Αντισημιτισμός και άλλες ωμότητες

Αντισημιτισμός και άλλες ωμότητες Facebook Twitter
Φράνσις Μπαίηκον και Ουίλιαμ Μπάροουζ
0

Επιλογή: Πιερ-Αντρέ Ταγκυέφ, Τι είναι αντισημιτισμός; (μτφρ. Αναστασία Ηλιαδέλη & Ανδρέας Πανταζόπουλος, εκδ. Εστία). Δεινός αναλυτής δεινών, όπως ο αντισημιτισμός, η άκρα Δεξιά, η συνωμοσιολογία, ο Ταγκυέφ (Παρίσι, 1946) ανατέμνει κι εκθέτει ιστορικά το αντιεβραϊκό μένος που εκκινεί ήδη από το 1321 με την εβραιολεπρώδη συνωμοσία και καλπάζει εφιαλτικά μες στους αιώνες, φτάνοντας στα όρια της απόλυτης φρίκης, του αδιανόητου θανάτου και της οργανωμένης παράνοιας, περνώντας από τις φάσεις της υποτιθέμενης παγκόσμιας εβραϊκής συνωμοσίας, της εβραιομασονικής συνωμοσίας, της εβραιοκαπιταλιστικής συνωμοσίας, της εβραιομπολσεβικικής συνωμοσίας, έως και της πρόσφατης αμερικανοσιωνιστικής συνωμοσίας. Μεστός λόγος, ψύχραιμα και συγκροτημένα επιχειρήματα, βαθύτατη ιστορική γνώση. Και παγκόσμια ελληνική πρωτιά: το δοκίμιο αυτό πρώτη φορά λαμβάνει μορφή βιβλίου στη χώρα μας.

Επισήμανση: Σημαντικά δύο πρόσφατα βιβλία για τον εικαστικό χώρο. Η Μαντόνα Σιξτίνα (παρέα με την Αιώνια Ανάπαυση) του Βασίλι Γκρόσμαν (μτφρ. Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ, εκδ. Άγρα) και το Φράνσις Μπέικον, Ανατομία ενός αινίγματος του Michael Peppiatt (μτφρ. Σπύρος Τσούγκος, εκδ. Μικρή Άρκτος). Πρώτη φορά εκδίδεται στα ελληνικά ο βαθύνους και φορτωμένος ισχυρές εμπειρίες Γκρόσμαν (1905-1964). Υπόδειγμα κειμένου με έμπνευση, ένα έργο τέχνης και η διαδρομή της αίγλης του μέσα στον χρόνο. Θαρρώ ότι έτσι θα πρέπει να γράφεται η κριτική της τέχνης όταν γίνεται ιχνηλασία μέσα στην ιστορία, εναγώνια θλίψη για τις τόσες και τόσες επί γης κολάσεις, αλλά και ανάσα λυτρωτικής αισιοδοξίας για την κατίσχυση της ανθρωπιάς με λάβαρο, έστω και κουρελιασμένο, την Τέχνη.

Είκοσι έτη κύλησαν από τον θάνατο του αθάνατου Φράνσις Μπέικον (1909-1992). Ήταν αυτός που πόνταρε στην ωμότητα των πραγμάτων, ο καλλιτέχνης των άκρων, ο εκφραστής του φρικώδους. Bigger than life, πάντα, και εσκεμμένα δοσμένος στη διαλεκτική ηδονή/οδύνη, ο Μπέικον αποφάνθηκε: «Μπορείς να πεις ότι ζω σαν ένα επιχρυσωμένο τίποτα». Ο Peppiatt αμιλλάται με επιτυχία τον μέγιστο βιογράφο του Τζέιμς Τζόυς, πατριάρχη της λογοτεχνικής βιογραφίας, Richard Ellmann.

Επαναφορά: Τώρα που η μισή Ελλάδα, κι εγώ μαζί, είμαστε χωμένοι και χαμένοι στο 2666 που θα παρουσιαστεί από τις σελίδες μας, ιδού μια επαναφορά στο άλλο μείζον μυθιστόρημα του Roberto Bolaño Άγριοι Ντετέκτιβ (μτφρ. Κώστας Αθανασίου, εκδ. Καστανιώτη): «Το θυμάμαι, όπως θυμάται κανείς ένα μυστηριώδες μεθύσι, βάλθηκα να μιλάω για το βιβλίο μου και βάλθηκα να μιλάω για τα ποιήματά μου» (σ. 178). Και: «Αφού είχα πιει την τεκίλα μου, γέμισα ξανά το ποτήρι μου και γέμισα και το δικό τους και τους είπα ας πιούμε στην υγεία της Σεσάρεα και είδα τα μάτια τους, πόσο ευχαριστημένοι ήταν αυτοί οι διαβολεμένοι νεαροί, και τσουγκρίσαμε και οι τρεις μας ενόσω το βαρκάκι μας το ταρακουνούσε ο δυνατός μαΐστρος» (σ. 467)

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευκλείδης Τσακαλώτος: Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές, ακόμα κι αν αυτό ακούγεται σαν τετραγωνισμός του κύκλου!

Βιβλίο / Ευκλείδης Τσακαλώτος: «Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές στην αριστερά»

Μια πολιτική κουβέντα «εφ’ όλης της ύλης» με τον βουλευτή της Νέας Αριστεράς, πανεπιστημιακό και πρώην υπουργό Οικονομικών στο στούντιο της LiFO με αφορμή το «Μανιφέστο για μια βιώσιμη κοινωνία», το τρίτο του συγγραφικό πόνημα τα τελευταία χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Βιβλίο / Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Όταν υπάρχει θέληση, πείσμα και μεράκι, η περιφέρεια «τα σπάει». Ο Μέλανδρος Γκανάς, «ψυχή» των Εκδόσεων του Κάμπου, μιλά για το σπιρτόζικο εκδοτικό πολυ-εγχείρημα από τη Λάρισα που αγαπά τα κόμικς και ό,τι σχετίζεται με αυτά, με αφορμή την επέτειο των 15 χρόνων τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT