Έαρ

Έαρ Facebook Twitter
Ο Παπαδιαμάντης στη Δεξαμενή, έργο του Γιάννη Ψυχοπαίδη
0

 

 

1. Αγάπης και χαράς γλυκεία ώρα. Μια ωραία έκδοση για το σκοτεινό τρυγόνι, για τον Αγιοσκιαθίτη μας, τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη. Κείμενα/ανακοινώσεις σε εκδήλωση για τα εκατό χρόνια από τον θάνατό του που συγκεντρώθηκαν και στεγάστηκαν στον κομψό τόμο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης με τη φροντίδα της Εταιρείας Συγγραφέων. Βάλσαμο ο λόγος του συγγραφέα της Φόνισσας, ωφέλιμες οι ηδείες αναμοχλεύσεις που επιχειρούν φιλόλογοι και συγγραφείς όπως ο Λουκάς Κούσουλας και ο Κωστής Μουρσελάς, ο Γιώργος Παγανός και ο Νικήτας Παρίσης, η Μαρία Ψάχου και η Χριστίνα Αργυροπούλου και η Τασούλα Καραγεωργίου. Ευκαιρία να μαγευτούμε και πάλι από το ποίημα που παρεμβάλλεται στο διήγημα Θέρος-Έρως και να το αντιγράψουμε εδώ προς τέρψιν και διά τον εγλεντζέ μας: «Στα μάτια τα ψιχαλιστά πόχ' έρωτας καρτέρι,/ πόσο μεθύσι μέθυσα ένας Θεός το ξέρει./ Τα μάτια τα ψιχαλιστά γύρνα σ' εμέ πουλί μου,/ αγάπη μου περήφανη, αγάπη διαλεχτή μου./ Κι αυτό το μορφοδούλικο, το τιμημένο χέρι,/ αν έσφιξε ή το 'σφιξαν ένας Θεός το ξέρει./ Τη χάρη σου τη σπλαχνική μη μ' αρνηστείς, αρνί μου,/ αγάπη μου αιώνια, αγάπη μου στερνή μου».

2. Λεκτικός καταιγισμός: Λέξεις που ίπτανται και καλπάζουν και τρέχουν και βροντούν και πάλλονται και αλαλιάζουν. Λέξεις που αφηνιάζουν. Λέξεις που συνθέτουν ένα θέατρο/ποίημα, μια παρατεταμένη συγκροτημένη κραυγή. Το Madre Dolorosa - Ο Έρωτας (εκδ. Μελάνι) της Σόνιας Ζαχαράτου. «Όταν το σούρουπο σε έναν πλανήτη άδειο από κόσμο,/ Θα τελειώνει,/ Όταν πλέον όλα από τον πλανήτη θα έχουν εξαφανισθεί,/ Ακόμα και τότε,/ Τότε,/ Στην άβυσσο του μέλλοντος,/ Στον ίλιγγο του χάους,/ Η φωτογραφία θα μείνει, θα μείνει, θα μείνει,/ Θα παλέψει με νύχια και με δόντια για να μείνει,/ Θα αναμετρηθεί με τους γαλαξίες για να μείνει,/ Για να μείνει νέος ουρανός,/ Νέος απαστράπτων ουρανός,/ Να γίνει ουρανός αλλόφρων,/ Αλλόφρων, αλλόφρων ουρανός,/ Θα φροντίσει να γίνει ουρανός,/ Σκέπη της ανθρωπότητας,/ Συμπαντικό Μουσείο Έρωτος».

3. Στοχαστική Μελωδία. Αν επιλέγεις να εκκινείς από τον Mαρσέλ Προυστ, ξέρεις ότι οφείλεις να διακονείς τη μελωδία, τη μνήμη, του χρόνου τα χνάρια, τη συγκίνηση της ανάμνησης. Ο Αλέξανδρος Μηλιάς (Αθήνα, 1982) ξεκινάει από τη «μοναξιά και την ερημιά των πραγμάτων» και βλέπει το «νήμα της μνήμης να λαμπυρίζει». Εμμένει στη μαρμαρυγή που σβήνει καθώς το γεγονός απομακρύνεται, χάνεται στο παρελθόν, νεκρώνεται. Στην Αψίδα των Νεκρών Θριάμβων (εκδ. Πατάκη) παρελαύνουν στιγμές που η ποίηση ξέρει να σώζει, ξέρει να επιμηκύνει, ξέρει να μας τις δωρίζει. «Θυμάμαι κόσμος που ήταν μαζεμένος,/ δεν ήξερα τον λόγο μόνο φανταζόμουν / κι έτρεμα να φανώ γιατί ως συνήθως / ήμουν σ' ευαίσθητη ισορροπία με το μέσα μου./ Σκεφτόμουν τα οράματα φλεγόμενα ν' αγγίζουν / τη χάρη του ορατού κόσμου.// Έτοιμη να χαθεί απ' το σώμα η καρδιά μου,/ έκλαιγε, σπίτι ερημωμένο./ Αν δεν υπήρχε εκείνη που ήταν νόημα / για τη ζωή και για τον θάνατό μου,/ αν δεν υπήρχε εκείνη που στο φύλαγμά της/ θα 'ριχνα τις σελίδες και του πυρετού μου για διασκέδαση, θα είχα τη λύπη ν' αναλογιστώ τι ευθύνη / κρύβει μια αίθουσα σπιτιού γεμάτη κόσμο;/ Ποιος λογαριάζει να μιλώ, να εκτροχιάζω / για λίγο την πορεία του χρόνου».

radiobookspotting.blogspot.gr/

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ