Κάτι φανταστικό θα συμβεί αύριο στο Γαλάζιο Αγόρι του Γκένσμπορο

Κάτι φανταστικό θα συμβεί αύριο στο Γαλάζιο Αγόρι του Γκένσμπορο Facebook Twitter
0

To Πορτρέτο ενός Νεαρού Κυρίου είναι ένα από τα εμβληματικότερα και πιο δημοφιλή έργα του Τόμας Γκένσμπορο, ένας πίνακας που έγινε παγκοσμίως γνωστός ως το "Γαλάζιο Αγόρι". Αυτός ο πίνακας που δημιουργήθηκε το 1770, αύριο αναμένεται για πρώτη φορά να υποβληθεί σε εργαστηριακό έλεγχο και συντήρηση από τους ειδικούς της Βιβλιοθήκης του Huntington, πράγμα που σημαίνει ότι ο πίνακας για πρώτη φορά θα αποκαθηλωθεί από την αίθουσα που βρίσκεται εδώ και 100 χρόνια στην ονομαστή βιβλιοθήκη του Σαν Μαρίνο στην Καλιφόρνια.

Η πρώτη φάση των εργαστηριακών ελέγχων θα ολοκληρωθεί την 1η Νοεμβρίου του 2017 και στη συνέχεια, βάσει των αποτελεσμάτων που θα συλλέξουν οι ειδικοί θα ξεκινήσει η δεύτερη φάση της συντήρησης του πίνακα που αναμένεται να ολοκληρωθεί μετά από 2 χρόνια, δηλαδή τον Σεπτέμβριο του 2019. Ωστόσο, το θεαματικό στο όλο εγχείρημα συντήρησης του πίνακα είναι ότι αυτή δεν θα πραγματοποιηθεί μακριά από τα μάτια του κοινού: οι επισκέπτες της πινακοθήκης του Thornton, λίγο καιρό μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης θα έχουν την ευκαιρία να παρατηρήσουν από κοντά τους επιστήμονες και τους συντηρητές να δίνουν δεύτερη ζωή στο "στέμμα" των πολύτιμων αντικειμένων της Βιβλιοθήκης του Huntington.

Γι' αυτό το αγόρι με το εκθαμβωτικό μπλε κοστούμι έχουν σημειωθεί μάχες μεταξύ των ιστορικών τέχνης, καθώς η ταυτότητα του παιδιού για χρόνια έμενε άγνωστη, με τη μία σχολή ιστορικών να υποθέτει ότι επρόκειτο για το πορτρέτο κάποιου ευγενούς γόνου και την άλλη να επιμένει ότι επρόκειτο για τον νεαρό Jonathan Buttal, γιο ενός ισχυρού εμπόρου της εποχής που διατηρούσε φιλικές σχέσεις με τον Τόμας Γκένσμπορο.

Σύμφωνα με την Christina O'Connell, καλλιτέχνι και κορυφαία στο είδος της συντηρήτρια έργων τέχνης και επικεφαλής του εγχειρήματος για λογαριασμό της Βιβλιοθήκης του Huntington, αισθητικοί, αλλά και ουσιαστικοί λόγοι επιβάλλουν τη συντήρηση του πίνακα στην παρούσα χρονική στιγμή. "Μέχρι πρότινος, αρκούμασταν σε πρόχειρες θεραπείες: μερικές στρώσεις βερνικιού, που αποκαθιστούσαν τις φθορές που έχει προκαλέσει ο χρόνος και ο αέρας στο ζωγραφικό έργο. Πλέον, όμως, το γεγονός ότι τα άλλοτε ολοζώντανα χρώματα του πίνακα έχουν αποκτήσει μία μουντάδα που σχεδόν αποσιωπά τις πολύτιμες λεπτομέρειες του έργου, καθιστά αναγκαία τη σοβαρή μελέτη της διάρθρωσης του πίνακα και εν συνεχεία της αποκατάστασης του", εξηγεί η ίδια με ενθουσιασμό.

Επίσης, όπως εξηγεί, σε αρκετά σημεία, ο πίνακας έχει αρχίσει να ξεφλουδίζει και να αποχρωματίζεται, γεγονός που κινητοποίησε επιμελητές και συντηρητές έργων τέχνης σε μία πιο σοβαρή αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτού του ανεκτίμητου ζωγραφικού έργου, που ναι μεν άντεξε, αλλά πλέον δίνει μάχη με τις φθορές που ο χρόνος του έχει προξενήσει. Και φυσικά, ας σημειωθεί, ότι η πρώτη φάση των εργαστηριακών αναλύσεων αναμένεται να δώσει απαντήσεις και στους ιστορικούς τέχνης για την τεχνοτροπία του Γκένσμπορο που χάριζε τόση ζωντάνια και αληθοφάνεια στα πορτρέτα που δημιουργούσε.

Ας σημειωθεί, ότι γι' αυτό το αγόρι με το εκθαμβωτικό μπλε κοστούμι έχουν σημειωθεί μάχες μεταξύ των ιστορικών τέχνης, καθώς η ταυτότητα του παιδιού για χρόνια έμενε άγνωστη, με τη μία σχολή ιστορικών να υποθέτει ότι επρόκειτο για το πορτρέτο κάποιου ευγενούς γόνου και την άλλη να επιμένει ότι επρόκειτο για τον νεαρό Jonathan Buttal, γιο ενός ισχυρού εμπόρου της εποχής που διατηρούσε φιλικές σχέσεις με τον Τόμας Γκένσμπορο. Ο καλλιτέχνης ήθελε να ενθουσιάσει τους φιλότεχνους και τη Βασιλική Ακαδημία του 1770 με τον συγκεκριμένο πίνακα -και φυσικά τα κατάφερε, κυρίως λόγω της έκφρασης και του ολοζώντανου χρώματος του κοστουμιού του παιδιού- όμως και πάλι υπήρχε ένα μυστήριο. Γιατί πορτρέτο;

Ο Γκένσμπορο ήταν γνωστός για τα υπέροχα τοπία και τις νεκρές φύσεις του, αυτή ήταν η θεματολογία που λάτρευε. Ιστορικοί αναφέρουν ότι πορτρέτα αναλάμβανε να δημιουργήσει, όταν είχε ανάγκη από χρήματα. Γιατί, λοιπόν, να θέλει να εντυπωσιάσει με τέτοια δημιουργία; Πλέον, οι ειδικοί αναμένουν απαντήσεις και σ' αυτά τα ερωτήματα, μέσα από τη μελέτη και τις αναλύσεις που θα ξεκινήσουν πάνω σ' αυτό το έργο τέχνης από αυτόν τον Αύγουστο.

Με στοιχεία από το Ηuntington.org

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

"Τι είμαι για τον περισσότερο κόσμο; Μια μηδαμινότητα ή ένας αλλόκοτος αντιπαθητικός άνθρωπος"

Εικαστικά / "Τι είμαι για τον περισσότερο κόσμο; Μια μηδαμινότητα ή ένας αλλόκοτος αντιπαθητικός άνθρωπος"

Σαν σήμερα, πεθαίνει ο Βίνσεντ βαν Γκογκ. Aυτά είναι μερικά αποσπάσματα από τα σπαρακτικά γράμματα που έγραφε σε όλη του τη ζωή στον αδελφό του Τεό
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Εικαστικά / Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Ένας κόσμος μνήμης ξεφεύγει από το προσωπικό επίπεδο και αποκτά πανανθρώπινες διαστάσεις στο έργο της τριαντάχρονης εικαστικού, το οποίο είναι εμπνευσμένο από μια μετακόμιση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης

Εικαστικά / Τα «χαλιά μνήμης» της Silvina Der Meguerditchian στην γκαλερί Kalfayan

«Εστιάζω σε μέρη με ταραχώδη ιστορία. Με τα χρόνια, η δουλειά μου με τη μνήμη με έκανε να δίνω μεγάλη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες που συχνά η επίσημη ιστορία παραβλέπει»: Στα έργα της νέας της έκθεσης η διεθνούς φήμης καλλιτέχνις ενσωματώνει φωτογραφίες που έχει τραβήξει η ίδια από πόλεις όπως το Χαλέπι και η Βηρυτός.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα;

Εικαστικά / Τα ερωτήματα του Homo sapiens σε μια έκθεση για την τεχνητή νοημοσύνη

Σε τέσσερα ιστορικά αθηναϊκά κτίρια εικαστικοί και ακαδημαϊκοί επιχειρούν να απαντήσουν στα μεγάλα ερωτήματα της ψηφιακής εποχής για τη δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το μέλλον του σύγχρονου ανθρώπου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ