Τα όνειρα που έβλεπαν οι ανώνυμοι πολίτες στα πρώτα χρόνια του Τρίτου Ράιχ

Τα όνειρα που έβλεπαν οι ανώνυμοι πολίτες στα πρώτα χρόνια του Τρίτου Ράιχ Facebook Twitter
H Σαρλόττε Μπέραντ η οποία κατέγραψε τα όνειρα των πολιτών από το 1933 έως το 1939 ως αδιαφιλονίκητο ιστορικοπολιτικό κριτήριο, ως ένα αντεστραμμένο πρίσμα μιας εσωτερικής πραγματικότητας που αναδείκνυε το συγκλονιστικό μέγεθος του φόβου
0

Aπό τότε που τα σπίτια έπαψαν να είναι ιδιωτικοί χώροι, ζω στο βυθό της θάλασσας, για να παραμείνω αθέατος»  ομολογεί ένας ανώνυμος γιατρός αφηγούμενος κάποιο όνειρο του τα πρώτα χρόνια του Τρίτου Ράιχ. Το ιδιωτικό έχει πάψει προ πολλού να υφίσταται και τα όνειρα των πολιτών-μεσοαστών ή απλών μεροκαματιάρηδων-έδειχναν πως η τρομοκρατία του ολοκληρωτισμού είχε ήδη αρχίσει να εισβάλει σε κάθε γωνιά του ασυνειδήτου με σκοπό να το συντρίψει. Κι εδώ δεν μιλάει η ψυχανάλυση, ούτε καν η συμβολική καταγραφή των δεδομένων της επιθυμίας: μιλάει η εποπτική ματιά της Γερμανοεβραίας δημοσιογράφου και συγγραφέως Σαρλόττε Μπέραντ η οποία κατέγραψε τα όνειρα των πολιτών από το 1933 έως το 1939 ως αδιαφιλονίκητο ιστορικοπολιτικό κριτήριο, ως ένα αντεστραμμένο πρίσμα μιας εσωτερικής πραγματικότητας που αναδείκνυε το συγκλονιστικό μέγεθος του φόβου. Γι αυτό και το άκρως πρωτότυπο έργο της που αντιστέκεται σε επιμέρους κατηγοριοποιήσεις «Τα όνειρα στο Τρίτο Ράιχ» (κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άγρα σε μετάφραση Γιάννη Καλιφατίδη) διαβάζεται με κομμένη την ανάσα αλλά και με την αντικειμενική θέση ενός παρατηρητή που ξέρει πως πίσω από το συμβολικό κράμα του ενυπνίου κρύβεται μια αδυσώπητη πραγματικότητα. 

 

Αλλά για ποια πραγματικότητα ακριβώς μιλάμε στη Γερμανία της δεκαετίας του 30, όταν αυτή «μετατρέπεται σε μυθοπλασία ή σε εφιάλτη» με αποτέλεσμα «η ονειρική δραστηριότητα να αποκτά με την εξωτερικότητα στενότερη συνάφεια απ’ο,τι η ημερήσια ορθολογική σκέψη»;- όπως χαρακτηριστικά τονίζει η Martin Leibοvici στην κατατοπιστικότατη εισαγωγή της (σε μετάφραση Βίκυς Ιακώβου). Εδώ μαθαίνουμε ότι καθοριστικό παράγοντα για την έκδοση του βιβλίου με τα όνειρα των πολιτών στο πρώιμο Τρίτο Ράιχ έπαιξε η στενή φίλη της συγγραφέως Μπέραντ, Χάνα Άρεντ η οποία συνέβαλε ώστε τα όνειρα να ταξινομηθούν πέρα από τα αυστηρά συγκείμενα της ψυχανάλυσης και να καταδείξουν τη σχέση «ανάμεσα στον μύχιο κόσμο των υποκειμένων και στον πολιτικό κόσμο». Άλλωστε τα υποκείμενα που αφηγούνται τα όνειρα τους δεν υφίστανται άμεσα τη βία αλλά κυρίως τελούν «υπό την επίδραση του διάχυτου φόβου και της επαπειλούμενης κατάρρευσης». Έντονη είναι η καφκική ατμόσφαιρα των ονείρων και όχι τυχαία η συγγραφέας επικαλείται συχνά πυκνά τον Κάφκα ειδικά όσον αφορά το γκροτέσκο, το μαύρο χιούμορ και το παράλογο. Εξου και έντονος συμβολικός ρόλος κάθε λογής αντικειμένου ή ζώου που φαίνεται να μετατρέπεται σε πρωταγωνιστή ή σε γκροτέσκα φιγούρα-όπως π.χ. του Γκέρινγκ «που όσο πάει και χοντραίνει». 

 

Το άκρως πρωτότυπο έργο της που αντιστέκεται σε επιμέρους κατηγοριοποιήσεις, διαβάζεται με κομμένη την ανάσα αλλά και με την αντικειμενική θέση ενός παρατηρητή που ξέρει πως πίσω από το συμβολικό κράμα του ενυπνίου κρύβεται μια αδυσώπητη πραγματικότητα.

 

Η φλύαρη κεραμική σόμπα

Γράφει η συγγραφέας για το όνειρο με τη φλύαρη κεραμική σόμπα: «Το ‘όνειρο με τη φλύαρη κεραμική σόμπα’ αποτελεί στην κατηγορία του το πλέον αντιπροσωπευτικό παράδειγμα για την εξάλειψη των ορίων ανάμεσα στα θύματα και τους θύτες: αν μη τι άλλο καθιστά σαφείς τις απεριόριστες δυνατότητες του συστήματος να χειραγωγεί τον άνθρωπο. Εκτός από την κεραμική σόμπα, που πρωταγωνιστεί σε μια ιστορία οικογενειακής θαλπωρής, βγαλμένη θαρρείς από ένα ανθολόγιο με βουκολικά ειδύλλια, σε καταδότη μετατρέπεται και το πορτατίφ του κομοδίνου πλάι στο προσκέφαλο μιας άλλης νοικοκυράς. Αντί να φωτίσει το δωμάτιο, φέρνει στο φως, με εκκωφαντική ένταση μεγαφώνου, όσα εκείνη μουρμούριζε στον ύπνο της.

 

Η τραχιά φωνή του πορτατίφ θυμίζει αξιωματικό. Η πρώτη μου σκέψη είναι να σβήσω το φως και να τυλιχτώ στο σωτήριο σκοτάδι. Μα ύστερα λέω στον εαυτό μου: ‘Μάταιος κόπος’. Μια και δυο, τρέχω στη φιλενάδα μου, ξεφυλλίζω με αγωνία τον ονειροκρίτη της, μα η μόνη ερμηνεία που βρίσκω για τη λέξη ‘πορτατίφ’ είναι ‘βαριά αρρώστια’. Για μια στιγμή νιώθω τεράστια ανακούφιση μεμιάς, όμως, μου έρχεται στο μυαλό ότι στις μέρες μας ο κόσμος χρησιμοποιεί καλού-κακού την ‘αρρώστια’ ως συνθηματική λέξη για τη ‘σύλληψη’. Βουλιάζω και πάλι μες στη μαύρη απελπισία, παραδομένη στο έλεος της επίμονης τραχιάς φωνής, μολονότι δεν υπάρχει κανείς για να με συλλάβει».

 

Τα «αυθάδικα», όπως τα αποκαλεί η συγγραφέας, αντικείμενα δίνουν και παίρνουν στις αφηγήσεις των ονείρων, ενίοτε γίνονται καταδότες και εν τέλει φορείς ενός παράλογου σύμπαντος χωρίς αρχή και τέλος- και το κυριότερο δίχως έλεος. Σε μια ατελείωτη πραγματικότητα που μοιάζει με πίνακα «παρηκμασμένης τέχνης» ήταν παραπάνω από σαφές πως οι πολίτες ήταν φτιαγμένοι από το υλικό που είναι φτιαγμένα τα όνειρα, έστω και με τη μορφή ενός αδυσώπητου εφιάλτη. Όπως ομολογεί μια μελαχρινή αφηγήτρια η οποία διεκδικούσε συμβολικά την ελευθερία της απαγγέλλοντας με άλλους μελαχρινούς μέσα από ένα χορωδιακό σύνολο, ένα περίεργο ρετσιτατίβο: «Ονειρεύτηκα ότι δεν μπορούσα πια να μιλάω μοναχή μου παρά μόνο εν χορώ, μαζί με την ομάδα μου». Ο καταναγκασμός της ομάδας γινόταν εδώ πράξη αντίστασης και το όνειρο ο καλύτερος τρόπος οργάνωσης της. Αναμφίβολα «Τα Όνειρα στο Τρίτο Ράιχ» είναι σπάνιο βιβλίο με πολλαπλά μηνύματα και με μοναδικά, μέσα στη συμβολική διάστασή τους, ιστορικοπολιτικά τεκμήρια. 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ