Έαρ

Έαρ Facebook Twitter
Ο Παπαδιαμάντης στη Δεξαμενή, έργο του Γιάννη Ψυχοπαίδη
0

 

 

1. Αγάπης και χαράς γλυκεία ώρα. Μια ωραία έκδοση για το σκοτεινό τρυγόνι, για τον Αγιοσκιαθίτη μας, τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη. Κείμενα/ανακοινώσεις σε εκδήλωση για τα εκατό χρόνια από τον θάνατό του που συγκεντρώθηκαν και στεγάστηκαν στον κομψό τόμο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης με τη φροντίδα της Εταιρείας Συγγραφέων. Βάλσαμο ο λόγος του συγγραφέα της Φόνισσας, ωφέλιμες οι ηδείες αναμοχλεύσεις που επιχειρούν φιλόλογοι και συγγραφείς όπως ο Λουκάς Κούσουλας και ο Κωστής Μουρσελάς, ο Γιώργος Παγανός και ο Νικήτας Παρίσης, η Μαρία Ψάχου και η Χριστίνα Αργυροπούλου και η Τασούλα Καραγεωργίου. Ευκαιρία να μαγευτούμε και πάλι από το ποίημα που παρεμβάλλεται στο διήγημα Θέρος-Έρως και να το αντιγράψουμε εδώ προς τέρψιν και διά τον εγλεντζέ μας: «Στα μάτια τα ψιχαλιστά πόχ' έρωτας καρτέρι,/ πόσο μεθύσι μέθυσα ένας Θεός το ξέρει./ Τα μάτια τα ψιχαλιστά γύρνα σ' εμέ πουλί μου,/ αγάπη μου περήφανη, αγάπη διαλεχτή μου./ Κι αυτό το μορφοδούλικο, το τιμημένο χέρι,/ αν έσφιξε ή το 'σφιξαν ένας Θεός το ξέρει./ Τη χάρη σου τη σπλαχνική μη μ' αρνηστείς, αρνί μου,/ αγάπη μου αιώνια, αγάπη μου στερνή μου».

2. Λεκτικός καταιγισμός: Λέξεις που ίπτανται και καλπάζουν και τρέχουν και βροντούν και πάλλονται και αλαλιάζουν. Λέξεις που αφηνιάζουν. Λέξεις που συνθέτουν ένα θέατρο/ποίημα, μια παρατεταμένη συγκροτημένη κραυγή. Το Madre Dolorosa - Ο Έρωτας (εκδ. Μελάνι) της Σόνιας Ζαχαράτου. «Όταν το σούρουπο σε έναν πλανήτη άδειο από κόσμο,/ Θα τελειώνει,/ Όταν πλέον όλα από τον πλανήτη θα έχουν εξαφανισθεί,/ Ακόμα και τότε,/ Τότε,/ Στην άβυσσο του μέλλοντος,/ Στον ίλιγγο του χάους,/ Η φωτογραφία θα μείνει, θα μείνει, θα μείνει,/ Θα παλέψει με νύχια και με δόντια για να μείνει,/ Θα αναμετρηθεί με τους γαλαξίες για να μείνει,/ Για να μείνει νέος ουρανός,/ Νέος απαστράπτων ουρανός,/ Να γίνει ουρανός αλλόφρων,/ Αλλόφρων, αλλόφρων ουρανός,/ Θα φροντίσει να γίνει ουρανός,/ Σκέπη της ανθρωπότητας,/ Συμπαντικό Μουσείο Έρωτος».

3. Στοχαστική Μελωδία. Αν επιλέγεις να εκκινείς από τον Mαρσέλ Προυστ, ξέρεις ότι οφείλεις να διακονείς τη μελωδία, τη μνήμη, του χρόνου τα χνάρια, τη συγκίνηση της ανάμνησης. Ο Αλέξανδρος Μηλιάς (Αθήνα, 1982) ξεκινάει από τη «μοναξιά και την ερημιά των πραγμάτων» και βλέπει το «νήμα της μνήμης να λαμπυρίζει». Εμμένει στη μαρμαρυγή που σβήνει καθώς το γεγονός απομακρύνεται, χάνεται στο παρελθόν, νεκρώνεται. Στην Αψίδα των Νεκρών Θριάμβων (εκδ. Πατάκη) παρελαύνουν στιγμές που η ποίηση ξέρει να σώζει, ξέρει να επιμηκύνει, ξέρει να μας τις δωρίζει. «Θυμάμαι κόσμος που ήταν μαζεμένος,/ δεν ήξερα τον λόγο μόνο φανταζόμουν / κι έτρεμα να φανώ γιατί ως συνήθως / ήμουν σ' ευαίσθητη ισορροπία με το μέσα μου./ Σκεφτόμουν τα οράματα φλεγόμενα ν' αγγίζουν / τη χάρη του ορατού κόσμου.// Έτοιμη να χαθεί απ' το σώμα η καρδιά μου,/ έκλαιγε, σπίτι ερημωμένο./ Αν δεν υπήρχε εκείνη που ήταν νόημα / για τη ζωή και για τον θάνατό μου,/ αν δεν υπήρχε εκείνη που στο φύλαγμά της/ θα 'ριχνα τις σελίδες και του πυρετού μου για διασκέδαση, θα είχα τη λύπη ν' αναλογιστώ τι ευθύνη / κρύβει μια αίθουσα σπιτιού γεμάτη κόσμο;/ Ποιος λογαριάζει να μιλώ, να εκτροχιάζω / για λίγο την πορεία του χρόνου».

radiobookspotting.blogspot.gr/

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νικόλας Κουτσοδόντης: «Όλα τα ανθρώπινα συναισθήματα χωράνε στην ποίηση. Ακόμα και τα πιο ποταπά»

Βιβλίο / «Όλα τα συναισθήματα χωράνε στην ποίηση, ακόμα και τα πιο ποταπά»

Ο Νικόλας Κουτσοδόντης, ένας από τους πιο αξιόλογους εκπροσώπους της ελληνικής queer ποίησης, που συνδέει το πολιτικό με το ερωτικό στα γραπτά του, μιλά με αφορμή το τελευταίο βιβλίο του «Ίσως φύγεις στο εξωτερικό».
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Μεσσαλίνα, μια παρεξηγημένη γυναίκα της αρχαίας ιστορίας

Βιβλίο / Μεσσαλίνα, μια παρεξηγημένη γυναίκα της αρχαίας ιστορίας

Το όνομά της μέχρι σήμερα είναι συνώνυμο με μια γυναίκα αδίστακτη, σεξουαλικά ακόρεστη και δολοπλόκα, μια γυναίκα επικίνδυνη για όσους την πλησιάζουν. Ωστόσο, ένα νέο βιβλίο έρχεται να ανατρέψει αυτόν τον μύθο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Μοχσίν Χαμίντ «Ο απρόθυμος φονταμενταλιστής»

Το Πίσω Ράφι / Η χειμαρρώδης εξομολόγηση ενός απρόθυμου φονταμενταλιστή

Ο Μοχσίν Χαμίντ έγραψε με νηφαλιότητα για κάτι που γνωρίζει πολύ καλά. Γι' αυτό το βιβλίο του βρέθηκε στη βραχεία λίστα Booker, μοσχοπουλήθηκε και μεταφράστηκε σε περισσότερες από είκοσι γλώσσες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η (απόλυτα) μυθιστορηματική ζωή του Μίλο Μανάρα

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Η (απόλυτα) μυθιστορηματική ζωή του Μίλο Μανάρα

Βγαλμένη από άλλη εποχή, η «Αυτοπροσωπογραφία» του Μίλο Μανάρα φέρνει στο φως την Ιταλία του Παζολίνι και του Φελίνι, τους σπουδαίους κομίστες της εποχής και μια ζωή γεμάτη τέχνη και περιπέτεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι 10 σημαντικότερες εκδόσεις του φετινού χειμώνα

Βιβλίο / Οι 10 σημαντικότερες εκδόσεις του φετινού χειμώνα

Παζολίνι, μια ροκ αυτοβιογραφία, ο πιο συντριπτικός σύγχρονος Γάλλος συγγραφέας και ένα βιβλίο - απάντηση στον Τόμας Μαν από μια νομπελίστρια βρίσκονται ανάμεσα στις πιο πολυαναμενόμενες εκδόσεις των επόμενων μηνών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η σκοτεινή πλευρά της αγοράς έργων τέχνης: Τα δύο αστυνομικά μυθιστορήματα του Όλιβερ Μπανκς

Βιβλίο / Η σκοτεινή πλευρά της αγοράς έργων τέχνης: Τα δύο αστυνομικά μυθιστορήματα του Όλιβερ Μπανκς

Βρόμικα παιχνίδια που στήνονται γύρω από διάσημους πίνακες και διαχρονικά ζητήματα του χώρου της τέχνης περνούν μέσα στις δύο ιστορίες με τρόπο οικείο και διαφωτιστικό.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Απολογία για τις γυναίκες που εγκατέλειψαν τα παιδιά τους

Βιβλίο / Απολογία για τις γυναίκες που εγκατέλειψαν τα παιδιά τους

Από την Ίνγκριντ Μπέργκμαν στην Τζόνι Μίτσελ κι από την Ντόρις Λέσινγκ στη Μίριελ Σπαρκ, ένα νέο βιβλίο καταγράφει τις περιπτώσεις των διάσημων γυναικών που άφησαν τα παιδιά τους χωρίς να κοιτάξουν πίσω.
THE LIFO TEAM
Ποιο είναι το μονοπάτι για μια καλύτερη ζωή;

Βιβλίο / Ποιο είναι το μονοπάτι για μια καλύτερη ζωή;

Ο δημοφιλής καθηγητής του Χάρβαρντ, Μάικλ Πιούετ, μιλά στη LiFO με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου του και εξηγεί πώς η κινεζική φιλοσοφία βοηθά τους ανθρώπους να βελτιώσουν τον εαυτό τους και την κοινωνία τους. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Λακαριέρ

Βιβλίο / Ο Λακαριέρ, αυτός ο «ξένος» που εκτίμησε βαθιά τη φτωχική πλευρά του ελληνικού καλοκαιριού

Δεν ήταν ο αστός που είδε την Ελλάδα ως χώρα εξωτική, ταξίδεψε κατάστρωμα γιατί δεν είχε ποτέ λεφτά. Γνώρισε την Ανάφη των εξόριστων και την αφιλόξενη Σέριφο, κατέγραψε το δικό του ελληνικό καλοκαίρι σε ένα απαραίτητο βιβλίο Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ