«Το κόστος κάθε λεπτού μiας ταινίας ισοδυναμεί με πολλά μεροκάματα στο γραφείο»

«Το κόστος κάθε λεπτού μiας ταινίας ισοδυναμεί με πολλά μεροκάματα στο γραφείο» Facebook Twitter
0

«Το κόστος κάθε λεπτού μiας ταινίας ισοδυναμεί με πολλά μεροκάματα στο γραφείο» Facebook Twitter

Η ταινία πραγματεύεται τον ρατσισμό και η προβολή της συνέπεσε χρονικά με τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα. Επηρεάστηκες από την πολιτική κατάσταση της χώρας γυρίζοντάς τη;

Από καιρό με απασχολούσαν τα φαινόμενα της ξενοφοβίας, του ρατσισμού και του φασισμού, τα οποία είναι ορατά εδώ και χρόνια, ακόμα και πριν από την εκλογική τους έκρηξη. Επιπλέον, το θέμα της ταινίας (η επιδίωξη του ατόμου για αποδοχή και ένταξη που συχνά οδηγεί σε ολέθριους συμβιβασμούς και στρεβλώσεις) αποτελεί ένα βαθύτερο ιδεολογικό-αξιακό-φιλοσοφικό-υπαρξιακό ζήτημα που με απασχολεί και νομίζω ότι δεν είναι ανεπίκαιρο στην εποχή μας.

Ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει κανείς δημιουργώντας μια ταινία μικρού μήκους στην Ελλάδα σήμερα;

Άπειρες. Το πρόβλημα ξεκινάει από την έλλειψη αισθητικής αγωγής και καλλιτεχνικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος. Πέρα από αυτό, η κρατική χρηματοδότηση και στήριξη των ταινιών είναι σχεδόν ανύπαρκτη, άσχετα από το πόσο καλά λειτουργούσαν κάποιοι φορείς, που μέχρι τώρα πρόσφεραν στήριξη. Τώρα πέφτει ψαλίδι παντού – είδατε τι έγινε με την ΕΡΤ και το Microfilm.

Πόσο έχει επηρεάσει τους νέους Έλληνες δημιουργούς (πρακτικά αλλά και ψυχολογικά) η πρόσφατη άνθηση του ελληνικού κινηματογράφου και η ευρεία αποδοχή του από τα ξένα φεστιβάλ;

Δεν ξέρω αν έχει επηρεάσει τους Έλληνες δημιουργούς «η μεγάλη αποδοχή τους από τα ξένα φεστιβάλ», αλλά νομίζω ότι το θέμα είναι πόσο και πώς οι νέοι δημιουργοί (ή και γενικά οι δημιουργοί) θα επηρεάσουν την πραγματική άνθηση του ελληνικού κινηματογράφου και όχι το αντίστροφο.

Ποια εφόδια σου έδωσαν οι σπουδές σου στο ΙΕΚ ΑΚΜΗ; Μίλησέ μου λίγο για την εμπειρία σου.

Στην ΑΚΜΗ παρακολούθησα και ολοκλήρωσα το τελευταίο (3ο) έτος των σπουδών μου με την υποτροφία που είχα κερδίσει στο online διαβαλκανικό φεστιβάλ του AltCine, τον Οκτώβριο του 2012. (http://altcineaction.com/altcine/2012/home.action). Είχα εξαιρετικούς καθηγητές (Ευθύμη Χατζή, Δημήτρη Κουτσιαμπασάκο, Ηλέκτρα Βενάκη), οι οποίοι με βοήθησαν σε όλα τα στάδια παραγωγής της ταινίας (σενάριο, casting, διεύθυνση ηθοποιών, ύφος, ντεκουπάζ, μοντάζ κ.λπ.). Οι καθηγητές είχαν στόχο τους όχι απλώς να ολοκληρώσουμε την πτυχιακή μας ταινία αλλά να αφήσουμε στις ταινίες μας τη δική μας σκηνοθετική σφραγίδα. Αν δείτε όλες τις ταινίες του έτους, θα διαπιστώσετε ότι σπουδαστές και καθηγητές, μέχρι ένα σημείο, το έχουμε επιτύχει.

Έχεις σπουδάσει επίσης χορό και μουσική. Αντιμετωπίζεις την καλλιτεχνική έκφραση ως ολότητα;

Ο κινηματογράφος δανείζεται εκφραστικά μέσα από τις υπόλοιπες τέχνες. Υπάρχει, για παράδειγμα, σχέση ανάμεσα στο κινηματογραφικό κάδρο και τη ζωγραφική, ανάμεσα στο μοντάζ και τον ρυθμό της μουσικής. Παράλληλα, υπάρχει μια εσωτερική σχέση ανάμεσα σε όλες τις τέχνες, ακόμα και αν τα εκφραστικά τους μέσα είναι εντελώς διαφορετικά. Ο κινηματογράφος απαιτεί νομίζω ολόπλευρη καλλιέργεια. Πολύ πιο εύκολα θα συνεργαστείς με τον συνθέτη της ταινίας, αν κι εσύ έχεις γνώσεις μουσικής, χωρίς ωστόσο αυτό να είναι και απαραίτητο – ο κάθε σκηνοθέτης έχει τον δικό του τρόπο να κάνει ταινίες.

Εργάζεσαι και ως οικονομολόγος, εκτός από τη σκηνοθεσία. Ανάγκη βιοπορισμού ή αγάπη για μια πιο πρακτική εργασία;

Προφανώς, ανάγκη βιοπορισμού και επιπλέον χρηματοδότησης της κινηματογραφικής παραγωγής. Παρά το γεγονός ότι το 3ο έτος των σπουδών μου στο AMC αλλά και το 50% σχεδόν του κόστους του Red Hulk καλύφθηκε από το βραβείο που κέρδισα πέρσι στο ΑltcineΑction, τελικά το κόστος κάθε λεπτού της ταινίας ισοδυναμεί με πολλά μεροκάματα στο γραφείο. Άλλωστε, το να είσαι σκηνοθέτης και παραγωγός μια ανεξάρτητης δημιουργίας έχει πάρα πολλή πρακτική δουλειά.

Σκηνοθέτες που σε έχουν επηρεάσει;

Tριφό, Κουστουρίτσα, Φελίνι, ακόμα κι αν δεν φαίνεται στη συγκεκριμένη ταινία.

Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια και πώς θα αξιοποιήσεις το βραβείο σου;

Αυτό που ξέρω τώρα είναι ότι θέλω η ταινία να συνεχίσει την πορεία της (συμμετοχή σε φεστιβάλ, άλλες προβολές κ.λπ.) μέχρι να ολοκληρώσει τον κύκλο της. Έχω κάποιες ιδέες για επόμενες ταινίες, όμως βρίσκονται σε πολύ εμβρυακό στάδιο. Το χρηματικό έπαθλο σίγουρα θα αξιοποιηθεί για να καλυφθούν οι ανάγκες επόμενης παραγωγής.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Oscar stories: Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Pulp Fiction / Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Από το αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ μέχρι τη σαρωτική διάκριση της Εμίλια Πέρεζ με τις 13 υποψηφιότητες, η πορεία των ξενόγλωσσων ταινιών στα Όσκαρ είναι γεμάτη από σταθμούς που αμφισβητούν και αναμορφώνουν τα όρια του κινηματογράφου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Μυθολογίες / «Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Παραγνωρισμένα διαμάντια, ένας Σουηδός ημίθεος και χαρακτήρες που ξεπερνούν τα βιβλία από τα οποία γεννήθηκαν: ο σκηνοθέτης μοιράζεται τις ταινίες που τον σημάδεψαν καθώς και την αγαπημένη του αφίσα για καθεμιά από αυτές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Οθόνες / 12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Για όσους δεν έχουν αρκετό χρόνο, αλλά θέλουν να τηρήσουν τη σινεφιλική τους δίαιτα, και για παραπονούμενους ότι η διάρκεια των ταινιών «έχει μεγαλώσει πολύ», ξεψαχνίσαμε τις πλατφόρμες και τους καταλόγους τους και παρουσιάζουμε 12 ταινίες που δεν υπερβαίνουν τη μιάμιση ώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ