Το τελευταίο διάστημα έχουν γίνει viral διάφορα βίντεο με ταξιδιώτες που ζητούν από άλλους επιβάτες να αλλάξουν θέσεις σε τρένο ή αεροπλάνο, χάρη στις αντιδράσεις των τελευταίων.
Πολλοί είναι εκείνοι που αφού επιβιβαστούν σε κάποιο μέσο μαζικής μεταφοράς, ζητούν από συνεπιβάτη να αλλάξουν θέσεις, προκειμένου να καθίσουν δίπλα σε κάποιον συγγενή ή φίλο. Ή, απλά προκειμένου να καθίσουν σε ένα σημείο που τους αρέσει περισσότερο στο αεροπλάνο ή το τρένο.
Όμως, πότε είναι «αποδεκτό» να γίνεται αυτή η ερώτηση προς συνεπιβάτη, σε ένα μέσο μαζικής μεταφοράς όπου με τα εισιτήρια κλείνονται συγκεκριμένες θέσεις; Ο Independent απευθύνθηκε στην Νταϊάν Γκότσμαν, ειδική επί των κανόνων καλής συμπεριφοράς, για να πάρει απάντηση σε αυτό.
Αλλαγή θέσεων στο αεροπλάνο: Το μόνο «αποδεκτό» σενάριο»
Σύμφωνα με την Γκότσμαν, υπάρχει μόνο ένα «αποδεκτό» σενάριο στο οποίο ένας ταξιδιώτης μπορεί να ζητήσει από άλλο επιβάτη να αλλάξουν θέσεις. Αλλά ακόμη και τότε, αυτή η πρόταση είναι δικαιολογημένη μόνο αν ο πρώτος επιβάτης έχει ήδη προσπαθήσει να λύσει το ζήτημα με άλλους τρόπους.
Αυτό το μόνο «αποδεκτό» σενάριο κατά την Γκότσμαν αφορά γονιό ή κηδεμόνα ο οποίος έχει διαπιστώσει πως «δεν υπάρχει κανένας τρόπος» μέσω του εκ των προτέρων σχεδιασμού, να βρει θέση δίπλα στο μικρό παιδί του. Σε αυτή την περίπτωση, «σαφώς είναι κατανοητό» αν ζητήσει από άλλο επιβάτη να αλλάξουν θέσεις.
Παρόλα αυτά, υπογραμμίζει η Γκότσμαν, ακόμη και σε μια περίπτωση που περιλαμβάνει ένα παιδί «είναι πάντα καλύτερο να ρωτήσετε ένα πρακτορείο εισιτηρίων ή μια ταξιδιωτική εταιρεία αν υπάρχει πιθανότητα αλλαγής θέσεων πριν από την επιβίβαση στο αεροπλάνο ή το τρένο». Και αυτό γιατί «όταν ρωτάτε έναν άλλον επιβάτη, τον φέρνετε σε δύσκολη θέση».
Για οποιονδήποτε άλλο λόγο θέλετε να αλλάξετε θέσεις με κάποιον άλλο, δεν είναι ενδεδειγμένο να κάνετε αυτή την ερώτηση, επισημαίνει η Γκότσμαν. «Αν θέλετε να καθίσετε δίπλα σε κάποιο φίλο, ή προτιμάτε θέση στο παράθυρο και όχι στον διάδρομο, αυτοί δεν αποτελούν αρκετά καλούς λόγους για να ζητήσετε από κάποιον να αλλάξετε», υπογραμμίζει.
«Αν εσείς και ο σύντροφός σας κάθεστε χωριστά, αυτό απλά σημαίνει ότι αργήσατε να κλείσετε τα εισιτήρια ή δεν προβλέψατε εκ των προτέρων να κλείσετε διπλανές θέσεις», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Η χειρότερη κίνηση
Επίσης, τονίζει πως δεν είναι σωστό να ζητήσετε σε κάποιον να αλλάξετε θέσεις, όταν του προτείνετε μια χειρότερη από αυτή στην οποία κάθεται κανονικά. Η ταξιδιωτική ιστοσελίδα The Points Guy συμφωνεί με αυτή την άποψη.
«Σε γενικές γραμμές, ο άγραφος κανόνας σε ό,τι αφορά στην αλλαγή θέσεων είναι πως πρέπει να είναι γίνεται πρόταση μόνο καλύτερες ή ισάξιες», αναφέρει η ιστοσελίδα. Αλλά, εκτιμά ότι σε τέτοια περίπτωση θεωρείται γενικά αποδεκτό να το ζητήσει κάποιος, ακόμη κι αν κάποιος απλά θέλει να καθίσει δίπλα σε φίλους. «Πάντα αξίζει τον κόπο να ρωτήσετε», σημειώνει.
Όμως, η χειρότερη κίνηση που μπορεί να κάνει κάποιος είναι να πάρει τη θέση άλλου επιβάτη, χωρίς να τον ρωτήσει. «Ο θεμελιώδης κανόνας στην αλλαγή θέσεων είναι πως ποτέ δεν πρέπει να πάρετε τη θέση κάποιου άλλου, προτού επιβιβαστεί».
Όσο για το ποια πρέπει να είναι η αντίδραση σε ένα τέτοιο αίτημα, τόσο η Γκότσμαν όσο και το The Points Guy αναφέρουν πως οι επιβάτες θα πρέπει να νιώθουν άνετα να αρνηθούν, αν δεν θέλουν να φύγουν από τη θέση τους.
«Είναι απολύτως εντάξει να απορρίψετε το αίτημα, δεν χρειάζονται δικαιολογίες», λέει η Γκότσμαν και προτείνει την απλή απάντηση: «Λυπάμαι, θα μείνω σε αυτή τη θέση». Το The Points Guy σημειώνει πως οι επιβάτες έχουν το δικαίωμα να αρνηθούν οποιαδήποτε αλλαγή θέσης, εκτός αν αυτό τους το ζητήσει αεροσυνοδός.