Kylie Minogue vs. Roisin Murphy: Η επιστροφή της ντίσκο σε δύο σημαντικές νέες κυκλοφορίες

Kylie Minogue vs. Roisin Murphy: Η επιστροφή της ντίσκο σε δύο σημαντικές νέες κυκλοφορίες Facebook Twitter
0



ΤΟ 2020 ΕΙΝΑΙ Η ΧΡΟΝΙΑ που η ντίσκο επέστρεψε, μόνο που όλοι τελικά την περάσαμε κλεισμένοι στα σπίτια μας και όχι σε κάποια πίστα ή σε κάποιο κλαμπ/μπαρ να χορεύουμε τα χιτ της νέας εποχής μέχρι πρωίας. Είναι ένα θέμα το πώς βιώνουμε τη μουσική που βγαίνει τελευταία: από απόσταση, χωρίς ουσιαστική διασκέδαση (ό,τι κι αν σημαίνει αυτό) και μέσα από τα social media και τον ψηφιακό κόσμο.


Σε αυτόν τον ταλαιπωρημένο, από κάθε άποψη, καιρό, επομένως, έτυχε μάλλον απρογραμμάτιστα –ή και όχι– ορισμένα από τα μεγαλύτερα γυναίκεια ονόματα της ποπ να στρέψουν το βλέμμα προς τις δεκαετίες του '70 και του '80 και να πιάσουν εκ νέου ένα από τα πιο χορευτικά είδη της μουσικής.


Μάλλον, καλύτερα, ο Covid-19 ήρθε ακάλεστoς γενικότερα και πιο ειδικά στην περίπτωση π.χ. της Dua Lipa με το Future Nostalgia, τον πρώτο δίσκο - ένδειξη ότι ξαναγυρνάμε στην αστρόσκονη, τις ντισκομπάλες, την περμανάντ και τις πούλιες. Βέβαια, αναγκάστηκε να το κυκλοφορήσει γιατί διέρρευσε πρόωρα οπότε δεν σήκωνε περαιτέρω σκέψεις.

Προσωπικά, είμαι ακόμη περίεργη αν η Murphy σοβαρολογούσε ότι ετοιμάζει μια ρέγκε δουλειά, όταν έπαιρνε συνέντευξη από την Jessie Ware για το Interview τον περασμένο Ιούνιο.


Ακολούθησε το Chromatica της Lady Gaga που άλλαξε ημερομηνίες μέχρι να βγει για να μην πέσει μέσα στην πρώτη καραντίνα. Αντίθετα η Jessie Ware δεν πτοήθηκε και το απρόσμενο What's Your Pleasure?, ένα άλμπουμ που έκανε για να αποδράσει από την πραγματικότητα, και ένα από τα καλύτερα της χρονιάς, κατάφερε να αναστήσει τη σχεδόν ξεχασμένη μουσική της καριέρα.

Δεν ήταν η μόνη που ένιωθε μια ανάγκη για εξωστρέφεια και απόδραση όταν τριγύρω καταρρέει ο κόσμος. Το ίδιο συνέβη και στην Kylie Minogue που η νέα της δουλειά συνέπεσε με το δεύτερο κύμα πανδημίας στην Ευρώπη.

Kylie Minogue vs. Roisin Murphy: Η επιστροφή της ντίσκο σε δύο σημαντικές νέες κυκλοφορίες Facebook Twitter
Στα 12 κομμάτια του «Disco», η 52χρονη ντίβα γιορτάζει την αισιοδοξία και τη δύναμη της αγάπης και της μουσικής που λειτουργεί θεραπευτικά.


Το Disco –κατευθείαν στο ψητό από τον τίτλο (sic)– είναι το 15ο άλμπουμ της και έρχεται δυο χρόνια μετά το Golden του 2018. Απέχει μίλια ηχητικά από την προηγούμενη απόπειρά της σε πιο country μονοπάτια, αλλά και εδώ συνυπογράφει τα τραγούδια με επιρροές από Abba, Donna Summer, Bee Gees, Earth Wind and Fire και Studio 54.

Στα 12 κομμάτια του, η 52χρονη ντίβα γιορτάζει την αισιοδοξία και τη δύναμη της αγάπης και της μουσικής που λειτουργεί θεραπευτικά. Αν και κάπως άνισα. Τo βασικότερο πρόβλημά του είναι ότι δεν υπάρχει ένα αξιομνημόνευτο κομμάτι, όπως μας συνήθιζε στο παρελθόν, και ενώ είναι βουτηγμένο στο γκλιτερ, δεν φαίνεται να λάμπει αρκετά: τουλάχιστον το μισό άλμπουμ ακούγεται κάπως αδιάφορο. Λειτουργεί, δε, περισσότερο όταν χαζεύεις τις εικόνες που το συνοδεύουν μέσα από τα διάφορα βίντεο στο YouTube.

«Can we all be as one again?» τραγουδάει στο πρώτο σινγκλ, το Say Something, μια ζεστή queer μελωδία που όλο και κάτι σου θυμίζει από τα '80s αλλά δεν μπορείς να προσδιορίσεις τι. Ίσως είναι το καλύτερο κομμάτι του δίσκου, που παραδόξως δεν είναι ντίσκο αλλά ποπ και συγκινεί κάπως μέσα στην αθωότητά του, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι γράφτηκε και ηχογραφήθηκε στο πρώτο lockdown από το σπίτι της στο Λονδίνο, σε ένα αυτοσχέδιο στούντιο, ενώ ανησυχούσε για την οικογένεια της πίσω στη Μελβούρνη κι ενώ παρακολουθούσε το Tiger King, όπως όλοι.

 

Kylie Minogue - Say Something

Φυσικά, για τους ακροατές της στη Βρετανία όλα αυτά είναι ψιλά γράμματα, μια και το άλμπουμ πήγε στο νούμερο 1 των τσαρτ, και μάλιστα η Minogue έγινε η πρώτη γυναίκα καλλιτέχνις που καταφέρνει να έχει άλμπουμ στην κορυφή για 5 συνεχόμενες δεκαετίες, τα Kylie (1988), Enjoy Yourself (1989), Greatest Hits (1992), Fever (2001), Aphrodite (2010), Golden (2018) και Step Back In Time: The Definitive Collection (2019).


Το Disco κλείνει με το Celebrate You, ένα κομμάτι ενδυνάμωσης για μια κοπέλα, με τους στίχους «you ain't ordinary». Δυστυχώς, δεν χαρακτηρίζεις έτσι το άλμπουμ: εκτός από 2-3 στιγμές δεν σου αφήνει πολλά, πέρα από τις καλές του προθέσεις.


Το αντίθετο μπορεί να πει κανείς για το Róisín Machine της Róisín Murphy, μια εξωπραγματική κυκλοφορία που η δημιουργία της εκτείνεται εδώ και 10 χρόνια περίπου, παράλληλα με τα επίσημα στούντιο άλμπουμ της. Άνθισε μέσα από μια μακροχρόνια και εμπνευσμένη συνεργασία με τον μουσικό παραγωγό Richard Barrat, (DJ Parrot, Crooked Man).

Kylie Minogue vs. Roisin Murphy: Η επιστροφή της ντίσκο σε δύο σημαντικές νέες κυκλοφορίες Facebook Twitter
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Murphy καταπιάνεται με ντίσκο ρυθμούς αλλά τους πάει ένα βήμα, ένα επίπεδο παραπέρα.


Το Simulation, το 8λεπτο έπος που ανοίγει τον δίσκο ήταν και το πρώτο που έγραψαν και κυκλοφόρησε το 2012. Το ίδιο συνέβη και με το Jealousy, κομμάτι που τον κλείνει και  κυκλοφόρησε το 2015. Όσον αφορά την περίπτωση του Incapable, το σκαρφίστηκε το 2010, την εποχή που χώριζε από τον εικαστικό Simon Henwood, εννιά μήνες από τη γέννηση της κόρης τους.

Και τα τρία κομμάτια βρήκαν στέγη στο φετινό της άλμπουμ, όπου εμβαθύνει σε είδη όπως η Chicago house, η nu-disco και η electro-pop. Μια διάθεση πειραματισμού διακατέχει όλο τον δίσκο που ηχητικά ακούγεται σαν ένα χορευτικό σετ που θα έκανε κάποιος σε κλαμπ, ενώ τα τραγούδια αποφεύγουν τις τετριμμένες ποπ φόρμες και μοιάζουν περισσότερο σαν vintage 12-ιντσα σινγκλ.


Δεν είναι η πρώτη φορά που η Murphy καταπιάνεται με ντίσκο ρυθμούς αλλά τους πάει ένα βήμα, ένα επίπεδο παραπέρα. Όχι μόνο τελειοποιεί τον ήχο της, όπως γράφει ο Αλέξης Πετρίδης, επιδεικνύει μια εξαιρετική αντίληψη που έχει για την ποπ και χορευτική μουσική. Είναι αλήθεια, σχεδόν δεν παίρνεις ανάσα από τον τρόπο που εναλλάσσονται τα κομμάτια, όπως π.χ. το Kingdom of Ends, την πιο ανατριχιαστική στιγμή του Machine.

 

Róisín Murphy - Kingdom of Ends


Είναι ένα άλμπουμ για το τέλος μια σχέσης; Αρκετές στιγμές υπονοείται κάτι τέτοιο, όπως στο εξαιρετικό Murphy's Law, όπου τραγουδάει αποφασιστικά: Every since we broke up/ I've been afraid to go out/ But I won't be a prisoner/ Locked up in this house/ I feel my story's still untold/ But I'll make my own happy ending/ But I'd rather be alone/ Than making do and mending («Από τότε που χωρίσαμε/ Φοβάμαι να βγω έξω/ Αλλά δεν θα γίνω αιχμάλωτη/ Δεν θα κλειδωθώ μέσα σε αυτό το σπίτι/ Νιώθω ότι η ιστορία μου δεν έχει ειπωθεί ακόμη/ Αλλά θα φτιάξω το δικό μου χαρούμενο τέλος/ Αλλά προτιμώ να μείνω μόνη μου/ Παρά να το διορθώσω»). Αυτός ο μονόλογός της για την ανάκτηση της ιστορίας της και το χαρούμενο τέλος ακούγεται και στην εισαγωγή του Simulation, σαν να κατοχυρώνει τις επιλογές της.


Η μηχανή της μπορεί να μην είναι αποκύημα του εγκλεισμού των τελευταίων μηνών αλλά συνδιαλέγεται άμεσα με τη συγκεκριμένη συνθήκη και τα συναισθήματα που νιώθουμε αυτή την εποχή. Όταν αυτό γίνεται αβίαστα και από μόνο του, τότε σημαίνει ότι πρόκειται για μια σπουδαία συγκυρία.

Προσωπικά, είμαι ακόμη περίεργη αν η Murphy σοβαρολογούσε ότι ετοιμάζει μια ρέγκε δουλειά, όταν έπαιρνε συνέντευξη από την Jessie Ware για το Interview τον περασμένο Ιούνιο. Είχα μείνει με την εντύπωση ότι αναφερόταν στο Róisín Machine – τέλος πάντων, ό,τι κι αν εννοούσε, ανυπομονώ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Chromatica»: Η επιστροφή της Lady Gaga με το πιο γκαντέμικο άλμπουμ των τελευταίων ετών

Μουσική / «Chromatica»: Η επιστροφή της Lady Gaga με το πιο γκαντέμικο άλμπουμ των τελευταίων ετών

Έχοντας χτυπηθεί από μια σειρά από ατυχείς συγκυρίες, το πολυαναμενόμενο έκτο άλμπουμ της Lady Gaga διχάζει, προδίδοντας την αναποφασιστικότητά της και αποτυγχάνοντας να εκφράσει την εποχή του.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Θρίλερ με τον θάνατο του Λίαμ Πέιν των One Direction στην Αργεντινή

Διεθνή / Θρίλερ με τον θάνατο του Λίαμ Πέιν των One Direction στην Αργεντινή

«Έχει ένα μπαλκόνι και φοβόμαστε ότι μπορεί να κάνει κάτι για να θέσει σε κίνδυνο τη ζωή του» είπε ο διευθυντής του ξενοδοχείου που τηλεφώνησε στην αστυνομία - Οι μαρτυρίες για περίεργη συμπεριφορά
LIFO NEWSROOM
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ενοχοποιητικά στοιχεία: Tραπ μουσική και βία

Μουσική / Tραπ μουσική και βία: Μπερδεύοντας τον στίχο με την πραγματικότητα

Με ρητορικές και νομικίστικες μανούβρες που αρνούνται την καλλιτεχνική της φύση, το κατηγορητήριο κατά της τραπ μετατρέπει ένα μουσικό είδος σε ενοχοποιητικό στοιχείο.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ & ΛΑΜΠΡΟΣ ΦΑΤΣΗΣ
Αφέλεια ή ελπίδα; Το ισραηλο-παλαιστινιακό συγκρότημα που προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Μουσική / Αφέλεια ή ελπίδα; Το ισραηλο-παλαιστινιακό συγκρότημα που προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Το boyband με την ονομασία as1one που αποτελείται από τέσσερις Ισραηλινούς και δύο Παλαιστίνιους σχηματίστηκε λίγο πριν από την 7η Οκτωβρίου και παρά τις επικρίσεις που έχει δεχτεί, τα μέλη του επιμένουν ότι έχουν επιλέξει τον σωστό δρόμο.
THE LIFO TEAM
«Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Βιβλίο / «Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Μια από τις πιο κουίρ και τολμηρές φωνές στην ελληνική μουσική κυκλοφόρησε ένα πρωτότυπο βιβλίο από τις εκδόσεις του βιβλιοπωλείο Arsenale που βρίσκεται στην Ανάφη.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Έτσι βγαίνουμε τώρα

Urban Culture / Έτσι βγαίνουμε τώρα

Άφθονη τέχνη για όλους, μεγάλα και niche πάρτι, ελληνικά και technο: Η Αθήνα έχει γίνει μια πόλη που μπορεί να προκαλέσει FOMO ακόμα και σ’ εκείνους που αρνούνται ότι το παθαίνουν.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, M.HULOT, ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ, ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Τελικά, φταίει η τραπ για την αύξηση της βίας των ανηλίκων;

Radio Lifo / Τελικά, φταίει η τραπ για την αύξηση της βίας των ανηλίκων;

Δημιουργεί πρότυπα η τραπ μουσική; Έχει κάνει -έστω παραδόξως- κάτι καλό στην ελληνική κοινωνία; Πόσο επικίνδυνο είναι να ακούμε σήμερα έναν πολιτικό να ζητά την ποινικοποίηση ενός μουσικού είδους; Ο Τάσος Μπρεκουλάκης και η Βάνα Κράβαρη συζητούν για το αν και κατά πόσο η τραπ ευθύνεται για την αύξηση της βίας των ανηλίκων.
THE LIFO TEAM
CHECK Βέρντι

Σαν Σήμερα / Βίβα Βέρντι: Ο μεγάλος συνθέτης που κάποιοι του είπαν ότι θα γινόταν μια μετριότητα

Στις 10  Οκτωβρίου 1813 γεννήθηκε ο Τζουζέπε Φορτουνίνο Φραντσέσκο Βέρντι, ένας από τους πιο διάσημους και αγαπητούς συνθέτες όπερας στην Ιταλία και στον κόσμο.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Πώς έφτασα να γεράσω τόσο; Από τύχη υποθέτω»: Η Ντέμπι Χάρι στο κατώφλι των 80

Μουσική / «Πώς έφτασα να γεράσω τόσο; Από τύχη υποθέτω»: Η Ντέμπι Χάρι στο κατώφλι των 80

Από την υπόγεια Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’70 μέχρι την τωρινή καμπάνια της Gucci και την τσάντα με το όνομά της, η τραγουδίστρια των Blondie παραμένει αντισυμβατική και ακαταμάχητη.
THE LIFO TEAM
Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ