Ντουλαμάς ο μεγαλοπρεπής
Ένα πανωφόρι αλλιώτικο από τ' άλλα
Πειραιώς 138
Εγκαίνια: 6 Μαρτίου 2019
Διάρκεια έκθεσης: 7 Μαρτίου – 26 Μαΐου 2019
Ο ντουλαμάς, όπως αντίστοιχα το πιρπιρί για τις γυναίκες, είναι ένα εξαιρετικό, σπάνιο ένδυμα, που φορέθηκε στα δυτικά Βαλκάνια την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και παρουσιάζει γεωγραφικές και άλλες ενδιαφέρουσες παραλλαγές.
Σκοπός της έκθεσης είναι να αναλύσει τις διάφορες εκδοχές στην ορολογία, τα αχνάρια, τα υλικά και τη διακόσμησή του και τελικά να προτείνει νέους τρόπους χρήσης του στη μόδα και το θέατρο, κάτι που η Ι. Παπαντωνίου έχει ήδη κάνει σε πολλές παραστάσεις στο Εθνικό Θέατρο, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και στο Θεσσαλικό Θέατρο, και οι οποίοι θα παρουσιαστούν στην έκθεση.
Όσον αφορά τη μόδα, έχει ήδη γίνει μια πρώτη προσπάθεια όταν, με την ευκαιρία της συμμετοχής της Ι. Παπαντωνίου στη συνάντηση του ICOM Costume Committee 2017 στο Λονδίνο, προτάθηκε σε ορισμένους Έλληνες σχεδιαστές μια πειραματική έκθεση με βάση τον ντουλαμά και το πιρπιρί, έχοντας ως παράδειγμα την έκθεση Inspirations του Dries van Noten στο MoMu, στην Αμβέρσα το 2015. Τα αποτελέσματα αυτής της συνεργασίας, εμπλουτισμένα με δημιουργίες περισσοτέρων σχεδιαστών που προστέθηκαν στην πορεία, παρουσιάζονται στην τελευταία ενότητα της έκθεσης.
Η ιδέα και η γενική επιμέλεια ανήκουν στην πρόεδρο του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος Ιωάννα Παπαντωνίου (ενδυματολόγος-σκηνογράφος και ιστορικός του ενδύματος).
Διοργάνωση: Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα και Μουσείο Μπενάκη
Δρόμοι της Αραβίας
Αρχαιολογικοί Θησαυροί από τη Σαουδική Αραβία
Πειραιώς 138
Εγκαίνια: 20 Μαρτίου 2019
Διάρκεια έκθεσης: 21 Μαρτίου – 26 Μαΐου 2019
Ο πολυδιάστατος χαρακτήρας της Αραβικής Χερσονήσου αποκαλύπτεται μέσα από την έκθεση Δρόμοι της Αραβίας-Αρχαιολογικοί Θησαυροί από τη Σαουδική Αραβία.
Η πολιτισμική εξέλιξη της Αραβίας από την προϊστορική εποχή έως και τον 20ό αιώνα ενσαρκώνεται στα ευρήματα τα οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με προϊστορικές μετακινήσεις, εμπορικές διαδρομές που ένωναν τη χερσόνησο με τη Μεσόγειο, τη Μεσοποταμία και την Ασία γενικότερα, καθώς και τις προσκυνηματικές οδούς που αναπτύχθηκαν κατά τον 7ο αιώνα μ.Χ. και οδηγούσαν στη Μέκκα.
Η γεωγραφική εγγύτητα του ελληνικού χώρου με την Αραβική Χερσόνησο και ο πολιτισμικός πλουραλισμός μεταξύ των δύο περιοχών διαφαίνεται μέσω πληθώρας αντικειμένων εμπνευσμένων από την αρχαιοελληνική παράδοση που είτε μεταφέρθηκαν εκεί μέσω των καραβανιών είτε παρήχθησαν τοπικά.
Η έκθεση ξεκινάει με τις σημαντικότερες προϊστορικές θέσεις, συνεχίζει με τους πολιτισμούς της αρχαιότητας και της ύστερης αρχαιότητας, ως την έλευση του Ισλάμ, τις ισλαμικές δυναστείες και τελικά την ενοποίηση της Σαουδικής Αραβίας.
Αγάλματα μεγάλων διαστάσεων, χρυσά κτερίσματα, επιτύμβιες στήλες και πολύτιμες θρησκευτικές προσφορές αποτελούν ορισμένα από τα αντικείμενα της έκθεσης που φιλοδοξούν να γνωρίσουν στο ελληνικό κοινό την ιστορική και πολιτισμική κληρονομιά της χερσονήσου, αλλά και του βασιλείου της Σαουδικής Αραβίας.
Η έκθεση εγκαινιάστηκε στο Παρίσι το 2010 και έκτοτε έχει ταξιδέψει σε τρεις ηπείρους με παρουσία σε σημαντικές μητροπόλεις, όπως το Βερολίνο, η Ουάσινγκτον και το Τόκυο. Η έλευσή της στην Ελλάδα και το Μουσείο Μπενάκη σηματοδοτεί τη γνωριμία της με τα Βαλκάνια και τη νοτιοανατολική Μεσόγειο.
Επιμέλεια: Μίνα Μωραΐτου
Δημήτρης Κοιλαλούς
Caesura- Όσο κρατάει μια ανάσα
Πειραιώς 138
Εγκαίνια: 27 Μαρτίου 2019
Διάρκεια έκθεσης: 28 Μαρτίου – 26 Μαΐου 2019
Η Caesura είναι μία συλλογή φωτογραφιών που αποτυπώνει τη μεταβατική κατάσταση των προσφύγων και των μεταναστών που έφταναν στην Ελλάδα το 2015 και το 2016, έχοντας διασχίσει το Αιγαίο –το διαβόητο πέρασμα του θανάτου– μια διάβαση ανησυχητική και οδυνηρή, την οποία εκείνη τη στιγμή θεωρούσαν το πιο δύσκολο κομμάτι της διαδρομής τους, επειδή δεν ήξεραν τι τους επιφύλασσε το μέλλον.
Ο όρος Caesura σημαίνει τη σύντομη σιωπηλή παύση στη μέση ενός ποιητικού στίχου ή μιας μουσικής φράσης, μία κοφτή άηχη ανάσα· είναι μια έννοια που χρησιμοποιείται μεταφορικά για να περιγράψει τον σιωπηλό ενδιάμεσο χρόνο ανάμεσα σε δύο περιόδους βίαιες και ταραγμένες: τη ζωή στην αφετηρία του ταξιδιού και τη ζωή στο –άγνωστο– πέρας της διαδρομής.
Διοργάνωση: Μουσείο Μπενάκη
Stefanos Rokos
Nick Cave & The Bad Seeds' No More Shall We Part
Πειραιώς 138
Εγκαίνια: 3 Απριλίου 2019
Διάρκεια έκθεσης: 4 Απριλίου – 19 Μαΐου 2019
Πολύ καιρό μετά την πρώτη ακρόαση του «No More Shall We Part», οι εικόνες που είχαν διαμορφωθεί μέσα μου όταν πρωτοάκουσα τα τραγούδια του δίσκου ήξερα ότι με ακολουθούν ακόμη.
Έτσι, το 2015, ωριμότερος πλέον καλλιτεχνικά, αποφάσισα ότι, για όσο καιρό χρειαζόταν, θα αφιερωνόμουν εξ ολοκλήρου στην υλοποίηση μιας ιδέας την οποία επεξεργαζόμουν επί χρόνια: στόχος μου ήταν να επιχειρήσω μια απολύτως προσωπική εικαστική προσέγγιση του άλμπουμ «No More Shall We Part», δημιουργώντας δεκατέσσερα ζωγραφικά έργα εμπνευσμένα από τα ισάριθμα κομμάτια του δίσκου – τα δώδεκα τραγούδια του και τα δύο b-sides που κυκλοφόρησαν με τη limited edition του άλμπουμ.
Στη συνέχεια, τα έργα αυτά θα τα μετέφερα πολύ προσεκτικά σε ένα καλλιτεχνικό βιβλίο, το οποίο θα εξέδιδα με δική μου επιμέλεια". – Στέφανος Ρόκος
Η εικαστική προσέγγιση του ζωγράφου Στέφανου Ρόκου στο μουσικό άλμπουμ του Nick Cave & The Bad Seeds με τίτλο "No More Shall We Part" αποτελεί την κατάθεση της προσωπικής του πρότασης για τη διαλεκτική σχέση που μπορεί να αναπτυχθεί ανάμεσα σε δύο μορφές τέχνης –τη ζωγραφική και την τραγουδοποιία– οι οποίες ανέκαθεν συγκροτούν τον σκληρό πυρήνα της καλλιτεχνικής του έκφρασης και δημιουργίας.
Διοργάνωση: Μουσείο Μπενάκη