Το ξεχωριστό βιβλίο του αρχιτέκτονα Άρι Γεωργίου για την τζαζ

Το ξεχωριστό βιβλίο του αρχιτέκτονα Άρι Γεωργίου για την τζαζ Facebook Twitter
Preservation Hall, Νέα Ορλεάνη, Ιούλιος 1978
0

ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ Άρι Γεωργίου (αρχιτέκτων, ζωγράφος, φωτογράφος, συγγραφέας και αρθρογράφος) δεν είναι άγνωστο στους φίλους της τζαζ, στην Ελλάδα, ιδίως σ’ εκείνους που γνωρίζουν τα της ιστορίας της και το πώς πορεύτηκε, εκείνη, στις δεκαετίες του ’70, του ’80 και του ’90.

Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη το 1951, ο Άρις Γεωργίου –και πάντα σε σχέση με την τζαζ– συνδέεται με τρία περιοδικά, που θα κυκλοφορούσαν στη χώρα στα 70s, στα 80s και στα 90s, και στα οποία θα είχε την ευκαιρία να δείξει τη δουλειά του, σε κάποιες τέλος πάντων από τις διαστάσεις της.

Έτσι λοιπόν κείμενα και φωτογραφίες του Άρι Γεωργίου θα βλέπαμε και θα διαβάζαμε τόσο στα περιοδικά «Τζαζ» (Δεκ. 1977-Δεκ. 1981) και «συν και πλην» (Ιαν. 1981-Νοε. 1982), όσο και στο «Jazz & Τζαζ» (Απρ. 1993-Αυγ. 2013).

Λέμε λοιπόν για ένα βαρύ πόνημα, 197 σελίδων, τυπωμένο σε «πολυτελές» χοντρό και γυαλιστερό χαρτί, με φωτογραφίες και κείμενα από την 50ετή ενασχόληση του Άρι Γεωργίου με την τζαζ. Και την γενικότερη τζαζ, την παγκόσμια να πούμε, μα και την ελληνική.

Ο Άρις Γεωργίου ανήκει στην άτυπα λεγόμενη «τζαζ σκηνή της Θεσσαλονίκης», εκείνη τέλος πάντων που άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά, ήδη από τα early sixties, μέσω των κειμένων και των βιβλίων του Σάκη Παπαδημητρίου. Και κάπως έτσι, και καθόλου τυχαίως, το νέο βιβλίο του Άρι Γεωργίου, που τιτλοφορείται “Jazz / Hic et Nunc Hip ’N’ Funk” [Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας, Σεπτέμβριος 2023] θα είναι αφιερωμένο σ’ εκείνον (στον Σάκη Παπαδημητρίου).

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Άρις Γεωργίου, Jazz / Hic et Nunc Hip ’N’ Funk, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης

Περί τίνος πρόκειται; Λέμε λοιπόν για ένα βαρύ πόνημα, 197 σελίδων, τυπωμένο σε «πολυτελές» χοντρό και γυαλιστερό χαρτί, με φωτογραφίες και κείμενα από την 50ετή ενασχόληση του Άρι Γεωργίου με την τζαζ. Και την γενικότερη τζαζ, την παγκόσμια να πούμε, μα και την ελληνική.

Το βιβλίο χωρίζεται σε δεκατρία κεφάλαια, που όλα αποτελούνται από προσωπικές μαρτυρίες του συγγραφέα και βεβαίως καλοτυπωμένες, και σίγουρα καταπληκτικές, ασπρόμαυρες φωτογραφίες.

Στο πρώτο κεφάλαιο (σελ. 9-13) που αποκαλείται “Hic et Nunc / Hip ’n’ Funk” ο Άρις Γεωργίου καταγράφει το πώς θα ερχόταν σε επαφή με την τζαζ και πώς από τα «κλασικά» ακούσματα, τον Μάνο Χατζιδάκι, τα ποπ-ροκ συγκροτήματα και καλλιτέχνες, τον Διονύση Σαββόπουλο, το «έντεχνο» τραγούδι και το «νέο κύμα», σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, θα βρισκόταν ν’ ακούει τζαζ, μέσω ενός συμφοιτητή του στο Μονπελιέ – καθώς στις αρχές της δεκαετίας του ’70 θα εγκατέλειπε την ΑΣΟΕΕ, για να σπουδάσει αρχιτεκτονική στη Γαλλία.

Από έναν άλλο φίλο του, δε, θα «κληρονομούσε» τους πρώτους τζαζ δίσκους του, τα LP “Duke Ellington & John Coltrane” [UK. His Master’s Voice, 1963] και “Monk’s Music / Thelonious Monk featuring John Coltrane” [US. Riveride, 1967], ενώ ο πρώτος τζαζ δίσκος που θα αγόραζε θα ήταν το καταπληκτικό, αλλά άγνωστο άλμπουμ του βρετανού πιανίστα Michael Garrick και της μπάντας του “Home Stretch Blues” [UK. Argo, 1972], όπως και το “Horn Culture” [US. Milestone, 1973] του γίγαντα αμερικανού σαξοφωνίστα Sonny Rollins λίγο πιο μετά. Εκεί, στην Γαλλία, ο Άρις Γεωργίου θα διαβάσει τα πρώτα τζαζ περιοδικά, ερχόμενος σε επαφή και με την τζαζ φωτογραφία, μέσω της τέχνης των Guy Le Querrec, Art Kane, Lee Friedlander και William Claxton.

Το ξεχωριστό βιβλίο του αρχιτέκτονα Άρι Γεωργίου για την τζαζ Facebook Twitter
Steve Lacy, Παρίσι, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, 1977.

Στο κεφάλαιο «ψηλαφώντας» (σελ. 15-30) ο Άρις Γεωργίου περιγράφει τα πρώτα τζαζ live που θα παρακολουθούσε στη Γαλλία, κυρίως μουσικούς της «ελεύθερης» και αυτοσχεδιαστικής τζαζ, που εμφανίζονταν σε μικρότερους χώρους, με φθηνό εισιτήριο (φαντάζομαι πως κάποια θα ήταν και δωρεάν) και που ήταν προσβάσιμα στο προπτυχιακό και μεταπτυχιακό φοιτητικό κοινό. Δεν ήταν μόνον οι ευκαιρίες να δεις τους Bernard Lubat, Intercommunal Free Dance Music Orchetra, Alan Silva, Bobby Few, Steve Lacy κ.ά., ήταν και οι πρώτες απόπειρες για φωτογραφίσεις, καθώς ο Άρις Γεωργίου θα ήταν έτοιμος να αποτυπώσει σημαντικές μορφές της τζαζ, σε καταπληκτικές φωτογραφίες, που 45 χρόνια αργότερα μοιάζουν με «θησαυρό».

Στο «Εξαδέλφες σε διάζευξη» (σελ. 31-33) έχουμε την αναπαραγωγή ενός κειμένου του Άρι Γεωργίου, που είχε δημοσιευθεί για πρώτη φορά στο «Jazz & Τζαζ» (τεύχος #13, Απρ. 1994). Είναι ένα κείμενο προσωπικό οπωσδήποτε, που επιχειρεί να δώσει σχήμα σε μια τζαζική διαδρομή του αρθρογράφου, που θα συμπλήρωνε, τότε, 20 χρόνια. Πρωταγωνιστούν όσα είπαμε ήδη πριν, όπως και ο Σάκης Παπαδημητρίου με τα βιβλία και τα περιοδικά του, ενώ καταγράφονται σκέψεις για το θέμα «τζαζ και φωτογραφία» και άλλα διάφορα.

«Στην Αμερική το ’78» (σελ.35-49) επιγράφεται το επόμενο κεφάλαιο και όπως διαβάζουμε στην εισαγωγή, δια χειρός Άρι Γεωργίου: «Ήταν αναμενόμενο το ταξίδι της Αμερικής να εστιάζει μεταξύ άλλων και στην τζαζ. Από τη δυτική μέχρι την ανατολική ακτή δεν σταμάτησα να εντοπίζω πηγές μουσικής και να αποτυπώνω όσες μπορούσα με τη φωτογραφία. Προέκυψε ένα άρθρο για το τότε πρωτοπόρο περιοδικό “Τζαζ” που έβγαζε ο Κώστας Γιαννουλόπουλος μαζί με τον Σάκη Παπαδημητρίου και με σχεδιασμό του Δημήτρη Θ. Αρβανίτη. Το παραθέτω αυτούσιο και ετεροχρονισμένο κατά 40 χρόνια ως “εικονογράφηση” των μουσικών στιγμιοτύπων». Πέραν του κειμένου, που έχει νόημα και σήμερα, οι φωτογραφίες του Horace Silver, του Preservation Hall της Νέας Ορλεάνης, του Sonny Rollins, των Dave Holland / Chico Freeman κ.ά. αποτελούν όχι μόνον τεκμήρια, μα και κειμήλια.

Το ξεχωριστό βιβλίο του αρχιτέκτονα Άρι Γεωργίου για την τζαζ Facebook Twitter
Φλώρος Φλωρίδης και Σάκης Παπαδημητρίου – πρόβες στο στούντιο «Αγροτικόν» του Νίκου Παπάζογλου, το 1979.
Το ξεχωριστό βιβλίο του αρχιτέκτονα Άρι Γεωργίου για την τζαζ Facebook Twitter
Κώστας Γιαννουλόπουλος και Άρις Γεωργίου, Θεσσαλονίκη, Χριστούγεννα 1980.

Το επόμενο κεφάλαιο, που τιτλοφορείται «στα πάτρια» (σελ.51-65), αναφέρεται κυρίως στον Σάκη Παπαδημητρίου, μέσω των βιβλίων του «Εισαγωγή στην Τζαζ» [Εκδόσεις Διαγωνίου, 1963] και «Θέματα και Πρόσωπα της Σύγχρονης Τζαζ (1950-1970)] [Εκδόσεις Διαγωνίου, 1974], της παρουσίας του στο περιοδικό «Τζαζ» και της συνεργασίας του με τον σαξοφωνίστα Φλώρο Φλωρίδη στο ιστορικό σέσιον (15 Απριλίου 1979) και περαιτέρω άλμπουμ «Αυτοσχεδιάζοντας στου Μπαράκου» [Σειρά Αυτοσχεδιασμός, 1980]. Υπάρχουν φωτογραφίες του Σ. Παπαδημητρίου από το Θέατρο «Άδωνις» της Ρούλας Πατεράκη, του Φλώρου Φλωρίδη από το στούντιο «Αγροτικόν», όπως και των δύο μαζί (Παπαδημητρίου-Φλωρίδης) από το ίδιο στούντιο και τον «Άδωνι», φωτογραφίζεται το μπαρ «Δον Κιχώτης» κ.λπ. Πεντακάθαρο και ιστορικό υλικό.

Το κεφάλαιο «η σκηνή της Θεσσαλονίκης» (σελ.67-101) περιλαμβάνει μικρά κείμενα και βασικά φωτογραφίες του Άρι Γεωργίου. Εδώ καταγράφεται ξανά το παλαιό περιοδικό «Τζαζ», αλλά κυρίως το «συν και πλην» (που είχε ως υπεύθυνο τον Σ. Παπαδημητρίου στην Θεσσαλονίκη), ενώ γίνεται λόγος για τα στέκια της εποχής (Άδωνις, Δον Κιχώτης...), τις συναυλίες και τις ηχογραφήσεις. Έξοχες οι φωτογραφίες των συντελεστών από τα χρόνια του «Τζαζ» και βεβαίως των μουσικών (Gianni Cavallaro, Harry Sokal, Peter Kowald, Evan Parker, Trevor Watts, Keith Rowe, Leo Smith, Günter Sommer, Peter Brötzmann, Han Bennink κ.ά.).

Το μεγαλύτερο κεφάλαιο του βιβλίου είναι το «στη Γαλλία» (σελ.103-145). Ο Άρις Γεωργίου επισκέπτεται ξανά τη Γαλλία, το 1980, γράφει κείμενα και τραβάει φωτογραφίες, που δημοσιεύονται άπαντα στις σελίδες τού «συν και πλην», το 1981. Προσωπικά αυτές τις σελίδες τις θυμάμαι από παλιά, στο συγκεκριμένο περιοδικό και αποτελούν «μέσα μου» κάτι σαν «τζαζ διαθήκη».

Ο αμερικανός ποιητής, ζωγράφος και μουσικός Ted Joans, ο γάλλος πνευστός André Jaume, οι Texture του Alan Silva, το τζαζ κλαμπ Dunois, o θρύλος Archie Shepp, οι Art Ensemble of Chicago, ο γάλλος πνευστός Michel Portal, ο μεγάλος Pharoah Sanders, ο ελβετός ντράμερ Pierre Favre, η αμερικανίδα τρομπονίστρια Melba Liston, ο γίγας Art Blakey, ο περίφημος Nat Adderley, το George Coleman Octet, ο αργεντινός σαξοφωνίστας Gato Barbieri, ο αμερικανός πολυοργανίστας Joe McPhee και άλλοι διάφοροι.

Το ξεχωριστό βιβλίο του αρχιτέκτονα Άρι Γεωργίου για την τζαζ Facebook Twitter
George Lyle μπάσο, Trevor Watts άλτο σαξόφωνο, Liam Genockey ντραμς, Keith Rowe κιθάρα, δηλαδή το γκρουπ Amalgam, στο μπαρ «Δον Κιχώτης», στη Θεσσαλονίκη, στις 20 Ιανουαρίου 1980.

Είναι σίγουρο πως ο Άρις Γεωργίου έχει εντρυφήσει για τα καλά στην τζαζ, κυνηγώντας μεγάλους μουσικούς και μεγάλα ονόματα του χώρου, τους οποίους αποτυπώνει πάντα σε ασπρόμαυρο φιλμ και με άψογες αισθητικά φωτογραφίες – δύσκολες φωτογραφήσεις, εν ολίγοις, μέσα σε κλαμπ, με ανεπαρκή φωτισμό, με ειδικές συνθήκες του κόσμου κ.λπ., που έχουν όμως την έκφραση και την ζωντάνια των εργατών μουσικών και της απελευθέρωσής τους πάνω στα πάλκα. Τα σύντομα κείμενα, με τα βιογραφικά και τα αισθητικά στοιχεία βοηθούν, οπωσδήποτε, στην περαιτέρω κατανόηση του φωτογραφικού υλικού, που και πάλι είναι αξιοζήλευτο.

Το κεφάλαιο «στον δρόμο παντού» (σελ.147-157) είναι ένα από τα πιο σύντομα του βιβλίου, αλλά δεν στερείται σημασίας. Ο Άρις Γεωργίου φωτογραφίζει «ανώνυμους» μουσικούς του δρόμου σε Γαλλία, Αμερική, Γερμανία και Ελλάδα, αποτείνοντας τιμή τόσο στον «άγνωστο» οργανοπαίκτη, όσο και στην Τέχνη της μουσικής γενικότερα. Κάποιες φωτογραφίες από ’δω τις θυμάμαι «να παίζουν» συχνά και στο «Jazz & Τζαζ».

Το ξεχωριστό βιβλίο του αρχιτέκτονα Άρι Γεωργίου για την τζαζ Facebook Twitter
Peter Kowald και Leo Smith, στο θέατρο «Άδωνις», στη Θεσσαλονίκη, το 1979.

Στο «εκτός τζαζ... και όμως...» (σελ.159-163) ο Άρις Γεωργίου αναφέρεται στις σχέσεις τζαζ, «κλασικής» και «σύγχρονης μουσικής» κάνοντας λόγο για Dave Brubeck, Keith Jarrett, Gunther Schuller και «τρίτο ρεύμα», Anthony Braxton, Iannis Xenakis, Kronos Quartet κ.λπ. Προσωπικά θα ήθελα εδώ και μια αναφορά στις σχέσεις ροκ και τζαζ, με αναφορές ονομάτων που θα ξεκινούσαν από το ροκ καταλήγοντας στην τζαζ (John McLaughlin, Larry Coryell, Terje Rypdal, Μάρκος Αλεξίου, Γιώργος Τρανταλίδης κ.ά.).

«Το δίπολο και ο μέσος όρος» (σελ.165-167) είναι ένα άρθρο του Άρι Γεωργίου, που δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στο «Jazz & Τζαζ» [τεύχος #243, Ιουν. 2013]. Εδώ αποτελεί κεφάλαιο. Ο συγγραφέας αναρωτιέται σε σχέση με το δίπολο σύνθεση-αυτοσχεδιασμός ή σχεδιασμός-αυτοσχεδιασμός και καταλήγει στην αναζήτηση ενός μέσου όρου, ως ιδανικού ταυτοτικού στοιχείου για την ίδια την τζαζ.

Το «Εν Ελλάδι και πάλι» (σελ.169-189) είναι το τελευταίο μεγάλο κεφάλαιο του “Jazz / Hic et Nunc Hip ’N’ Funk”. Ο Άρις Γεωργίου περιγράφει τις δεκαετίες του ’80 και του ’90 σε σχέση με την τζαζ στη χώρα μας, κάνοντας λόγο για το γενικότερο ανέβασμά της – και σε σχέση με τα κλαμπ ή το ραδιόφωνο, αλλά κυρίως σε σχέση με τα τζαζ φεστιβάλ. Εδώ γίνεται λόγος για το Τζαζ Φεστιβάλ του Δήμου Θεσσαλονίκης, υπό τη διεύθυνση του Φλώρου Φλωρίδη, για τo jazz section του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας, για το Jazz on the Hill στη Σάνη της Χαλκιδικής κ.λπ. Επίσης είναι η εποχή όπου ο Α. Γεωργίου σταματά τις φωτογραφίσεις μουσικών, αφού όπως γράφει και ο ίδιος «είναι κάπως σαν να “τελείωσε η αποστολή μου”», προσφέροντάς μας και εδώ αλησμόνητα ενσταντανέ από Steve Lacy, Mal Waldron, Joachim Kühn, Peter Kowald, Joe Henderson, Günter Sommer, Ran Blake κ.ά.

Στο προτελευταίο κεφάλαιο του βιβλίου, που αποκαλείται “In a sentimental mood” (σελ.191-195) ο Άρις Γεωργίου αναδημοσιεύει ξανά ένα άρθρο του από το «Jazz & Τζαζ» (τεύχος #240, Μαρ. 2013). Το θυμάμαι ακόμη αυτό το κείμενο, που είναι ασυζητητί ένα από τα ωραιότερα του βιβλίου. Ο Άρις Γεωργίου κληρονομεί, έτσι θα πρέπει να το πούμε, μία σειρά 650(!) τζαζ κασετών, γραμμένων (και ηχητικά στις ταινίες, και κυριολεκτικά στις ράχες και τα χαρτάκια) με την μέγιστη δυνατή επιμέλεια – και καθώς περιεργάζεται αυτόν το μικρό «θησαυρό» αναδεικνύονται ένα σωρό ενδιαφέρουσες σκέψεις αναφορικά με την «τρέλα» του τζαζ φαν, μα και με την ανάγκη ταξινόμησης της μουσικής, ώστε να γίνει αυτή περισσότερο προσβάσιμη, κατανοητή και απολαυστική.

Το ξεχωριστό βιβλίο του αρχιτέκτονα Άρι Γεωργίου για την τζαζ Facebook Twitter
Ο αμερικανός ποιητής, ζωγράφος και μουσικός Ted Joans, στο Centre National d’Art et de Culture Georges-Pompidou, στο Παρίσι, στις 30 Ιουνίου 1980.

Το βιβλίο του Άρι Γεωργίου “Hic et Nunc / Hip ’n’ Funk” θα κλείσει με το δισέλιδο κεφάλαιο «Προσοχή! Ανάπαυση!». Εδώ κυριαρχεί μια φωτογραφία του Σάκη Παπαδημητρίου και των φίλων του, στο «Studio συν και πλην», στην οδό Σαρανταπόρου της Θεσσαλονίκης, από τον Ιανουάριο του 1997. Επρόκειτο για ένα χώρο, που θα μπορούσε να αποτελέσει το προπύργιο νέων τζαζ εξορμήσεων και κατακτήσεων, που θα περιστρέφονταν και γύρω από το «άλλο» πιάνο (κάποιοι θα θυμούνται την έκδοση του 1983, των Παπαδημητρίου-Γεωργίου, που είχε σαν θέμα της την διαφορετική χρήση του πιάνου), μα και μακριά απ’ αυτό.

Χωρίς πολλά λόγια...

Δεν χρειαζόμαστε ιστορικά βιβλία για την τζαζ από έλληνες συγγραφείς. Υπάρχουν οι Αμερικάνοι, οι Άγγλοι, οι Γάλλοι και όποιοι άλλοι, που έχουν κάνει τρομερές δουλειές πάνω σ’ αυτό τον τομέα.

Εκείνο που χρειαζόμαστε από τους Έλληνες είναι τις προσωπικές καταγραφές τους. Τις επιμέρους «συναντήσεις» και «περιπέτειες» τους, που να εμπεριέχουν τη γνώση τής αισθητικής και κοινωνικής σημασίας της τζαζ, «πατώντας» όμως σ’ ένα δικό τους κόνσεπτ. Μόνο τότε δημιουργείται κάτι με νόημα και αξία. Σαν αυτό το μοναδικό βιβλίο, που ετοίμασε με τόση επιμέλεια ο Άρις Γεωργίου.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Όλες οι φωτογραφίες του κειμένου ανήκουν στον Άρι Γεωργίου και περιέχονται στο βιβλίο.

www.miet.gr

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM