Ταξίδι στο φεγγάρι

Ταξίδι στο φεγγάρι Facebook Twitter
Από μικρός είχα μανία να φτιάχνω φανταστικούς κόσμους. Τους έφτιαχνα με τα παιχνίδια μου, με θεατρικά, με ζωγραφιές. Μεγάλος συνέχισα με λέξεις. Φωτο: Μαρία Φανφάνη / LIFO
0

ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΡΙΑ ΦΑΝΦΑΝΗ

Ταξίδι στο φεγγάρι Facebook Twitter
Φωτο: Μαρία Φανφάνη / LIFO

 

Από «τη Γη στη Σελήνη» ταξίδεψε παιδιά και γονείς η παρουσίαση του νέου ομότιτλου παιδικού βιβλίου του Αντώνη Παπαθεοδούλου, που έγινε στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών κάτω από το γιγάντιo ιστορικό διοπτρικό τηλεσκόπιο του Newall που βρίσκεται ακόμη σε λειτουργία. 

Για την ιστορία, το τηλεσκόπιο κατασκευάστηκε το 1868 από τον Άγγλο μηχανικό Τόμας Κούκ και χαρίστηκε στην χώρα μας μετά από πολλά χρόνια απραξίας του, το 1955, εξαιτίας των μόνιμων βροχοπτώσεων στην Αγγλία που δεν επέτρεπαν σχεδόν ποτέ την παρατήρηση των αστεριών. Ήταν το μεγαλύτερο τηλεσκόπιο για την εποχή του. Τρία χρόνια πριν την κατασκευή του μάλιστα, είχε δημοσιεύσει το έργο του «Από τη Γη στη Σελήνη» και ο Γάλλος θεμελιωτής του μυθιστορήματος επιστημονικής φαντασίας, ο Ιούλιος Βερν, ο οποίος προέβλεψε και το ταξίδι του ανθρώπου στο φεγγάρι. 

Ο πιο καλός παραμυθάς είναι η ίδια η ιστορία. Αυτά που έχουν δει τα ματάκια της ξεπερνούν κάθε φαντασία. Αν την εμπιστευόμασταν ως παραμυθά κι ακούγαμε τις αφηγήσεις της θα ήμασταν πολύ διαφορετικοί άνθρωποι.

Η αγάπη του συγγραφέα Αντώνη Παπαθεοδούλου για τα μυθιστορήματα του Βερν τον ενέπνευσε να διασκευάσει την συγκεκριμένη ιστορία και να συνεργαστεί με την ταλαντούχα Ίριδα Σαμαρτζή που την εικονογράφησε. Και το αποτέλεσμα είναι «ταξιδιάρικο». Με την ευκαιρία της συνάντησης με τον συγγραφέα, κάναμε μια συζήτηση για το παιδικό βιβλίο:

Ταξίδι στο φεγγάρι Facebook Twitter
Φωτο: Μαρία Φανφάνη / LIFO

— Ποια ήταν τα πρώτα βιβλία που διάβασες;

Τα “Παραμύθια από το τηλέφωνο”, του Τζιάνι Ροντάρι, το “Γράμματα στην Παυλίνα” του Τζέιμς Κρους και “Το Παραμύθι με τα χρώματα” του Αλέξη Κυριτσόπουλου… αμέσως μετά “Το Καπλάνι της βιτρίνας” και μετά έχασα πια το μέτρημα. Ίσως να φταίνε κι αυτά τα πρώτα βιβλία που μετά έχασα το μέτρημα.

— Πώς γεννήθηκε η ανάγκη να ασχοληθείς με το παιδικό βιβλίο;

Από μικρός είχα μανία να φτιάχνω φανταστικούς κόσμους. Τους έφτιαχνα με τα παιχνίδια μου, με θεατρικά, με ζωγραφιές. Μεγάλος συνέχισα με λέξεις. Στην πορεία είδα πως το να φτιάχνεις φανταστικούς κόσμους μπορεί να βοηθήσει τον πραγματικό κόσμο να γίνει καλύτερος. Και έτσι η μανία μου είχε τώρα και μια αποστολή. Κι έτσι συνεχίζω.

— Από πού αντλείς έμπνευση;

Νομίζω πιο συχνά από την επικαιρότητα. Τα παιδιά βιώνουν την εποχή τους, κολυμπούν μέσα στην επικαιρότητα, όσο κι αν προσπαθούμε οι μεγαλύτεροι να φτιάχνουμε μικρόκοσμους και να τα προστατεύουμε από αυτήν. Έτσι πολύ συχνά είναι η επικαιρότητα που μου επιβάλλει εμπνεύσεις, δράσεις, καταστάσεις και θεματολογίες. Όταν καταφέρνω να ξεχνιέμαι όμως, έμπνευση βρίσκω στη δουλειά αγαπημένων μου καλλιτεχνών, στη φύση και τα μυστικά της, στην ιστορία και τη μυθολογία, στις λέξεις και τα παιχνίδια του λόγου που δημιουργούν καινούργιους απροσδόκητους κόσμους.

— Ποιος είναι ο καλύτερος παραμυθάς της ιστορίας;

Η ίδια η ιστορία. Αυτά που έχουν δει τα ματάκια της ξεπερνούν κάθε φαντασία. Αν την εμπιστευόμασταν ως παραμυθά κι ακούγαμε τις αφηγήσεις της θα ήμασταν πολύ διαφορετικοί άνθρωποι.

Ταξίδι στο φεγγάρι Facebook Twitter
Αν το παιδί βλέπει εμάς τους ίδιους να διαβάζουμε και να αντλούμε απόλαυση από αυτό τότε σίγουρα θα το δοκιμάσει και το ίδιο και τα βιβλία ίσως το κερδίσουν. Φωτο: Μαρία Φανφάνη / LIFO

— Από τι "υλικό" είναι φτιαγμένο το παιδικό βιβλίο;

Το εύκολο είναι να πω από φαντασία, χρώμα, αισιοδοξία και τέτοια. Ισχύει. Από την πλευρά του δημιουργού όμως ένα καλό παιδικό βιβλίο, είναι φτιαγμένο από πολλή δουλειά, διάβασμα, ανησυχία, παιχνίδι, πείραμα, αφαίρεση, ενδιαφέρον και κυρίως από σεβασμό, στη διαφορετικότητα της κάθε ηλικίας και στην ποιότητα που αξίζει να έχει ό,τι της απευθύνεται.

— Ως γονιός είσαι ικανοποιημένος με το ελληνικό παιδικό βιβλίο;

Το “ελληνικό παιδικό βιβλίο” δεν είναι ένα ενιαίο σύνολο για το οποίο θα μπορούσα να βγάλω γενικά συμπεράσματα. Είναι τόσο μεγάλη η παραγωγή και τόσο διαφορετικά τα βιβλία… Επίσης πάνε 15 χρόνια που ασχολούμαι με το χώρο και μου είναι δύσκολο να το δω μόνο ως γονιός. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι είμαι ευτυχής που σε κάθε ελληνικό βιβλιοπωλείο μπορείς να ανακαλύψεις αριστουργήματα -σημερινά αλλά και διαχρονικά- γραμμένα και ζωγραφισμένα από δικούς μας δημιουργούς που μπορούν άνετα να σταθούν ανάμεσα στα καλύτερα της διεθνούς παραγωγής. Θα ήθελα να δω περισσότερα από αυτά να μεταφράζονται και να κυκλοφορούν στο εξωτερικό. Θα ήθελα ακόμη τα καλά βιβλία να “ζουν” λίγο περισσότερο στα ράφια και στην επικαιρότητα. Και θα ‘θελα να είναι λίγο λιγότερα όλα εκείνα τα βιβλία που δεν έχουν κάτι καινούργιο ή διαφορετικό να πουν. Αν υπάρχει ένα γενικό συμπέρασμα πάντως είναι καλό… πολύ καλό.

— Πώς μπορούμε να διδάξουμε στα παιδιά μας την αγάπη για το βιβλίο;

Δεν μπορούμε. Δεν διδάσκεται. Μπορούμε μόνο να την εμπνεύσουμε. Αν το παιδί  βλέπει εμάς τους ίδιους να διαβάζουμε και να αντλούμε απόλαυση από αυτό τότε σίγουρα θα το δοκιμάσει και το ίδιο και τα βιβλία ίσως το κερδίσουν. Αν εμείς λιώνουμε στην τηλεόραση και λέμε στο παιδί “μα διάβασε και κανένα βιβλίο”, τότε δεν πρόκειται να καταφέρουμε τίποτα, το “διάβασμα” θα μείνει για πάντα λέξη-υποχρέωση, συνδεδεμένη με το “έχω διάβασμα” του σχολείου. Βέβαια οι δράσεις και οι εκδηλώσεις και το παιχνίδι γύρω από το βιβλίο σίγουρα βοηθούν να δημιουργήσουμε ενδιαφέρον… 

Ταξίδι στο φεγγάρι Facebook Twitter
Φωτο: Μαρία Φανφάνη / LIFO

— Υπάρχει μια σειρά που πρέπει να ακολουθήσει ένας γονιός στα αναγνώσματα του παιδιού του;

Αν θέλει να του εμπνεύσει την ανάγνωση ως απόλαυση και όχι ως υποχρέωση, όπως έλεγα πριν, τότε πρέπει να εμπιστευτεί το παιδί του. Να ξεκινήσει από ό,τι του τραβά το ενδιαφέρον… οι αναγνώστες μικροί και μεγάλοι, γίνονται από μόνοι τους πιο απαιτητικοί, βιβλίο-βιβλίο. Και φτιάχνουν την εντελώς δική τους, μοναδική διαδρομή. 

— Υπάρχουν δέκα βιβλία -ας πούμε- που οφείλει να έχει διαβάσει ένα παιδί πριν την ενηλικίωσή του;

Βέβαια! Δεν υπάρχουν 10, υπάρχουν 1110! Και σίγουρα δεν θα συμφωνήσουμε στο ποια είναι. Αλλά μην ανησυχείτε η ενηλικίωση δεν βάζει κανένα όριο στη σχέση μας με τα παιδικά βιβλία! Εγώ είμαι 38 χρονών και ακόμη ανοίγω και διαβάζω τεράστια εικονογραφημένα βιβλία στο ΜΕΤΡΟ και κανείς δεν με κοιτάει περίεργα ή έτσι νομίζω τουλάχιστον γιατί είμαι απορροφημένος στο βιβλίο μου.

— Πόσο σημαντική είναι για σένα η εικονογράφηση στο παιδικό βιβλίο και πώς προέκυψε η συνεργασία με την Ίριδα Σαμαρτζή;

Στο εικονογραφημένο βιβλίο, η εικόνα είναι όσο σημαντική όσο και η ιδέα και η γραφή. Δεν είναι στολίδι ή συνοδεία της αφήγησης αλλά αναπόσπαστο κομμάτι της. Τώρα για την Ίριδα τι να πω… Μπορείς να βρεις εύκολα ανθρώπους που σου μοιάζουν στο πρόσωπο, στη συμπεριφορά, στα γούστα. Είναι δύσκολο όμως να βρεις ανθρώπους που σου μοιάζουν στον τρόπο που φαντάζεσαι. Που οι φαντασίες σας επικοινωνούν απόλυτα. Από τις πρώτες δουλειές που κάναμε μαζί, τους Καλούς & Κακούς Πειρατές και τον Ραφτάκο των Λέξεων, ήξερα πως έχω ανακάλυψει έναν τέτοιον άνθρωπο. Η σειρά “Μικρά ταξίδια με τη φαντασία του Ιούλιου Βερν”  απλώς μού το επιβεβαίωσε.

Ταξίδι στο φεγγάρι Facebook Twitter
Το “ελληνικό παιδικό βιβλίο” δεν είναι ένα ενιαίο σύνολο για το οποίο θα μπορούσα να βγάλω γενικά συμπεράσματα. Είναι τόσο μεγάλη η παραγωγή και τόσο διαφορετικά τα βιβλία… Φωτο: Μαρία Φανφάνη / LIFO

Από τη Γη στη Σελήνη, εκδόσεις Παπαδόπουλος. Για περισσότερες πληροφορίες για τον συγγραφέα και τα βιβλία του εδώ.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM