Κυκλοφορούσαν για χρόνια κρυμμένα στα αθηναϊκά βιβλιοπωλεία. Ποτέ δεν ήταν στους μπροστινούς πάγκους. Ποτέ δεν ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή. Οι μεγάλοι θεωρούσαν πως ήταν για μικρούς, οι μικροί για μεγάλους. Είχαν φανατικό κοινό, αλλά περιορισμένο. Στην αρχή ήρθαν οι «ψαγμένες» κινηματογραφικές μεταφορές. 300, Watchmen, Hellboy, SinSity και τα άλλα μεγάλα blockbuster και μετά το... Logicomix του Δοξιάδη, και ο χάρτης άλλαξε. Το graphic novel μπήκε στη ζωή μας όπως τα spreads. Το εξηγεί γλαφυρά ο κ. Ιωαννίδης, επιμελητής των εκδόσεων Anubis: «Παλιά τα κόμικ στην Ελλάδα ήταν συνώνυμα με το Μίκι Μάους. Σήμερα θεωρούνται τέχνη». Έτσι, η προθήκη με τα κόμικ στα βιβλιoπωλεία θεωρείται απαραίτητη, οι εκδοτικοί που ασχολούνται με τα στριπάκια γίνονται όλο και πιο γνωστοί και οι Έλληνες συγγραφείς ψάχνουν να βρουν το σχεδιαστικό ταίρι τους. Άλλωστε, στην έρευνα για το βιβλίο της δεκαετίας που είχαμε κάνει στο προηγούμενο αφιέρωμα της LifΟ για το βιβλίο, αυτοί που ερωτήθηκαν για το πού πάει το πράγμα είχαν ισχυριστεί πως το μέλλον ανήκει στα graphic novel. «Από ένα πάρα πολύ σπάνιο φαινόμενο έχουν μετατραπεί σε μια νέα τάση, σε μια νέα μόδα και ίσως είναι ό,τι πιο ενδιαφέρον κυκλοφορεί αυτήν τη στιγμή στη λογοτεχνική παραγωγή», συμπληρώνει ο κ. Ιωαννίδης.
Σε τι διαφέρει όμως το graphic novel από το κόμικ; «Στην Ελλάδα, όταν μιλάμε για κόμικ, μιλάμε για εκδόσεις περιπτέρου. Με περιοδικότητα και δίχως ιδιαίτερες εκδοτικές αξιώσεις. Τα graphic novel είναι εκδόσεις βιβλιοπωλείου, έχουν σκληρό εξώφυλλο. Είναι συλλογές τευχών ή αυτοτελείς ιστορίες». Με λίγα λόγια, ο πολυτελής τρόπος έκδοσης είναι αυτός που τα διαχωρίζει. Επίσης, ένας άλλος διαχωρισμός είναι στο θέμα. Αυτά που αναφέρονται στους σούπερ ήρωες όπως ο Batman, o Superman, o Spiderman και άλλοι, και αυτά που δεν αναφέρονται: τα «κόμικ τέχνης», όπως τα αποκαλεί ο κ. Ιωαννίδης (π.χ. το Watchmen).
Διάφοροι οίκοι δραστηριοποιούνται ήδη εδώ και χρόνια στον χώρο του graphic novel και έχουν καταφέρει να εκδώσουν ορισμένους από τους πιο ενδιαφέροντες σχεδιαστές του εξωτερικού. Allan Moore, Frank Miller (Sin Sity, 300), Marjan Satrapi (Persepolis) και Joe Sacco «μιλάνε» και την ελληνική. Μεγάλη ιστορία στον χώρο έχουν οι εκδόσεις Anubis. To Watchmen και το V for Vendetta του Moore κυκλοφορούν από αυτές. Επίσης, σειρές της Dc United και της Marvel έχουν μεταφραστεί από τον Anubis. Το «μαύρο» Batman: Τι απέγινε ο Σκοτεινός Ιππότης του Neil Gaiman μόλις κυκλοφόρησε, ενώ το «κατάμαυρο» Joker του Brian Azarello είναι στα βιβλιοπωλεία εδώ και κάτι μήνες (DC). Από τη Marvel εξαιρετικό είναι το Zombies του Robert Kirkman, στο οποίο οι υπερήρωες καταστρέφουν τον πολιτισμό μας. Το πολυβραβευμένο Palestine του Joe Sacco κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΨΜ. Ο ίδιος οίκος έχει επανεκδώσει πρόσφατα το Blankets του Κρεγκ Τόμσον με σκληρόδετο εξώφυλλο. Το best seller Λυκόφως της Στέφανι Μάγιερ εικονογραφήθηκε από τον Kim Young και μετατράπηκε σε κόμικ (Πλατύπους). Η Jemma Press (με σημαντική παραγωγή στον χώρο του κόμικ) παρουσίασε πρόσφατα το έργο του Terry Moore, Echo: Η λίμνη του φεγγαριού. Στο ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο jemmacomics.gr μπορείτε να βρείτε αρκετές προσφορές σε ελληνικά και ξένα κόμικ. Η ιστορία του Darth Vader του Star Wars κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Helm. Οι ίδιοι έχουν εκδώσει και τη διάσημη τετραλογία Το δαχτυλίδι των Νιμπελούγκεν του P. Graig Russel. To Hailraiser 2 του Clive Barker έχει κυκλοφορήσει από το Οξύ και τελευταία ξεχωρίζει το εξαιρετικό εξαρχειώτικο βιβλιοπωλείο κόμικ Tilt με το At the Drive Ink, Heavy Liquid Strip Theater όπου Έλληνες κομίστες εικονογραφούν τον τελευταίο δίσκο των Last Drive.
σχόλια