Μ' ένα Άρλεκιν ξεχνιέμαι

Μ' ένα Άρλεκιν ξεχνιέμαι Facebook Twitter
0

Παλλόμενοι πόθοι, αναψοκοκκινισμένες παρθένες ή ξεχασμένες σεξουαλικά γυναίκες που τις διεκδικούν επιτυχημένοι και οπωσδήποτε γυμνασμένοι άντρες. Και πάνω απ' όλα ένα happy end και η υπόμνηση πως η αγάπη είναι τυφλή και πάντα θριαμβεύει. Κοντολογίς, αυτά είναι τα συστατικά της πιο επιτυχημένης λογοτεχνικής συνταγής στον κόσμο. Ρομαντική, ερωτική λογοτεχνία τσέπης που απευθύνεται σε γυναίκες και πουλάει δισεκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο.

Η ροζ λογοτεχνία φούντωσε πάθη και φαντασιώσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα με τα περίφημα Βίπερ Νόρα που έκρυβαν οι γυναίκες κάτω από πετσέτες θαλάσσης ή μέσα σε ψάθινες τσάντες στα ζαχαροπλαστεία των κωμοπόλεων. Εκεί που η αναγνώστρια γινόταν η εύθραστη ηρωίδα και ο κύριος του απέναντι τραπεζιού ο πλούσιος που θα τη διεκδικήσει έως θανάτου. Ήταν όμως το 1979 με την έλευση των Άρλεκιν στην ελληνική αγορά που η ροζ λογοτεχνία απέκτησε και εδώ την πραγματική της διάσταση και οδήγησε σε μια γιγαντιαία αγορά εκατομμυρίων πωλήσεων, χάρη στη διαρκή από τότε δράση της Χάρλενικ Ελλάς. Το πρώτο βιβλίο της γνωστής εκδοτικής εταιρείας Harlequin (με έδρα το Τορόντο στον Kαναδά) ήταν το Ο απαγορευμένος καρπός της queen of romance Ανν Μάθερ, για να ακολουθήσουν χιλιάδες άλλοι τίτλοι που έστελναν κάθε Πέμπτη τις γυναίκες στα περίπτερα. Ήταν η εποχή που μητέρες και οι θείες μας οι έκρυβαν τα μυθιστορήματά τους μέσα στο «Πάνθεον» και τη «Γυναίκα», όπως οι άντρες δίπλωναν μέσα στην εφημερίδα τα πορνογραφικά περιοδικά.

Προφανώς έκτοτε έχει επέλθει η απαραίτητη απενοχοποίηση αλλά και απομυθοποίηση, αφού η τηλεόραση και τα περιοδικά φρόντισαν να λειάνουν την αίσθηση του απαγορευμένου και του εκτός ορίων που δημιουργούσαν τα ροζ μυθιστορήματα. Η επέλαση όμως δεν έχει σταματήσει. Η Harlequin Enterprises Limited εκδίδει κάθε μήνα 120 νέους τίτλους σε 26 διαφορετικές γλώσσες σε ολόκληρο τον κόσμο. Διαθέτει 1.300 συγγραφείς από ολόκληρο τον κόσμο, χωρισμένους σε ειδικότητες: κλασικά ροζ μυθιστορήματα, ερωτικά αστυνομικά θρίλερ, ιστορικά αισθηματικά αλλά και αισθηματικά μυθιστορήματα φαντασίας (η νέα τάση που ανθεί στη διεθνή αγορά). Θα μπορούσε να είναι το διαχρονικό best seller των γυναικών αν δεν αυξάνονταν σημαντικά τα τελευταία χρόνια οι πωλήσεις των βιβλίων αυτοβοήθειας, που λίγο πολύ ακολουθούν την ίδια συνταγή - αρκεί να αφαιρέσει κανείς τις μυθοπλαστικές περικοκλάδες και τα εκατοντάδες κοσμητικά επίθετα που χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν την ανατομία του σώματος (α, ναι, και της ψυχής). Το μυστικό είναι να νιώσει η γυναίκα ξεχωριστή, να συνειδητοποιήσει ότι αν πιστέψει στον εαυτό της τότε θα κερδίσει ό,τι επιθυμεί. Και θα νιώσει να λιποθυμά στα χέρια του καθώς «την αγκάλιασε και τον ένιωσε να σκληραίνει, ενώ τα γαλάζια μάτια του σκούραιναν από πόθο».

Στην παγκόσμια μυθολογία των ροζ και δη της αυτοκρατορίας των Αρλεκίν, συμμετέχει και ένας Έλληνας. Είναι ο Τόνι Καραγιάννι, που ζει στο Οχάιο και υπογράφει ως Τόνι Κάριγκτον.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι γυναίκες ενός χωριού γράφουν τη γαστρονομική ιστορία της Λέσβου

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ