Η Αθήνα ενός Θεσσαλονικιού Facebook Twitter

Η Αθήνα ενός Θεσσαλονικιού

1

Η Αθήνα ενός Θεσσαλονικιού είναι χτισμένη στην ονειροφαντασιά του σαν η δυναστική αλλά πανέμορφη και οργιαστική πρωτεύουσά του που για πολλά έχει, δίκαια ή άδικα να την ψέξει και για πολλά, δίκαια, να την ζηλέψει. Ο Παπαδιαμάντης στον καιρό του -μαζί με την ομολογημένη οφειλή του σ’ αυτήν- δήλωσε πως «είναι η πόλις της δουλοπαροικίας και των πλουτοκρατών». Αλλά οι τσάρκες της! Και τα αρχαία της κάλλη! Ακροπόλεις και Ηρώδεια! Που να την παραβγούμε εμείς με το σκοτεινό Βυζάντιο και τους Ησυχαστές! Όμως την αγαπάμε! «Πατρίδα μας είναι» μου είπε κάποιος παλιογκαιρίσιος πρόσφυγας που δεν θα πατούσε ποτέ εκεί. Κάποιοι βέβαια την καθυβρίζουν ακόμη με συμπλεγματικό μένος. Είναι πολλά….. Και δεν πιστεύω η Αθήνα να άφηνε να «καθαρίσουν» στο χώμα της έναν Λαμπράκη!

Πώς να τραφείς πνευματικά σ' ένα βαλτωμένο επαρχιακό μόρφωμα ενός εκατομμυρίου; Όταν είσαι μάλιστα δημιουργός; Αν δε σε πάρουν χαμπάρι απ' το Άθενς, δε μνημονεύει τη δουλειά σου κανείς. Σχιζοφρένεια!

Δεν ξέρω κανένα Αθηναίο, πανεπιστημιακό, συγγραφέα, φοιτητή, και προπαντός δημόσιο υπάλληλο, που να μην πέρασε καλά στην «συμπρωτεύουσα». Στο τέλος όμως όλοι την αρνούνται και γυρίζουν να ιδιωτεύσουν στην ανασφαλή ασφάλεια της γενέτειράς τους. Εδώ επιφανείς Θεσσαλονικιοί που έθεσαν την πολύτιμη ψηφίδα τους στο κάδρο της νεότερης μυθολογίας της μετοίκησαν στο «κλεινόν άστυ», όπου και ετελεύτησαν. Ακόμη κι ο Ιωάννου, κι οι Αναγνωστάκηδες, Μανόλης και Λούλα. Ως κι ο Μαρωνίτης που ορκιζόταν στο όνομά της. Δεν τους αδικώ.


Πώς να τραφείς πνευματικά σ’ ένα βαλτωμένο επαρχιακό μόρφωμα ενός εκατομμυρίου; Όταν είσαι μάλιστα δημιουργός; Αν δε σε πάρουν χαμπάρι απ’ το Άθενς, δε μνημονεύει τη δουλειά σου κανείς. Σχιζοφρένεια! Την έχω πει «μεγάλο Κιλκίς με θάλασσα». Και «νεκρομαντείο». Μόνο ο Ρασούλης την επέλεξε για να «τσαμπουκαλευτεί» τους «χάμω», ενώ ο Παπάζογλου δεν την πρόδωσε ποτέ. Ο Πεντζίκης, η Καρέλλη, ο Χριστιανόπουλος και κάμποσοι άλλοι ήταν οι καστροφύλακές της. Τους ακολουθούμε κι εμείς. Συνειδητά! Η Θεσσαλονίκη, -πόλος έλξης και απώθησης-, είναι μια εκ γενετής ασθένεια της ψυχής, ανίατη, που κάποιους τους σημαδεύει. Όπως και η Αθήνα για τους Αθηναίους. Ίσως και λίγο παραπάνω!

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ

σχόλια

1 σχόλια