Graphic Novel’s Resurrection

Graphic Novel’s Resurrection Facebook Twitter
0

Κυκλοφορούσαν για χρόνια κρυμμένα στα αθηναϊκά βιβλιοπωλεία. Ποτέ δεν ήταν στους μπροστινούς πάγκους. Ποτέ δεν ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή. Οι μεγάλοι θεωρούσαν πως ήταν για μικρούς, οι μικροί για μεγάλους. Είχαν φανατικό κοινό, αλλά περιορισμένο. Στην αρχή ήρθαν οι «ψαγμένες» κινηματογραφικές μεταφορές. 300, Watchmen, Hellboy, SinSity και τα άλλα μεγάλα blockbuster και μετά το... Logicomix του Δοξιάδη, και ο χάρτης άλλαξε. Το graphic novel μπήκε στη ζωή μας όπως τα spreads. Το εξηγεί γλαφυρά ο κ. Ιωαννίδης, επιμελητής των εκδόσεων Anubis: «Παλιά τα κόμικ στην Ελλάδα ήταν συνώνυμα με το Μίκι Μάους. Σήμερα θεωρούνται τέχνη». Έτσι, η προθήκη με τα κόμικ στα βιβλιoπωλεία θεωρείται απαραίτητη, οι εκδοτικοί που ασχολούνται με τα στριπάκια γίνονται όλο και πιο γνωστοί και οι Έλληνες συγγραφείς ψάχνουν να βρουν το σχεδιαστικό ταίρι τους. Άλλωστε, στην έρευνα για το βιβλίο της δεκαετίας που είχαμε κάνει στο προηγούμενο αφιέρωμα της LifΟ για το βιβλίο, αυτοί που ερωτήθηκαν για το πού πάει το πράγμα είχαν ισχυριστεί πως το μέλλον ανήκει στα graphic novel. «Από ένα πάρα πολύ σπάνιο φαινόμενο έχουν μετατραπεί σε μια νέα τάση, σε μια νέα μόδα και ίσως είναι ό,τι πιο ενδιαφέρον κυκλοφορεί αυτήν τη στιγμή στη λογοτεχνική παραγωγή», συμπληρώνει ο κ. Ιωαννίδης.

Σε τι διαφέρει όμως το graphic novel από το κόμικ; «Στην Ελλάδα, όταν μιλάμε για κόμικ, μιλάμε για εκδόσεις περιπτέρου. Με περιοδικότητα και δίχως ιδιαίτερες εκδοτικές αξιώσεις. Τα graphic novel είναι εκδόσεις βιβλιοπωλείου, έχουν σκληρό εξώφυλλο. Είναι συλλογές τευχών ή αυτοτελείς ιστορίες». Με λίγα λόγια, ο πολυτελής τρόπος έκδοσης είναι αυτός που τα διαχωρίζει. Επίσης, ένας άλλος διαχωρισμός είναι στο θέμα. Αυτά που αναφέρονται στους σούπερ ήρωες όπως ο Batman, o Superman, o Spiderman και άλλοι, και αυτά που δεν αναφέρονται: τα «κόμικ τέχνης», όπως τα αποκαλεί ο κ. Ιωαννίδης (π.χ. το Watchmen).

Διάφοροι οίκοι δραστηριοποιούνται ήδη εδώ και χρόνια στον χώρο του graphic novel και έχουν καταφέρει να εκδώσουν ορισμένους από τους πιο ενδιαφέροντες σχεδιαστές του εξωτερικού. Allan Moore, Frank Miller (Sin Sity, 300), Marjan Satrapi (Persepolis) και Joe Sacco «μιλάνε» και την ελληνική. Μεγάλη ιστορία στον χώρο έχουν οι εκδόσεις Anubis. To Watchmen και το V for Vendetta του Moore κυκλοφορούν από αυτές. Επίσης, σειρές της Dc United και της Marvel έχουν μεταφραστεί από τον Anubis. Το «μαύρο» Batman: Τι απέγινε ο Σκοτεινός Ιππότης του Neil Gaiman μόλις κυκλοφόρησε, ενώ το «κατάμαυρο» Joker του Brian Azarello είναι στα βιβλιοπωλεία εδώ και κάτι μήνες (DC). Από τη Marvel εξαιρετικό είναι το Zombies του Robert Kirkman, στο οποίο οι υπερήρωες καταστρέφουν τον πολιτισμό μας. Το πολυβραβευμένο Palestine του Joe Sacco κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΨΜ. Ο ίδιος οίκος έχει επανεκδώσει πρόσφατα το Blankets του Κρεγκ Τόμσον με σκληρόδετο εξώφυλλο. Το best seller Λυκόφως της Στέφανι Μάγιερ εικονογραφήθηκε από τον Kim Young και μετατράπηκε σε κόμικ (Πλατύπους). Η Jemma Press (με σημαντική παραγωγή στον χώρο του κόμικ) παρουσίασε πρόσφατα το έργο του Terry Moore, Echo: Η λίμνη του φεγγαριού. Στο ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο jemmacomics.gr μπορείτε να βρείτε αρκετές προσφορές σε ελληνικά και ξένα κόμικ. Η ιστορία του Darth Vader του Star Wars κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Helm. Οι ίδιοι έχουν εκδώσει και τη διάσημη τετραλογία Το δαχτυλίδι των Νιμπελούγκεν του P. Graig Russel. To Hailraiser 2 του Clive Barker έχει κυκλοφορήσει από το Οξύ και τελευταία ξεχωρίζει το εξαιρετικό εξαρχειώτικο βιβλιοπωλείο κόμικ Tilt με το At the Drive Ink, Heavy Liquid Strip Theater όπου Έλληνες κομίστες εικονογραφούν τον τελευταίο δίσκο των Last Drive.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιογραφίες: Aπό τον Γκαρσία Μάρκες στην Άγκελα Μέρκελ

Βιβλίο / Πώς οι βιογραφίες, ένα όχι και τόσο δημοφιλές είδος στη χώρα μας, κατάφεραν να κερδίσουν έδαφος

Η απόλυτη επικράτηση των βιογραφιών στη φετινή εκδοτική σοδειά φαίνεται από την πληθώρα των τίτλων και το εύρος των αφηγήσεων που κινούνται μεταξύ του autofiction και των βιωματικών «ιστορημάτων».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Άλαν Χόλινγκερστ: «Η γραμμή της ομορφιάς»

Το πίσω ράφι / Η γραμμή της ομορφιάς: Η κορυφαία «γκέι λογοτεχνία» του Άλαν Χόλινγκχερστ

Ο Χόλινγκχερστ τοποθέτησε το βραβευμένο με Booker μυθιστόρημά του στα θατσερικά '80s και κατάφερε μια ολοζώντανη και μαεστρική ανασύσταση μιας αδίστακτης δεκαετίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Βιβλίο / Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Η Σανόρα Μπαρμπ είχε περάσει πολύ καιρό στους καταυλισμούς των προσφύγων από την Οκλαχόμα που είχαν πληγεί από την Μεγάλη Ύφεση και την ξηρασία, προκειμένου να γράψει το μυθιστόρημά της. Έκανε όμως το λάθος να δείξει την έρευνά της στον διάσημο συγγραφέα, ο οποίος την πρόλαβε.
THE LIFO TEAM
Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι σπουδαιότερες μορφές του 19ου αιώνα

Βιβλίο / Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι παρεξηγημένοι του 19ου αιώνα

Το βιβλίο του Γερμανού θεωρητικού και πανεπιστημιακού Χέρφριντ Μίνκλερ αναλαμβάνει να επαναπροσδιορίσει το έργο τους, που άλλαξε τα δεδομένα του αστικού κόσμου από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Βιβλίο / Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Σε όλα τα έργα του πρωταγωνιστούν οι γυναίκες και μια υπόγεια Αθήνα, ενώ ο ίδιος δεν κρίνει τους ήρωές του παρά το αφήνει σε εμάς: Μια κουβέντα με τον χαμηλόφωνο συγγραφέα του «Άχρηστου Δημήτρη» και της «Πλατείας Κλαυθμώνος».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που δεν βλέπεις σχεδόν κανέναν να διαβάζει ένα βιβλίο στο μετρό»   

Βιβλίο / Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που σχεδόν κανείς δεν διαβάζει βιβλίο στο μετρό»   

Η πολυβραβευμένη μεταφράστρια μιλά για την προσωπική της διαδρομή στον χώρο της λογοτεχνίας, για το στοίχημα της καλής μετάφρασης και εξηγεί τι σημαίνει να δουλεύεις πάνω σε κορυφαία έργα του Φλομπέρ, του Καμί, του Μαρκήσιου ντε Σαντ και της Ανί Ερνό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Βιβλίο / «Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Ο 84χρονος ηθοποιός κοιτάζει προς τα πίσω και βλέπει τα δύσκολα παιδικά χρόνια, την καταθλιπτική μητέρα του, τον Τσέχoφ, τις σχέσεις που δεν έφτασαν ποτέ στον γάμο, τις έντονες αναταράξεις μιας πολυκύμαντης διαδρομής.
THE LIFO TEAM
Πέτρος Τατσόπουλος: «Η οργή σε κάποιες περιπτώσεις επιβάλλεται γιατί είναι απελευθερωτική»

Πέτρος Τατσόπουλος / «Δεν τα έχω με τους πιστούς αλλά με τους απατεώνες ρασοφόρους»

Μια χειμαρρώδης συνέντευξη με τον γνωστό συγγραφέα, δημοσιογράφο, παρουσιαστή και πρώην βουλευτή Πέτρο Τατσόπουλο, με αφορμή το τελευταίο του βιβλίο «Το παιδί του διαβόλου - Μια αληθινή ιστορία», όπου εστιάζει στη μεγάλη δύναμη της Εκκλησίας στην Ελλάδα, στη διαπλοκή της με την πολιτεία και στις σκοταδιστικές απόψεις που κατά κανόνα πρεσβεύει καθώς και στην ιδιαίτερα επικερδή «μπίζνα» που έχει στηθεί γύρω από ιερά λείψανα, ιερά κειμήλια, «άγιους» γέροντες και «θαύματα» για κάθε χρήση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ