Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον Facebook Twitter
Η Ντίντιον δεν είχε αφήσει οδηγίες στους διαχειριστές του έργου της σχετικά με το πώς να χειριστούν αυτό το βαθιά προσωπικό ημερολόγιο, μετά τον θάνατό της από επιπλοκές της νόσου του Πάρκινσον. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


TO 1998, H ΑΕΙΜΝΗΣΤΗ δημοσιογράφος και συγγραφέας Τζόαν Ντίντιον είχε γράψει ένα καυστικό δοκίμιο για τη «μεταθανάτια έκδοση» του True at First Light, ενός ταξιδιωτικού ημερολογίου με στοιχεία μυθοπλασίας του Έρνεστ Χέμινγουεϊ, 38 χρόνια μετά την αυτοκτονία του συγγραφέα, «έναν άνθρωπο για τον οποίο οι λέξεις είχαν σημασία», όπως σημείωνε η Ντίντιον. «Δούλευε πάνω τους, τις κατανοούσε, έμπαινε μέσα τους. Και ήταν ξεκάθαρη η επιθυμία του να επιβιώσουν μόνο οι λέξεις που ο ίδιος έκρινε κατάλληλες για δημοσίευση».

Έναν χρόνο αργότερα, τον Δεκέμβριο του 1999, η Ντίντιον άρχισε να γράφει το δικό της ημερολόγιο για τις συνεδρίες της με έναν ψυχίατρο. Τις σημειώσεις αυτές –που περιγράφουν λεπτομερώς τους αγώνες της με τον αλκοολισμό, το άγχος, την ενοχή και την κατάθλιψη, καθώς και μια ενίοτε τεταμένη σχέση με την υιοθετημένη κόρη της Κιντάνα αλλά και στοχασμούς για την παιδική της ηλικία και την κληρονομιά του έργου–  τις απηύθυνε στον σύζυγό της, επίσης συγγραφέα, Τζον Γκρέγκορι Νταν.

Η ανακοίνωση ότι αυτές οι «μεταψυχιατρικές» σημειώσεις, που ανακαλύφθηκαν σε έναν φάκελο χωρίς ετικέτα λίγο μετά τον θάνατό της το 2021, πρόκειται να δημοσιευθούν τον Απρίλιο, δημιούργησε ποικίλα ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκριση του ίδιου ή της ίδιας.

«Η ίδια ήταν εξαιρετικά προσεκτική με τις λεπτομέρειες που αποφάσισε να μοιραστεί –και να μη μοιραστεί–  στο The Year of Magical Thinking και στο Blue Nights. Οτιδήποτε πέρα από αυτό μου φαίνεται μια τεράστια προδοσία της ιδιωτικής της ζωής από τους ανθρώπους που εμπιστευόταν περισσότερο».

Η Ντίντιον δεν είχε αφήσει οδηγίες στους διαχειριστές του έργου της –τη λογοτεχνική της επιμελήτρια Λιν Νέσμπιτ και δύο από τις επί μακρόν επιμελήτριές της, τη Σέλεϊ Βάγκνερ και την Σάρον Ντελάνο–  σχετικά με το πώς να χειριστούν αυτό το βαθιά προσωπικό ημερολόγιο, μετά τον θάνατό της από επιπλοκές της νόσου του Πάρκινσον.

Συνολικά, βρέθηκαν 46 ημερολογιακές καταχωρίσεις – εκτυπωμένες και τοποθετημένες με χρονολογική σειρά– σε ένα ντουλάπι δίπλα στο γραφείο της. Τα κείμενα θα δημοσιευθούν στο σύνολό τους, με ελάχιστη μόνο επιμέλεια, όπως κάποιες υποσημειώσεις και διορθώσεις τυπογραφικών λαθών, υπό τον τίτλο Notes to John” Το βιβλίο έχει ήδη διαφημιστεί ως «μια μοναδική έκδοση» από «μία από τις πλέον εμβληματικές συγγραφείς της εποχής μας».

Σύμφωνα με τον εκδότη, οι «σχολαστικές» σημειώσεις των συνομιλιών που είχε η Ντίντιον με τον ψυχίατρό της ήταν κεντρικής σημασίας για την κατανόηση από την ίδια των θεμάτων στα οποία στράφηκε στα περίφημα ύστερα έργα της, όπως τα βιβλία απομνημονευμάτων της The Year of Magical Thinking και Blue Nights, στα οποία περιγράφει τον τραγικό αντίκτυπο των θανάτων της Κιντάνα και του Τζον.

Ένα πρόσωπο του στενού κύκλου της Ντίντιον που θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του, δήλωσε σχετικά στον Observer: «Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι τα έγγραφα αυτά θα ενισχύσουν τον συλλογικό μας θαυμασμό για το έργο της Τζόαν, αλλά επίσης δεν μπορώ να σκεφτώ τίποτα πιο προσωπικό από τις σημειώσεις που κρατά κανείς για τις ψυχιατρικές συνεδρίες του. Δεν είμαι σε θέση να πω τι θα ήθελε η Τζόαν εν προκειμένω, αλλά ως ένα άτομο που την αγαπούσε πάρα πολύ, η δημοσίευση αυτών των σελίδων με λυπεί τρομερά.

cover
Joan Didion, Notes to John

Το συλλογικό αίσθημα στον στενό της κύκλο είναι ότι η ιδιωτική της ζωή έχει προδοθεί. Αν και, φυσικά, κατανοώ τη δίψα του κοινού για ένα τέτοιο κείμενο, δεδομένης της θέσης της Τζόαν στα αμερικανικά γράμματα, η ίδια ήταν εξαιρετικά προσεκτική με τις λεπτομέρειες που αποφάσισε να μοιραστεί –και να μη μοιραστεί–  στο The Year of Magical Thinking και στο Blue Nights. Οτιδήποτε πέρα από αυτό μου φαίνεται μια τεράστια προδοσία της ιδιωτικής της ζωής από τους ανθρώπους που εμπιστευόταν περισσότερο».

Ο Δρ. Ροντ Ρόζενκουιστ, ο οποίος διδάσκει στο Πανεπιστήμιο του Northampton σχετικά με την ηθική των μετά θάνατον εκδόσεων, δηλώνει ότι το ημερολόγιο θα προκαλούσε έντονο ενδιαφέρον έτσι κι αλλιώς λόγω «της λατρείας γύρω από την Τζόαν Ντίντιον»: «Είναι μια διάσημη συγγραφέας, και νομίζω ότι έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον το γεγονός ότι τα δημόσια πρόσωπα χειραγωγούνται κατά κάποιο τρόπο από το κοινό. Οι αναγνώστες διψούν να κατανοήσουν καλύτερα την εσωτερική ζωή ενός συγγραφέα που θαυμάζουν. Αυτή είναι η ίδια η φύση της διασημότητας».

Γι' αυτόν τον λόγο συγγραφείς όπως ο Χένρι Τζέιμς και ο Κάρολος Ντίκενς έκαψαν τα προσωπικά τους έγγραφα όσο οι ίδιοι ήταν ακόμη εν ζωή.

Εφόσον όμως η Ντίντιον δεν το έκανε αυτό ούτε έδωσε εντολή στους διαχειριστές των λογοτεχνικών της εγγράφων να μη δημοσιεύσουν τις σημειώσεις, αφήνοντάς τες «προσεκτικά οργανωμένες» κοντά στο γραφείο της, όπου ήταν βέβαιο ότι θα τις έβρισκαν, τότε «νομικά ο καθένας ενεργεί στο πλαίσιο των δικαιωμάτων του και ενεργεί με τους τρόπους που η αγορά τους ενθαρρύνει να ενεργήσουν», λέει ο Ρόζενκουιστ.

Σε ένα ηθικό και συναισθηματικό επίπεδο, ωστόσο, δηλώνει ότι προσωπικά βρήκε «ενοχλητική» την απόφαση να δημοσιευτούν αυτά τα σημειώματα. Παρότι προφανώς πάντα υπάρχει σημαντικό «δημόσιο ενδιαφέρον» για τα ημερολόγια ενός συγγραφέα που δημοσιεύονται μετά τον θάνατό του, θεωρεί ότι η ψυχοθεραπεία θα πρέπει να προστατεύεται.

Από τη μεριά του, ο βιογράφος της Ντίντιον, Τρέισι Ντόχερτι, λέει ότι δεν πιστεύει πως η Ντίντιον –«μια πολύ προσεκτική επιμελήτρια της εικόνας της»– θεωρούσε ότι η προσωπική φύση του ημερολογίου θα έπρεπε να το προστατεύει από «εκείνους που θα ήθελαν να το δημοσιοποιήσουν». «Δεν ήταν καθόλου αφελής», προσθέτει, «ούτε για τον κόσμο των εκδόσεων ούτε για την ανθρώπινη φύση...Το να αφήσει πίσω της κάτι τόσο πλούσιο όσο υπόσχεται να είναι αυτό το ημερολόγιο, δεν θα μπορούσε να είναι τυχαίο».

Με στοιχεία από The Guardian

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός.

Βιβλίο / Οβίδιος: Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός

Ο κορυφαίος μελετητής του ρωμαϊκού κόσμου Θεόδωρος Δ. Παπαγγελής ολοκλήρωσε την απόδοση στα ελληνικά των 12.000 στίχων του έργου του Οβίδιου, εκφράζοντας ταυτόχρονα τον άκρως μοντέρνο χαρακτήρα του ποιητή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Βιβλίο / «Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Με θέμα την καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, το μυθιστόρημα που κέρδισε το Booker 2024 μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, είναι ένα ποίημα για τον πλανήτη Γη και μας καλεί να τον εκτιμήσουμε ξανά.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
2000 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του, ένα βιβλίο για τους Ρωμαίους αυτοκράτορες γίνεται μπεστ-σέλερ

Βιβλίο / Ο Σουητώνιος του 69 μ.Χ. γίνεται ξανά μπεστ-σέλερ

Οι «Βίοι των Καισάρων», το εξόχως κουτσομπολίστικο βιβλίο που είχε γράψει ο Σουητώνιος για τον βίο και την πολιτεία της πρώτης σειράς των Ρωμαίων αυτοκρατόρων, κυκλοφόρησε σε νέα μετάφραση και μπήκε στη λίστα με τα ευπώλητα των Sunday Times.
THE LIFO TEAM
«Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Βιβλίο / «Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Ο «ροκ σταρ ιστορικός των ημερών», ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και βραβευμένος συγγραφέας Peter Frankopan, μιλά στη LIFO για τους κινδύνους που απειλούν την Ευρώπη, τη Γάζα και την άνοδο της ακροδεξιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευκλείδης Τσακαλώτος: Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές, ακόμα κι αν αυτό ακούγεται σαν τετραγωνισμός του κύκλου!

Βιβλίο / Ευκλείδης Τσακαλώτος: «Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές στην αριστερά»

Μια πολιτική κουβέντα «εφ’ όλης της ύλης» με τον βουλευτή της Νέας Αριστεράς, πανεπιστημιακό και πρώην υπουργό Οικονομικών στο στούντιο της LiFO με αφορμή το «Μανιφέστο για μια βιώσιμη κοινωνία», το τρίτο του συγγραφικό πόνημα τα τελευταία χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Βιβλίο / Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Όταν υπάρχει θέληση, πείσμα και μεράκι, η περιφέρεια «τα σπάει». Ο Μέλανδρος Γκανάς, «ψυχή» των Εκδόσεων του Κάμπου, μιλά για το σπιρτόζικο εκδοτικό πολυ-εγχείρημα από τη Λάρισα που αγαπά τα κόμικς και ό,τι σχετίζεται με αυτά, με αφορμή την επέτειο των 15 χρόνων τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ