Η έκθεση αυτή καθοδηγείται από ερωτήματα που αφορούν την νέα πραγματικότητα μας εικονική και μη. Με την εξελιξη της τεχνολογίας και την τεχνητή νοημοσύνη να καταλαμβάνει όλο και περισσότερο χώρο στην δημόσια σφαίρα και στην καθημερινότητα μας, οι αλγόριθμοι αλλάζουν πολλά στην ζωή μας.  

 

Το State of Concept με υπερηφάνεια ανακοινώνει την ομαδική έκθεση Attention After Technology με νέες αναθέσεις έργων που εξερευνούν τις σχέσεις μεταξύ προσοχής, αλγορίθμων και κοινωνικής δικαιοσύνης σε συνεργασία με πέντε ιδρύματα του εξωτερικού:  Kunsthall Trondheim, Art Hub Copenhagen, Tropical Papers, Swiss Institute New York, The Friends of Attention, και τα πανεπιστήμια Princeton University(D. Graham Burnett ) και Université de Paris (Justin Smith-Ruiu).

 

Η έκθεση Attention After Technology διερευνά τον τρόπο με τον οποίο μας επηρεάζουν οι αλγόριθμοι και πώς θα μπορούσαμε να τους φανταστούμε αλλιώς, μέσα από νέα έργα επτά διεθνών καλλιτεχνών, εκ των οποίων οι έξι συμμετέχουν σε αυτή την έκθεση. Οι καλλιτέχνες εξετάζουν πώς η προσοχή μας εμπορευματοποιείται και νομισματοποιείται, εξετάζουν πώς οι αλγόριθμοι ενισχύουν την προκατάληψη, ενώ παράλληλα διερευνούν τις χειραφετητικές τους δυνατότητες, και αναλύουν την προσοχή ως πολιτικό χώρο για την προώθηση της διαρκούς κριτικής σκέψης και την υποστήριξη της συλλογικής δράσης.

 

Ο τίτλος της έκθεσης, Attention After Technology, είναι μια αναφορά στο διάσημο βιβλίο της Ruha Benjamin, Race After Technology (2019). Στο βιβλίο της η Benjamin αποκωδικοποιεί τα σχέδια διακρίσεων που ενσωματώνονται στους αλγορίθμους και στηρίζουν τις φυλετικές, κοινωνικοοικονομικές και άλλες συστημικές ιεραρχίες. Η προσοχή είναι ένα πολυσυζητημένο θέμα σε σχέση με την τεχνολογία. Συνδέεται στενά με την επιστημική δικαιοσύνη ή τη δημιουργία και αναγνώριση διαφορετικών μορφών γνώσης, εμπειριών και προοπτικών. Η ικανότητά μας ως υποκείμενα γνώσης και η αναγνώρισή μας ως τέτοιων, αποτελεί ουσιαστικό συστατικό στοιχείο της πράξης δράσης και της ικανότητάς μας για επιλογή και είναι ζωτικής σημασίας για την κοινωνική δικαιοσύνη. 

 

Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση, μακριά από το να αντιτίθενται στην τεχνολογία, χρησιμοποιούν και χακάρουν, γιορτάζουν και επικρίνουν, απορρίπτουν και εφευρίσκουν νέα εργαλεία. Η έκθεση διερευνά την προσοχή ως πρακτική, ως ενσώματη τεχνολογία και ως εξελισσόμενη αισθητική, κοινωνική και πολιτική σφαίρα. Φέρνοντας την προσοχή σε συζητήσεις γύρω από την αλγοριθμική δικαιοσύνη, τα έργα της έκθεσης Attention After Technology ρίχνουν την αυλαία της ουδετερότητας της τεχνολογίας, ενώ τη χρησιμοποιούν για να σχεδιάσουν νέους τρόπους συσχετισμού.

 

Η έκθεση ταξιδεύει από το Kunsthall Trondheim της Νορβηγίας (13 Οκτωβρίου 2023-28 Ιανουαρίου 2024) στο State of Concept στην Αθήνα (24 Φεβρουαρίου 2024-27 Απριλίου 2024). Οι ηλεκτρονικές εκδόσεις των έργων είναι διαθέσιμες στη διαδικτυακή πλατφόρμα του Tropical Papers από τον Νοέμβριο του 2023. Το σχετικό συμπόσιο “The Digital Divide – Attention, Algorithms and Social Justice”, το οποίο συντονίστηκε από το Art Hub στην Κοπεγχάγης σε συνεργασία με την IDA - τη Δανική Εταιρεία Μηχανικών και το TOASTER, πραγματοποιήθηκε στις 4 Μαΐου 2023, ενώ το Art Hub φιλοξένησε επίσης δύο residencies, με το biarritzzz και την ομάδα CUSS. Το συνολικό έργο περιλαμβάνει επίσης την συνεργασία  του Swiss Institute New York, ΗΠΑ. 

 

Σύντομα θα ανακοινωθεί και η τελευταία δράση του παράλληλου προγράμματος, μια διαδικτυακή συζήτηση μεταξύ της Ηλιάνας Φωκιανάκη (Ιδρύτρια και Διευθύντρια του State of Concept)  και της καλλιτέχνιδας, Κυριακής Γονή. 

 

Η έκθεση επιμελείται συλλογικά σε συνεργασία με τους Kunsthall Trondheim, Art Hub Copenhagen, Tropical Papers και Swiss Institute New York, The Friends of Attention, D. Graham Burnett (Princeton University), Justin Smith-Ruiu (Université de Paris). 

 

Συμμετέχοντες: biarritzzz (Βραζιλία), Vivian Caccuri (Βραζιλία), Shu Lea Cheang (ΗΠΑ/Ταϊβάν), Κυριακή Γονή (Ελλάδα), CUSS Group (Νότια Αφρική), Femke Herregraven (Ολλανδία)