Love» της Λιν Ράμσεϊ, με συμπρωταγωνίστρια την κορυφαία Σίσι Σπέισεκ.
Ραγισμένες αγάπες
Ο Ρόμπερτ Πάτινσον και η Ζεντάγια είναι μεν ερωτευμένοι, αλλά το ρομάντσο τους στρίβει απότομα πριν από τη μεγάλη ημέρα, στο «The Drama» του σκηνοθέτη του «Dream Scenario», Κρίστοφερ Μπόργκλι.
Δυο χρόνια μετά τις «Περασμένες Ζωές», η Σελίν Σονγκ μπλέκει τον Πέδρο Πασκάλ, τον Κρις Έβανς και την Ντακότα Τζόνσον σε ένα ερωτικό τρίο στο «The Materialists».
Στο «Cavagai» του Ούλριχ Κόλερ, η Μάρεν Έγκερτ και ο Ζαν Κριστόφ Φολί ερωτεύονται στη Δυτική Αφρική.
Στα σύνορα της Ελλάδας με τη Βουλγαρία και την Τουρκία, μια γυναίκα προσπαθεί να βοηθήσει έναν παλιό φίλο, αλλά όταν ξεκινά μια απροσδόκητη περιπέτεια, έρχεται αντιμέτωπη με τις βαθύτερες επιθυμίες της, στο «The Dreamed Adventure» της Βαλέσκα Γκρίσεμπαχ.
Στο «Une Affaire» του Αρνό Ντεπλεσέν, ο Φρανσουά Σιβίλ είναι βιρτουόζος πιανίστας που επιστρέφει στη Λιόν μετά από την ασιατική του περιοδεία και αδυνατεί να συνέλθει από μια θυελλώδη ερωτική εμπειρία του. Η Νάντια Τερεσκιέβιτς, ο Ιπολίτ Ζιραντό και η Σαρλότ Ράμπλινγκ συμπρωταγωνιστούν.
Ο Πολ Μέσκαλ και ο Τζος Ο’ Κόνορ είναι ένα ζευγάρι που σταχυολογεί τα παραδοσιακά τραγούδια της επαρχίας της Νέας Αγγλίας, στο «The History of Sound» του Όλιβερ Χερμάνους.
Let the music play
Από εγκάρδια κομεντί δωματίου, απαλά σκηνοθετημένη, ανάμεσα σε δυο γυναίκες ηθοποιούς ξεκίνησε την ιδέα του για το «Mother Mary», και στην πορεία ο Ντέιβ Λόουερι άλλαξε γνώμη, ο μικρός χώρος έγινε τεράστιο γήπεδο, η Αν Χάθαγουεϊ παίζει τη διάσημη pop star και η Μικαέλα Κόελ τη σχεδιάστρια μόδας, οι FKA Twigs και Χάντερ Σάφερ συμπρωταγωνιστούν, τη δε μουσική υπογράφουν ο πολυβραβευμένος με Grammy Τζακ Άντονοφ και η Charli XCX.
Η σύζυγος του Μπρέιντι Κόρμπετ, Μόνα Φάστβολντ, συνέγραψε με τον βραβευμένο με Χρυσή Σφαίρα δημιουργό το «The Brutalist», το φιλόδοξο έπος της χρονιάς που θα κονταροχτυπηθεί με την «Εμίλια Πέρεζ» στις μεγάλες κατηγορίες των Όσκαρ, και επίσης σκηνοθετεί το «Ann Lee», μουσική βιογραφία της ιδρύτριας των Shakers, χριστιανικής αίρεσης του 18ου αιώνα.
Ένα τραγούδι χωρίζει έναν διασκεδαστή γάμων και έναν ροκ σταρ, τον Πολ Ραντ και τον Νικ Τζόνας, στη μουσική κωμωδία «Power Ballad» του ταπεινού αρχιτέκτονα σύγχρονων μιούζικαλ, Τζον Κάρνι.
Ο Τζέρεμι Τζάσπερ του «Patti Cake$» σκηνοθετεί τη Σέιντι Σινκ, τη Ρετζίνα Χολ και την Κέλι Μακντόναλντ στο «O’ Dessa», μια μετα-αποκαλυπτική ροκ όπερα για την επική διαδρομή μιας απλής χωριατοπούλας.
Μασκοφόρες που απαιτούν επιτακτικά κοινωνικές αλλαγές χορεύοντας και τραγουδώντας πρωταγωνιστούν στο «The Wave» του Σεμπάστιαν Λέλιο, εμπνευσμένο από τις μαζικές διαδηλώσεις στη Χιλή το 2018.
Πριν από 4 χρόνια, είχα την τύχη να κάθομαι δίπλα στον Τζίμι Πέιτζ στην παγκόσμια πρεμιέρα στη Sala Grande του Φεστιβάλ Βενετίας και, από ό,τι αποδείχθηκε, μοναδική ως τώρα προβολή του «Becoming Led Zeppelin», σε σκηνοθεσία Μπέρναρντ ΜακΜαν. Το ντοκιμαντέρ ήταν work in progress και με την αμέριστη υποστήριξη των μελών του συγκροτήματος το σπάνιο ή ανέκδοτο υλικό από συναυλίες και συνεντεύξεις εμπλουτίστηκε με αργούς ρυθμούς αλλά σε βαθμό που πλέον ικανοποιεί τους Led και τους hard φανς, οι οποίοι κλήθηκαν να προσφέρουν ό,τι κρυμμένο είχαν στα ροκ σεντούκια τους τόσες δεκαετίες − η έξοδος είναι προγραμματισμένη για τον Φεβρουάριο, εκτός απροόπτου.
Genre ακροβασίες
Στο γουέστερν του Άρι Άστερ «Eddington», ο Χοακίν Φίνιξ κάνει ριμπάουντ από τον δεύτερο «Τζόκερ» και την ταινία του Τοντ Χέινς που κατηγορήθηκε πως εγκατέλειψε αδικαιολόγητα, παίζοντας έναν σερίφη που απειλεί να εκθρονίσει τον δήμαρχο. Η Έμα Στόουν, ο Πέδρο Πασκάλ και ο Όστιν Μπάτλερ τον παρακολουθούν.
Οι δίδυμοι αδελφοί Τάρζαν και Άραμπ Νάσερ σκηνοθετούν ένα ας πούμε γουέστερν που εκτυλίσσεται το 2007 και γυρίστηκε στην Ιορδανία. Στο «Once upon a time in Gaza» ένας ντίλερ ναρκωτικών κι ένας φοιτητής έρχονται πρόσωπο με πρόσωπο με έναν διεφθαρμένο αστυνομικό.
Βρισκόμαστε στο δεύτερο επεισόδιο της «λεσβιακής b-movie τριλογίας» που έχουν σχεδιάσει ο Ίθαν Κοέν και η σύζυγός του, και ανοιχτά gay κινηματογραφίστρια, Τρίσια Κουκ. Μετά το «Drive Away Dolls», που δεν είδαμε ποτέ στις ελληνικές αίθουσες, έρχεται το «Honey, Don’t», και πάλι με τη Μάργκαρετ Κουάλι και μαζί της τον Κρις Έβανς, στον ρόλο ενός ηγέτη αίρεσης, και την Όμπρεϊ Πλάζα.
Μετά από απουσία 8 ετών, ο Ταϊλανδός σκηνοθέτης του «Last Life in the Universe», Πεν-Εκ Ραταναρουάνγκ, επιστρέφει με το θρίλερ εκδίκησης «Morte Cucina», με ηρωίδα μια σεφ που συναντά μετά από χρόνια τον βιαστή της.
Η Αριάν Λαμπέντ υπογράφει το σενάριο και τη σκηνοθεσία της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας της, μιας κινηματογραφικής διασκευής του γοτθικού μυθιστορήματος «Sisters» της Ντέιζι Τζόνσον. Χτίζοντας μια ατμόσφαιρα μυστηρίου που στοιχειώνει τον θεατή, το «September Says» που είδαμε στις Κάννες αφηγείται την ιστορία δύο δεμένων αδελφών που έχουν δημιουργήσει τον δικό τους κόσμο, σε ένα βραδυφλεγές, σκοτεινό σύμπαν.
Κατά τη διάρκεια επτά παραισθησιογόνων ημερών, ένα ανώνυμο χωριό, σ’ έναν απροσδιόριστο χρόνο και τόπο, εξαφανίζεται. Στην κωμικοτραγική εκδοχή του ιδιότυπου γουέστερν «Harvest» του Τζιμ Κρέις που διασκεύασε η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη και έκανε πρεμιέρα στη Βενετία, o Γουόλτερ Θερσκ (Κέιλεμπ Λάντρι Τζόουνς), ένας αστός που έγινε αγρότης, και ο λόρδος Τσαρλς Κεντ, γαιοκτήμονας της περιοχής, είναι δυο παιδικοί φίλοι που προετοιμάζονται να αντιμετωπίσουν μια εισβολή από τον έξω κόσμο: την πληγή της νεωτερικότητας.
«Υπάρχω» φέτος δεν υπάρχει
Ο δυσθεώρητος θρίαμβος της βιογραφίας του Στέλιου Καζαντζίδη βρίσκεται στα πρόθυρα ενός μεγάλου εισπρακτικού ρεκόρ, έχοντας ήδη πιάσει εισιτήρια σπάνια στον 21ο αιώνα. Άλλη τέτοια εμπορική επιτυχία σαν το «Υπάρχω» δεν προβλέπεται για το 2025, και μένει να δούμε πότε θα ξεκινήσουν γυρίσματα για την «Υπόθεση Σορίν Ματέι», το χρονικό της οποίας είχε απασχολήσει εκτεταμένα τα εγχώρια media και σίγουρα θα τραβήξει πολλά βλέμματα − προσωρινός τίτλος «Η τελευταία κλήση».
Σε δύο μέρη (σε μια κίνηση που ίσως δεν έχουμε ξανασυναντήσει σε ελληνικές παραγωγές) θα προβληθεί η κινηματογραφική προσαρμογή της ημιτελούς τηλεοπτικής επιτυχίας των Ρήγα –Αποστόλου «Τι ψυχή θα παραδώσεις, μωρή», σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ρήγα, με πρωταγωνίστριες τη Βασιλική Ανδρίτσου, τη Μαρία Λεκάκη, την Παναγιώτα Βλαντή και την Ελένη Ουζουνίδου.
Ύβρις και Μοίρα συγκρούονται στη «Σπασμένη Φλέβα», την επερχόμενη ταινία του Γιάννη Οικονομίδη που συνέγραψε με τον Βαγγέλη Μουρίκη, με ήρωα τον Θωμά του Βασίλη Μπισμπίκη, και καστ που αποτελείται από τη Μαρία Κεχαγιόγλου, τον Στάθη Σταμουλακάτο, τον Γιάννη Νιάρρο, την Κλέλια Ρένεση και την Μπέττυ Αρβανίτη, ανάμεσα σε άλλους.
Η Χλόη αφήνει την προβληματική της οικογένεια για να ακολουθήσει μια ρομαντική νεανική συμμορία, που διασχίζει την Ελλάδα για να βοηθήσει ανθρώπους που ζουν στο περιθώριο. Αυτή είναι η βασική πλοκή της πρώτης ταινίας μεγάλου μήκους του Βασίλη Κεκάτου με τίτλο «Οι άγριες μέρες μας», με τη Δάφνη Πατακιά, τον Νικολάκη Ζεγκίνογλου και τη Ναταλία Σουίφτ, που κάνει πρεμιέρα στην Berlinale και αναμένεται να κυκλοφορήσει το καλοκαίρι.
Ταινίες που έκαναν πρεμιέρα και πολλές από αυτές βραβεύτηκαν στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όπως το «Έχω κάτι να σου πω» του Στράτου Τζίτζη, το «Wishbone» της Πένυς Παναγιωτοπούλου, το «Cafe 404» του Αλέξανδρου Τσιλιφώνη, οι «Μαλδίβες» του Ντάνιελ Μπόλντα, το «Κυνήγι» του Χρήστου Πυθαρά, το «Killerwood» του Χρήστου Μασσαλά, η «Ριβιέρα» του Ορφέα Περετζή, το «Κιούκα» του Κωστή Καραμουντάνη, το «Κρέας» του Δημήτρη Νάκου και το «Αγαπούσε περισσότερο τα λουλούδια» του Γιάννη Βεσλεμέ, θα πάρουν σιγά σιγά τον δρόμο τους για τις ελληνικές αίθουσες, ανάλογα με τη διαθεσιμότητά τους, σε μια σεζόν με φορτωμένο πρόγραμμα.
——————-
Με στοιχεία από τα sites του Criterion, του Indiewire και του Variety.