Τα κορίτσια που γέμισαν τα κεφάλια της Αθήνας με scrunchies Facebook Twitter
Στα late '80s-early '90s, η Sarah Jessica Parker έχει απαθανατιστεί από τον φωτογραφικό φακό να κυκλοφορεί με αυτό το άνετο αξεσουάρ, να το συνδυάζει με mom jeans και oversized σακάκια, με όλες αυτές τις γραμμές και τις τάσεις που βλέπουμε να επανεμφανίζονται. Φωτ.: Ron Galella, Ltd./Ron Galella Collection via Getty Images/Ιdeal Image

Τα κορίτσια που γέμισαν τα κεφάλια της Αθήνας με scrunchies

0

Αν ανήκετε στο φανατικό κοινό του «Sex and the City», ίσως να θυμάστε ότι μπορούσε να κοπεί η αναπνοή της Carrie Bradshaw και μόνο στη σκέψη ότι μια ισχυρή γυναίκα της Νέας Υόρκης θα μπορούσε να κυκλοφορεί φορώντας scrunchie στα μαλλιά. Βέβαια, στην πραγματική ζωή, στα late '80s-early '90s, η Sarah Jessica Parker έχει απαθανατιστεί από τον φωτογραφικό φακό να κυκλοφορεί με αυτό το άνετο αξεσουάρ, να το συνδυάζει με mom jeans και oversized σακάκια, με όλες αυτές τις γραμμές και τις τάσεις που βλέπουμε να επανεμφανίζονται. 

Και δεν το έχει φορέσει μόνο εκείνη. Η Madonna και η Janet Jackson τίμησαν τα scrunchies, ενώ αργότερα ταυτίστηκαν με τον χαρακτήρα της Michelle Tanner στο «Full House», της Kelly Taylor στο «Beverly Hills 90210», με το boho στυλ της Phoebe στα «Φιλαράκια». Στο ίδιο δημοφιλές sitcom υπάρχει σκηνή στην οποία ο Joe μπαίνει βράδυ στο δωμάτιο της Rachel κι εκείνη, μη έχοντας δει ποιος είναι, τον απειλεί πως θα του επιτεθεί με το «όπλο» της, ενώ αυτός της απαντά «Put the scrunchie down!». 

Το πρώτο scrunchie εφευρέθηκε το 1963 από έναν άντρα με το όνομα Philips E. Meyers, αλλά δεν έκανε αίσθηση – δεν γνωρίζουμε πολλά για την εμφάνισή του τότε. Εκείνη που το απογείωσε ήταν η Rommy Revson, μια πιανίστρια και τραγουδίστρια σε νυχτερινά κλαμπ, που είχε κουραστεί από τα πλαστικά και με μεταλλικά στοιχεία λαστιχάκια, τα οποία ταλαιπωρούσαν και κατέστρεφαν την τρίχα της.  

Στο αποκορύφωμά τους, οι πωλήσεις scrunchies στις ΗΠΑ ανέρχονταν στα 100 εκατομμύρια δολάρια ετησίως. Η τελευταία εταιρεία που αγόρασε τα δικαιώματά τους το 2005 επένδυσε 250 εκατομμύρια δολάρια και η Revson κατάφερε να κάνει γείτονές της τους Bill Gates και Michael Bloomberg.

Ενώ έκανε house-sitting σε μια πολυτελή οικία του Χάμπτονς, αναζητώντας τρόπο προκειμένου να τα βγάλει πέρα οικονομικά και αντλώντας έμπνευση από το παντελόνι της πιτζάμας της –συγκεκριμένα από την ελαστική μέση και το καλυμμένο από ύφασμα λάστιχο-, έφτιαξε κάτι εξίσου βολικό για τα μαλλιά της το 1986. Όταν κατάλαβε πως είχε στα χέρια της κάτι που μπορούσε να πουλήσει, η Revson επισκέφτηκε έναν κατασκευαστή υφασμάτων που της έφτιαξε ένα δειγματολόγιο γεμάτο πολύχρωμα scrunchies.

Εκείνη το πήρε και άρχισε να προσπαθεί να το πουλήσει στα καταστήματα λιανικής της Νέας Υόρκης. Στο μεταξύ, είχε κάνει αίτηση για πατέντα, η οποία τελικά κατοχυρώθηκε τον Σεπτέμβριο του 1987. Το πρωτότυπο μαύρο-χρυσό scrunchie με τη navy κλωστή που δημιούργησε εκτίθεται, μαζί με τη ραπτομηχανή της, στο Μουσείο Smithsonian. 

Από την πασαρέλα του Mansur Gavriel και brands όπως τα Prada και Versace, που κυκλοφόρησαν τα δικά τους, μέχρι τις μεγάλες εταιρείες μαζικού ρουχισμού, τα scrunchies έκαναν δυναμικά την επανεμφάνισή τους στα late '10s και άρχισαν να φοριούνται από τα VSCO girls μέχρι τις αδερφές Hadid. Ο οίκος Balenciaga τα έφτιαξε με δέρμα αρνιού, τα κοστολόγησε περισσότερο από 200 δολάρια και δικαιολόγησε την υπέρογκη τιμή τους λέγοντας ότι πρόκειται για βραχιόλια που μπορούν να φορεθούν και ως αξεσουάρ μαλλιών. Το 2019, στην τελετή των Όσκαρ, ο Jason Momoa φόρεσε ένα scrunchie ασορτί με το ροζ βελούδινο Fendi κουστούμι του. 

Jason Momoa Facebook Twitter
Το 2019, στην τελετή των Όσκαρ, ο Jason Momoa φόρεσε ένα scrunchie ασορτί με το ροζ βελούδινο Fendi κουστούμι του. Φωτ.: Daniele Venturelli/WireImage/Ideal Image

Ας έρθουμε όμως στο εγχώριο Ιnstagram και στην αγορά που αυτό διαμορφώνει, εκεί όπου πλέον είναι όλο και περισσότερα τα brands που ασχολούνται με αυτό και μόνο το αξεσουάρ μαλλιών. 

Μεγαλωμένη μέσα στις κλωστές, η Μαριαλένα Μπίμπιζα είχε γιαγιά μοδίστρα και ένιωθε πάντα ότι θα ασχοληθεί κάποια στιγμή με τη ραπτική. «Τα scrunchies προέκυψαν από δική μου προσωπική ανάγκη. Είμαι σγουρομάλλα και ποτέ ένα απλό λαστιχάκι δεν ήταν αρκετό για να κρατάει τα μαλλιά μου. Επίσης, λόγω του υφάσματός τους, προστατεύουν πολύ περισσότερο την τρίχα, αναδεικνύουν όμορφα τα μαλλιά, αλλά μπορούν να φορεθούν και ως κόσμημα, στο χέρι. Πιστεύω πως δίνουν χαρακτήρα και στο πιο απλό ντύσιμο». Τα scrunchies του Vukamvilia έχουν vintage επιρροές, η δημιουργός τους αγαπά το σατέν και τα floral prints.

vukamvilia scrunchies Facebook Twitter
Τα scrunchies του Vukamvilia έχουν vintage επιρροές, η δημιουργός τους αγαπά το σατέν και τα floral prints.
vukamvilia scrunchies Facebook Twitter
Vukamvilia scrunchies

Τα scrunchies Steph' Oh! γεννήθηκαν στο lockdown. H άνοιξη βρήκε τη Στέφανι Στεφανίδη στο Λονδίνο με ατίθασα μαλλιά και με μια φράντζα που είχε μακρύνει πολύ. Μπήκε σε ένα online κατάστημα για να αγοράσει scrunchies και τότε σκέφτηκε να τα φτιάξει μόνη της.

«Δεν χρειάστηκε πολύς χρόνος για να βρω ένα παλιό ύφασμα. Μόλις έραψα στο χέρι το πρώτο, δεν μπορούσα να σταματήσω. Αμέσως έκοψα ό,τι ρούχο και πιτζάμα δεν χρειαζόμουν και ανακύκλωσα τα υφάσματα, φτιάχνοντας scrunchies. Όταν, δειλά-δειλά, ανέβασα σε Instagram stories μου το νέο μου χόμπι, άρχισα να λαμβάνω μηνύματα από φίλες και γνωστές ότι θέλουν κι εκείνες να τους φτιάξω. Επέλεξα, λοιπόν, να δημιουργήσω ένα brand αποκλειστικά αφιερωμένο σε αυτό το αξεσουάρ, καθώς είναι ένα αντικείμενο που έχουν σχεδόν όλες οι γυναίκες στο σπίτι τους – αν όχι scrunchie, σίγουρα ένα λαστιχάκι μαλλιών». 

«Θα τα δεις φορεμένα με τόσους τρόπους, σε χαλαρές ρομαντικές αλογοουρές, στους κότσους των yogis, σε σφιχτές κοτσίδες σαν αυτές της Ariana Grande, με preppy ή '60s φορέματα ή ακόμα και σε κοπέλες με έντονα ροκ στοιχεία στην εμφάνισή τους, με δερμάτινα jacket και έντονο eyeliner. Αυτό και μόνο με εμπνέει να βρίσκω συνέχεια υφάσματα και νέα χρώματα, για να καλύπτω όσο περισσότερα γούστα γίνεται». Η Στέφανι προτείνει να φορέσουμε τα scrunchies πάνω από Dr. Martens, ενώ θέλει να δει και τους άντρες να τα χρησιμοποιούν. 

Steph'Oh! Facebook Twitter
Όλα τα Steph'Oh! μπορούν να προσαρμοστούν σε κάθε στυλ και κάθε περίσταση. Το μόνο που πρέπει να διαθέτεις είναι φαντασία.

Χαρακτηρίζει τα αξεσουάρ της «γενναιόδωρα». «Επιλέγω να χρησιμοποιώ αρκετό ύφασμα, ώστε να είναι πλούσια και φουσκωτά. Κάθε χρώμα και κάθε υφή των υφασμάτων βέβαια διαμορφώνει διαφορετικό στυλ στο καθένα. Η σειρά "The Puffy Clouds" από ταφτά φοριέται άνετα με αέρινα καλοκαιρινά φορέματα αλλά και με κορμάκια και κολάν που παραπέμπουν στην πιο edgy στυλιστικά δεκαετία. Τα "Velvetiness" από βελούδο μού θυμίζουν τις πρωταγωνίστριες του παλιού Χόλιγουντ. Αυτά θα μπορούσαν άνετα να συνδυαστούν με ένα μαύρο φόρεμα, ένα καλσόν 15-20 denier, πέδιλα και έντονο κόκκινο κραγιόν. Όλα τα Steph'Oh! μπορούν να προσαρμοστούν σε κάθε στυλ και κάθε περίσταση. Το μόνο που πρέπει να διαθέτεις είναι φαντασία».  

Η Δήμητρα Πολυχρονοπούλου τελείωσε σχέδιο μόδας, ενώ παράλληλα εργαζόταν σε ένα σχολείο ως εκπαιδευτικός. Μια μέρα απλώς κατέβηκε στο κέντρο για να αγοράσει υφάσματα, εμπριμέ και χρωματιστά, οτιδήποτε έβλεπε και της έφτιαχνε τη διάθεση, χωρίς να τα προορίζει για κάτι συγκεκριμένο. Όταν πια έφτασε σπίτι, άπλωσε τα ψώνια της στον πάγκο εργασίας της και σκέφτηκε πόσο θα ήθελε να δημιουργήσει κάτι πριν κοιμηθεί. «Ο χρόνος ήταν πολύ περιορισμένος για να φτιάξω ρούχο κι έτσι αποφάσισα να φτιάξω ένα scrunchie για κάθε ύφασμα που είχα επιλέξει. Μόλις τα ολοκλήρωσα, έκανα ένα story με αυτά στον προσωπικό μου λογαριασμό. Από τότε δεν έχω σταματήσει να ράβω». 

circle of karma scrunchies Facebook Twitter
Η επιστροφή στην αισθητική των '80s και των '90s έκανε τα scrunchies να εμφανιστούν ξανά και να πρωταγωνιστήσουν στις καθημερινές, ακόμα και στις πιο επίσημες εμφανίσεις μας.
circle of karma scrunchies Facebook Twitter
Circle of Karma

Όπως παρατηρεί η δημιουργός του Circle of Karma, τα τελευταία χρόνια αυξάνεται το κοινό των thrift shops και η αγάπη για τα second-hand ρούχα. «Η επιστροφή στην αισθητική των '80s και των '90s έκανε τα scrunchies να εμφανιστούν ξανά και να πρωταγωνιστήσουν στις καθημερινές ή ακόμα και στις πιο επίσημες εμφανίσεις μας. Λόγω της πληθώρας σε σχέδια, χρώματα, υφάσματα και μεγέθη μπορούν να φορεθούν απ’ όλες και με τα πάντα. Ένας λόγος που τα κάνει τόσο αγαπητά είναι πως χαρίζουν στυλ, ενώ το μόνο που χρειάζεται είναι να κάνουμε έναν γρήγορο κότσο τα μαλλιά μας. Τι πιο δελεαστικό για κάποια που τρέχει όλη μέρα να νιώθει περιποιημένη μέσα σε λίγα λεπτά;»


 

Η fashion blogger Αννούσα Μελά διατηρεί το Αnamesa concept store στο 24 της οδού Νίκης, στο Σύνταγμα. Παράλληλα, έχει δημιουργήσει ένα brand μόνο με αξεσουάρ μαλλιών, το Old School Twist. «Η ιδέα προέκυψε πριν από σχεδόν πέντε χρόνια, όταν επισκέφθηκα ένα καφέ της Κοπεγχάγης κι εκεί είδα μερικά vintage scrunchies τοποθετημένα σε ένα σημείο. Ήταν κάτι παλιό που έμοιαζε νέο, εκείνη η μικρή λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά». Το brand της ξεκίνησε με είκοσι τεμάχια και πλέον ανανεώνει κάθε εβδομάδα τις συλλογές του.

«Πριν από δύο χρόνια τα scrunchies σταμάτησαν να είναι απλώς ένα αξεσουάρ μαλλιών και μετατράπηκαν σε δημοφιλές αντικείμενο του Instagram. Σε μια εποχή που αναδύεται η ανάγκη για μοναδικότητα καθημερινά, καμία μόδα δεν φεύγει, λέει τη δική της ιστορία κι αν γοητευτείς από αυτή, την προσαρμόζεις στα δικά σου δεδομένα».

Για τη fashion blogger, όσα φτιάχνει είναι «ακατέργαστα χαρούμενα». «Όλα ταιριάζουν μεταξύ τους, αλλά στέκονται και μόνα τους. Δύο καλοκαίρια πριν τα φορέσαμε ως anklets, φέτος προτείνουμε scrunchies layering, δημιουργώντας το εφέ της μπουτονιέρας σε ρούχα. Εναλλακτικά, αγαπημένη μου πρόταση είναι να φοράμε δύο σε μία αλογοουρά». Μαζί με τον καφέ και τα εναλλακτικά ροφήματα που προσφέρει το concept store της στο κέντρο, μπορείτε να παραγγείλετε και τα scrunchies της – θα τα βρείτε μέσω Wolt. 

old school twist Facebook Twitter
Old school twist
old school twist Facebook Twitter
Το brand της ξεκίνησε με είκοσι τεμάχια και πλέον ανανεώνει κάθε εβδομάδα τις συλλογές του.

Η Αλεξάνδρα Διονά βρίσκεται πίσω από το A Shiny Day, το blog που προωθεί την DIY κουλτούρα με tutorials και tips για έναν δημιουργικό και βιώσιμο τρόπο ζωής. Με μια περιήγηση σε αυτό θα μάθετε πώς να βάψετε ένα παλιό σας T-shirt με φυτικά χρώματα από κουρκουμά ή αβοκάντο, πώς να επαναχρησιμοποιήσετε ένα πλαστικό μπουκάλι, μετατρέποντάς το σε διακοσμητικό βάζο για το σπίτι σας, ή πώς να ψωνίσετε πιο οικολογικά. Ανάμεσα στα άρθρα του υπάρχουν εύκολες ιδέες για χειροτεχνίες και διαδικτυακά σεμινάρια – το πρώτο σεμινάριο που έκανε αφορά τα scrunchies για τα μαλλιά.

«Αφορμή γι' αυτό ήταν η αδυναμία μου στα μεγάλα, αφράτα scrunchies από ιδιαίτερα υλικά. Ξεκίνησα με γυαλιστερά scrunchies που δεν ήταν απλώς λαστιχάκια αλλά statement pieces και πλέον υπάρχει σεμινάριο και για πλεκτά. Πιστεύω ότι δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από το να φοράμε εντυπωσιακά αξεσουάρ που έχουμε δημιουργήσει μόνοι μας γιατί, εκτός από τη χαρά της δημιουργίας, μπορούμε να τα φτιάξουμε όπως ακριβώς τα φανταζόμαστε εμείς».

Το σύντομο διαδικτυακό σεμινάριο πλεκτού scrunchie που τρέχει τώρα στο ashinyday.com έχει αναλυτικές οδηγίες, απευθύνεται σε αρχάριους και σε πιο εξοικειωμένους με το βελονάκι και καθώς είναι e-course, μπορεί κανείς να το προσαρμόσει στους ρυθμούς του, ακόμα και να παραγγείλει από το blog όλα τα υλικά που θα χρειαστεί για να φτιάξει το δικό του πλεκτό scrunchie. 


Πίσω στα τέλη της δεκαετίας του '80,  η γυναίκα που δημιούργησε τα scrunchies, η Rommy Revson, λίγο αφότου είχε εξασφαλίσει το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, συναντήθηκε με τον ιδιοκτήτη της Riviera Trading Company, που πουλούσε ακριβά κλιπ μαλλιών και αξεσουάρ σε πολυτελή πολυκαταστήματα, όπως το Macy's και το Bloomingdales. Εκείνος γέλασε με το scrunchie της και της είπε πως οι γυναίκες δεν θα το φορούσαν ποτέ. Εκείνη του ζήτησε να υπογράψει ότι δεν θα προσπαθούσε να αντιγράψει το σχέδιό της αργότερα.

Λίγα χρόνια αργότερα τον μήνυσε για αντιγραφή, κάτι που του κόστισε 2,4 εκατομμύρια δολάρια. Η Revson, που αρχικά δεν μπόρεσε να βρει πωλητές λιανικής να αγοράσουν το προϊόν της, μέσα σε δύο χρόνια το έβλεπε σε όλο το Μανχάταν, σε κάθε γωνιακό κατάστημα και στην Πέμπτη Λεωφόρο. Κυνήγησε δικαστικά για πέντε χρόνια όσους την αντέγραψαν. Στο αποκορύφωμά τους, οι πωλήσεις scrunchies στις ΗΠΑ ανέρχονταν σε 100 εκατομμύρια δολάρια ετησίως. Η τελευταία εταιρεία που αγόρασε τα δικαιώματά τους το 2005 επένδυσε 250 εκατομμύρια δολάρια και η Revson κατάφερε να κάνει γείτονές της τους Bill Gates και Michael Bloomberg.

a shiny day scrunchies Facebook Twitter
Πιστεύω ότι δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από το να φοράμε εντυπωσιακά αξεσουάρ που έχουμε δημιουργήσει μόνοι μας γιατί εκτός από τη χαρά της δημιουργίας, μπορούμε να τα φτιάξουμε όπως ακριβώς τα φανταζόμαστε εμείς.
a shiny day scrunchies Facebook Twitter
A Shiny Day
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη»

Μόδα & Στυλ / «Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη»

Η Cora Corré, μοντέλο και ακτιβίστρια, αφοσιωμένη στις αρχές της διάσημης σχεδιάστριας και γιαγιάς της, αποχώρησε από την εταιρεία που φέρει το όνομα εκείνης και καταγγέλλει ενέργειες που προδίδουν την κληρονομιά και τους στόχους της.
THE LIFO TEAM
Νύχια

Μόδα & Στυλ / Τα μακριά νύχια και το slut shaming στην εργασία

Τρεις γυναίκες δημοσιογράφοι συζητούν για τα αρνητικά σχόλια και τις προκαταλήψεις που συνοδεύουν ακόμα τη γυναικεία εμφάνιση και για το γεγονός πως οι περισσότερες στερεοτυπικές απόψεις στον χώρο εργασίας έχουν να κάνουν με το φύλο.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Μόδα & Στυλ / Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Ο Marc Jacobs υπογράφει το τεύχος Δεκεμβρίου της αμερικανικής «Vogue», κατακτώντας άλλη μια πρωτιά στην παθιασμένη καριέρα του, που ταυτίστηκε με επιδείξεις-υπερθεάματα, το grunge των ’90s και το fusion της πολυτελούς μόδας με την τέχνη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ode to socks: Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Radio Lifo / Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Πότε ακριβώς οι κάλτσες, από ασήμαντη λεπτομέρεια, έγιναν οι πρωταγωνίστριες στο ντύσιμο; H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Ξένια Βανικιώτη, τη δημιουργό της πιο δημοφιλούς ελληνικής εταιρείας cool καλτσών, της Ode to socks.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η Άνοιξη του 2025

Μόδα & Στυλ / Άνοιξη 2025: Τα ντεφιλέ δεν κράτησαν χαμηλό προφίλ

Στα ατέλειωτα χιλιόμετρα πασαρέλας των περασμένων ημερών, η χειροποίητη δεξιοτεχνία, η πυκνή σημειολογία, οι μεταγραφές και οι επέτειοι προσέφεραν συγκινήσεις σε μια μεταβατική περίοδο για το σύνολο της βιομηχανίας του high fashion.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ