The Blue Boy: Ένα από τα σπουδαιότερα έργα της Βρετανικής τέχνης επέστρεψε (για λίγο) στο Ηνωμένο Βασίλειο

The Blue Boy: Ένα από τα σπουδαιότερα έργα της Βρετανικής τέχνης επιστρέφει στο Ηνωμένο Βασίλειο Facebook Twitter
Thomas Gainsborough, The Blue Boy, 1770. © Courtesy of the Huntington Library, Art Museum, and Botanical Gardens, San Marino, California
0

ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΕΡΑ έργα τέχνης που ζωγράφισε ποτέ ο Τόμας Γκένσμπορο, ένας αριστουργηματικός και από τους πιο διάσημους πίνακες του κόσμου, το The Blue Boy, εκτίθεται στην  Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου έναν αιώνα μετά την αναχώρησή του έργου για την Καλιφόρνια.

Το The Blue Boy θεωρείται πορτρέτο του Τζόναθαν Μπατλ (1752-1805), του γιου ενός πλούσιου εμπόρου, αν και αυτό δεν έχει αποδειχθεί ποτέ. Το έργο είναι σαν ιστορική μελέτη κοστουμιού, αυτών που φορούσαν οι νέοι τον 17ο αιώνα και ένα πορτραίτο που θεωρείται αφιέρωμα του ζωγράφου στον Anthony van Dyck που είχε ζωγραφίσει ένα ανάλογο έργο, το πορτραίτο του Καρόλου Β΄ως αγόρι.

Κάτω από τον καμβά, ο Γκένσμπορο είχε ήδη σχεδιάσει κάτι πριν ξεκινήσει το The Blue Boy, το οποίο επιζωγράφισε. Ο πίνακας έχει μέγεθος 177.8 εκ. × 112.1 εκ.

Ο μύθος που περιβάλλει τον πίνακα λέει ότι ο Γκένσμπορο τον ζωγράφισε ως απάντηση στον αντίπαλό του σερ Τζόσουα Ρέινολντς, που του έδωσε συμβουλές για τη χρήση των χρωμάτων στα έργα του.

Ο διάσημος πίνακας εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο κοινό στην έκθεση της Royal Academy του 1770 ως «Πορτρέτο ενός νεαρού κυρίου», μέχρι το 1798 που απέκτησε το ψευδώνυμο The Blue Boy.

Ο διάσημος πίνακας εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο κοινό στην έκθεση της Royal Academy του 1770 ως «Πορτρέτο ενός νεαρού κυρίου», μέχρι το 1798 που απέκτησε το ψευδώνυμο The Blue Boy.

Ο πίνακας ανήκε στην κατοχή του Μπατλ μέχρι που υπέβαλε πτώχευση το 1796. Αγοράστηκε για πρώτη φορά από τον πολιτικό Τζον Νέσμπιτ και στη συνέχεια, το 1802, από τον ζωγράφο πορτραίτων Τζον Χόπνερ. Το 1809 περίπου, το Blue Boy μπήκε στη συλλογή του Δούκα του Γκρόσβενορ και παρέμεινε στους απογόνους του μέχρι την πώληση του από τον δεύτερο Δούκα του Γουέστμινστερ στον έμπορο Τζότζεφ Ντουβίν το 1921. Μέχρι τότε, είχε ήδη γίνει ένα πολύ δημοφιλές αγαπημένο έργο και είχε αναπαραχθεί και εκτυπωθεί πολλές φορές ενώ είχε εκτεθεί στο κοινό σε διάφορες εκθέσεις στο Βρετανικό Ίδρυμα, τη Βασιλική Ακαδημία και αλλού. Η δημοφιλία του έργου πέρασε στον κινηματογράφο με τον σκηνοθέτη Φρίντριχ Μουνράου, το 1919, να δημιουργεί την πρώτη του ταινία Knabe in Blau (The Boy in Blue).

The Blue Boy: Ένα από τα σπουδαιότερα έργα της Βρετανικής τέχνης επιστρέφει στο Ηνωμένο Βασίλειο Facebook Twitter
Πριν από την αναχώρησή του στην Καλιφόρνια το 1922, το Blue Boy παρουσιάστηκε για λίγο στην Εθνική Πινακοθήκη. Φωτο: © Courtesy of the Huntington Library, Art Museum, and Botanical Gardens, San Marino, California

Η πώληση του πίνακα στον Αμερικανό πρωτοπόρο σιδηροδρόμων Χένρι Έντουαρντς Χάντινγκτον για 728.800 δολάρια, προκάλεσε δημόσια κατακραυγή. Σύμφωνα με το φύλλο των The New York Times με ημερομηνία 11 Νοεμβρίου 1921, η τιμή αγοράς ήταν 640.000 δολάρια, που αντιστοιχούν σε 9,29 εκατομμύρια δολάρια το 2020.

Πριν από την αναχώρησή του στην Καλιφόρνια το 1922, το Blue Boy παρουσιάστηκε για λίγο στην Εθνική Πινακοθήκη, όπου το είδαν 90.000 άτομα. Σε σημείο στο πίσω μέρος του πίνακα ο διευθυντής της Εθνικής Πινακοθήκης Σερ Τσαρλς Χολμς έγραψε με μολύβι «Au revoir. C. Χ.»

Το έργο δανείζεται για πρώτη φορά από τη βιβλιοθήκη Χάντινγκτον, το Μουσείο Τέχνης και τους Βοτανικούς Κήπους στο Σαν Μαρίνο της Καλιφόρνια, όπου εκτίθεται από το 1928.

The Blue Boy: Ένα από τα σπουδαιότερα έργα της Βρετανικής τέχνης επιστρέφει στο Ηνωμένο Βασίλειο Facebook Twitter
Ο πίνακας φτάνει στην Καλιφόρνια το 1922. Δημοσίευση στο “International,” Los Angeles Bureau με τίτλο “Famous Painting Arrives". Φωτο: © Courtesy of the Huntington Library, Art Museum, and Botanical Gardens, San Marino, California

Από τις 25 Ιανουαρίου 2022, το The Blue Boy παρουσιάζεται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, ακριβώς έναν αιώνα από την ημέρα που έφυγε από το Ηνωμένο Βασίλειο. Θα παραμείνει στην Εθνική Πινακοθήκη για πέντε μήνες πριν επιστρέψει μόνιμα στις ΗΠΑ.

Η επίδραση του πίνακα στον κόσμο της τέχνης είναι απίστευτη. Το Blue Boy ενέπνευσε τον καλλιτέχνη Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ να γίνει ζωγράφος. Στην ταινία του Ταραντίνο Django Unchained, ο κύριος χαρακτήρας φορά ένα κοστούμι παρόμοιο με αυτό που φορά ο νεαρός άντρας στον πίνακα του Γκένσμπορο. Στον Μπάτμαν του 1989, ο πίνακας είναι κρεμασμένος στο μουσείο Γκόθαμ ενώ στον Τζόκερ του 2019, ο πίνακας είναι κρεμασμένος στο διαμέρισμά του. Όταν ο πίνακας έφυγε για τις ΗΠΑ, ο συνθέτης Cole Porter έγραψε το Blue Boy Blues, θρηνώντας την απώλεια του πίνακα.  

The Blue Boy: Ένα από τα σπουδαιότερα έργα της Βρετανικής τέχνης επιστρέφει στο Ηνωμένο Βασίλειο Facebook Twitter
Ο Τζάνγκο ο Τιμωρός, ο ήρωας του Ταραντίνο στην ομώνυμη ταινία φορά ένα κοστούμι παρόμοιο με αυτό που φορά ο νεαρός άντρας στον πίνακα του Γκένσμπορο

Ο Τόμας Γκένσμπορο γεννήθηκε το 1727 και έκανε σπουδές τέχνης από το 1740 στο Λονδίνο. Έζησε στο Μπαθ από το 1759 και άρχισε να εκθέτει έργα του στο Λονδίνο. Το 1769 έγινε ένα από τα ιδρυτικά μέλη της Βασιλικής Ακαδημίας, αλλά οι σχέσεις του ήταν πάντα τεταμένες και απέσυρε πολλές φορές έργα από τις εκθέσεις της.

Το 1774 εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο και ζωγράφισε πορτρέτα του βασιλιά και της βασίλισσας, αλλά ο βασιλιάς τελικά υποχρεώθηκε να ονομάσει "βασιλικό ζωγράφο" τον ανταγωνιστή του Τζόσουα Ρέινολντς. Κατά την ύστερη περίοδό της καριέρας του, ο Γκένσμπορο ζωγράφισε σχετικά απλά τοπία και θεωρήθηκε ο ιδρυτής της βρετανικής τοπιογραφικής σχολής του 18ου αιώνα. Πέθανε το 1788.

The Blue Boy: Ένα από τα σπουδαιότερα έργα της Βρετανικής τέχνης επιστρέφει στο Ηνωμένο Βασίλειο Facebook Twitter
Ο Τζόκερ με το Blue Boy στο δωμάτιό του
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ